Skip links
تحصیل رایگان در فرانسه

تحصیل رایگان در فرانسه + شرایط 2024

فراهم بودن شرایط لازم برای تحصیل رایگان در فرانسه یکی از عوامل مؤثر در مهاجرت تحصیلی به این کشور است. از طرف دیگر دانشگاه‌های فرانسه از جمله بهترین دانشگاه‌های جهان هستند و اعتبار علمی بالایی دارند. فراهم‌سازی بهترین امکانات آموزشی، علمی و رفاهی، پیروی از استانداردهای جهانی آموزش و مناسب‌بودن هزینه تحصیل هم از دیگر دلایل مهاجرت تحصیلی به فرانسه هستند. ارائه مدارک تحصیلی و اخذ ویزای دانشجویی برخی از شرایط تحصیل در فرانسه هستند. در این مقاله از گروه مهاجرتی فرهنگ ملل شرایط تحصیل رایگان در فرانسه را بررسی می‌کنیم.

مهم‌ ترین دلایل انتخاب فرانسه برای تحصیل

فرانسه یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی با اقتصادی قوی و پیشرفته است که  سیستم آموزشی آن نیز در زمره برترین‌های جهان قرار دارد. به‌طورکلی سیستم آموزشی فرانسه برای تمام شهروندان این کشور رایگان است. یکی از مهم‌ترین امتیازهای دانشگاه‌های فرانسه علاوه بر اعتبار بالا، اهمیت بالای پژوهش و امور تحقیقاتی است.

دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه با شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی علاوه بر کسب بورسیه تحصیلی می‌توانند رزومه علمی خوبی برای خود داشته باشند. این موضوع شانس اشتغال به کار آن‌ها را افزایش می‌دهد. امکان تحصیل رایگان در فرانسه، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری بعد از پایان تحصیلات و جذب دانشجویان مستعد در بازار کار از دیگر دلایل مهاجرت تحصیلی به فرانسه هستند.

خط سیر تحصیل رایگان در فرانسه

خط سیر تحصیل رایگان در فرانسه

سیستم آموزشی فرانسه و به‌ویژه سیستم آموزش عالی این کشور به دلیل کیفیت بالای تحصیل و فرصت‌های تحصیل رایگان در فرانسه شهرت دارد. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه انجام می‌شود. دانشجویان می‌توانند با اخذ بورسیه تحصیلی از آموزش رایگان یا با هزینه کم، برخوردار شوند. لازمه دریافت بورسیه تحصیلی رزومه علمی و تحصیلی عالی، معدل بالا یا انجام تحقیقات علمی معتبر است.

شرایط تحصیل رایگان در فرانسه

یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل رایگان در فرانسه اخذ اقامت این کشور است. باید توجه داشت که تحصیل به‌صورت رایگان در فرانسه برای دانشجویان بین‌الملل وجود ندارد؛ ولی در مقایسه با دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان مقرون‌به‌صرفه است. یکی از شرایط لازم برای تحصیل مقرون‌به‌صرفه در فرانسه تسلط کامل بر زبان فرانسوی و ارائه مدرک زبان فرانسه سطح حداقل B2 برای دوره کارشناسی و سطوح C1-C2 برای مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

اغلب رشته‌های مقطع کارشناسی به زبان فرانسه ارائه می‌شوند. در دوره تحصیلات تکمیلی به‌ویژه مقطع دکترا برخی دانشگاه‌های دولتی نیز رشته‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. به همین دلیل برای تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس الزامی است.

نکته مهم درمورد دانشجویان دوره دکترا اینکه این گروه نیروی فعال علمی تحقیقاتی جامعه محسوب می‌شوند و علاوه بر تحصیل در دانشگاه، حقوق ماهیانه نیز دریافت می‌کنند. این امر نقش مهمی در مهاجرت تحصیلی به فرانسه و تحصیل رایگان در فرانسه دارد.

دانشگاه‌ های فرانسه

دانشگاه‌ های فرانسه

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفته شد دانشگاه‌های فرانسه اعتبار بالایی در سطح جهان دارند و اغلب رشته‌های تحصیلی به‌ویژه در دوره کارشناسی به زبان فرانسه ارائه می‌شوند. البته در دانشگاه‌های خصوصی امکان ارائه رشته‌ها به زبان انگلیسی وجود دارد. به همین دلیل برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و حتی برخورداری از شرایط تحصیل رایگان در فرانسه بهتر است مهارت زبان فرانسوی خود را تقویت کرده و تسلط کامل بر آن داشته باشید. وجود بهترین امکانات تحصیلی، علمی و رفاهی در دانشگاه‌ها موجب افزایش تقاضا برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه شده است. دانشگاه‌های برتر دولتی در فرانسه عبارت‌اند از:

  • دانشگاه سوربن پاریس
  • دانشگاه اکول پلی‌تکنیک
  • دانشگاه سوپلک مرکزی
  • دانشگاه لیون
  • دانشگاه اکول دوپانتس
  • دانشگاه علوم و ادبیات پاریس
  • دانشگاه پاریس
  • دانشگاه پانتئون سوربن
  • دانشگاه پاریس ساکلی

تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه

رشته پزشکی و شاخه‌های مرتبط با آن از رشته‌های پرطرف‌دار در بین دانشجویان محسوب می‌شوند. امکان تحصیل رایگان در فرانسه در رشته پزشکی برای دانشجویان خارجی وجود ندارد؛ ولی پایین‌بودن هزینه تحصیل به صورتی است که می‌توان گفت تحصیل در فرانسه تقریباً رایگان است.

همچنین با اخذ بورسیه تحصیلی هم می‌توان بخشی یا تمام هزینه تحصیل را تحت پوشش بورسیه درآورد. همچنین می‌توان از طریق دریافت وام‌های دانشجویی یا اشتغال به کار ضمن تحصیل هزینه تحصیل پزشکی را کاهش داد.

بورسیه های تحصیلی در فرانسه

بورسیه های تحصیلی در فرانسه

دانشجویان مستعد و نخبه با اخذ بورسیه تحصیلی می‌توانند از تحصیل رایگان در فرانسه برخوردار شوند. اخذ بورسیه و تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا مانند دانشگاه‌های فرانسه یکی از دلایلی است که دانشجویان نخبه را برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه ترغیب می‌کند.  مهم‌ترین بورسیه‌هایی که توسط آموزش عالی فرانسه ارائه می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • بورسیه بین‌المللی elecole: این بورسیه تحصیلی سالانه به 30 دانشجوی ممتاز در زمینه علوم انسانی تعلق می‌گیرد. طول دوره بورسیه 3-2 سال است و معمولاً ماهانه 1000 یورو به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • بورسیه تحصیلی de Lyon: این بورسیه تحصیلی شامل یک دوره یک‌ساله است و به دانشجویان برتر رشته‌های علوم‌انسانی و هنر ارائه می‌شود. مبلغ بورسیه de Lyon ماهانه 1000 یورو است.
  • بورسیه تحصیلی HCE: طول دوره بورسیه  HCE، یک‌ساله است و هزینه 25.000-5.000 یورو را پوشش می‌دهد. این بورسیه به دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف ارائه می‌شود و شرایط تحصیل رایگان در فرانسه را فراهم می‌کند..
  • بورسیه تحصیلی ایفل: این بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد فرانسه است. برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه ایفل یک بورسیه با بودجه کامل است که تمام هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد.
  • بورسیه تحصیلی ENS: بورسیه بین‌المللی ENS یک بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌های علوم پزشکی و بسیاری دیگر از رشته‌های دیگر است. بورسیه ENS هزینه 3 سال تحصیل را پوشش می‌دهد. سالانه تعداد 20 بورسیه ENS به دانشجویان منتخب تعلق می‌گیرد.
  • بورسیه تحصیلی MIEM Excellence: این بورسیه توسط دانشگاه ایدکس پاریس ارائه می‌شود و تمام دانشجویان از ملیت‌های مختلف می‌توانند برای آن درخواست دهند.

سایر بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل رایگان در فرانسه عبارت‌اند از:

  • بورسیه تحصیلی اکول نرمال سوپریور
  • بورسیه تحصیلی امیلی بوتمی
  • فلوشیپ بنیاد کامارگو
  • بورسیه تحصیلی شاتوبریانت
  • بورسیه تحصیلی CIMI
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه پاریس ساکلی
  • بورسیه تحصیلی مؤسسه فناوری گرنوبل
  • بورسیه تحصیلی INSEAD برای دانشجویان MBA

وام دانشجویی برای تحصیل رایگان در فرانسه

دریافت وام دانشجویی یکی از روش‌های تحصیل رایگان در فرانسه است. برای دریافت وام دانشجویی، دانشجویان مشغول به تحصیل در فرانسه باید در دوره تحصیلی قبلی 50 درصد نمرات تحصیلی را دریافت کرده و سابقه تحصیلی خوبی داشته باشند. برخی از وام‌های دانشجویی حتی 90 درصد هزینه‌های تحصیلی را هم پوشش می‌دهند.

دلیل اینکه گفته می‌شود وام دانشجویی یکی از روش‌های تحصیل به‌صورت رایگان در فرانسه است، این است که مدت‌زمان پرداخت وام طولانی و بین 7-5 سال است. دانشجویان بعد از پایان تحصیل و ورود به بازار کار می‌توانند آن را پرداخت کنند.

کار ضمن تحصیل در فرانسه

کار ضمن تحصیل در فرانسه

فراهم بودن شرایط کار ضمن تحصیل در کشور فرانسه نیز می‌تواند از دیگر عوامل اثرگذار بر مهاجرت تحصیلی به فرانسه باشد. دانشجویان می‌توانند علاوه بر اخذ بورسیه تحصیلی و اشتغال به تحصیل رایگان در فرانسه بر اساس مقطع تحصیلی خود به تعداد ساعات مشخصی مشغول به کار شوند. حداکثر تعداد ساعات کاری مقاطع تحصیلی مختلف در فرانسه در طول ترم تحصیلی عبارت‌اند از:

  • دوره کارشناسی: 12-10 ساعت در هفته
  • کارشناسی‌ارشد: 20-15 ساعت در هفته
  • مقطع دکترا: 30-25 ساعت در هفته

دانشجویان در تعطیلات تابستانی می‌توانند به‌صورت تمام‌وقت مشغول به کار شوند و بخشی از هزینه زندگی یا تحصیل خود را تأمین کنند.

جمع‌بندی

سیستم آموزشی فرانسه در تمام مقاطع از بهترین سیستم‌های آموزشی جهان است و دانشگاه‌های این کشور اعتبار بالایی دارند. مناسب‌بودن هزینه تحصیل در فرانسه یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این کشور است. البته برای شهروندان فرانسوی و افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند شرایط تحصیل رایگان در فرانسه وجود دارد؛ ولی دانشجویان بین‌المللی باید برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور شهریه پرداخت کنند.

البته در مقایسه با دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس این هزینه مقرون‌به‌صرفه بوده و می‌توان با اخذ بورسیه تحصیلی تمام یا بخشی از هزینه تحصیل را تحت پوشش بورسیه درآورد. ارائه بورسیه‌های تحصیلی، امکان اشتغال به کار ضمن تحصیل و بعد از تحصیل و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری از مزایای مهاجرت تحصیلی به فرانسه هستند.

برای موفقیت در فرایند مهاجرت تحصیلی مهم‌ترین گام مشاوره با دفاتر مهاجرتی معتبر است. گروه مهاجرتی فرهنگ ملل تمامی اطلاعات لازم و شرایط جدید برای مهاجرت تحصیلی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. این اطلاعات شامل شرایط تحصیل، هزینه تحصیل، بورسیه‌ها و… است. برای آگاهی از شرایط تحصیل خارج از کشور و دریافت اطلاعات، به بخش مشاوره رایگان مراجعه کنید.

Leave a comment