Skip links
تحصیل موسیقی در آلمان

تحصیل موسیقی در آلمان

یکی از گزینه‌های مناسب برای دانشجویان هنر، تحصیل موسیقی در آلمان است. دانشگاه‌های آلمان از برترین دانشگاه‌های اروپا و جهان هستند که در تمام رشته‌های تحصیلی و از جمله رشته موسیقی، در گروه بهترین‌های جهان قرار دارند. تحصیل در آلمان از موقعیت‌های تحصیلی بسیار مناسبی است که از ابعاد مختلف برای دانشجویان مزایای قابل‌توجهی دارد. پایین‌بودن هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی (در حد رایگان)، اعتبار بالای دانشگاه‌ها و امکان اشتغال به کار بعد از پایان تحصیلات از جمله مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان است. در این مقاله از فرهنگ ملل شرایط و ویژگی‌های تحصیل موسیقی در آلمان را بررسی می‌کنیم.

تحصیل در رشته موسیقی در آلمان

رشته موسیقی مخصوص هنرمندان و علاقه‌مندان به رشته‌ هنری موسیقی است. تحصیل موسیقی در آلمان مناسب افرادی است که نه‌تنها استعداد این رشته را داشته باشند؛ بلکه برای موفقیت در این رشته نیز بسیار تلاش کنند. دانشجویان رشته موسیقی باید حداقل در یک ساز به‌صورت حرفه‌ای مهارت داشته باشند و روزانه حداقل 6-5 ساعت برای تمرین و یادگیری وقت صرف کنند.

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های موسیقی آلمان، متقاضی باید استعداد هنری خود را اثبات کند. متقاضی تحصیل موسیقی در آلمان می‌تواند بر اساس توانایی خود رشته موسیقی را انتخاب و تحصیل خود را بر اساس آن ادامه دهد.

تحصیل موسیقی در آلمان؛ برترین دانشگاه های تحصیل موسیقی در آلمان

تحصیل موسیقی در آلمان؛ برترین دانشگاه های تحصیل موسیقی در آلمان

بر کسی پوشیده نیست که دانشگاه‌های آلمان در رده بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند و امکانات آموزشی و فرصت‌های تحصیلی در بهترین سطح در دانشگاه‌ها فراهم شده است. علاوه بر این آلمان مهد پرورش موسیقی‌دانان بزرگی مانند بتهوون، باخ، واگنر و مندلسون است؛ به همین دلیل آلمان باتکیه‌بر تاریخ غنی فرهنگ و موسیقی خود تلاش می‌کند این میراث را زنده نگه داشته و از آن پاسداری کند. تحصیل در آلمان در رشته موسیقی برای دانشجویان خارجی بسیار پربار خواهد بود. برخی از برترین دانشگاه‌های تحصیل موسیقی در کشور آلمان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه هنر برلین: در بین دانشگاه‌های هنر اروپا، دانشگاه هنر برلین یکی از دانشگاه‌های معتبر است و اساتید سرشناس موسیقی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
  • دانشگاه هنر برمن: از دیگر دانشگاه‌های تراز اول تحصیل موسیقی در آلمان، دانشگاه هنر برمن است. یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه هنر برمن امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی گرایش‌ها است.
  • دانشگاه موسیقی کلن: از دیگی آکادمی‌های موسیقی معتبر و بزرگ اروپا، دانشگاه موسیقی کلن است. این آکادمی در سال 1850 به‌عنوان کنسرواتور شروع به کار کرد.
  • دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی مونیخ: دانشگاه موسیقی مونیخ  در سال 1846 ابتدا به‌عنوان یک مؤسسه خصوصی کنسرواتور تأسیس شد. در سال 1867 به مدرسه موسیقی سلطنتی باواریا تغییر یافت.
  • آکادمی هنر مونستر: آکادمی هنر مونستر که در سال 1971 تأسیس شد از برترین مراکز آموزش موسیقی در آلمان است.

سایر دانشگاه‌های تحصیل موسیقی در آلمان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه موسیقی کلن
  • دانشگاه موسیقی و تئاتر لایپزیک
  • دانشگاه موسیقی و تئاتر هامبورگ
  • دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی مانهایم
شرایط تحصیل موسیقی در آلمان

شرایط تحصیل موسیقی در آلمان

دانشجوی رشته موسیقی در آلمان فردی است که دانش تئوری و عملی مربوط به موسیقی را کسب می‌کند. آشنایی با تاریخ موسیقی، تنظیم و هماهنگی آهنگ و فناوری از جمله دانش‌های مرتبط با موسیقی است که دانشجویان هنگام تحصیل در آلمان آن‌ها را فرامی‌گیرند. تحصیل رشته موسیقی در آلمان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا ارائه می‌شود. شرایط تحصیل موسیقی در کشور آلمان در مقاطع تحصیلی و مختلف عبارت‌اند از:

1. دوره کارشناسی تحصیل موسیقی

تحصیل موسیقی در آلمان به دو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می‌شود. به همین دلیل متقاضیان تحصیل موسیقی باید مدرک زبان آلمانی B1 یا مدرک آیلتس حداقل 6 را برای زبان انگلیسی به دانشگاه ارائه دهند. طول دوره کارشناسی موسیقی در آلمان 4 سال بوده و دانشجویان مجوز 15-10 ساعت کار دانشجویی در هفته را دارند.

2. تحصیل موسیقی در آلمان؛ دوره کارشناسی ارشد موسیقی

تحصیل موسیقی در کشور آلمان در مقطع کارشناسی‌ارشد طرف‌داران زیادی دارد و طول دوره تحصیل دو سال است. در این مقطع نیز متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی B2 یا آیلتس 6.5 داشته باشند. همچنین امکان کار دانشجویی در این مقطع نیز وجود دارد.

3. تحصیل در آلمان و دوره دکترا تحصیل موسیقی

تحصیل موسیقی در آلمان در مقطع دکترا برای علاقه‌مندان بسیار جذاب بوده و دانشجویان برای ورود به این دوره باید مقالات داخلی و ISI داشته باشند. همچنین برای ورود به مقطع دکترا باید استاد راهنما یا همان سوپروایزر، دانشجو را تأیید کند. ارائه مدرک زبان آیلتس 7 برای تحصیل در مقطع دکترا الزامی است.

هزینه تحصیل در رشته موسیقی آلمان

پایین‌بودن هزینه تحصیل در آلمان چه در رشته موسیقی و چه سایر رشته‌ها، موجب افزایش تقاضا برای مهاجرت تحصیلی به آلمان شده است. هزینه تحصیل موسیقی در آلمان در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا رایگان است. تنها هزینه‌ای که دانشجویان پرداخت می‌کنند مربوط به هزینه‌های اداری ثبت‌نام، بیمه و خدمات به دانشجویان است. این هزینه برای دانشگاه‌های دولتی 1500 یورو در سال است.

تحصیل رایگان در آلمان و عدم پرداخت شهریه برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مهاجرت تحصیلی به آلمان است. برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان در رشته موسیقی، دانشجویان باید شهریه‌ای حدود 7.000 یورو تا 26.000 یورو بپردازند. این هزینه به گرایش، دانشگاه و مقطع تحصیلی بستگی دارد.

گرایش های رشته موسیقی در آلمان

رشته موسیقی از رشته‌هایی است که تنوع در آن بسیار زیاد است و دانشجویان برای تحصیل موسیقی در آلمان در مقاطع تکمیلی، باید با گرایش‌های رشته تحصیلی موسیقی  آشنا باشند. به دلیل آنکه برای تحصیل در مقاطع بالاتر دانشجویان باید گرایش موردعلاقه خود را انتخاب و به‌صورت خاص روی آن تمرکز کنند. گرایش‌های مختلف موسیقی عبارت‌اند از:

  • جاز
  • موسیقی پاپ
  • موسیقی راک
  • موسیقی کلاسیک
شرایط اخذ پذیرش تحصیل موسیقی در آلمان

شرایط اخذ پذیرش تحصیل موسیقی در آلمان

ممکن است اخذ پذیرش تحصیل در آلمان در رشته موسیقی دشوار و چالش‌برانگیز باشد؛ زیرا داوطلبان تحصیل موسیقی در آلمان بر اساس معیارهای بسیار دقیقی ارزیابی و پذیرش می‌شوند. این دقت در ارزیابی به‌اندازه‌ای بالا است که در برخی دانشگاه‌ها تنها تعداد مشخص و محدودی دانشجو پذیرش می‌شود. مهم‌ترین شرایط پذیرش در رشته موسیقی دانشگاه‌های آلمان عبارت‌اند از:

  • آزمون یا استماع کتبی
  • نتایج آزمون استعداد
  • مدرک زبان انگلیسی/ آلمانی
  • ارائه انگیزه موسیقایی
  • مدارک تحصیلی قبلی و گواهینامه‌ها
  • ویزای تحصیلی، اجازه اقامت و مدارک شناسایی (با ترجمه رسمی)
  • داشتن دانش عملی و تئوری مقدماتی در یک حوزه مطالعاتی خاص

آزمون های ورودی دانشگاه های موسیقی آلمان

بر اساس سیستم آموزشی آلمان برای تحصیل موسیقی در آلمان در مقطع کارشناسی، متقاضیان باید به مدت یک سال در یکی از کالج‌های آلمان تحصیل کنند. بعد از پایان دوره یک‌ساله، باید در آزمون FSP شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند. این آزمون از دو بخش شفاهی و نوشتاری تشکیل شده است. به همین دلیل لازم است قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به آلمان برای تحصیل در رشته موسیقی، تمام اطلاعات لازم در این باره را کسب کنید.  

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

آماده‌بودن تمام مدارک لازم بدون ویزای تحصیلی یک نقص بزرگ است و متقاضی بدون ویزای تحصیلی نمی‌تواند برای تحصیل در آلمان وارد این کشور شود. به همین دلیل قبل از مهاجرت تحصیلی به آلمان همانند تحصیل پزشکی در آلمان، باید مدارک و مراحل اخذ ویزای دانشجویی را طی کنید تا بتوانید برای تحصیل موسیقی در آلمان وارد یکی از دانشگاه‌های این کشور شوید. مدارک لازم برای تحصیل در رشته موسیقی آلمان عبارت‌اند از:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • گذرنامه معتبر با حداقل اعتبار لازم
  • مدارک شناسایی و هویتی (با ترجمه رسمی)
  • چند قطعه عکس مطابق با گذرنامه
  • اجازه اقامت قبلی آلمان
  • اثبات تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوءپیشینه

موقعیت ‌های شغلی آلمان در رشته موسیقی

علاوه بر اعتبار بالای دانشگاه‌های آلمان و رایگان‌بودن هزینه تحصیل موسیقی در آلمان و دانشگاه‌های دولتی، در این کشور شرایط شغلی خوبی نیز برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان وجود دارد. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌توانند در مشاغل مرتبط با موسیقی مانند تدریس خصوصی موسیقی، فعالیت در کنسرواتور، آهنگ‌سازی، دستیار تولید و.. مشغول به کار شوند.

درآمد رشته موسیقی در آلمان

درآمد رشته موسیقی در آلمان

تحصیل موسیقی در آلمان از رشته‌های جذابی است که در بین هنرمندان و اهالی موسیقی طرف‌داران زیادی دارد.  میزان درآمد رشته موسیقی در آلمان یک عدد ثابت نیست و به عوامل متعددی مانند تخصص، مهارت و گرایش موسیقی فرد بستگی دارد. بر اساس آخرین اطلاعات و آمار، میانگین درآمد مشاغل مختلف در آلمان حدود 3.770 یورو در ماه است.

این در حالی است که درآمد یک هنرمند بزرگ رشته موسیقی در آلمان حدود 77.000 یورو در سال بوده و درآمد متوسط حدود 50.000-35.000 یورو در سال است. بالابودن میزان درآمد موسیقی در آلمان، از دیگر دلایل افزایش تمایل هنرمندان موسیقی برای تحصیل در آلمان است.

جمع‌بندی

رشته موسیقی از رشته‌های جذابی است که طرف‌داران زیاد در بین اهالی هنر دارد. تحصیل موسیقی در آلمان نیز موقعیتی جذاب، هیجان‌انگیز و همراه با مزایای بی‌شمار است. رایگان‌بودن هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های دولتی، امکان اشتغال به کار بعد از  پایان تحصیلات و درآمد خوب از دیگر عوامل مهاجرت تحصیلی به آلمان برای تحصیل در رشته موسیقی است.

در آلمان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متعددی در زمینه موسیقی مشغول به فعالیت هستند که اغلب این دانشگاه‌ها از برترین دانشگاه‌های هنر و موسیقی اروپا و جهان محسوب می‌شوند. مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل یکی از برترین مؤسسات مهاجرتی است که جدیدترین اطلاعات مهاجرت تحصیلی و شرایط دانشگاه‌های جهان را جمع‌آوری و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت تحصیلی از طریق مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

Leave a comment