Skip links
تحصیل در رشته خلبانی در آلمان

تحصیل در رشته خلبانی در آلمان

اگر شما هم از کودکی آرزوی خلبان شدن دارید با تحصیل در رشته خلبانی در آلمان نه‌تنها به رویای خود می‌رسید؛ بلکه با دریافت مدارک معتبر دانشگاه‌های خلبانی این کشور به درآمدی بالا در آینده نیز می‌رسید. شرایط تحصیل خلبانی در آلمان وابسته به مرحله، مدرک و دانشگاه انتخابی شما متفاوت است. در حقیقت با فراهم‌کردن هر یک از این شرایط می‌توانید برای تحصیل خلبانی در آلمان اپلای کنید. برای آشنایی بیشتر با شرایط و بورسیه خلبانی آلمان تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

معرفی رشته خلبانی در آلمان

جهت تحصیل در رشته خلبانی در آلمان راه‌های مختلفی وجود دارد و اغلب خلبانان در حال تحصیل در این کشور در شرکتی تحت عنوان لوفت هانزا آموزش می‌بینند. آموزش در این شرکت سبب افزایش شانس کاریابی در کشور آلمان می‌شود. اکثر دانشگاه‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده دوره‌های خلبانی در آلمان دو مدرک کارشناسی مهندسی و ATPL ارائه می‌کنند. همچنین اکثر دوره‌های ارائه شده در مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف جهت ادامه تحصیل در رشته خلبانی در آلمان برای دانشجویان مختلف همراه با پرداخت شهریه هستند.

اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده این رشته در کشور آلمان جهت ارائه وام به دانشجویان با چندین بانک همکاری می‌کنند. برخی از دوره‌های خلبانی در آلمان جهت پیوستن به نیروی هوایی ارتش آلمان هستند که این دوره‌ها به‌صورت رایگان برگزار می‌شوند؛ اما دانشجویان باید مدت‌زمان دوازده سال در ارتش باقی‌مانده تا موفق به استخدام در دیگر شرکت‌های تجاری شوند. همچنین تعدادی دیگر از دانشگاه‌های علمی‌کاربردی نیز با همکاری برخی از مؤسسات نظیر EIAB مدرک دوگانه خلبانی را به دانشجویان دارای شرایط تحصیل خلبانی در آلمان ارائه می‌کنند.

تحصیل در رشته خلبانی در آلمان؛ چگونه در آلمان خلبان شویم؟

تحصیل در رشته خلبانی در آلمان؛ چگونه در آلمان خلبان شویم؟

برای تحصیل در رشته خلبانی در آلمان نخست باید مناسب‌ترین مدارس خلبانی را باتوجه‌به بودجه‌ای که دارید، انتخاب کنید. در مرحله بعدی باید آینده شغلی خود را مشخص کنید. به‌عبارت‌دیگر تصمیم بگیرید که خواهان اخذ چه نوع مجوزی هستید و تا چه مرحله‌ای می‌خواهید به تحصیل در این رشته ادامه دهید.

زمانی که با قصد تحصیل خلبانی در آلمان به اروپا مهاجرت کنید با سه گزینه خلبان خصوصی، خلبان تجاری و خلبان حمل‌ونقل هوایی روبه‌رو خواهید شد. در صورت داشتن شرایط تحصیل خلبانی در آلمان پیش از هر چیز باید درمورد گزینه‌های آموزشی پروازی در این کشور تحقیق کنید تا بدانید که کدام برنامه آموزشی خلبانی برای شما مناسب‌تر است. در به‌طورکلی سه نوع مجوز خلبانی به دانش‌آموختگان این رشته در آلمان داده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • مجوز خلبانی خصوصی یا PPL
  • مجوز خلبانی تجاری یا CPL
  • مجوز خلبانی حمل‌ونقل هوایی یا ATPL

در خصوص مجوز خلبانی آلمان باید گفت که دریافت گواهینامهPPL ،CPL و ATPL بودجه و زمان خاص خود را می‌طلبد؛ برای مثال مجوز خلبانی حمل‌ونقل هوایی یا ATPL پیشرفته‌ترین و بالاترین مدرک رشته خلبانی در آلمان است و دریافت این مجوز نیاز به‌صرف زمان و هزینه بیشتری دارد. شما باید متناسب با شرایط و بودجه خود انتخاب کنید که قصد اخذ کدام یک از مجوزهای ذکر شده در بالا را دارید.

شرایط تحصیل خلبانی در آلمان

خلبانی یکی از هیجان‌انگیزترین مشاغل دنیا است. البته این کار در کنار تمام زیبایی‌هایی که دارد ممکن است در مواردی استرس و تنش بسیاری به سکان‌دار هواپیما وارد نماید. ازاین‌رو افرادی که این شغل را انتخاب می‌کنند علاوه بر هوش و ذکاوت بسیار، باید سرعت عمل خوبی داشته باشند. علاوه بر موارد بیان شده مدارس خلبانی آلمان نیز مانند سایر نقاط دنیا، برای متقاضیان تحصیل در رشته خلبانی در آلمان شرایطی را در نظر گرفته‌اند. در واقع واجد شرایط تحصیل خلبانی در آلمان بودن یکی از شروط لازم برای تحصیل این رشته در آلمان است.

به دلیل اینکه زبان بین‌المللی در شغل خلبانی انگلیسی است، متقاضیان تحصیل در این رشته باید کاملاً به زبان انگلیسی مسلط باشند. فاکتورهایی همچون قد، وزن و سلامت جسمی شخص متقاضی نیز جزء ضروریات پذیرفته‌شدن در این رشته است. برای شروع آموزش دوره خلبانی در آلمان باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشید.

داشتن گواهی پزشکی نیز یکی از ملزومات برای تحصیل این رشته است. بهترین روش جهت تهیه گواهی پزشکی این است که با دانشکده پروازی که قصد ثبت‌نام در آن را دارید، صحبت کنید. پرسنل دانشگاه جهت اخذ این گواهی به شما کمک خواهند کرد. همچنین باید حداقل فارغ‌التحصیل دبیرستان باشید. ازآنجایی‌که زبان خلبانی در سطح بین‌المللی زبان انگلیسی است، بهتر است قبل از دریافت گواهینامه خلبانی، استاندارد سطح ۴ انگلیسی را نیز دارا باشید.

مراحل آموزشی خلبانی در آلمان

مراحل آموزشی خلبانی در آلمان

در سیستم تحصیل در رشته خلبانی در آلمان چند مرحله مختلف آموزشی وجود دارد که در ابتدای مقاله آن‌ها را نام بردیم. در این بخش سعی می‌کنیم بیشتر به جزئیات این مراحل بپردازیم و امکانی را که داشتن هرکدام از این مجوزها برای شما فراهم می‌کند، توضیح دهیم.

1. مرحله اول خلبانی

مرحله اول خلبانی شامل دریافت مجوز خلبانی دانشجویی (SPL) است. این مجوز در واقع امکان شروع آموزش‌های مربوط به پرواز را برای شما فراهم می‌کند. مجوز SPL در حقیقت پایه‌ای برای دریافت مجوزهای پیشرفته‌تر خلبانی محسوب می‌شود.

2. تحصیل در رشته خلبانی در آلمان؛ مرحله دوم خلبانی

بعد از دریافت مجوز اولیه باید جهت اخذ مجوز خلبانی خصوصی (PPL) اقدام کنید. این مجوز در حقیقت به شما اجازه پروازهای انفرادی، مسافری یا باری را می‌دهد. در صورتی می‌توانید برای مجوز خلبانی خصوصی درخواست دهید که دست‌کم 17 سال سن داشته باشید و حداقل 45 ساعت آموزش پرواز در هواپیما را زیر نظر افراد تایید شده گذرانده باشید.

3. مرحله سوم خلبانی

تنها در صورتی می‌توانید با تحصیل در رشته خلبانی در آلمان کسب درآمد کنید که مجوز خلبانی تجاری (CPL) را دریافت کنید. در واقع این مدرک به شما اجازه می‌دهد تا به‌عنوان یک خلبان حرفه‌ای پرواز کرده و از دولت حقوق دریافت نمایید. جهت دریافت مجوز خلبانی تجاری باید:

  • حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید.
  • ۱۵۰ ساعت پرواز آموزشی را در زمینه‌های مختلف سپری کرده باشید.

توجه داشته باشید که در پایان این 150 ساعت دو نوع رتبه‌بندی به خلبان اختصاص داده می‌شود. رتبه‌بندی ابزار یا IR که دریافت آن به این معنی است که شما اجازه دارید در هر نوع شرایط آب و هوایی پرواز کنید و رتبه‌بندی چندموتوره یا MER که امکان پرواز با هواپیماهای چندموتوره را به شما می‌دهد.

4. مرحله چهارم خلبانی

در مرحله چهارم تحصیل در رشته خلبانی در آلمان باید مجوز خلبانی حمل‌ونقل هوایی یا (ATPL) را اخذ نمایید. لازم به ذکر است که این مجوز بالاترین سطح گواهینامه خلبانی هواپیما در آلمان است. با داشتن این مجوز اجازه خواهید داشت که در کسوت یک خلبان فرماندهی در ناوهای هوایی و به‌عنوان خلبان حمل‌ونقل فعالیت داشته باشید. شرایط لازم جهت دریافت این مجوز در زیر بیان شده است.

  • برای دریافت گواهینامه خلبانی حمل‌ونقل هوایی باید حداقل ۲۱ سال سن داشته باشد.
  • کلیه مجوزها مانند PPL ،SPL ، CPL و رتبه‌بندی‌های IR و MER را گرفته باشید.
  • حداقل ۱۵۰۰ ساعت پرواز انجام داده باشید.

همچنین باید گزارش پزشکی معتبر درباره تناسب‌اندام و سلامت بدن را داشته باشید. عدم ابتلا به آسم، بیماری‌های قلبی و ریوی، نداشتن لکنت‌زبان، سالم‌بودن دندان‌ها، قدرت شنوایی بالا و غیره در این آزمایش مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت تأیید گواهی سلامت خلبان صادر می‌شود.

مدارک موردنیاز اپلای خلبانی در آلمان

مدارک موردنیاز اپلای خلبانی در آلمان

از مدارک موردنیاز جهت اپلای خلبانی در آلمان و شرایط تحصیل خلبانی در آلمان برای دانشجویان حداقل مدرک فارغ‌التحصیلی از دبیرستان و کسب مدرک دیپلم ۱۲ ساله است. نکه جالب این است که بر خلاف تحصیل در آلمان به زبان آلمانی برای رشته های دیگر،  زبان خلبانی و هوانوردی در سطح بین‌المللی انگلیسی است. توصیه می‌شود قبل از اقدام به اخذ پذیرش و تحصیل در رشته خلبانی در آلمان مدرک زبان انگلیسی در حد 6 الی IELTS 6.5 را اخذ کنید. در نهایت می‌توان گفت به طور کامل شش مرحله مختلف جهت آموزش خلبانی وجود دارد که دانشجویان بسته به اهداف خود باید این مراحل را تکمیل کنند.

علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در رشته خلبانی در آلمان باید باتوجه‌به نیاز مکان انتخابی خود جهت دریافت پذیرش اطلاعات کاملی را در ارتباط با مدارک موردنیاز پذیرش دریافت کرده و اقدام به جمع‌آوری آن‌ها به‌صورت کامل کنند. از جمله مدارک لازم جهت تحصیل خلبانی در آلمان که باید توسط دفتر ترجمه‌های رسمی ترجمه گردند عبارت‌اند از:

  • تمامی مدارک شناسایی و هویتی متقاضی
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریزنمرات
  • گواهی سلامت پزشکی
  • بیمه دانشجویی
  • نامه موفقیت در آزمون
  • انگیزه‌نامه
  • قبولی در مصاحبه
  • اثبات تمکن مالی

برای جلوگیری از هرگونه ریجکتی درخواست و طولانی‌شدن پروسه اخذ پذیرش دانشجویان بهتر است در زمینه جمع‌آوری مدارک موردنیاز و تهیه آن‌ها نهایت دقت را داشته باشند.

هزینه تحصیل در رشته خلبانی در آلمان

درصورتی‌که متقاضی تحصیل در رشته خلبانی آلمان هستید همواره باید بدانید هزینه تحصیل در رشته خلبانی در آلمان چقدر است و به‌خاطر داشته باشید که عوامل زیر بر این هزینه مؤثر هستند:

  • شهر محل تحصیل
  • مؤسسه، کالج یا دانشگاه انتخابی
  • نوع مدرک موردنظر

هزینه تحصیل در آلمان برای دانشجویان دارای شرایط تحصیل خلبانی در آلمان بدون دریافت بورسیه خلبانی آلمان می‌تواند به 9200 یورو در سال برسد. در واقع کشور آلمان به عنوان چهارمین مقصد پرطرفدار جهت ادامه تحصیل شناخته می‌شود و علاقه‌مندان به رشته خلبانی در آلمان می‌توانند با هزینه بسیار مناسبی دوره‌های آموزشی مربوطه را طی کنند.

همچنین باید گفت که دانشگاه‌های دولتی جهت تحصیل خلبانی در آلمان هزینه اندکی دریافت می‌نمایند و دانشجویان بین‌المللی تنها با تسلط به زبان آلمانی می‌توانند از امکانات تحصیل با هزینه مناسب بهره‌مند شوند. لازم است بدانید که تحصیلات تکمیلی خلبانی در آلمان هزینه بیشتری دارد؛ اما اگر دوره کارشناسی خود را نیز در آلمان گذرانده باشید این هزینه کاهش پیدا می‌کند.

بورسیه تحصیل در رشته خلبانی در آلمان

بورسیه تحصیل در رشته خلبانی در آلمان

اگرچه به‌صورت کلی امکان تحصیل رایگان در آلمان و در دانشگاه‌های خلبانی این کشور وجود ندارد؛ اما استفاده از بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند شما را به این خواسته برسانند یا حداقل از هزینه‌هایتان بکاهند. بورسیه تحصیل در رشته خلبانی در آلمان معمولاً تمام یا بخشی از هزینه‌های زیر را پوشش می‌دهد:

  • شهریه دانشگاه
  • هزینه زندگی
  • هزینه بیمه
  • مبالغ موردنیاز برای سفر
  • هزینه‌های جانبی مانند کتاب و …

در صورت داشتن شرایط تحصیل خلبانی در آلمان، بورسیه خلبانی را می‌توانید از سازمان تأمین مالی DAAD در آلمان بخواهید. DAAD یاDeutscher Akademischer Austauschdienst مجموعه‌ی مؤسسات و دانشگاه‌های آموزش عالی در این کشور هستند که کمک‌هزینه‌های تحصیلی را در اختیار بیش از 100,000 دانشجوی ملی و بین‌المللی می‌گذارند. ERASMUS + نیز می‌تواند از دیگر بورسیه‌ها برای تحصیل در رشته خلبانی در آلمان باشد که شما را به تحصیل رایگان خلبانی در آلمان نزدیک می‌کند. دانشجویان رشته خلبانی در آلمان در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند.

از شرایط دریافت بورسیه در آلمان می‌توان به معدل سطح بالا، ریزنمرات سطح بالا، مقالات چاپ شده، نمره آزمون سطح بالا و مدرک زبان با نمره بالا اشاره کرد. در کل دانشجویان باید بتوانند به محل مورد نظر برای تحصیل میزان شایستگی خود را جهت دریافت بورسیه به اثبات برسانند. بورسیه‌ها نیز می‌توانند به‌صورت فول فاند مشمول هزینه‌های تحصیل و زندگی و یا به‌صورت فاند و تنها مشمول شهریه دانشگاه شوند. لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌ها نیز ماهیانه کمک‌هزینه‌هایی را در اختیار دانشجویان در قالب بورسیه قرار می‌دهند.

دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش خلبانی در آلمان

کشور آلمان دارای مدارس و دانشگاه‌های معتبری جهت تحصیل در رشته خلبانی در آلمان است. دریافت مدرک از این مؤسسات برای دانشجویان دارای شرایط تحصیل خلبانی در آلمان راه را برای اشتغال آن‌ها به کار در بهترین کشورها هموار می‌کند. دانشگاه‌ها و مدارس لیست شده در زیر از بهترین مکان‌ها برای تحصیل رشته خلبانی در آلمان هستند:

  • مدرسه خلبانی AIRTOURS
  • سرویس هواپیمایی COCKPIT 4U
  • آکادمی FLIGHT CREW
  • دانشگاه آلفردو بیش
  • هائوسل ایر
  • لندشات
  • InterCockpit
  • آکادمی پرواز MFA مونیخ
  • Motorflugschule Egelsbach GmbH
  • Pilot Training Network GmbH
  • RWL German Flight Academy GmbH
  • خدمات هواپیمایی SKY4u
بازار کار رشته خلبانی در آلمان

بازار کار رشته خلبانی در آلمان

بازار کار خلبانی در آلمان باتوجه‌به کمبود نیروی کار ماهر و متخصص در این زمینه در این کشور مانند بسیاری از کشورهای جهان یک بازار کار مطلوب بوده و موقعیت‌های شغلی عالی را پیش روی فارغ‌التحصیلان این رشته قرار می‌دهد. همچنین این بازار کار با وجود شرکت‌های بسیار معتبر در کشور آلمان در حال پیشرفت و گسترش بیشتر است.

پایین‌بودن نرخ بیکاری در کشور آلمان نیز به این امر کمک نموده و شانس افزایش‌یافتن کار در کشور آلمان را افزایش می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل که تعداد آن‌ها در کشور آلمان بسیار زیاد است و همچنین شرکت‌های تجاری بسیار معتبر و معروف در کنار شرکت‌های هوایی از خلبانان دارای تخصص به‌شدت استقبال می‌کنند. کارآموزی حین تحصیل در رشته خلبانی در آلمان نیز به دانشجویان در کاریابی پس از فارغ‌التحصیلی کمک می‌کند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده در این مقاله می‌توان گفت که تحصیل در رشته خلبانی در آلمان در مدارس و دانشگاه‌های معتبر و بسیار باکیفیت این کشور انجام می‌شود. تمامی این مدارس و دانشگاه‌ها از دانشجویان دارای شرایط تحصیل خلبانی در آلمان شهریه دریافت می‌کنند؛ اما امکان اخذ بورسیه تحصیلی به‌منظور تحصیل رایگان رشته خلبانی در آلمان نیز وجود دارد.

باتوجه‌به این که فارغ‌التحصیلان رشته خلبانی از دانشگاه‌های کشور آلمان به افرادی ماهر و متخصص تبدیل شده‌اند و این کشور از افراد متخصص به‌شدت استقبال می‌کند؛ بنابراین آینده شغلی این افراد در آلمان و سایر کشورهای جهان روشن است. شما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بورسیه خلبانی آلمان و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment