Skip links
تحصیل در ترکیه یا روسیه | شرایط تحصیل در کدام کشور بهتر است؟

تحصیل در ترکیه یا روسیه | شرایط تحصیل در کدام کشور بهتر است؟

ترکیه و روسیه دو کشور موردتوجه برای تحصیل در خارج، مهاجرت کاری و سرمایه‌گذاری ایرانیان محسوب می‌شوند. مقایسه تحصیل در ترکیه یا روسیه به‌عنوان دو کشور مشابه با برخی مزایا و معایب می‌تواند برای انتخاب یکی از این دو کشور مفید باشد. در مقایسه شرایط تحصیل در روسیه و ترکیه بسته به نوع مهاجرت هرکدام از دو کشور مزایا یا معایبی دارند که در ادامه به طور دقیق بررسی می‌شود.

دقت داشته باشید که با وجود جذابیت‌های کشورهای اروپایی مانند کشور آلمان، فرانسه، اتریش و… برای مهاجرت از بسیاری جهات کشورهایی مانند ترکیه و روسیه مقصد مناسبی هستند. سادگی دریافت ویزا و کم‌بودن هزینه مهاجرت از مزایایی است که می‌توان برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه در نظر گرفت. همچنین از طرفی برای افرادی که شرایط حداقلی برای کشورهای اروپایی را ندارند ترکیه و روسیه مقصد مناسبی به شمار می‌روند. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

مزایا و معایب تحصیل در روسیه

معایب و مزایای تحصیل در روسیه سبب می‌شود تا داوطلبان بتوانند به‌راحتی شرایط تحصیل در روسیه و ترکیه را مورد بررسی قرار دهند و بتوانند تصمیم بهتری در خصوص تحصیل در ترکیه یا روسیه بگیرند. اصولاً بیشتر از نیمی از مردم روسیه تحصیلات عالیه دارند و به همین دلیل مزایای فوق‌العاده‌ای برای تحصیل در این کشور وجود دارد. کیفیت بالای سیستم آموزش تا حدودی سبب می‌شود تا در ابتدا افرادی که تحصیل در ترکیه یا روسیه را در نظر دارند، روسیه را انتخاب کنند. خصوصاً آموزش فیزیک، ریاضیات و علوم طبیعی جزء آموزش‌های شاخص و اصلی محسوب می‌شود.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اغلب دانشگاه‎های روسیه به فارغ‌التحصیلان خود دو مدرک اعطاء می‌کنند که یک مدرک روسی و یک مدرک از دانشگاهی اروپایی است. همچنین تحصیلات دانشگاهی در روسیه با مجهزترین آزمایشگاه‌ها، مراکز علمی، امکانات آموزشی در کنار خوابگاه‌های فوق‌العاده با هزینه پایین ارائه داده می‌شود؛ اما یک عیب بسیار بزرگ تحصیل در روسیه که ممکن داوطلب را از تحصیل در این کشور منصرف کند معمولاً امکانات پایینی است که برای رفاه هر چه بیشتر دانشجویان در نظر گرفته می‌شود. به‌این‌علت که تنها کیفیت سیستم آموزش معیار اصلی تحصیل در روسیه محسوب می‌شود.

تحصیل درترکیه یا روسیه؛ مزایا و معایب تحصیل در ترکیه

تحصیل درترکیه یا روسیه؛ مزایا و معایب تحصیل در ترکیه

برای پی‌بردن به این که تحصیل در ترکیه یا روسیه بهتر است باید به بررسی مزایا و معایب تحصیل در ترکیه و همچنین شرایط تحصیل در روسیه پرداخته شود. در واقع بسیاری از داوطلبان ایرانی معمولاً برای مهاجرت تحصیلی خود کشور ترکیه را به‌خاطر نزدیکی ایران به ترکیه انتخاب می‌کنند. همچنین هزینه‌های پایین ترکیه برای زندگی جزء ویژگی‌های اصلی برای انتخاب این کشور جهت مهاجرت تحصیلی به‌حساب می‌آید. امروزه به دلیل پایین آمدن ارزش پول ایران حقیقتاً نسبت به دیگر کشورهای اروپایی رفت‌وآمد و تحصیل در ترکیه بسیار به‌صرفه‌تر است.

به‌هرحال سبک آموزش و امکانات رفاهی دانشگاه‌ها و مدارس ترکیه سبب می‌شوند تا بتوان تحصیل را با مدرک بسیار معتبری به اتمام رساند. علاوه بر این‌ها دانشگاه‌های ترکیه همکاری سازمان‌یافته‌ای را با دانشگاه‎های اروپا و آمریکا از خود نشان می‌دهند. لازم به ذکر است که حتی بعد از 3 ترم تحصیل در دانشگاه‌هایی همچون کوچ و حاجت تپه می‌توان ادامه تحصیل را در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا ادامه داد.

مهم‌تر از همه مورد تأیید بودن برخی از دانشگاه‎های ترکیه از نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران نیز توانسته دغدغه و استرس بسیار زیادی را بابت اعتبار مدرک از روی دوش داوطلبان ایرانی بردارد.

تحصیل در ترکیه یا روسیه کدام بهتر است؟

تحصیل در ترکیه یا روسیه موضوع اصلی این مقاله است. در واقع امروزه بسیاری از متقاضیان با این سؤال روبه‌رو می‌شوند که برای پاسخ به آن بهتر است به مزایا و معایب تحصیل در هر دو کشور توجه شود تا بتوان انتخاب مناسب، مطمئن و معقولانه‌ای داشت. برای پاسخ به این سؤال که تحصیل در ترکیه بهتر است یا روسیه باید گفت که حقیقتاً روسیه و ترکیه هرکدام جزء کشورهای جذاب به‌حساب می‌آیند.

اما اگر بخواهیم منطقی به این مسئله نگاه کنیم ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران هزینه بسیار مقرون به صرفه‌ای را برای رفت‌وآمد و تحصیل در برخواهد داشت. هم چنین دانشگاه‎های این کشور به امکانات رفاهی و پشتیبانی از دانشجو خارج از سیستم آموزشی بیشتر بها می‌دهند؛ اما باید گفت که روسیه تنها به کیفیت سیستم آموزشی خود می‌اندیشد و به‌هرحال برای داوطلبانی که به‌عنوان مهاجر در کشورهایی همچون ترکیه و روسیه به تحصیل می‌پردازند، موضوع امکانات رفاهی یک موضوع مهم محسوب می‌شود. برای این که بفهمیم تحصیل در ترکیه یا روسیه کدام بهتر است باید به مقایسه چند مورد از شرایط هر یک از این کشورها پرداخته شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

مقایسه زبان ترکیه و روسیه

1. مقایسه زبان ترکیه و روسیه

برخی از شرایط تحصیل در روسیه با شرایط تحصیل در ترکیه متفاوت است. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو کشور تفاوت در زبان رسمی هر یک از این دو کشور است. زبان رسمی کشور ترکیه، ترکی و زبان رسمی کشور روسیه، روسی است. در واقع یادگیری هر دو زبان برای زندگی در این کشورها بسیار مفید خواهد بود؛ اما باید گفت که برای کار و زندگی در کشور روسیه یادگیری زبان روسی جزو ملزومات اصلی به‌حساب می‌آید؛ ولی کشور ترکیه به دلیل توریستی بودن تا حدی امکان زندگی روزمره با زبان انگلیسی را به شخص می‌دهد؛ اما قطعاً یادگیری زبان ترکی روند زندگی در ترکیه را آسان‌تر می‌کند.

2. مقایسه فرهنگ ترکیه و روسیه

به‌طورکلی برای مردم ایران و به‌خصوص مردمان ترک ایران در مقایسه تحصیل در ترکیه یا روسیه می‌توان گفت که کشور ترکیه از لحاظ فرهنگی بسیار مشابه ایران است. در حقیقت ارتباطات خانوادگی، روابط اجتماعی و حتی خوردوخوراک مردم ترکیه شباهت‌های زیادی با ایرانیان دارد. از سوی دیگر مردم روسیه مردمی نسبتاً خشک به‌حساب می‌آیند؛ اما توجه داشته باشید که امکان زندگی و گرم‌گرفتن با مردم این کشور نیز به‌سادگی وجود دارد.

3. تحصیل در ترکیه یا روسیه؛ مقایسه هزینه زندگی ترکیه و روسیه

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین موارد در مقایسه تحصیل در ترکیه یا روسیه میزان هزینه زندگی در هر یک از این دو کشور است. به‌طورکلی می‌توان گفت که هر دو کشور روسیه و ترکیه جزو کشورهای نسبتاً کم‌هزینه در مقایسه با کشورهای اروپایی به‌حساب می‌آیند. واحد پول ترکیه لیر و واحد پول روسیه روبل است. همچنین میانگین درآمد در کشور ترکیه پس از کسر مالیات ۳ هزار و ۸۴۰ لیر است؛ اما این میانگین برای کشور روسیه ۴۲ هزار و ۴۷۷ روبل روسیه است.

هزینه و شرایط تحصیل در روسیه و ترکیه نیز تا حدودی با مقایسه مخارج و قیمت محصولات در این دو کشور قابل‌بررسی است. در جدول زیر هزینه ملزومات زندگی در این دو کشور در جهت مقایسه ترکیه و روسیه باهم مقایسه شده است.

عنوانروبل روسیهلیر ترکیه
میانگین حقوق ماهیانه۴۲۴۷۷.۴۵ روبل۳۸۴۰.۲۸ لیر
حداقل حقوق با کار دانشجویی۱۲۷۹۲ روبل۳۵۷۷.۵ لیر
مالیات‌بردرآمد۱۳ الی ۴۷ درصد۱۵ الی ۳۵ درصد
هزینه اجاره آپارتمان تک خواب در مرکز شهر۳۳۱۳۶.۵۱ روبل۲۵۰۳.۴۰ لیر
مخارج ماهانه خانه (آب، برق، گرمایش و…)۷۷۳۱.۸۹ روبل۵۵۱.۳۴ لیر
مقایسه تحصیل در ترکیه یا روسیه

4. مقایسه تحصیل در ترکیه یا روسیه

یکی دیگر از موارد مهم برای مقایسه تحصیل در ترکیه یا روسیه توجه به شرایط تحصیل در روسیه و ترکیه است. در واقع تحصیل در دانشگاه‏های رده‌بالا در یک کشور خارجی یکی از مهم‌ترین اهداف مهاجرت است که می‌تواند هم سطح علمی فرد را تا حد زیادی افزایش دهد و هم در آینده فرد تاثیر بگذارد. به‌طورکلی باید گفت که هر دو کشور روسیه و ترکیه از نظر رده‌بندی‌های جهانی در سطح بسیار بالایی قرار دارند؛ اما نحوه پذیرش در دانشکده‌های آن‌ها با هم متفاوت است و باید روند متفاوتی برای آن طی شود.

همچنین برخی از دانشکده‌های روسیه بسیاری از هزینه‌های دانشجویان را که اقدام به تحصیل در روسیه می‌کنند، پرداخت کرده و زندگی را برای دانشجویان راحت‌تر می‌کنند که این اقدام توسط برخی دانشگاه‏های ترکیه نیز انجام می‌شود. در حقیقت دانشگاه‌های روسیه و ترکیه هر دو در سطح مناسبی در رده‌بندی‌های جهانی قرار دارند. در جدول زیر به رتبه برخی از دانشگاه‏های مطرح این دو کشور اشاره شده است.

دانشگاه برتر روسیهرتبه QSدانشگاه برتر ترکیهرتبه QS
دانشگاه لومونسف۷۵دانشگاه کوچ۴۷۷
دانشگاه فنی بومن۲۳۰دانشگاه فنی خاورمیانه۵۰۱-۵۱۰
دانشگاه نووسیبیرسک۲۶۰دانشگاه سابانجی۵۳۱-۵۴۰
دانشگاه تومسک۲۶۴دانشگاه بیلکنت۵۶۱-۵۷۰
مؤسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو (MIPT)۲۶۷دانشگاه فنی استانبول۶۰۱-۶۵۰
دانشگاه سنت پترزبورگ۲۷۰دانشگاه بغازیچی۷۰۱-۷۵۰

دقت داشته باشید که روند پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه و روسیه تا حدی باهم تفاوت دارد. در واقع در کشور روسیه برای تحصیل شرکت در دوره‌ای با عنوان پادفک ضروری است. لازم به ذکر است که در صورت تحصیل به زبان روسی، دوره پادفک روسی و در صورت تحصیل به زبان انگلیسی، دوره پادفک انگلیسی باید گذرانده شود. بعد از گذراندن این دوره آزمونی گرفته می‌شود که معضلی برای ورود به دانشگاه نیست و قبولی در آن احتمال بالایی دارد.

5. شرایط تحصیل در روسیه؛ اشتغال حین تحصیل

همان‌طور که می‌دانید زمانی که به‌عنوان دانشجو به یک کشور خارجی مهاجرت می‌کنید تأمین هزینه‌های حین تحصیل از طریق کارکردن دارای اهمیت فراوانی است. در کشور ترکیه این امکان برای دانشجویان فراهم است که حین تحصیل ۲۰ ساعت در هفته را بتوانند کار کنند و هزینه‌های تحصیل، خوراک و … را پرداخت نمایند. در کشور روسیه نیز برای ساعت کار دانشجویان محدودیت خاصی قرار داده نشده است؛ اما برای اینکه بتوان در این کشور اقدام به اشتغال حین تحصیل کرد باید مجوزهایی را از دولت دریافت نمود.

اشتغال پس از تحصیل

6. اشتغال پس از تحصیل

یکی دیگر از موارد مهم برای دانشجویان مردد بین تحصیل در ترکیه یا روسیه توجه به مسئله مهم اشتغال پس از تحصیل است. در واقع یکی از تأثیرگذارترین عوامل در کیفیت زندگی در کشورهای روسیه و ترکیه اشتغال است؛ زیرا با داشتن شغل می‌توان هزینه‌های زندگی را تأمین نمود و به‌مرور راه پیشرفت را هموار کرد. طبق آخرین گزارش‌ها میزان بیکاری در کشور روسیه ۴.۳ درصد و در ترکیه نیز ۱۱.۵ است که نشان می‌دهد شرایط تحصیل در روسیه و پیداکردن کار در این کشور راحت‌تر از ترکیه است. همچنین روسیه دارای امنیت شغلی بیشتری است؛ اما باید گفت که تحصیلات، مهارت و… در پیداکردن شغل مناسب در این دو کشور تاثیر مهمی خواهد گذاشت.

7. مقایسه دریافت اقامت ترکیه و روسیه

در مقایسه تحصیل در ترکیه یا روسیه باید گفت قوانین اقامت در ترکیه و روسیه تقریباً مشابه هم است. برای دریافت اقامت در کشور ترکیه راه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما در حالت کلی اصولاً پس از ۵ سال زندگی در این کشور امکان دریافت اقامت دائم وجود دارد. برای دریافت اقامت کشور روسیه نیز راه‌های مختلفی وجود دارد که در این کشور نیز معمولاً پس از ۵ سال زندگی امکان دریافت اقامت دائم وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم برای پاسخ به این سؤال که تحصیل در ترکیه یا روسیه کدام بهتر است از جنبه‌های مختلف به مقایسه شرایط تحصیل در روسیه و ترکیه و همچنین مزایا و معایب تحصیل در هر یک از این دو کشور بپردازیم. روسیه و ترکیه کشورهایی هستند که بهترین دانشگاه‌ها و جذاب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانی‌ها فراهم کرده‌اند. طبیعتاً این دو کشور خواهان زیادی نیز دارند و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این دو کشور کار ساده‌ای نیست.

به‌طورکلی باید گفت که برخی ترجیح می‌دهند ترکیه را که نزدیک‌تر است و دین مردمش به مردم ما شبیه است را برای زندگی و تحصیل انتخاب کنند. برخی نیز ترجیح می‌دهند روسیه را که کشوری اروپایی‌تر و متفاوت‌تر است را برای تحصیل و زندگی انتخاب نمایند. در واقع هر دو کشور مزایا و معایبی دارند که بر اساس سلیقه و روحیات شما باید انتخاب شوند. شما نیز درصورتی‌که متقاضی مهاجرت تحصیلی به ترکیه یا روسیه هستید می‌توانید در صورت وجود هر گونه سؤال و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment