Skip links
تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا

تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا

اسپانیا شاید یکی از جالب‌ترین کشورهای دنیا برای تحصیل مقطع دکترا باشد. این کشور همچنین با وجود دانشگاه‌های درجه یک جهانی، هزینه تحصیل مقرون‌به‌صرفه و عدم نیاز به آزمون‌های ورودی دشوار در سال‌های اخیر موفق به جذب دانشجویان بین‌المللی بسیاری شده است. آب‌وهوای مدیترانه‌ای و سواحل زیبا، این کشور را به مکانی لذت‌بخش برای یادگیری و تحقیق تبدیل کرده است. دانشگاه‌های مختلفی، شرایط تحصیل دکترا در اسپانیا را در رشته‌های تحصیلی متنوعی فراهم کرده‌اند.

دانشگاه‌های این کشور به دلیل تدریس باکیفیت و تأثیر در زمینه‌های تحقیقاتی، تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا را با فرصت‌های آموزشی و تحقیقاتی منحصربه‌فردی همراه کرده است. اسپانیا تأکید ویژه‌ای بر آموزش و توسعه مقطع دکترا با محتوای دوره‌های ساختاریافته دارد. در این مقاله از موسسه فرهنگ ملل قصد داریم توضیحات لازم را درمورد تحصیل در اسپانیا در مقطع دکتری ارائه دهیم.

مزایای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا

سه شهر اسپانیا به رتبه‌بندی بهترین شهرهای دانشجویی QS در سال  2023 راه یافته‌اند. این به وضوح نشان می‌دهد اشتیاق دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در اسپانیا دلایل خاصی دارد. در طول قرن‌ها، اسپانیا به‌عنوان کشوری خوش آب و هوا و مقصد جذاب گردشگران خارجی شناخته شده است؛ اما امروزه اسپانیا همچنین به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل شناخته می‌شود. اسپانیا کشوری مقرون‌به‌صرفه برای تحصیل است که دانشگاه‌های با رتبه‌های برتر جهانی را در خود جای داده است. تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا منجر به دریافت مدرک تحصیلی معتبر در سطح جهانی می‌شود.

محیط تحقیقاتی اسپانیا برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای دانشجویان بین‌المللی بسیار جذاب است. تحصیل دکترا در این کشور دسترسی به برترین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان را برای دانشجویان فراهم می‌کند. این کشور بیش از 76 دانشگاه دارد که فرصتی منحصربه‌فرد را برای همکاری با برخی از کارشناسان و دانشمندان برجسته جهان در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این کشور طیف وسیعی از مزایای مختلف از جمله دسترسی به بهترین دانشگاه‌ها، هزینه زندگی ارزان، امکان تحصیل در اسپانیا به زبان انگلیسی و… را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. علاوه‌براین، دانشجویان می‌توانند از یک تجربه فرهنگی منحصربه‌فرد نیز لذت ببرند.

تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا

تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا

سیستم آموزشی اسپانیا یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان است. این کشور طیف وسیعی از برنامه‌های دکتری را در رشته‌های مختلف دانشگاهی ارائه می‌دهد و امکان تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا را برای دانشجویان فراهم کرده است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برنامه دکتری مطابق با بودجه و اهداف خود را انتخاب کرده و برای اخذ پذیرش درخواست دهند. دوره دکتری تمام‌وقت در اسپانیا حدود سه سال به طول می‌انجامد. بااین‌حال دانشجویان می‌تواند این مدت‌زمان را تا حداکثر 5 سال تمدید کنند. کمیسیون علمی دانشگاه‌های اسپانیا برنامه‌های دکتری را سازماندهی می‌کنند.

برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا، دانشجو باید دو مرحله را دنبال کند. مرحله اول شامل 60 واحد درسی است و بر آموزش دانشجو تمرکز دارد. مرحله دوم بر تحقیق و پژوهش دانشجو برای پایان نامه متمرکز است. علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند از دو طریق برای برنامه‌های دکترا در اسپانیا ثبت‌نام کنند. در روش اول دانشجویان می‌توانند به‌عنوان یک دانشجوی دانشگاه مانند سایر دانشجویان و در روش دوم به‌عنوان دانشجوی دانشگاه و کارآموز پژوهشی برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا درخواست دهند.

تخصص مقطع دکتری در اسپانیا

با بیش از 76 تخصص دکتری، اسپانیا میزبان برخی از بهترین برنامه‌های دکتری در جهان است.تحصیل در اسپانیا در مقطع دکترا برای دانشجویان بین‌المللی به دلیل کیفیت بالا از شهرت زیادی برخوردار است. به طوری که بسیاری از فارغ‌التحصیلان دکترای اسپانیایی موقعیت‌های علمی معتبری را در سراسر جهان کسب کرده‌اند. از جمله برترین تخصص‌های دکترا در اسپانیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاریخ
  • ادبیات
  • اقتصاد و بازرگانی
  • فلسفه
  • تاریخ هنر
  • علم و فناوری محیط‌زیست
  • علوم بهداشتی
  • زبان‌شناسی
  • مطالعات فرهنگی و…
بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل مقطع دکتری در اسپانیا

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل مقطع دکتری در اسپانیا

آشنایی با شرایط تحصیل دکتری در اسپانیا به دانشجویان بین‌المللی کمک می‌کند تا انتخاب درست‌تری داشته باشند. انتخاب دانشگاه برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا اهمیت زیادی دارد. در ادامه بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا به شرح زیر هستند:

1. دانشگاه پمپئو فابرا

اسپانیا کشوری است که نه‌تنها از نظر فرهنگی، بلکه از نظر آموزشی چیزهای زیادی برای ارائه به دانشجویان دارد. یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا، دانشگاه پمپئوفابرا است که در شهر بارسلون قرار دارد. این دانشگاه طیف گسترده‌ای از برنامه‌های جذاب را در تعدادی از زمینه‌ها، از فلسفه گرفته تا علوم سیاسی و از ریاضیات تا زبان‌شناسی در مقطع دکتری ارائه می‌دهد. این دانشگاه دارای یک تاریخچه طولانی است و در سال 1857 در بارسلون تأسیس شد.

دانشگاه پمپئو فابرا همواره به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های اسپانیا شناخته می‌شود و در سال 2023 موفق به کسب رتبه جهانی 233 از نظر رتبه‌بندی QS شده است. متوسط هزینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه پمپئو فابرا 40112 یورو در سال است. این دانشگاه شرایط تحصیل دکترا در اسپانیا را به بهترین نحو برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. از جمله برنامه‌های مقطع دکتری این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دکترای زیست‌پزشکی
  • دکترای تاریخ
  • دکترای علوم‌انسانی
  • دکترای حقوق
  • دکترای ارتباطات
  • دکترای اقتصاد، دارایی و مدیریت
  • دکترای علوم سیاسی و اجتماعی
  • دکترای فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • دکترای ترجمه و علوم زبان

2. دانشگاه خودمختار مادرید

مزیت اصلی تحصیل در دانشگاه خودمختار مادرید این است که فرصت تحصیل مقطع دکترا در اسپانیا را در هیجان‌انگیزترین شهرهای اروپا فراهم می‌کند. مادرید یک کلان‌شهر بزرگ با غذا، فرهنگ و محیط شبانه عالی است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های دولتی اسپانیا و مکانی عالی برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا است. دانشگاه خودمختار مادرید در سال 2023 موفق به کسب رتبه 215 در بین بهترین دانشگاه‌های دنیا از نظر رتبه‌بندی QS شده است.

این دانشگاه در سال 1968 تاسیس شده و در حال حاضر دارای بیش از 30000 دانشجو است که سهم قابل توجهی از این تعداد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. متوسط هزینه تحصیل در اسپانیا در مقطع دکتری 234 الی 390 یورو است. ناگفته نماند از جمله برنامه‌های دکترا ارائه شده در دانشگاه خودمختار مادرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دکترای هنر و علوم‌انسانی
  • دکترای مهندسی
  • دکترای علوم بهداشتی
  • دکترای علوم اجتماعی و حقوقی
  • دکترای علوم
3. تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا؛ دانشگاه خودمختار بارسلونا

3. تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا؛ دانشگاه خودمختار بارسلونا

دانشگاه خودمختار بارسلونا که با نام UAB نیز شناخته می‌شود، یک دانشگاه دولتی است که در شهر بارسلونا اسپانیا واقع شده است. UAB به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا، بیش از 350 برنامه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد و به بیش از 45000 دانشجو خدمات ارائه می‌دهد. این دانشگاه یکی از متنوع‌ترین دانشگاه‌های جهان است که دارای جمعیتی از دانشجویان و اساتید از 130 کشور دنیا است.

دانشگاه خودمختار بارسلونا یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا محسوب می‌شود. UAB در سال 1450 تاسیس شد و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شود. دانشگاه خودمختار بارسلونا در بین بهترین دانشگاه‌های جهان موفق به کسب رتبه 178 از نظر رتبه‌بندی QS شده است. میانگین هزینه تحصیل در این دانشگاه به صورت سالانه 401 یورو است. برخی از برنامه‌های دکترا این دانشگاه به شرح زیر است: 

  • دکترای هنر و علوم‌انسانی
  • دکترای علوم بهداشتی
  • دکترای علوم
  • دکترای علوم اجتماعی و حقوقی
  • دکترای علوم فناوری

4. دانشگاه ناوارا

دانشگاه ناوارا یکی از معتبرترین و تاریخی‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا است که در سال 1245 تأسیس شد و از آن زمان تا کنون به‌عنوان بخش مرکزی چشم‌انداز دانشگاهی این کشور محسوب می‌شود. دانشگاه ناوارا شرایط تحصیل دکترا در اسپانیا را برای دانشجویان فراهم کرده است. موقعیت این دانشگاه در پامپلونا، پایتخت باستانی اسپانیا، به این معنی است که موقعیت ایده‌الی برای مطالعه تاریخ، فرهنگ و زبان این کشور دارد.

این دانشگاه همچنین فرصت‌های زیادی برای زندگی دانشجویی از جمله انجمن‌های دانشجویی، تیم‌های ورزشی و مرکز زبان به دانشجویان ارائه می‌دهد. دانشگاه ناوارا با برخورداری از رتبه 260 در بین بهترین دانشگاه‌های جهان از نظر QS، به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا شناخته می‌شود. متوسط هزینه تحصیل در این دانشگاه 800 الی 1000 یورو در سال است. از جمله برخی از برنامه‌های دکترا این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دکترای مهندسی
  • دکترای بازاریابی
  • دکترای روان‌شناسی
  • دکترای پزشکی
  • دکترای آموزش

5. شرایط تحصیل دکترا در اسپانیا؛ دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا یکی از معتبرترین مؤسسات آموزش عالی در اسپانیا و یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا محسوب می‌شود. این دانشگاه با برخورداری از اعتبار در سطح جهانی و امکانات پیشرفته آموزش در سطح جهانی را در محیطی زیبا و منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد. شهر بارسلونا یکی از پویاترین و پرجنب‌وجوش‌ترین شهرهای اروپا است و این دانشگاه درست در مرکز شهر و نزدیک به سواحل، موزه‌ها و تفریحات شبانه هیجان‌انگیز واقع شده است.

دانشگاه بارسلونا همچنین دارای چند پردیس‌ در مادرید، والنسیا و ساراگوسا است. دانشجویان می‌توانند در هریک از این پردیس‌ها به تحصیل در اسپانیا بپردازند. دانشگاه بارسلونا در سال 2023 باتوجه‌به رتبه‌بندی QS موفق به کسب جایگاه 184 در بین بهترین دانشگاه‌های دنیا شده است. میانگین شهریه تحصیل در این دانشگاه 380 یورو است. برخی از برنامه‌های دکترا دانشگاه بارسلونا به شرح زیر هستند:

  • دکترای زیست‌پزشکی
  • دکترای فیزیک
  • دکترای ژنتیک
  • دکترای فرهنگ‌های قرون‌وسطی
  • دکترای شهروندی و حقوق بشر
فرایند درخواست و اخذ پذیرش در اسپانیا

فرایند درخواست و اخذ پذیرش در اسپانیا

فرایند درخواست تحصیل در اسپانیا در ابتدا ممکن است دلهره‌آور و پیچیده به نظر برسد؛ اما جای نگرانی وجود ندارد. تنها کاری که دانشجویان باید انجام دهند این است که رزومه و سایر مدارک مربوطه را تهیه کرده و سپس فرایند درخواست را آغاز کنند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک برنامه دکترا برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا پیدا کنید که با نیازها و ترجیحات شما مطابقت داشته باشد. از جمله شرایط و معیارهای پذیرش دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا، می‌توان به برخورداری از مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مرتبط با برنامه انتخابی دانشجو اشاره کرد.

مدرک تحصیلی دانشجویان باید دارای 300 واحد ECTS یا معادل آن باشد. تمام مدارک ثبت شده باید توسط مرکز اطلاعات شناسایی ملی (NRIC) یا سفارت اسپانیا به رسمیت شناخته شوند. علاوه بر این، دانشجویان باید شرایط اولیه زبان اسپانیایی را برآورده کنند. در صورتی که زبان برنامه انتخابی دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا انگلیسی باشد، دانشجویان باید مدرک زبان انگلیسی معتبر (TOEFL یا IELTS) ارائه دهند.  

مراحل درخواست برای اخذ پذیرش تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا

مراحل درخواست و اخذ پذیرش تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا شامل مراحل مختلفی است که باید توسط متقاضیان به‌درستی انجام شوند. این مراحل به شرح زیر هستند:

  • انتخاب دانشگاه و پیداکردن یک استاد سوپروایزر: متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا باید با درنظرگرفتن شرایط خود نسبت به انتخاب دانشگاه اقدام کنند. سپس با یک استاد سوپروایزر در این دانشگاه از طریق ایمیل مکاتبه نماید.
  • انتخاب برنامه: استاد سوپروایزر به متقاضی کمک می‌کند تا برنامه تحصیلی موردنظر خود را پیدا کرده و نسبت به اخذ پذیرش اقدام کند. شرایط تحصیل دکترا در اسپانیا می‌تواند در دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشد.
  • ارسال درخواست: پس از کسب اطلاعات لازم، دانشجویان می‌توانند برنامه موردنظر خود را انتخاب کنند و درخواست پذیرش ارسال کنند. در این مرحله ممکن است نیاز به مصاحبه با اساتید دانشگاه موردنظر نیز وجود داشته باشد.
  • دریافت پاسخ: متقاضیان باید پس از انجام مصاحبه و ارائه مدارک موردنیاز، منتظر دریافت پاسخ از طرف دانشگاه بمانند. در صورت موفقیت در اخذ پذیرش دانشجویان نامه پذیرش را از طرف دانشگاه دریافت می‌کنند.
  • اخذ ویزای دانشجویی: دانشجویان باید پس از دریافت نامه پذیرش نسبت به دریافت ویزای دانشجویی اقدام نمایند.
  • سفر به اسپانیا و ثبت‌نام حضوری: متقاضیان با مراجعه به سفارت و ارائه مدارک موردنیاز می‌توانند ویزای اسپانیا را دریافت کرده  و برای سفر به این کشور آماده شوند.
مدارک لازم جهت پذیرش در مقطع دکترا در اسپانیا

مدارک لازم جهت پذیرش در مقطع دکترا در اسپانیا

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش و تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا ممکن است بسته به نوع دانشگاه و رشته انتخابی متفاوت باشد. بااین‌حال، مدارک کلی برای درخواست پذیرش از دانشگاه های اسپانیا به شرح زیر است:

  • مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد
  • ریزنمرات تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه علمی
  • انگیزه‌نامه
  • مدرک زبان اسپانیایی یا انگلیسی
  • توصیه‌نامه
  • چند قطعه عکس
  • فرم درخواست پذیرش

هزینه تحصیل دکتری در اسپانیا

هزینه تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. هزینه تحصیل دکتری در اسپانیا نسبتاً ارزان است و کمک‌هزینه‌های تحصیلی بسیاری به دانشجویان ارائه می‌شود. هزینه تحصیل در اسپانیا و دانشگاه‌های آن به‌صورت واحدی محاسبه می‌شود. بدین ترتیب، دانشجویان باید باتوجه‌به تعداد واحدهایی که در یک سال تحصیلی اخذ می‌کنند، شهریه پرداخت کنند.

هزینه هر واحد درسی از 22 الی 36 یورو متغیر است. از آنجایی که سال اول تحصیل مقطع دکتری در اسپانیا شامل 60 واحد درسی است، هزینه تقریبی تحصیل در این مقطع حدود 36000 یورو برآورد می‌شود. این هزینه شامل سال‌های دوم، سوم و … تحصیل دکتری نیز خواهد بود.

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر اسپانیا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اسپانیا از نظر کیفیت بالای آموزش و تأثیرگذاری در تحقیقات در سراسر دنیا شهرت زیادی دارند. تحصیل در اسپانیا به دلیل عدم وجود شرایط سخت ‌پذیرش نسبت به سایر کشورهای اروپایی به یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. اسپانیا با برخورداری از بالغ بر 70 دانشگاه طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی را در مقاطع مختلف تحصیلی برای دانشجویان فراهم کرده است.

اگر شما یکی از داوطلبان تحصیل مقطع دکتری در خارج از کشور هستید، تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا می‌تواند یک گزینه عالی برای شما باشد. اگر همچنان نسبت به شرایط تحصیل دکترا در اسپانیا، هزینه ها و تاریخ ثبت نام سوالاتی دارید میتوانید از طریق مشاوره رایگان با کارشناسان و مشاوران ما در موسسه فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment