Skip links
تحصیل داروسازی در فرانسه

تحصیل داروسازی در فرانسه 2024

رشته‌های علوم پزشکی و از جمله رشته داروسازی در بین علاقه‌مندان به حوزه‌های پژوهشی طرف‌داران زیادی دارد. تحصیل داروسازی در فرانسه از گزینه‌های تحصیلی ایده‌آل برای دانشجویانی است که قصد دارند با هزینه مناسب در یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان تحصیل کنند.

کشور فرانسه از جنبه‌های گردشگری، هنر و علم شهرت زیادی دارد. باتوجه‌به پیشرفته بودن سیستم آموزشی این کشور مهاجرت تحصیلی به فرانسه در بین علاقه‌مندان به تحصیل در اروپا طرف‌داران زیادی دارد. علاوه بر اینها رشته داروسازی از جمله رشته‌هایی با درآمد خوب است و بازار کار و درآمد داروسازی در فرانسه موقعیت خوبی دارد. در این مقاله از گروه مهاجرتی فرهنگ ملل به بررسی تحصیل داروسازی در فرانسه می‌پردازیم.

نگاهی بر مزایای تحصیل در فرانسه

تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی یکی از اهداف مهم بسیاری از دانشجویان است. تحصیل در یک دانشگاه بین‌المللی مزایای زیادی همچون تحصیل در محیط چندملیتی، اشتراک‌گذاری تجارب تحصیلی، علمی و زندگی با دیگر دانشجویان و گسترش دایره روابط فردی و اجتماعی دارد. اعتبار بالای علمی، بهره‌گیری از بهترین امکانات و تجهیزات مدرن آموزشی و علمی و هزینه تحصیلی مناسب در تصمیم‌گیری دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل داروسازی در فرانسه نقش مهمی دارند.

دانشگاه‌های فرانسه با داشتن بسیاری از این ویژگی‌ها گزینه‌ای ایده‌آل برای مهاجرت تحصیلی هستند. تعداد زیادی از دانشگاه‌های فرانسه در رده برترین دانشگاه‌های جهان هستند و سیستم آموزشی دولتی فرانسه برای شهروندان فرانسوی رایگان است.

دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه باید شهریه پرداخت کنند؛ ولی در مقایسه با دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس هزینه تحصیل در فرانسه مناسب است. ارائه بورسیه‌های تحصیلی مختلف از دیگر مزایای مهاجرت تحصیلی به فرانسه است.

هر کدام از این بورسیه‌ها مقادیر مشخصی از هزینه تحصیل یا هزینه زندگی دانشجویان منتخب را پوشش می‌دهند. به دلیل بالابودن درآمد داروسازی در فرانسه این رشته متقاضیان زیادی دارد.

شرایط تحصیل داروسازی در فرانسه

شرایط تحصیل داروسازی در فرانسه

اولین شرط برای تحصیل داروسازی در فرانسه داشتن مدرک دیپلم دبیرستان با معدل حداقل 16 است. زبان تحصیل رشته داروسازی فرانسه انگلیسی و فرانسوی است؛ ولی اغلب برنامه‌های کارشناسی و ازجمله رشته داروسازی دانشگاه‌های دولتی به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند. به همین دلیل ارائه مدرک زبان فرانسوی در سطح حداقل B2 الزامی است و بهتر است قبل ازمهاجرت تحصیلی به فرانسه مهارت زبانی خود را ارتقا دهید.

شرکت در دوره‌های پری مدیکال از دیگر شرایط تحصیل در رشته داروسازی فرانسه است. در این دوره پیش از ورود به دانشگاه، برای متقاضیان رشته‌های مختلف پزشکی و از جمله داروسازی دروس پیش‌نیاز مانند ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، آناتومی بدن، بیوشیمی و ژنتیک ارائه می‌شود. بعدازاین دوره یک‌ساله دانشجویان در آزمون پایانی شرکت کرده و با کسب نمره قبولی وارد دانشگاه می‌شوند. تحصیل داروسازی در فرانسه در سه مرحله ارائه می‌شود که عبارت‌اند از:

  • دوره PCEM: این دوره معادل سال اول پزشکی در فرانسه است و دروس ارائه شده در این دوره دروس مشترک بین رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و فیزیوتراپی است. در پایان دوره دانشجویان باید در آزمون رقابتی شرکت کنند و با کسب نمره قبولی می‌توانند وارد دوره بعدی شوند.
  • دوره DCEM: دانشجویانی که دوره قبلی را با موفقیت طی کرده و در آزمون پایانی قبول شده‌اند وارد دوره ۴ساله DCEM می‌شوند. در این دوره علاوه بر تدریس دروس تخصصی دندانپزشکی، دانشجویان باید دوره‌های کارآموزی را طی کنند. همچنین شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های علمی در این دوره نقش مهمی در افزایش مهارت و تجربه دانشجویان دارد.
  • دوره رزیدنسی: این دوره آخرین مرحله تحصیل داروسازی در فرانسه است. بعد از گذراندن دوره رزیدنسی پزشکی عمومی، دانشجویان مدرک دکترای داروسازی خود را دریافت می‌کنند.

طول دوره تحصیل و برنامه درسی رشته داروسازی فرانسه

معمولاً طول دوره تحصیل داروسازی در فرانسه 9-6 سال است. بهتر است قبل از مهاجرت تحصیلی به فرانسه اطلاعات کلی در زمینه دروس ارائه شده را بدست آورید. مباحث کلی ارائه شده رشته داروسازی عبارت‌اند از:

  • مباحث بهداشت عمومی و سازمان‌دهی سیستم بهداشتی
  • دانش جامع داروها از طراحی، ساخت تا کاربرد آن‌ها
  • کسب دانش عمقی درباره بیماری‌ها و داروهای مختلف برای درمان

در سال اول تحصیل که همان دوره پری مدیکال است دانشجویان باید دوره PASS یا L.AS را بگذرانند. در سال دوم و سوم داروسازی، دانشجویان مباحث پایه و بعد از آن دوره‌های کاربردی داروسازی مانند مکانیزم بیماری‌ها، فرمولاسیون داروها و تولید آن‌ها، تشخیص و درمان بیماری و… را فرامی‌گیرند. دانشجویان در پایان سال سوم مدرک عمومی علوم دارویی یعنی DFGSP را دریافت می‌کنند. در سال چهارم و پنجم تحصیل داروسازی در فرانسه دروس تخصصی‌تر شامل مطالعه بیماری‌ها، ارائه خدمات به بیماران، مدیریت درمان، آثار سوء داروها، بهینه‌سازی درمان و…ارائه می‌شود.

در پایان سال پنجم دانشجویان باید در آزمون رقابتی شرکت کرده و قبول‌شدگان مدرک پیشرفته علوم دارویی (DFASP) را دریافت می‌کنند. بعد از پایان سال پنجم و کسب مدرک پایانی، دانشجویان باید در دوره‌های کارآموزی کوتاه‌مدت یا بلندمدت شرکت کنند. دوره کوتاه‌مدت 6 ماه و دوره بلندمدت 4-3 سال است. برای کسب مدرک دکترای داروسازی، دانشجویان باید پایان‌نامه خود را ارائه داده و از آن دفاع کنند. با‌توجه‌به درآمد داروسازی در فرانسه می‌توان گفت که این حجم از دروس ودوره‎های تحصیلی کاملاً منطقی است و برای دستیابی به آینده شغلی و مالی مطمئن باید با این چالش‌ها کنار آمد.

تحصیل داروسازی در فرانسه؛ بهترین دانشگاه های داروسازی فرانسه

تحصیل داروسازی در فرانسه؛ بهترین دانشگاه های داروسازی فرانسه

دانشگاه‌های فرانسه به دلیل بهره‌گیری از بهترین امکانات تحصیلی و آموزشی، لابراتوارهای مدرن و سیستم آموزشی استاندارد محبوبیت زیادی در بین دانشجویان بین‌المللی دارند. دانشگاه‌های فرانسه از بهترین مراکز علمی جهان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و تمام شاخه‌های آن هستند. در ادامه اسامی برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل داروسازی در فرانسه آمده است:

  • دانشگاه پاریس
  • دانشگاه استراسبورگ
  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه گرنوبل
  • دانشگاه بوردو
  • دانشگاه اکس مارسی
  • دانشگاه کلود برنارد لیون

هزینه تحصیل داروسازی در فرانسه 2024

یکی از دلایل مهاجرت تحصیلی به فرانسه مناسب‌بودن هزینه تحصیل داروسازی در دانشگاه‌های این کشور است. هزینه تحصیل داروسازی در فرانسه و سایر رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی توسط دولت تعیین می‌شود. هزینه تحصیل برای دانشجویان ملی بسیار ناچیز و حدود 170 یورو است؛ ولی دانشجویان بین‌المللی باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. در ادامه هزینه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی فرانسه آمده است:

  • دوره کارشناسی: سالانه 2770 یورو
  • کارشناسی‌ارشد: سالانه 3770 یورو
  • دکترا: سالانه 380 یورو

شهریه تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه نیز حدود 20.000-3.000 یورو در سال است. با‌توجه‌به هزینه تحصیل و نوسانات ارزی جهانی باید قبل از مهاجرت تحصیلی به فرانسه اطلاعات لازم درباره هزینه تحصیل را کسب کنید.

بورسیه های تحصیلی

ارائه بورسیه‌های تحصیلی از دیگر مزایای تحصیل داروسازی در فرانسه است و می‌تواند از دیگر مزایای مهاجرت تحصیلی به فرانسه باشد. برخی بورسیه‌های تحصیلی رشته داروسازی فرانسه عبارت‌اند از:

  • بورسیه تحصیلی ایفل: این بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد فرانسه است. برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه ایفل یک بورسیه با بودجه کامل است که تمام هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد.
  • بورسیه تحصیلی ENS: بورسیه بین‌المللی ENS یک بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌های علوم پزشکی و بسیاری دیگر از رشته‌های دیگر است. بورسیه ENS هزینه 3 سال تحصیل را پوشش می‌دهد. سالانه تعداد 20 بورسیه ENS به دانشجویان منتخب تعلق می‌گیرد.
  • بورسیه تحصیلی MIEM Excellence: این بورسیه توسط دانشگاه ایدکس پاریس ارائه می‌شود و تمام دانشجویان از ملیت‌های مختلف می‌توانند برای آن درخواست دهند.
درآمد داروسازی در فرانسه

درآمد داروسازی در فرانسه

رشته داروسازی از رشته‌هایی است که در اغلب نقاط جهان بازار کار خوبی دارد. باتوجه‌به مناسب‌بودن درآمد داروسازی در فرانسه، همچنین هزینه تحصیل و اعتبار بالای دانشگاه‌ها تحصیل داروسازی در فرانسه آینده شغلی و حرفه‌ای خوبی برای دانشجویان خواهد داشت.

معمولاً دانشجویان قبل از مهاجرت تحصیلی به فرانسه تمام شرایط تحصیل و همچنین آینده شغلی رشته موردنظر را بررسی می‌کنند. دانشجویان تلاش می‌کنند در رشته‌هایی تحصیل کنند که از نظر آینده شغلی برای آن‌ها تضمین کاری داشته باشد. دانشجویان تحصیل داروسازی در فرانسه بعد از پایان تحصیلات خود می‌توانند در حوزه گسترده‌ رشته داروسازی مشغول به کار شوند.

فعالیت در مراکز داروسازی صنعتی، شرکت‌های دارویی، بیمارستان‌ها، داروساز صنعتی، داروساز بالینی و مشغول به کار شوند. علاوه بر این در مشاغل و گرایش‌های تحقیقاتی مرتبط با داروسازی نیز می‌توانند مشغول به کار شوند که عبارت‌اند از:

  • دانشیار تحقیقات بالینی
  • زیست‌شناس پزشکی
  • مهندس تولید در بیوتکنولوژی
  • متخصص امور نظارت در شیمی
  • مدیریت آزمایشگاه زیست‌شناسی
  • مهندس تحقیقات بالینی و اپیدمیولوژیک

درآمد داروسازی در فرانسه به گرایش تحصیلی و میزان سابقه، تجربه و مهارت فرد نیز بستگی دارد. به طور میانگین درآمد یک داروساز در فرانسه سالانه 63.200 یورو است. کمترین درآمد رشته داروسازی در فرانسه 30.300 یورو و بیشترین آن 99.200 یورو است.

جمع‌بندی

دانشگاه‌های فرانسه با مزایای عالی مانند اعتبار بالای دانشگاه‌ها، مناسب‌بودن هزینه تحصیل و امکان اشتغال به کار بعد از تحصیل سالانه دانشجویان زیادی را پذیرش می‌کنند. تحصیل داروسازی در فرانسه یکی از فرصت‌های تحصیلی خوب برای علاقه‌مندان به این رشته است.

علاوه بر مزایای علمی و تحصیلی دانشگاه‌ها، درآمد رشته داروسازی فرانسه بسیار خوب است و آینده کاری و مالی دانشجویان را تضمین می‌کند. به همین دلیل سالانه دانشجویان زیادی برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه اقدام می‌کنند.

گروه مهاجرتی فرهنگ ملل از دفاتر مهاجرتی معتبری است که با جمع‌آوری طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به تحصیل در خارج از کشور و شرایط تحصیل مرجعی مطمئن برای مشاوره در زمینه مهاجرت تحصیلی است. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان این مؤسسه، به بخش مشاوره رایگان مراجعه کنید.

Leave a comment