Skip links
ادامه تحصیل در ترکیه

ادامه تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه با 94.2 درصد میزان تحصیلات، دومین کشور در جهان از نظر دسترسی به آموزش عالی است. این کشور با قرار گرفتن در منطقه اروپا و به‌کارگیری فرایند بولونیا، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در بین بسیاری از دانشجویان جهان تبدیل شده است. مدرک تحصیلی که با ادامه تحصیل در ترکیه کسب می‌کنید، در تمام کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته می‌شود. دانشجویانی که مهاجرت تحصیلی به ترکیه را انتخاب می‌کنند، مطابق با دوره ECTS دیپلم مکمل دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، ترکیه یکی از موفق‌ترین کشورهایی است که در برنامه‌های تبادل دانشجو تحت برنامه اراسموس پلاس شرکت کرده است. علاوه بر اراسموس، برنامه‌های بسیاری در ترکیه مانند مولانا، فارابی و… وجود دارد که فرصت ادامه تحصیل دانشجویان در بهترین دانشگاه‌های دنیا را فراهم می‌کند. کشور ترکیه با برخوراری از 208 دانشگاه و حدود 8 میلیون نفر دانشجو، یکی از بهترین مقاصد تحصیلی محسوب می‌شود. در ادامه مطلب از موسسه مهاجرتی فرهنگ ملل به بررسی هزینه تحصیل در ترکیه می‌پردازیم.

مزایای تحصیل در ترکیه

طی چند سال اخیر دانشجویان زیادی به‌قصد ادامه تحصیل به کشورهای خارجی مانند کانادا، انگلیس، آلمان و…مهاجرت کرده‌اند. در حال حاضر، باتوجه‌به دشواری‌های متعدد در روند درخواست و اخذ پذیرش و همچنین هزینه‌های بالا، ادامه تحصیل در ترکیه انتخابی اقتصادی، منطقی و قابل‌اطمینان است. امروزه با افزایش تعداد دانشگاه‌های معتبر و بین‌المللی در شهرهای مختلف ترکیه نظیر آنکارا، استانبول و همچنین ارائه رشته‌های متنوع تحصیلی در این دانشگاه‌ها، مهاجرت تحصیلی به ترکیه طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. امروزه ترکیه به‌عنوان یکی از ده مقصد برتر تحصیلی دنیا شناخته می‌شود.

بر اساس آخرین آمار رنکینگ QS، بالغ بر 30 دانشگاه‌ترکیه در لیست 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. انواع مختلفی از مراکز آموزشی از جمله دانشگاه‌های دولتی، خصوصی، کالج‌ها و… طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند. از دیگر دلایل افزایش میزان مهاجرت تحصیلی به ترکیه، امکان تحصیل به زبان ترکی و انگلیسی است. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور رشته‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. هزینه تحصیل در ترکیه از دیگر مزایای انتخاب این کشور به‌عنوان مقصد تحصیلی است.

دانشگاه‌های ترکیه با وجود ارائه بالاترین کیفیت آموزش، هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای از دانشجویان دریافت می‌کند. علاوه بر این، امکان اخذ بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی نیر برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، فراهم شده است. از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نزدیکی به ایران
  • هزینه تحصیل و زندگی به‌صرفه
  • سطح علمی بالا
  • اعتبار بین‌المللی مدارک تحصیلی
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی
  • فرصت‌های شغلی پس از اتمام تحصیلات
  • آب‌وهوای مطلوب
  • فرهنگ نزدیک به ایران
  • امکان شرکت در برنامه‌های تبادل دانشجویی و…
شرایط ادامه تحصیل در ترکیه

شرایط ادامه تحصیل در ترکیه

فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه آسان است و متقاضیان می‌توانند با برخورداری از مدرک دیپلم (12 ساله) به راحتی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه اقدام نمایند. فرایند پذیرش در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی شامل مراحلی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. افرادی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند باید قبل از هر چیز از برخورداری از شرایط لازم اطمینان حاصل کنند. شرایط تحصیل در ترکیه به دانشگاه، رشته موردنظر و مقطع تحصیلی بستگی دارد.

بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه دانشجویان بین‌المللی را بر اساس شرکت در آزمون‌های ورودی مانند SAT ،YOS، ACT، GMAT و… پذیرش می‌کنند. متقاضیان تحصیل در ترکیه با قبولی در این آزمون‌ها و کسب نمره موردنظر دانشگاه می‌توانند به تحصیل در رشته موردعلاقه خود بپردازند. همانطور که گفتیم، دانشگاه‌های این کشور امکان ادامه تحصیل در ترکیه به زبان ترکی و انگلیسی را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند. ازاین‌رو، دانشجویان ملزم به ارائه مدرک زبان ترکی (TOMER) یا انگلیسی (IELTS یا TOEFL) اساس زبان رشته موردنظر خود ارائه دهند.

اما نگران نباشید، اگر مدرک زبان ندارید و قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، می‌توانید در دوره‌های آمادگی زبان که توسط دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، شرکت کنید. ادامه تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌های خصوصی، نیازی به شرکت در آزمون‌های ورودی ندارد. دانشجویان می‌توانند با استفاده از سوابق تحصیلی و مدرک زبان از این دانشگاه‌ها پذیرش بگیرند. متقاضیان تحصیل در ترکیه با برخورداری از حداقل 50 درصد نمرات دبیرستان مجاز به ارسال درخواست اخذ پذیرش به این دانشگاه‌ها هستند.

شرایط سنی تحصیل در ترکیه

یکی از دغدغه‌های افرادی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، شرایط سنی تحصیل در این کشور است. شرایط سنی یکی از موارد مهم برای مهاجرت تحصیلی به بسیاری از کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود. خبر خوب این است که کشور ترکیه برای پذیرش دانشجویان شرایط سنی را در نظر نمی‌گیرد. دانشجویان می‌توانند بدون محدودیت از نظر سنی، ضمن برخورداری از شرایط لازم نسبت به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه اقدام کنند. اگرچه دانشجویان برای اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی به ترکیه نیازی به رعایت شرایط سنی ندارند؛ اما یکی از مهم‌ترین عوامل برای اخذ بورسیه تحصیلی، شرایط سنی است.

افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی و قصد اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه را دارند، نباید بیشتر از 21 سال سن داشته باشند. همچنین متقاضیان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری نباید بیشتر 30 (کارشناسی ارشد) و 41 (دکتری) سن داشته باشند. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا تحصیل پزشکی در ترکیه شرایط سنی خاصی دارد؟ باید در پاسخ به شما بگوییم که پذیرش در این رشته شرایط سنی خاصی ندارد.

همانطور که گفتیم، اخذ پذیرش در رشته‌های پزشکی با شرکت در آزمون‌های بین‌المللی امکان‌پذیر است. باید به این نکته توجه کنید که اگر دو دانشجوی متقاضی پذیرش در رشته پزشکی یک نمره قبولی در آزمون ورودی به دست بیاورند، و یکی از آن‌ها 25 و دیگری 33 سال سن داشته باشد، متقاضی که دارای سن کمتری است موفق به اخذ پذیرش خواهد شد.

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های ترکیه

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های ترکیه

مراحل پذیرش و ادامه تحصیل در ترکیه می‌تواند بسته به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت باشد. دانشجویان باید با درنظرگرفتن شرایط خود نسبت به درخواست برای اخذ پذیرش در زمان مشخص شده توسط هر دانشگاه، اقدام نمایند. مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه به شرح زیر است:

1. رشته و دانشگاه خود را انتخاب کنید.

با انجام تحقیقات لازم درمورد رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف شروع کنید. دانشگاه و رشته‌ای را انتخاب کنید که علاوه بر علاقه شخصی، از آینده شغلی و شرایط مطلوبی برخوردار باشد. توجه داشته باشید که مهارت زبانی خود را نیز در نظر بگیرید. ممکن است برخی از رشته‌ها در دانشگاه‌های ترکیه فقط به زبان ترکی یا انگلیسی ارائه شوند. هزینه تحصیل در ترکیه از دیگر عوامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از دانشگاه‌های ترکیه بالاتر است. علاوه بر این، هزینه تحصیل در رشته‌های مختلف متفاوت است. با درنظرگرفتن تمام موارد مذکور، دانشگاه موردنظر خود را انتخاب کنید و به وب‌سایت رسمی آن مراجعه کنید. هر یک از دانشگاه‌ها بازه زمانی مشخصی را برای درخواست پذیرش تعیین کرده و آن را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند.

2. مدارک مورنیاز را آماده کنید

پس از انتخاب رشته و دانشگاه برای ادامه تحصیل در ترکیه، باید مدارک لازم برای درخواست را بررسی کنید. مدارک لازم برای درخواست می‌تواند بسته به دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشند. می‌توانید با مراجعه به سایت دانشگاه موردنظر خود درمورد مدارک موردنیاز اطلاعات کامل‌تری به دست بیاورید.

3. الزامات شرکت در آزمون ‌های ورودی را بررسی کنید.

برخی از دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجویان از آزمون‌های ورودی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و رتبه بالای ترکیه برای پذیرش به مدرک زبان یا نمرات بالا نیاز دارند. علاوه بر آزمون‌های زبان و آزمون ورودی، ممکن است برخی دانشگاه‌ها از شما بخواهند نمرات آزمون‌هایی که در کشور خود در آن‌ها شرکت کرده‌اید را ارسال کنید. درصورتی‌که نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی داشته باشید، باید با درنظرگرفتن شرایط در این آزمون‌ها شرکت کنید و نتایج را به دانشگاه ارائه دهید.

4. برای اخذ ویزا اقدام نمایید.

پس از ارسال درخواست و اخذ پذیرش از دانشگاه‌ موردنظر خود برای تحصیل در ترکیه، باید نسبت به اخذ ویزای دانشجویی ترکیه اقدام نمایید. مراحل اخذ ممکن است زمان‌بر باشد. بهتر است بلافاصله پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه نسبت به اخذ ویزا اقدام کنید.

5. سفر به ترکیه و ثبت ‌نام حضوری

پس از اخذ ویزا به‌منظور ادامه تحصیل در ترکیه، باید هرچه زودتر به این کشور سفر کنید و در دانشگاه موردنظر ثبت‌نام نمایید. شما از زمان ورود به ترکیه به مدت 90 روز فرصت دارید تا نسبت به اخذ مجوز اقامت اقدام نمایید. سپس می‌توانید با مراجعه به دانشگاه و ارائه مدارک لازم ثبت‌نام کرده و تحصیلات خود را در ترکیه آغاز کنید.

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه ممکن است باتوجه‌به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت باشد. مدارک کلی برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه به شرح زیر هستند:

  • مدرک دیپلم (ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی)
  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • مدرک مهارت زبان ترکی (TOMER) یا انگلیسی (IELTS یا TOEFL)
  • ریزنمرات تحصیلی
  • رزومه
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه و…

کدام دانشگاه ترکیه را انتخاب کنیم؟

اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید؛ اما هنوز در انتخاب دانشگاه تردید دارید، در این قسمت بهترین دانشگاه‌های این کشور را به شما معرفی خواهیم کرد. همان‌طور که گفتیم، در حال حاضر بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد. بسیاری از این دانشگاه‌ها در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. تعداد زیادی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه در برنامه‌های تبادل دانشجویی اراسموس شرکت می‌کنند و فرصت تحصیل دانشجویان خود در بسیاری از دانشگاه‌های برتر اروپا و جهان را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

دانشگاه‌های ترکیه در سال‌های اخیر اعتبار علمی خوبی در دنیا کسب کرده‌اند و مدارک این دانشگاه‌ها مورد تأیید اغلب کشورهای اروپا و دنیا هستند. از جمله بهترین دانشگاه‌های ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه بوغازیچی
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه سابانجی
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه آتیلیم
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه یدی تپه
  • دانشگاه آکدنیز
  • دانشگاه چانکایا
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه ییلدیز
  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه باشکنت و…
در ترکیه چه رشته‌ای بخوانیم؟

در ترکیه چه رشته‌ای بخوانیم؟

انتخاب بهترین رشته برای ادامه تحصیل در ترکیه، تا حدود زیادی به شما و اهدافتان بستگی دارد. شما باید رشته خود را بر اساس معیارهای مختلفی مانند تقاضا، آینده شغلی، اقتصاد، میزان درآمد و… انتخاب کنید. دانشگاه‌های ترکیه تعداد زیادی از رشته‌های تحصیلی متنوع در مقاطع مختلف را با بهترین کیفیت آموزشی به دانشجویان ارائه می‌دهند.

شرایط پذیرش در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در ایران باعث شده است تا دانشجویان ایرانی که مهاجرت تحصیلی به ترکیه را انتخاب می‌کنند، به انتخاب این رشته‌ها می‌پردازند. تحصیل در ترکیه بدون آزمون یکی از مزایای تحصیل در این دانشگاه است. یکی از بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل در ترکیه، می‌تواند تحصیل پزشکی در این کشور باشد. از جمله بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه از نظر بازار کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • شنوایی‌سنجی
  • فیزیوتراپی
  • روان‌شناسی
  • MBA
  • حقوق
  • مهندسی نرم‌افزار
  • جراح عمومی
  • طراحی مد
  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک
  • خلبانی
  • معماری
  • رشته‌های مهندسی و…

ادامه تحصیل در ترکیه؛ شرایط تحصیل در ترکیه با دیپلم

بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، دارای مدرک دیپلم هستند. امکان مهاجرت تحصیلی به ترکیه با مدرک دیپلم، به یکی از پرتکرارترین سؤالات در بین افراد تبدیل شده است. تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی را دارند، امکان‌پذیر است. دانشگاه‌های ترکیه با پذیرش مدرک دیپلم، امکان تحصیل دانشجویان از کشورهای مختلف را در مقطع کارشناسی فراهم کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین شرایط برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه با مدرک دیپلم، برخورداری از دیپلم ۱۲ساله (یا معادل آن)، ریزنمرات تحصیلی متناسب با رشته تحصیلی و مهارت زبان است. برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم، داوطلبان تنها در صورتی امکان اخذ پذیرش را خواهند داشت که تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانده باشند.

یکی از مزایای ادامه تحصیل در ترکیه این است که کلیه مدارک تحصیلی کسب شده در ایران از جمله مدرک دیپلم، معادل تحصیل در ترکیه در نظر گرفته می‌شوند. ازاین‌رو، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ثبت‌نام در دانشگاه‌های کشور ترکیه، مدرک دیپلم است. دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه دارای شرایط و مدارک موردنیاز خاصی هستند و درخواست‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی و پذیرش می‌کنند.

ادامه تحصیل در ترکیه؛ هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل و زندگی در یک کشور خارجی معمولاً یکی از تأثیرگذارترین نکات در تعیین مقصد مهاجرت برای دانشجویان ایرانی بوده است. مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در ترکیه یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این کشور برای دانشجویان بین‌المللی است. به‌طورکلی هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپا بسیار مقرون‌به‌صرفه است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه کمتر از دانشگاه‌های خصوصی است. صرف‌نظر از مبلغ شهریه، اعتبار مدرک دانشگاه‌های ترکیه و سطح بالای آموزش این دانشگاه‌ها باعث شده تا بسیاری از دانشجویان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را انتخاب کنند.

لازم به ذکر است هزینه تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی کمی بالاتر از هزینه تحصیل به زبان ترکی است. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر هزینه تحصیل در ترکیه، رشته و مقطع تحصیلی است. هزینه تحصیل در رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی، معماری و… از سایر رشته‌ها بالاتر است. دانشجویانی که ادامه تحصیل در ترکیه را انتخاب می‌کنند باید علاوه بر هزینه دانشگاه، هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه را نیز در نظر بگیرند.

شهریه دانشگاه‌ها بسته به عوامل مختلفی مانند زبان، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است و معمولاً از 240 الی 1500 دلار در سال متفاوت است. هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه به سبک زندگی دانشجویان بستگی دارد؛ اما می‌توان این هزینه‌ها را حدود 2700 الی 3900 لیر به صورت ماهانه درنظر گرفت.

جمع‌بندی

هرساله شاهد افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی که ادامه تحصیل در ترکیه را انتخاب می‌کنند، هستیم. در سال‌های اخیر بالغ بر 70000 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند. این امر نشان از محبوبیت ترکیه به‌عنوان یک مقصد مهاجرت تحصیلی در بین دانشجویان بین‌المللی است. هزینه تحصیل در ترکیه همراه با کیفیت آموزشی بالا و اعتبار بین‌المللی مدارک تحصیلی این کشور باعث شده است تا به‌عنوان یکی از برترین مقاصد تحصیلی جهان در سال‌های اخیر شناخته شود.

علاوه بر این، امکان اخذ بورسیه و تحصیل به زبان انگلیسی از دیگر دلایلی است که بسیاری از دانشجویان این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق مشاوره رایگان با کارشناسان و مشاوران ما در فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment