Skip links
تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه 2024

تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه 2024

شرایط مناسب تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه موجب شده تا سالانه بسیاری از علاقه‌مندان این رشته برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه اقدام کنند. در فرانسه دانشگاه‌های معتبر زیادی در رشته‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند و بهترین امکانات تحصیلی، آموزشی و تحقیقاتی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند.

سیستم آموزش بخش دولتی فرانسه برای شهروندان این کشور رایگان است؛ ولی دانشجویان خارجی باید برای تحصیل در فرانسه شهریه پرداخت کنند. البته باید در نظر داشت که هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با اعتبار بالای دانشگاه‌ها بسیار مناسب است. از طریق دریافت بورسیه تحصیلی می‌توان برای تحصیل رایگان فیزیوتراپی در فرانسه اقدام کرد. در این مقاله از گروه مهاجرتی فرهنگ ملل تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه را بررسی می‌کنیم.

 تحصیل در فرانسه

تحصیل در دانشگاه‌‎های بین‌المللی فرصتی مناسب برای حضور در مجامع آکادمیک چندملیتی است و از این طریق می‌توان تجارب علمی، تحصیلی و شغلی بسیاری به دست آورد. کشور فرانسه از جمله کشورهای پیشرفته اروپا و جهان است که آموزش اهمیت زیادی در آن دارد. یکی از مزایای تحصیل در کشور فرانسه رایگان بودن سیستم آموزشی دولتی برای شهروندان این کشور است. باوجودآنکه دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه باید شهریه پرداخت کنند؛ ولی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مناسب است.

رشته‌های تحصیلی مختلف در بهترین سطح کیفی در دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند. تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه یکی از موقعیت‌های تحصیلی مناسبی است که علاقه‌مندان زیادی نیز دارد. از طرف دیگر ارائه بورسیه‌های متنوع امکان تحصیل رایگان فیزیوتراپی در فرانسه یا تحصیل نیمه رایگان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. اعتبار بالای دانشگاه‌ها، امکان ورود به بازار کار ضمن تحصیل و بعد از پایان تحصیلات و امکان اخذ اقامت دائم بعد از فارغ‌التحصیلی از دیگر مزایای تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه هستند. با درنظرگرفتن این مزایا، سالانه بسیاری از دانشجویان خارجی برای تحصیل در فرانسه درخواست می‌دهند.

شرایط تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه

شرایط تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه

رشته فیزیوتراپی از زیرشاخه‌های علوم پزشکی است که همانند سایر رشته‌های پزشکی محبوبیت خود را دارد. برای تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه متقاضیان باید در دوره‌های پری مدیکال PASS یا L.AS شرکت کنند. بعد از پایان دوره، دانشجویان دیپلم DEMK دریافت کرده و وارد دوره اصلی فیزیوتراپی می‌شوند که 3 سال طول می‌کشد.

گذراندن دوره پری مدیکال برای تحصیل در ‌تمامی رشته‌های پزشکی الزامی است. دوره ۴ساله فیزیوتراپی فرانسه متشکل از دو دوره ۲ساله است و شامل موارد زیر است:

  • آموزش نظری و عملی
  • سخنرانی‌ها و ارائه آموزی
  • مراحل مختلف بالینی
  • کارآموزی

برای اینکه شخص بعد از پایان تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه بتواند به‌عنوان یک فیزیوتراپیست مشغول به کار شود باید این دوره ۳ساله فیزیوتراپی شامل 1 سال دوره DEMK و 3 سال تحصیل و آموزش را طی کند. تا قبل از سال 2020 دانشجویان باید در آزمون رقابتی پایان دوره پریمدیکال (آزمون PACES) شرکت می‌کردند و در صورت کسب نمره قبولی می‌توانستند وارد دوره 3 ساله بعدی شوند.

به دلیل آنکه تعداد کمی از دانشجویان می‌توانستند نمره قبولی را کسب کنند ضرورت شرکت و قبولی در این آزمون از آیین‌نامه‌های تحصیلی حذف شد. ارائه مدارک تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی از دیگر شرایط تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه هستند. در دوره‌های تحصیلی بورسیه‌های مختلفی ارائه می‌شود که دانشجویان می‌توانند با اثبات شایستگی خود  به تحصیل رایگان فیزیوتراپی در فرانسه بپردازند.

دانشگاه‌ های تحصیل رشته فیزیوتراپی در فرانسه

کشور فرانسه نیز از امضاکنندگان معاهده بولونیا است و سیستم آموزشی فرانسه مطابق با این معاهده عمل می‌کند. به همین دلیل این کشور دارای سیستم آموزشی مدون، یکپارچه و استاندارد است. امکانات علمی، آموزشی و رفاهی دانشگاه‌های فرانسه و اهمیت حوزه‌های پژوهشی از دیگر دلایل اعتبار مدرک دانشگاه‌های فرانسه هستند. علاوه بر این در دانشگاه‌ها به دانشجویان مستعد بورسیه تحصیلی ارائه می‌شود. دانشجویان دارای سابقه علمی و تحصیلی عالی می‌توانند بخشی یا تمام هزینه خود را تحت پوشش بورسیه درآورده و به تحصیل رایگان فیزیوتراپی در فرانسه مشغول شوند.

به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه و همچنین رشته‌های دیگر تلاش می‌کنند. مهم‌ترین دانشگاه‌های تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه عبارت‌اند از:

  • دانشگاه PSL
  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه لیل
  • دانشگاه ساینس پو
  • دانشگاه اکول پلی‌تکنیک
  • دانشگاه استراسبورگ
  • دانشگاه بورگاندی
  • دانشگاه اکس مارسی
  • دانشگاه گرنوبل آلپ
  • دانشگاه نرمال سوپریور
  • دانشگاه مونپلیه
  • دانشگاه سوربن پانتئون
  • دانشگاه ENS de Lyon
  • دانشگاه پاریس سود
  • دانشگاه بوردو
  • دانشگاه پاریس دکارت
تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه؛ برنامه درسی رشته فیزیوتراپی فرانسه

تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه؛ برنامه درسی رشته فیزیوتراپی فرانسه

دانشجویان بعد از گذراندن دوره پری مدیکال تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه وارد دوره ۳ساله تحصیلی می‌شوند. این دوره 6 ترم طول می‌کشد و دانشجویان باید 180 واحد درسی را بگذرانند. در ادامه چارت تحصیلی رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌های فرانسه آمده است:

ترم تحصیلیدروس ارائه شده
ترم اولفیزیولوژی، آناتومی، ماسوفیزیوتراپی، بیومکانیک، ارزیابی بالینی
ترم دومآسیب‎شناسی عمومی، ارتوپدی، مغز و اعصاب، توان‌بخشی عملکردی، تروماتولوژی، مغز و اعصاب
ترم سومروماتولوژی اطفال، سالمندان، اخلاق، روان‌شناسی
ترم چهارمپنومولوژی، فیزیوتراپی تنفسی، قلب، آنژیولوژی، پزشکی ورزشی
ترم پنجمغدد، پوست، زنان، ارولوژی، فیزیوتراپی لگن
ترم ششمکارآموزی بالینی، پایان‌نامه

گرایش های مختلف رشته فیزیوتراپی در فرانسه

علاوه بر مزایای تحصیلی که در مورد دانشگاه‌های فرانسه ذکر شد وجود گرایش‌های مختلف تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه نیز بر مهاجرت تحصیلی به این کشور مؤثر است. گرایش‌های تحصیلی مختلف موجب می‌شود تا بازار کار متنوع بوده و دانشجویان برای کسب تخصص در حوزه‌های مختلف آزادی انتخاب بیشتری دارند. گرایش‌های مختلف رشته فیزیوتراپی فرانسه عبارت‌اند از:

  • فیزیوتراپی کودکان
  • فیزیوتراپی بزرگسالان
  • فیزیوتراپی سالمندان
  • فیزیوتراپی نورولوژیک
  • فیزیوتراپی قلب و عروق
  • فیزیوتراپی ارتوپدی
  • فیزیوتراپی ورزشی
  • فیزیوتراپی عصبی
بورسیه های تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه

بورسیه های تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه

باوجودآنکه هزینه تحصیل در فرانسه برای دانشجویان خارجی مناسب است؛ ولی این دانشگاه‌ها به دانشجویان مستعد با عملکرد علمی تحصیلی درخشان بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. با اخذ این بورسیه می‌توان به تحصیل رایگان فیزیوتراپی در فرانسه پرداخت.

بورسیه‌های تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه متنوع هستند و میزان پوشش مالی و تعداد سال‌های تحت پوشش آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از بورسیه‌های رشته‌های پزشکی که رشته فیزیوتراپی را نیز شامل می‌شود عبارت‌اند از:

  • بورسیه تحصیلی ایفل
  • بورسیه دانشگاه اکول نرمال ساپریور
  • بورسیه‌های عالی Ampere در دانشگاه ENS de Lyon
  • بورسیه تحصیلی امیل بوتمی
  • بورسیه‌های تحصیلی AIFS
  • بورسیه تحصیلی فولبرایت
  • بورسیه‌های تحصیلی امیل بومی در دانشگاه ساینس پو 
  • بورسیه‌های دانشگاه پاریس ساکلی برای مقطع کارشناسی‌ارشد

مقاطع تحصیلی رشته فیزیوتراپی فرانسه

امکان تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا فراهم است. متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی فیزیوتراپی علاوه بر ارائه مدارک تحصیلی و دیپلم دبیرستان باید مدرک زبان فرانسه را نیز ارائه دهند. در فرانسه اغلب رشته‌ها در مقطع کارشناسی به زبان فرانسه ارائه می‌شوند.

در دانشگاه‌های خصوصی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی وجود دارد. حداقل سطح برای زبان فرانسه در این مقطع B2 است. در مقطع تحصیلات تکمیلی به‌ویژه در مقطع دکترا امکان تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه به زبان انگلیسی وجود دارد. برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع دکترا ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس الزامی است. به دلیل اهمیت زیاد مقطع دکترا، اهمیت تحقیقات در دانشگاه‌های فرانسه و پژوهش‌محور بودن دوره دکترا، امکان تحصیل رایگان فیزیوتراپی در فرانسه در دوره دکترا وجود دارد.

هزینه تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه

هزینه تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیستم آموزشی فرانسه رایگان بودن تحصیل در بخش دولتی است. البته دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در فرانسه باید شهریه پرداخت کنند؛ ولی باتوجه‌به اعتبار بالای دانشگاه‌ها و امکانات متنوع علمی، تحصیلی و موقعیت‌های شغلی پرداخت این هزینه منطقی است.

همچنین باید در نظر داشت که هزینه تحصیل در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا مقرون‌به‌صرفه است. همانند سایر دانشگاه‌های اروپا برای دانشجویان خارجی شهریه حقیقی تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه به طور متوسط 10.000 یورو است؛ ولی دولت فرانسه بخش زیادی از هزینه را تقبل می‌کند.

به همین دلیل هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و همچنین هزینه تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه به طور متوسط 1000 یورو است. بر این اساس گفته می‌شود هزینه تحصیل در فرانسه برای دانشجویان خارجی تقریباً رایگان است. دانشجویان می‌توانند با اخذ بورسیه یا وام‌های دانشجویی به تحصیل رایگان فیزیوتراپی در فرانسه بپردازند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر و سالانه حدود 10.000-3.000 یورو است.

بازار کار رشته فیزیوتراپی در فرانسه

شرایط تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه بسیار مناسب است و دانشجویان می‌توانند از طرق مختلف مانند بورسیه، وام دانشجویی و کار ضمن تحصیل به تحصیل رایگان فیزیوتراپی در فرانسه بپردازند. علاوه بر این به دلیل تنوع در گرایش‌های مختلف رشته فیزیوتراپی این رشته بازار کار خوبی در فرانسه دارد.

دانشجویان مستعد دارای سابقه علمی و تحصیلی عالی شانس بالایی برای ورود به بازار کار دارند. درآمد رشته فیزیوتراپی در فرانسه بسیار مناسب است و میزان درآمد به سن، سابقه کار، مهارت، میزان تحصیلات و شهر محل کار بستگی دارد. معمولاً میانگین درآمد یک فیزیوتراپیست سالانه 90.000 یورو است. حداقل حقوق فیزیوتراپی سالانه 45.000 یورو و حداکثر 139.000 یورو است.

جمع‌بندی

رشته فیزیوتراپی از شاخه‌های گروه علوم پزشکی است و طرف‌داران زیادی در بین دانشجویان گروه علوم‌تجربی دارد. دانشگاه‌های فرانسه در زمره بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند و بهترین امکانات و شرایط را برای تحصیل فیزیوتراپی در فرانسه فراهم کرده‌اند. علاوه بر این بورسیه‌های تحصیلی مختلف امکان تحصیل رایگان فیزیوتراپی در فرانسه را میسر کرده‌اند. تحصیل در فرانسه موقعیت بسیار خوبی است که علاوه بر داشتن مدرک معتبر دانشگاهی می‌توان شانس ورود به بازار کار و اخذ اقامت دائم را نیز داشت.

مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل از برترین دفاتر مهاجرتی است که هدف آن ارائه بهترین خدمات برای مهاجرت تحصیلی است. برای نیل به این هدف تمامی عوامل متعهد فرهنگ ملل تلاش می‌کنند تمامی اطلاعات مربوط به شرایط تحصیل در خارج کشور را جمع‌آوری کرده و در اختیار متقاضیان قرار دهند. برای آگاهی از شرایط تحصیل خارج از کشور و دریافت اطلاعات، به بخش مشاوره رایگان مراجعه کنید.

Leave a comment