Skip links
تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه به دلیل کیفیت بالای آموزش، دانشگاه‌های مناسب و مقبولیت مدرک آن در سطح جهانی بسیار موردتوجه متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قرارگرفته است. برنامه‌های درسی دانشگاه‌های روسیه به زبان روسی و انگلیسی تدریس می‌شوند و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است. طول دوره تحصیل در رشته پزشکی روسیه 6 سال است و برای ورود به بسیاری از دانشگاه‌ها نیاز به شرکت در آزمون ورودی است. برخی از دانشگاه‌های روسیه بر اساس سوابق تحصیلی و کسب حداقل نمره 50 درصد در دروس فیزیک، شیمی، زیست و زبان انگلیسی دبیرستان دانشجو می‌پذیرند.

از دیگر شرایط تحصیل در روسیه شرکت در دوره پادفک یا یادگیری زبان روسی است. مهاجرت تحصیلی به روسیه با مزایای فراوانی چون عدم نیاز به ارائه مدرک زبان، عدم محدودیت سنی برای تحصیل، امکان کار در حین تحصیل و دریافت بورسیه تحصیلی مناسب همراه است. مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل مجموعه‌ای مطمئن و معتبر در زمینه مهاجرت تحصیلی است که داوطلبان را در انتخاب بهترین دانشگاه و مناسب‌ترین رشته همراهی خواهد کرد.

تحصیل در روسیه پزشکی

تحصیل پزشکی در روسیه نسبت به سایر کشورها آسان‌تر است؛ چراکه برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور نیاز به شرکت در آزمون نیست. بسیاری از دانشگاه‌ها آزمون ورودی مختص به خود را دارند؛ اما پذیرش در برخی از دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی و همراه با مصاحبه حضوری است. همه‌دانش آموزانی که مدرک دیپلم از مؤسسات معتبر دارند حق  ورود به دانشگاه‌های دولتی روسیه را دارند. دوره تحصیل برای رشته پزشکی روسیه 6 سال است؛ اما برای دانشجویان بین‌المللی به دلیل گذراندن دوره یک‌ساله زبان روسی عموماً این مدت 7 سال در نظر گرفته خواهد شد.

این دوره ۶ساله شامل 2 سال تحصیلات پایه و 4 سال تحصیلات تخصصی می‌شود که در سال‌های اول شامل دروس عمومی مانند زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات و مفاهیم اولیه پزشکی شده و در سال‌های بعدی به دروس تخصصی پزشکی مانند آناتومی، فیزیولوژی، پاتولوژی و تشخیص بیماری می‌پردازند. در این کشور فرصت‌های خوبی برای دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شده است تا دوره کارآموزی خود را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های پیشرفته بگذرانند.

دوره تخصص دانشگاه‌های روسیه 3 الی 4 ساله بوده و به زبان روسی است که برای پذیرش نیاز به قبولی در آزمون ورودی دانشگاه دارد. بر اساس قانون روسیه دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های این کشور می‌توانند تا 20 ساعت در هفته در حین تحصیل کار کنند. کار حین تحصیل به دانشجویان کمک می‌کند تا علاوه بر تامین هزینه‌های زندگی خود تجربه کاری نیز کسب کنند. مدرک دانشگاه روسیه در سایر کشورها معتبر است و فارغ التحصیلان می‌توانند در هر جایی از جهان که می‌خواهند مشغول به کار شوند.

شرایط تحصیل در روسیه پزشکی

شرایط تحصیل در روسیه پزشکی

برای تحصیل پزشکی در روسیه شرایط پذیرش دانشگاه‌ها متفاوت است؛ اما به نسبت سایر کشورها آسان‌تر صورت می‌گیرد. برای ثبت‌نام در تمام دانشگاه‌های پزشکی روسیه داشتن مدرک دیپلم از مراکز آموزشی معتبر الزامی است و دانش‌آموز باید در دروس فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و انگلیسی نمره خوبی کسب کرده باشد. در برخی از موسسه‌های آموزشی ارائه مدرک خاصی چون مصاحبه آنلاین با هزینه‌ای غیرقابل‌استرداد، رونوشتی از مؤسسات آموزش قبلی، توصیه‌نامه‌ها، اطلاعات بهداشتی مانند سوابق واکسن و… پیش‌بینی‌شده است. اکثر دانشگاه‌های پزشکی روسیه برای پذیرش آزمون ورودی برگزار می‌کنند. این آزمون ورودی شامل سؤالاتی در مورد دروس تخصصی و عمومی است.

دروس تخصصی شامل درس‌های زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک می‌شود و دروس عمومی آزمون ورودی پزشکی روسیه نیز حاوی سؤالات ریاضیات و زبان روسی است. نمره قبولی در این آزمون‌ها برای هر دانشگاه متفاوت است؛ ولی به‌طورکلی داوطلب می‌بایست 50 درصد نمره را کسب کند. سال تحصیلی کشور روسیه دو ترم است، ترم اول از سپتامبر تا ژانویه بوده و ترم دیگر از فوریه تا جون خواهد بود؛ البته باید توجه داشت آزمون ورودی پزشکی روسیه معمولاً در ماه‌های جولای و آگوست برگزار می‌شود.

تحصیل به زبان انگلیسی در رشته پزشکی روسیه امکان‌پذیر است؛ اما بسیاری از دانشگاه‌ها درس‌های تخصصی را به زبان روسی ارائه می‌دهند؛ بنابراین دانشجو باید قبل از ورود به دوره تحصیلی زبان روسی را یاد بگیرد. برای تحصیل پزشکی در روسیه شرط معدل خاصی تعیین نشده است و بیشتر بر روی رزومه تحصیلی و مهارت‌های زبانی متقاضیان تمرکز می‌شود؛ اما داشتن معدل بالای 16 مناسب پذیرش در رشته پزشکی است.

حداقل سن پذیرش در رشته پزشکی 17 سال بوده اما حداکثر سن پذیرش فقط در برخی دانشگاه‌ها مشخص شده است. شرایط سنی تحصیل پزشکی در روسیه نسبتاً آسان است و متقاضیان با هر سنی می‌توانند برای تحصیل پزشکی در روسیه اقدام کنند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای روسیه

جهت دریافت ویزای دانشجویی برای تحصیل پزشکی در روسیه ابتدا نیاز به دریافت پذیرش از دانشگاه است. برای تحصیل در روسیه و اخذ ویزا ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • پاسپورت معتبر با حداقل اعتبار دو سال
  • فرم درخواست روادید یا ویزای ورود دانشجویی
  • نامه پذیرش از کالج یا دانشگاه
  • گواهی تست HIV
  • کارت مهاجرت که در طول پرواز یا در فرودگاه توسط دانشجویان تکمیل می‌شود و پس از ورود به روسیه توسط گمرک، در فرودگاه مهر می‌گردد.
  • گواهی سلامت پزشکی با اسکن قفسه سینه
  • عکس گذرنامه شامل 12 قطعه با روکش مات

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه نسبت به سایر کشورها آسان‌تر است؛ اما برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور می‌بایست مدارک زیر را ارائه داد:

  • مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن: دانشجویان باید مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن را از یک مدرسه معتبر دریافت کرده باشند. مدرک باید به زبان روسی یا انگلیسی ترجمه شود و توسط وزارت امور خارجه ایران تا شود.
  • نمره زبان روسی یا انگلیسی: متقاضیان می‌بایست نمره زبان روسی یا انگلیسی را به دانشگاه ارائه دهند. نمره زبان روسی برای تحصیل پزشکی در روسیه الزامی بوده و نیاز به گذراندن دوره پادفک است؛ اما برخی از دانشگاه‌ها نمره زبان انگلیسی را نیز می‌پذیرند.
  • آزمون ورودی: برخی از دانشگاه‌های پزشکی روسیه آزمون ورودی برگزار می‌کنند و این آزمون برای ارزیابی دانش و مهارت‌های علمی دانشجویان طراحی شده است. برای پذیرش باید نمره قابل‌قبولی در این آزمون کسب شود.
  • گواهی سلامت: دانشجویان باید گواهی سلامت جسمی و روانی خود را به دانشگاه ارائه دهند. این گواهی باید توسط یک پزشک معتبر صادر شده باشد.
  • فرم درخواست: دانشجویان برای ثبت‌نام در دانشگاه باید فرم درخواست پذیرش را تکمیل و ارسال کنند. این فرم شامل اطلاعات شخصی، تحصیلی و کاری دانشجو است.
  • سایر مدارک: برای تحصیل پزشکی در روسیه برخی از دانشگاه‌ها ممکن است مدارک دیگری را نیز همراه با سایر مدارک از دانشجویان درخواست کنند. به‌عنوان‌مثال ممکن است برخی از دانشگاه‌ها از دانشجویان توصیه‌نامه یا رزومه تحصیلی درخواست کنند.
دانشگاه ‌های روسیه رشته پزشکی

دانشگاه ‌های روسیه رشته پزشکی

در کشور روسیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پزشکی وجود دارد که دارای سطح علمی بالا و معتبر جهانی است. در سال ۲۰۲۴ هفت دانشگاه روسیه جزء دانشگاه‌های برتر پزشکی و ۵ دانشگاه دارای رتبه زیر ۵۰۰ در رده‌بندی جهانی QS دارند. برخی از دانشگاه‌های معتبر روسیه در این زمینه عبارت‌اند از:

دانشگاهرتبه‌بندی جهانی QS
دانشگاه نوسیبریسک421
دانشگاه تومسک418
دانشگاه لومونسوف مسکو87
دانشگاه کازان396
دانشگاه پاولوف1000+

دانشگاه‌های تأیید شده بر اساس آخرین لیست منتشر شده توسط وزارت بهداشت و علوم ایران در روسیه مؤسسات آموزشی معتبر زیر است:

  • دانشگاه دولتی مسکو به نام دانشگاه لومونوسوف
  • دانشگاه فدرال کازان
  • دانشگاه دولتی نووسیبرسک
  • دانشگاه پزشکی دولتی پاولوف سن‌پترزبورگ

تحصیل رایگان در روسیه پزشکی

کشور روسیه با اعطای بورسیه، تحصیل در رشته پزشکی را کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر کرده است. بورسیه‌های پزشکی در روسیه توسط دولت روسیه، دانشگاه‌ها و سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شوند. این بورسیه‌ها شامل هزینه شهریه، اسکان، امرارمعاش، کمک‌هزینه زندگی و بیمه درمانی می‌شود. دانشجویان با داشتن شرایط زیر می‌توانند برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی دولت روسیه اقدام کنند.

  • تابعیت یک کشور خارجی
  • مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن
  • قبولی در آزمون ورودی پزشکی روسیه

بورس‌ها یا تسهیلات مالی که برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است باعث می‌شود هزینه تحصیل آن‌ها کاهش یابد و یا به‌صورت کاملاً رایگان باشد. این نوع حمایت تحصیلی بورسیه‌ای در سطح ایالتی است که برای دانشجویان در حال تحصیل در روسیه فراهم شده است. دانشجویان پزشکی همچنین می‌توانند برای بورسیه‌های غیردولتی و بورسیه‌های خاص دانشگاهی که مختص آن‌ها است نیز اقدام کنند و دیگر نگران هزینه‌های تحصیل نباشند.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه از 200000 تا 600000 روبل روسیه در سال بسته به دانشگاه انتخابی متغیر است. دولت روسیه برای دانشجویان بین المللی 80 تا 90 درصد یارانه پرداخت می‌نماید و دانشجویان بین المللی فقط 10 تا 20 درصد هزینه‌های واقعی آموزش در این کشور را پرداخت می‌کنند به همین دلیل تحصیل در روسیه بسیار مناسب‌تر از کشورهای اروپایی و آمریکا است. از دیگر موارد موثر در هزینه تحصیل پزشکی روسیه انتخاب زبان روسی یا انگلیسی است که با یکدیگر متفاوت هستند و علاوه بر این محل زندگی و دانشگاه محل تحصیل نیز تاثیر مستقیمی بر هزینه‌های تحصیل در روسیه دارند.

شهریه دانشگاه‌های پزشکی روسیه به‌صورت تقریبی برای یک سال تحصیلی به زبان انگلیسی 8000 تا 9000 دلار و برای زبان روسی 7000 تا 8000 دلار است که این هزینه بسته به شهر و دانشگاه انتخابی متفاوت است؛ به عنوان مثال، شهریه دانشگاه‌های پزشکی در شهرهای بزرگ مانند مسکو و سن پترزبورگ بیشتر از شهریه دانشگاه‌های پزشکی در شهرهای کوچک‌تر است.

مزایای تحصیل در روسیه

تحصل پزشکی در روسیه از مزایای زیادی برخوردار است به همین دلیل در بین متقاضیان تحصیل در خارج بسیار محبوب است. از جمله مزایای تحصیل در روسیه عبارت‌اند از:

  • تأیید مدرک پزشکی دانشگاه‌های کشور روسیه در کل جهان و سازمان‌هایی مانند  Who، UNESCO و …
  • امکان ارزیابی و بررسی بالینی در بیمارستان‌های تحت نظارت در دانشگاه‌های پزشکی روسیه
  • تدریس دروس پزشکی به زبان انگلیسی نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور روسیه
  • ساده‌بودن ثبت درخواست و فرایند درخواست و پذیرش
  • فرایندپذیرش یا درخواست بدون آزمون ورودی
  • امکان‌پذیری اپلای بدون نیاز به داشتن مدرک زبان مثل تافل یا آیلتس
  • کیفیت بالا و رعایت استانداردهای جهانی در آموزش پزشکی کشور روسیه
  • مقرون‌به‌صرفه بودن شهریه‌های تحصیل پزشکی در روسیه و همچنین هزینه‌های زندگی
  • اعتبار بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور روسیه
  • دارابودن امکانات باکیفیت و مدرن در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور روسیه و ایجاد زندگی راحت برای دانشجویان
  • محیط تحصیلی امن و مطمئن در دانشگاه‌های پزشکی روسیه
  • آسان بودن فرایند درخواست ویزای دانشجویی و بیمه
اقامت پس از تحصیل پزشکی در روسیه

اقامت پس از تحصیل پزشکی در روسیه

یکی از راه‌های اقامت در کشور روسیه تحصیل پزشکی در این کشور است. دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند جهت دریافت ویزای کار و اقامت روسیه اقدام کنند. دانشجویان تا ۱۸۰ روز پس از اتمام تحصیلات خود و دریافت مدرک پزشکی می‌توانند برای جستجوی کار در روسیه اقامت داشته باشند و در صورت‌پیداکردن یک موقعیت شغلی و اخذ قرارداد کاری می‌توانند برای اخذ ویزای کاری روسیه اقدام کنند. ویزاهای کاری این کشور انواع مختلف دارند و اعتبار آن‌ها حداکثر ۳ سال با امکان تمدید است.

بعد از یک سال اقامت موقت از طریق کار در روسیه نیز دانشجویان می‌توانند ویزای اقامت دائم کسب کنند که تا ۵ سال معتبر است. برای کار در روسیه دانستن زبان روسی ضروری است و در آمدها نیز بر اساس تخصص متفاوت است. متوسط  درآمد دریافتی یک پزشک در روسیه ۲,۹۳۰,۰۰۰ روبل تا ۳ میلیون روبل (۲۹,۹۰۷ دلار الی ۳۰,۶۲۲ دلار) در سال است.

جمع‌بندی

مهاجرت تحصیلی به روسیه به دلیل دانشگاه‌های معتبر در سطح جهانی، تحصیل به زبان انگلیسی و هزینه‌های مناسب تحصیل و زندگی در بین متقاضیان تحصیل در خارج بسیار پرطرف‌دار است. برای تحصیل پزشکی در روسیه ارائه مدرک دیپلم معتبر و کسب نمره‌های قابل‌قبول در درس‌های مشخص شده الزامی است. پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی روسیه متفاوت است. بسیاری از دانشگاه‌ها آزمون ورودی دارند و برخی بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی نیز دانشجو می‌پذیرند. دانشگاه‌های روسیه به دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند که امکان تحصیل پزشکی به‌صورت رایگان را نیز فراهم کرده است.

هزینه تحصیل در روسیه باتوجه‌به دانشگاه انتخابی و شهر محل زندگی متفاوت است؛ اما درهرصورت نسبت به دانشگاه‌های اروپا مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه است. مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل با سال‌ها سابقه در زمینه مهاجرت تحصیلی شما را برای رسیدن به رؤیاهایتان و پذیرش در بهترین دانشگاه‌های دنیا همراهی خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر با مشاوران مجموعه در تماس باشید.

Leave a comment