Skip links
اقامت پس از تحصیل در آلمان

اقامت پس از تحصیل در آلمان 2024

دانشجویانی که تحصیلات خود را در آلمان به پایان می‌رسانند می‌توانند برای اقامت پس از تحصیل در آلمان اقدام کنند. این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی واجد شرایط کار در این کشور هستند. به‌طورکلی باید گفت که شرایط کار بعد از تحصیل در آلمان با کار دانشجویی در آلمان متفاوت است.

دانشجویان جهت یافتن کار مرتبط با تحصیلات خود می‌توانند برای ویزای جستجوی کار ۱۸ماهه که معمولاً به‌عنوان ویزای کار پس از تحصیل شناخته می‌شود درخواست دهند. کشور آلمان یک قطب اقتصادی در اروپا به شمار می‌رود؛ لذا شانس یافتن کار بعد از تحصیل و اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل برای اغلب دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری بسیار بالا است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مزایای اقامت در آلمان تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل ۲۰۲۴

شرایط اقامت پس از تحصیل در آلمان به دلیل تحصیل رایگان برای دانشجویان بسیار مناسب بوده و به یکی از مهم‌ترین مقاصد مهاجرتی ایرانیانی که قصد ادامه تحصیل دارند تبدیل شده است. اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در محیطی پیشرفته و متنوع دانش خود را به اوج برسانید. در واقع باید گفت که گرفتن اقامت و مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل به این کشور پیشرفته اروپایی نسبتاً آسان است؛ چرا که این کشور برای دانشجویان خود ویزای تحصیلی را جهت دوره‌های تحصیلی مختلف به‌صورت سریع و ساده صادر می‌کند.

باید در نظر داشت که مهاجرت تحصیلی به این کشور نیز مانند تمام انواع مهاجرت دیگر نیازمند صبر و شکیبایی است. شما باید از تمامی امکاناتی که در اختیار دارید بهره ببرید و با تعهد و تمرکز بر روی تحصیلاتتان به موفقیت در محیط تحصیلی آلمان دست پیدا کنید.

شرایط اقامت پس از تحصیل در آلمان

شرایط اقامت پس از تحصیل در آلمان

کشور آلمان یکی از کشورهای جذاب اروپای غربی است که با داشتن دانشگاه‌های برتر، اقتصاد و فناوری پیشرو، کیفیت زندگی بالا، تحصیل رایگان یا هزینه شهریه اندک و… سالانه مقصد بسیاری از مهاجران تحصیلی از سراسر دنیا است. در واقع محصلان بسیاری از سراسر دنیا دوران تحصیل خود را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی آلمان سپری می‌کنند.

فارغ‌التحصیلان از مراکز علمی این کشور عموماً تمایل زیادی به اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل دارند. به همین دلیل در جستجوی راه‌های اقامت پس از تحصیل در آلمان هستند. لازم است بدانید که کشور آلمان این حق را به تحصیل‌کرده‌های این کشور می‌دهد که برای مدتی در این کشور مستقر باشند و از یکی از طرق اخذ اقامت، اقامت خود را امتداد بخشند و به اقامت دائم و پاسپورت آلمان دست یابند.

روش‌ های اقامت بعد از تحصیل در آلمان

باتوجه‌به طول مدت اقامت پس از تحصیل در آلمان و همچنین شرایط شما پس از تحصیل، اخذ چند نوع اقامت برایتان میسر خواهد بود. به‌طورکلی اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل و روش‌های دیگر با اعتبارهای مختلف برای دانشجویان وجود دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره شده است.

1. مجوز اقامت موقت آلمان

مجوز اقامت پس از تحصیل در آلمان به‌صورت موقت (Aufenthaltserlaubnis) همان‌گونه که از نامش پیداست برای اقامت‌های کوتاه‌مدت در آلمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع از مجوز اقامت در حقیقت به شما اجازه می‌دهد که تنها به مدت یک سال در آلمان اقامت داشته باشید. بااین‌وجود امکان تمدید این زمان باتوجه‌به شرایط شما وجود دارد.

مجوز اقامت موقت تنها به دلایل مشخصی برای متقاضی صادر می‌شود و صرفاً برای همان دلایل نیز معتبر خواهد بود؛ برای مثال درصورتی‌که برای ادامه تحصیل در آلمان اقدام به اخذ این نوع اقامت می‌کنید، تنها قادر خواهید بود که در آلمان تحصیل نمایید (و نه کار تمام‌وقت).

اقامت موقت آلمان بستر را جهت اخذ اقامت دائم این کشور برای شما فراهم می‌کند؛ زیرا که یکی از شرایط اخذ اقامت دائم کشور آلمان، داشتن اقامت موقت (برای مدت مشخصی) است. در اینجا به چند نمونه از دلایلی که دانشجویان اقدام به اخذ اقامت موقت آلمان می‌کنند اشاره می‌کنیم:

  • کار
  • ادامه تحصیل
  • ازدواج

2. اقامت پس از تحصیل در آلمان با کارت آبی اتحادیه اروپا | EU Blue Card

کارت آبی آلمان یا بلو کارت آلمان یا همان اقامت کاری آلمان مشابه مجوز اقامت موقت است؛ ولی با این تفاوت که گروه خاصی از مردم را هدف قرار می‌دهد و اعتبار آن طولانی‌تر است. در واقع کارت آبی مخصوص ملیت‌های خارج از اتحادیه اروپا است که مهارت زیادی در حرفه‌ای بخصوص داشته و مایل به کار در آلمان باشند. دقت داشته باشید که این نیروی کار ماهر افرادی هستند که دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق‌لیسانس هستند.

افرادی که پیشینه فناوری اطلاعات (IT) و رشته‌های آکادمیک (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات) را داشته باشند در حقیقت شانس بیشتری جهت دریافت کارت آبی خواهند داشت. برای اخذ کارت آبی متقاضیان لازم است کاری را در آلمان پیدا کنند که به آن‌ها اجازه دهد مهارت‌هایی که در طول تحصیل فراگرفته‌اند را به کار گیرند. این شغل در واقع باید مرتبط با رشته تحصیلی فرد باشد. علاوه بر برخورداری از سطح بالای زبان آلمانی، افراد باید بتوانند به‌واسطه این شغل سالانه حداقل ۵۳,۰۰۰ یورو درآمد کسب نمایند.

اعتبار کارت آبی چهار سال است و دارندگان آن می‌توانند در صورت حفظ شغل خود، بلافاصله برای اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل اقدام کنند. دارندگان بلو کارت می‌توانند بعد از ۳۳ ماه اقامت دائم آلمان را کسب نمایند؛ اما اگر سطح زبان آلمانی آن‌ها بالا باشد این مدت به ۲۱ ماه کاهش پیدا می‌کند.

3. اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان

Settlement Permit آلمان مجوز اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل است. در واقع این راهی است برای دانشجویان خارجی و سایر مهاجرانی که به‌صورت قانونی به مدت چند سال در این کشور زندگی کرده‌اند. این مجوز به شما این امکان را می‌دهد که به‌صورت نامحدود در آلمان زندگی، کار و تحصیل کنید و اعضای خانواده خود را نیز به این کشور بیاورید و در واقع بتوانید برای اقامت پس از تحصیل در آلمان اقدام کنید.

البته دقت داشته باشید که اعضای خانواده در ابتدا با مجوز اقامت موقت وارد آلمان می‌شوند و پس از چند سال می‌توانند اقامت دائم اخذ کنند. همچنین بعد از ۸ سال زندگی در آلمان با مجوز اقامت دائم می‌توانید برای شهروندی یا همان سیتیزن شیپ درخواست دهید.

شرایط اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل

شرایط اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل

اقامت پس از تحصیل در آلمان اغلب به افرادی داده می‌شود که به مدت چند سال دارای اقامت موقت و یا کارت آبی بوده‌اند. دانشجویان خارجی که از دانشگاه‌های کشور آلمان فارغ‌التحصیل شده باشند نیز واجد شرایط اخذ این مجوز اقامت دائم خواهند بود.

به این منظور لازم است پس از اتمام تحصیلتان حداقل به مدت ۲ سال در آلمان در حوزه تحصیلی خود مشغول به کار بوده باشید. علاوه بر این باید در طول این مدت حق بیمه بازنشستگی و مالیات‌های مربوطه را پرداخت نموده و فاقد هر نوع سابقه کیفری باشید.

انواع اقامت در آلمان

روش‌های بسیاری برای کسب اقامت کشور آلمان وجود دارد که در ادامه به انواع روش‌های اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل اشاره شده است.

1. اقامت تحصیلی آلمان

با توجه به اینکه کشور آلمان یکی از مقاصد مهاجرتی پرطرفدار است متقاضیان زیادی این کشور را برای تحصیل انتخاب میکنند. امکان تحصیل پزشکی در آلمان، تحصیل تحصیل موسیقی در آلمان و ….برای همه متقاضیان فراهم است. بعداز اتمام تحصیلات، اقامت پس از تحصیل در آلمان یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای گرفتن اقامت این کشور است. برای کسب اقامت به این روش تنها باید زبان آلمانی‌تان خوب باشد و یک شغل نیز داشته باشید.

2. اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

همان‌طور که می‌دانید آلمان چهارمین قدرت اقتصادی دنیا، برترین قدرت اقتصادی اروپا و یکی از بهترین کشورها جهت سرمایه‌گذاری در اروپا است. در واقع سه روشِ ثبت شرکت، کارآفرینی و استارتاپ از متداول‌ترین روش‌های گرفتن اقامت پس از تحصیل در آلمان از طریق سرمایه‌گذاری هستند. اصولاً 3 سال بعد از اقامت، سرمایه‌گذاران می‌توانند اقامت دائم آلمان را بگیرند.

3. اقامت آلمان از طریق تولد فرزند

لازم است بدانید که در دو حالت به کودکی که در آلمان متولد می‌شود اقامت داده می‌شود:

  • حداقل یکی از والدین اقامت دائم آلمان داشته باشد.
  • حداقل یکی از والدین 8 سال اقامت قانونی در آلمان داشته باشد.

البته دقت داشته باشید که این موارد شرایط گرفتن اقامت برای فرزند است. درصورتی‌که بخواهید با استفاده از تولد فرزند در آلمان، خودتان اقامت این کشور را بگیرید، داستان کمی متفاوت‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود.

4. اقامت آلمان از طریق ازدواج

ازدواج یکی از سخت‌ترین و درعین‌حال راحت‌ترین راه‌ها جهت اقامت پس از تحصیل در آلمان است. برای اخذ این نوع اقامت همسر شما باید شهروند یا مقیم دائم آلمان باشد، ازدواجتان باید رسمی باشد و بتوانید سابقه رابطه عاطفی خود را اثبات کنید. همچنین باید در سطح B1 به زبان آلمانی مسلط باشید و بتوانید از پس تمام هزینه‌های زندگی بربیایید.

در صورت داشتن تمام این شرایط با برنامه Family Reunion و یک رزیدنس پرمیت به آلمان می‌روید و با اقامت موقت زندگی می‌کنید. در آخر نیز در صورت داشتن شرایط اقامت دائم به شما داده می‌شود.

اقامت پس از تحصیل در آلمان؛ مدارک موردنیاز برای گرفتن اقامت دائم آلمان

اقامت پس از تحصیل در آلمان؛ مدارک موردنیاز برای گرفتن اقامت دائم آلمان

مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل با مدارک لازم برای گرفتن ویزا و مهاجرت متفاوت است. وقتی برای اقامت پس از تحصیل در آلمان اقدام می‌کنید؛ یعنی سابقه اقامت و زندگی در آلمان دارید. مهم‌ترین مدارک جهت درخواست اقامت دائم عبارت‌اند از:

  • کپی پاسپورت
  • کپی قرارداد کار
  • فیش حقوقی در 6 ماه اخیر
  • نامه اشتغال به کار (نهایتاً در 14 روز قبل از درخواست اقامت صادر شده باشد)
  • آخرین سند پرداخت مالیات (اگر در آلمان کسب‌وکار دارید)
  • مدرک بیمۀ سلامت
  • کپی قولنامه یا سند خانه
  • کپی مدرک زبان آلمانی
  • مدرک پرداخت بیمه بازنشستگی
  • تکمیل فرم اولیه

قانون جدید اقامت دائم آلمان

بر اساس قانون جدید اخذ اقامت دائم آلمان بعد از تحصیل برای دانشجویانی که علاقه‌مند به اقامت پس از تحصیل در آلمان هستند خیلی راحت‌تر شده است. طبق این قانون اقامت دائم که در 31 اکتبر 2022 تایید شد افرادی که به مدت 5 سال در آلمان زندگی کرده‌اند و مرتکب جرم جدی نشده‌اند و به نظم اساسی دموکراتیک آزاد پایبند هستند، می‌توانند اقامت دائم این کشور را بگیرند. در واقع این قانون به جوانان 27 ساله و جوان‌تر این فرصت را می‌دهد که به جای چهار سال پس از سه سال اقامت دائم آلمان را به دست آورند.

این شرایط در مورد پناهندگان و نیروهای کار ماهر که با جاب آفر وارد آلمان شده‌اند نیز صادق است. بر اساس این قانون افراد می‌توانند برای یک سال اجازه اقامت در این کشور را درخواست نموده و دریافت کنند. در طول این مدت آن‌ها فرصت خواهند داشت که تمام شرایط لازم جهت دریافت حق اقامت دائم را برآورده کنند. این شرایط در واقع شامل موارد بیان شده در زیر است.

  • ثابت کنند که دارای شغل هستند.
  • پول کافی برای زندگی آزادانه در ایالت موردنظر را دارند.
  • می‌توانند به زبان آلمانی صحبت کنند.
  • و غیره.
تمدید اقامت در آلمان

تمدید اقامت در آلمان

تمدید اقامت پس از تحصیل در آلمان بستگی به نوع ویزا، نوع اقامت و شرایط شما دارد. لازم به ذکر است که بعضی از اقامت‌ها تمدید می‌شوند، بعضی قابل‌تمدید نیستند و تمدید بعضی از آن‌ها نیز سخت است؛ برای مثال اگر با ویزای جستجوی کار آلمان (Jobseeker visa) به این کشور رفته باشید، اقامت شما نهایتاً ۶ماهه است و شما نمی‌توانید این ویزا را تمدید نمایید. درصورتی‌که کار پیدا کرده باشید اقامتتان را به کاری تغییر می‌دهید، در غیر این صورت باید به کشور مبدأ برگردید.

از ‌سوی دیگر هم مثلاً اگر در آلمان درس می‌خوانید و مدت اقامتتان تمام شده، در صورتی می‌توانید اقامت تحصیلی را تمدید کنید و اقدام به اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل کنید که بتوانید اثبات کنید به دلایلی تحصیل شما بیشتر از مدت‌زمان تعیین‌شده طول خواهید کشید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم در خصوص اقامت پس از تحصیل در آلمان صحبت کنیم و شرایط، مراحل و انواع روش‌های دریافت اخذ اقامت دائم آلمان از طریق تحصیل را شرح دهیم. طبق آخرین آمار به‌دست‌آمده حدود 80 هزار ایرانی اقامت آلمان دارند که بیشترین سهم هم مربوط به روش‌های بشردوستانه و پناهندگی است. همان طور که بیان شد اقامت در آلمان به دو نوع موقت و دائم تقسیم‌بندی می‌شود که نوع موقت همان ویزا و مجوز اقامت شما برای مهاجرت است.

برای گرفتن اقامت دائم آلمان باید حداقل 5 سال سابقه زندگی در این کشور، دانش زبان آلمانی در سطح A2 و حداقل 60 ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشید؛ البته بعضی گروه‌ها نیز شرایط ساده‌تری دارند. شما نیز در صورتی که قصد مهاجرت به آلمان و اقامت در این کشور را دارید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مزایای اقامت در آلمان و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment