Skip links
تحصیل پزشکی در بلغارستان

تحصیل پزشکی در بلغارستان

به‌طورکلی باید گفت که تحصیل پزشکی در بلغارستان یکی از بحث‌های اول در اروپا و کشورهای خارج از آن است. در واقع باید گفت که امروزه در کشورهای غربی و سراسر جهان از پزشکان بلغارستانی تقدیر و تشکر می‌شود و دانشگاه‌های پزشکی بلغارستان هر ساله پذیرای دانشجویان زیادی از کل دنیا هستند.

داوطلبین رشته پزشکی برای تحصیل در بلغارستان می‌توانند دوره‌های عمومی پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مدیریت بهداشت و سلامت عمومی را انتخاب نمایند. همچنین می‌توانند به‌عنوان دانشجویان دکترا یا رزیدنت، تحصیلات تکمیلی خود را به زبان بلغاری ادامه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به بلغارستان تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

تحصیل پزشکی در بلغارستان

تحصیل پزشکی در بلغارستان یکی از رشته‎های پر طرف‌دار تلقی می‌شود. متقاضیان می‌توانند با تحصیل در رشته پزشکی در بلغارستان به کار پس از تحصیل با درآمدی بالا بپردازند. تحصیل پزشکی در این کشور شاهد رقابت متقاضیان است. در حقیقت باید گفت که محبوبیت این رشته بین متقاضیان دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها درآمد است. میزان درآمد پزشکان در بلغارستان مانند بسیاری از کشورها بالا است؛ بنابراین متقاضیان برای کسب منابع مالی بالا و کار پس از تحصیل در بلغارستان جذب این رشته می‌شوند. درآمد پزشکان در بلغارستان حداقل معادل 67807BGN (لف بلغارستان) است.

تحصیل پزشکی در برترین دانشگاه‌های بلغارستان

تحصیل پزشکی در برترین دانشگاه‌های بلغارستان

متقاضیان می‌توانند به پشتوانه شرایط خود در هر یک از دانشگاه‌های پزشکی این کشور پذیرش بگیرند. اخذ پذیرش و تحصیل در بلغارستان بر اساس توانایی‌ها و سوابق متقاضیان صورت می‌پذیرد. لازم است بدانید که دانشگاه‌های متعددی در این کشور پذیرای دانشجویان رشته پزشکی هستند. متقاضیان می‌توانند پس از تحصیل پزشکی در بلغارستان و در هر یک از دانشگاه‌های بیان شده برای کار پس از تحصیل اقدام کنند.

تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی بلغارستان می‌تواند مدرک تحصیلی معتبری را برای متقاضیان به ارمغان آورد. علاوه بر این‌ها وجود دانشگاه‌های متعدد برای تحصیل پزشکی در بلغارستان می‌تواند در تعیین هدف تحصیلی کمک شایانی به متقاضیان کند. برخی از برترین دانشگاه‌های پزشکی در بلغارستان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه وارنا
  • دانشگاه صوفیا
  • دانشگاه پلودیو
  • دانشگاه تراکیا
  • دانشگاه پلیون

رنکینگ دانشگاه‌های پزشکی در بلغارستان

رنکینگ دانشگاه‌ها به متقاضیان در انتخاب مسیر تحصیلی یاری می‌رساند. متقاضیان می‌توانند با بررسی رنکینگ دانشگاه موردنظر به میزان اعتبار آن تا حدودی پی ببرند. متقاضیانی که خواهان تحصیل در این دانشگاه‌ها هستند ملزم به بررسی جوانب آن نیز هستند.

همچنین متقاضیان می‌توانند با بررسی رنکینگ دانشگاه به میزان اعتبار مدرک تحصیلی آینده خود هم پی ببرند. رنکینگ دانشگاه‌ها برای تحصیل در بلغارستان و جهان بیانگر اعتبار و میزان کیفیت آموزشی در آن‌ها است. رنکینگ برخی از دانشگاه‌های پزشکی بلغارستان برای علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی در بلغارستان در جدول زیر بیان شده است.

دانشگاهسال موردنظررنکینگ
دانشگاه وارنا2023    221 EECA
دانشگاه صوفیا751 QS
دانشگاه پلودیو29 در بلغارستان
دانشگاه تراکیا9 در بلغارستان
دانشگاه پلیون19 در بلغارستان
شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان

شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان

به‌طورکلی 5 دانشگاه در کشور بلغارستان وجود دارد که می‌توانید در این کشور در رشته پزشکی تحصیل نمایید. دانشگاه‌های پزشکی کشور بلغارستان دارای تجربه فوق العاده در تربیت متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی هستند. لازم است بدانید که دانشکده‌های پزشکی بلغارستان کلاس‌های اضافی را در طول هفته به زبان بلغاری ارائه می‌کنند که دانشجویان بتوانند با یادگیری زبان رسمی کشور بلغارستان روابط بهتری با دانشجویان و سایر شهروندان این کشور برقرار کنند.

قبل از مهاجرت جهت تحصیل در بلغارستان و در زمینه پزشکی لازم است این نکته را در نظر داشته باشید. تحصیل پزشکی در بلغارستان به‌طورکلی 6 سال است. همچنین دانشگاه‌های اصلی پزشکی در این کشور معمولاً از فن‎آوری پیشرفته‎ای برای آموزش آناتومی به دانشجویان در کلاس‌های سال‌های ابتدایی و ارائه تجربه بالینی خوب در سال‌های بعد استفاده می‌کنند. دانشگاه‌های صوفیه، پلوودیو و وارنا آموزش پزشکی بسیار خوبی را در بلغارستان ارائه می‌کنند.

دقت داشته باشید که تمام برنامه‌های تحصیل پزشکی در بلغارستان ۶ساله هستند و هیچ دوره ۴ساله پزشکی در بلغارستان وجود ندارد. همچنین ورودی پزشکی برای کارشناسی‌ارشد و دندانپزشکی (کارشناسی‌ارشد) در بلغارستان وجود ندارد. پزشکی در بلغارستان به علت هزینه‎های ارزان تحصیل در بلغارستان، دانشگاه‌های با استاندارد بالا و مربیان مجرب، توسط بیشتر دانشجویان پزشکی ترجیح داده می‌شود. لازم به ذکر است که با نرخ سواد 98.4% بلغارستان یکی از کشورهای درجه 1 است که دوره‌های باکیفیت پزشکی را به داوطلبان ارائه می‌دهد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

جهت اخذ پذیرش تحصیلی برای تحصیل پزشکی در بلغارستان دانشجویان متقاضی لازم است مدارک خود را برای دانشگاه مربوطه ارسال کنند و پس از بررسی مدارک در صورت موافقت با رزومه تحصیلی دانشجو نامه پذیرش برای وی ارسال می‌شود. مدارک موردنیاز جهت اخذ پذیرش برای تحصیل در بلغارستان به شرح ذیل است:

  • مدارک تحصیلی 2 سال آخر دبیرستان و ریز نمرات هر سال تحصیلی
  • مدرک زبان در حد B2 انگلیسی و یا B2 بلغاری
  • فرم درخواست پذیرش تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی
  • پاسپورت معتبر که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • عکس استاندارد
  • انگیزه‌نامه

دقت داشته باشید که ارائه مدرک زبان جهت اخذ پذیرش مستقیم در رشته پزشکی و دندانپزشکی بلغارستان الزامی است. دانشجویان متقاضی تحصیل در دوره‌های پیش پزشکی بلغارستان بایستی تمامی مدارک لازم جهت اخذ پذیرش برای تحصیل پزشکی در بلغارستان به جز مدرک زبان را ارائه نمایند. لازم به ذکر است که شرایط سنی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور وجود ندارد. دانشجویان بعد از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های بلغارستان برای ورود به بلغارستان و ادامه تحصیل در بلغارستان می‌بایست ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند.

دلایل تحصیل پزشکی در بلغارستان

دلایل تحصیل پزشکی در بلغارستان

علاوه بر این که شرایط اعزام دانشجو برای تحصیل در بلغارستان بسیار مناسب است دلایل دیگری نیز برای تحصیل پزشکی در بلغارستان وجود دارند. در زیر به برخی از این دلایل اشاره شده است.

  • بلغارستان به‌عنوان مقصد تحصیل پزشکی از اعتبار بالایی در زمینه پزشکی برخوردار است.
  • دانشجویان پزشکی این کشور را ترجیح می‌دهند؛ زیرا روند پذیرش بسیار آسان است.
  • مدرک پزشکی اخذ شده از دانشگاه‌های بلغارستان توسط سازمان بهداشت جهانی شناخته شده است.
  • دانشجویان پزشکی که از بلغارستان مدرک پزشکی می‌گیرند در سراسر جهان ارزش دارند.
  • دانشجویانی که مشغول به تحصیل پزشکی در بلغارستان هستند این فرصت را دارند که هزینه تحصیل پزشکی را در بلغارستان به‌صورت 2 قسط پرداخت کنند.
  • هزینه زندگی در بلغارستان مقرون‌به‌صرفه است.
  • اساتیدی که پزشکی را تدریس می‌کنند تجربه بسیار خوبی در حرفه تدریس دارند.
  • دانشگاه‌های علوم پزشکی بلغارستان سطح جهانی تحصیلات را دنبال می‌کنند.
  • امکانات خوابگاه در دانشگاه‌های پزشکی بلغارستان بی‌عیب‌ونقص است.
  • دانشگاه‌های علوم پزشکی بلغارستان از طریق سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی در معرض دید جهانی قرار می‌گیرند.
  • آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های بلغارستان دارای زیرساخت‌های مدرن هستند.
  • در این کشور به دانش عملی به همان اندازه آموزش نظری اهمیت داده می‌شود.
  • برای دریافت پذیرش پزشکی در بلغارستان به هیچ‌گونه آزمون ورودی نیازی نیست.
  • وام و بورس تحصیلی برای دانشجویان متقاضی تحصیل در بلغارستان در دسترس است.
  • دانشگاه‌ها مسابقات مختلف و جشنواره‌های فرهنگی را برای حضور دانشجویان آغاز می‌کنند.

کار ضمن تحصیل پزشکی در بلغارستان

همان‌طور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تحصیل پزشکی در بلغارستان هزینه تحصیل در این کشور است. به همین جهت دانشجویان متقاضی تحصیل در بلغارستان با کار ضمن تحصیل پزشکی در این کشور می‌توانند بخش بزرگی از هزینه‌های تحصیلی خود را در این کشور پوشش دهند. دانشجویان بین‌المللی درصورتی‌که برای تحصیل پزشکی در بلغارستان به کمک اضافی نیاز دارند می‌توانند یک شغل پاره‌وقت در این کشور دریافت نمایند.

همچنین دانشجویان پزشکی می‌توانند در مشاغل پاره‌وقت مشغول به کار شوند؛ اما برای واجد شرایط‌بودن لازم است جهت اخذ ویزای نوع D این کشور در وزارت امور اجتماعی و استخدام بلغارستان درخواست دهند. البته لازم به ذکر است که دانشجویان پزشکی تنها می‌توانند حداکثر 35 ساعت در هفته کار کنند تا همچنان بتوانند روی مطالعات پزشکی خود در بلغارستان تمرکز نمایند.

خوابگاه‌ های دانشجویی دانشگاه‌های پزشکی بلغارستان

لازم است دانشگاه‌های پزشکی بلغارستان خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌هایی را برای دانشجویان در پردیس تدارک دیده‌اند. بااین‌وجود در بسیاری از موارد تعداد اتاق‌ها یا آپارتمان‌ها درون پردیس دانشجویی که به دانشجویان خارجی اختصاص‌داده‌شده است، بسیار محدود و اولویت با دانشجویانی است که دارای بورسیه هستند. اکثر دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل پزشکی در بلغارستان ترجیح می‌دهند تا از اقامتگاه‌های خصوصی نزدیک دانشگاه‌های پزشکی مکانی اجاره نمایند.

توجه داشته باشید که نرخ اجاره اتاق از خوابگاه‌های شبانه‌روزی بلغارستان، بسیار معقولانه و بین 50 تا 80 یورو در ماه و برای آپارتمان‌های دانشجویی بین 150 تا 300 یورو است. هزینه اقامتگاه‌های دانشگاه‌های پزشکی بلغارستان پایین‌ترین هزینه در کل اتحادیهٔ اروپا و ناحیه اقتصادی اروپا است.

هزینه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

هزینه های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان

تحصیل پزشکی در بلغارستان در دانشگاه‌های دولتی و بین‌المللی این کشور امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است که امکان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی به زبان بلغاری و با هزینه‏های بسیار پایین برای دانشجویان وجود دارد؛ اما امکان تحصیل رایگان پزشکی در بلغارستان بسیار پایین است. دانشجویان متقاضی تحصیل در بلغارستان می‌بایست زبان بلغاری خود را تقویت کنند و از دانشگاه‌های دولتی این کشور پذیرش دریافت نمایند.

لازم به ذکر است که هزینه‎های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلغارستان به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان به‌صورت میانگین سالیانه بین 5000 تا 8000 هزار یورو است و هزینه تحصیل دندانپزشکی در بلغارستان به‌صورت میانگین سالیانه بین 6000 تا 8000 هزار یورو است. دقت داشته باشید که شرایط اخذ بورسیه پزشکی بلغارستان دشوار است. شهریه رشته پزشکی در دانشگاه‌های بلغارستان و شهریه رشته دندانپزشکی در بلغارستان به شرح ذیل است.

اسامی دانشگاهدانشگاه صوفیهدانشگاه Plovdivدانشگاه وارنادانشگاه پلوندانشگاه تراکیا
شهریه رشته پزشکی/ سالیانه به یورو6000 – 800080006000 – 800070005000 – 7000
شهریه رشته دندانپزشکی/سالیانه به یورو800080006000- 800070007000

شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان

پس از دریافت نامه پذیرش گام دوم برای تحصیل در بلغارستان درخواست ویزای دانشجویی این کشور (ویزای نوع D) است که برای 3 تا 6 ماه معتبر است. لازم به ذکر است که ویزای دانشجویی بلغارستان از هر هیئت دیپلماتیک بلغاری در خارج از کشور به دست می‌آید و برای تمام دانشجویان غیر اتحادیه اروپا EEA در بلغارستان مورد نیاز است. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی جهت تحصیل پزشکی در بلغارستان به شرح بیان شده در زیر است.

  • فتوکپی از پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش
  • وجه پرداخت بانکی شهریه
  • عکس رنگی
  • کپی گواهی تولد

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که هزینه‏های تحصیل پزشکی در بلغارستان و زندگی در بلغارستان بسیار مناسب است و از سایر کشورهای مطرح اروپایی کمتر است. همچنین باید گفت که اعتبار مدارک پزشکی این کشور نیز در اتحادیه اروپا مناسب است؛ اما به‌منظور ادامه تحصیل در بلغارستان و در رشته‏های پزشکی توصیه می‌شود شرایط کشورهای دیگر را نیز بررسی نمایید تا ابهامات احتمالی شما در خصوص تحصیل پزشکی در بلغارستان در طی مشاوره رایگان تلفنی مورد بررسی قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به بلغارستان می‌توانید با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment