Skip links
شرایط تحصیل در رومانی

شرایط تحصیل در رومانی

شرایط تحصیل در رومانی بنا به دلایل مختلف همچون امکان تحصیل به چند زبان، هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و عدم نیاز به آزمون ورودی برای بسیاری از متقاضیان جذاب است. درحالی‌که تحصیل در بسیاری از کشورهای مطرح جهان در مقاطع مختلف هزینه‌های سنگینی به همراه دارد، رومانی امکان تحصیل با کمترین هزینه را در قلب اروپا فراهم ساخته است.

همچنین با وجود این که رومانی عضو حوزه شنگن نیست؛ اما شهروندان این کشور به‌راحتی می‌توانند در میان کشورهای این منطقه رفت‌وآمد کنند و این یک ویژگی مثبت برای کسانی است که قصد مهاجرت تحصیلی به رومانی را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مزایای تحصیل در رومانی تا انتهای این مقاله از موسسه فرهنگ ملل همراه ما باشید.

شرایط تحصیل در رومانی

شرایط تحصیل در رومانی خیلی سخت نبوده و این کشور به دلیل فرهنگ غنی، مناظر طبیعی زیبا و روابط دوستانه شباهت‌هایی با بسیاری از کشورهای اروپایی دارد. مؤسسات آموزش عالی در این کشور شامل دانشگاه‌ها، مؤسسات، آکادمی‌ها و کالج‌های دانشگاهی می‌شود. در رومانی 8 دانشگاه خصوصی وجود دارد. دوره‌های کارشناسی در این دانشگاه‌ها برای رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی، اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، رشته‌های هنری و ورزشی 3 ساله است. همچنین دوره‌های کارشناسی 4 ساله برای رشته‌های علوم فنی، مهندسی و کشاورزی وجود دارد.

در این کشور امکان تحصیل در رشته‌های پزشک عمومی، دندانپزشکی، دامپزشکی و معماری برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به رومانی وجود دارد. طول دوره این رشته‌ها معمولاً ۶ ساله است. دوره‌های کارشناسی‌ارشد معمولاً ۲ ساله است و تحصیل در مقطع دکترا اصولاً 3 سال زمان می‌برد. امکان تحصیل در دانشگاه‌های رومانی به چند زبان دنیا وجود دارد. در واقع شما می‌توانید در دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، مجارستانی و رومانیانی تدریس می‌کنند، تحصیلات خود را ادامه دهید.

مهاجرت تحصیلی به رومانی؛ دانشگاه‌های برتر در مقاطع مختلف تحصیلی در رومانی

مهاجرت تحصیلی به رومانی؛ دانشگاه‌های برتر در مقاطع مختلف تحصیلی در رومانی

علاوه بر آسان بودن شرایط تحصیل در رومانی، دانشگاه‌های این کشور نیز همچون سایر دانشگاه‌های کشورهای توسعه‌یافته اروپایی، دارای رتبه خوبی در بین دانشگاه‌های جهان هستند. از جمله بهترین شهرهای رومانی برای مهاجرت تحصیلی به رومانی می‌توان به کلوژ ناپکا و بخارست اشاره نمود. علاوه بر اینکه رومانی دارای 110 مؤسسه آموزش عالی در زمینه‌های گوناگون چون فنی، هنری و تجربی است، بیش از 50 دانشگاه در سطح شهرهای این کشور در حال پرورش افراد هستند. در ادامه چند دانشگاه برتر این کشور برای تحصیل در رومانی بیان شده است.

  • دانشگاه دولتی شهر بخارست
  • دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست
  • Babes-Bolyai University
  • Transilvania University of Brasov
  • Alexandru Ioan Cuza University

مدارک لازم برای پذیرش دوره‌های مختلف در رومانی

همان‌طور که می‌دانید با وجود داشتن شرایط تحصیل در رومانی، برای مهاجرت تحصیلی به رومانی و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور مدارکی نیز لازم است. از جمله مدارک لازم برای پذیرش دوره لیسانس در رومانی عبارت‌اند از:

  • سن بالای 17 سال با تحویل مدارک شخصی
  • مدرک دیپلم به همراه ترجمه رسمی و فتوکپی
  • مدرک پیش‌دانشگاهی به همراه ترجمه رسمی و فتوکپی (زبان ترجمه مدارک انگلیسی یا رومانیایی است.)

از جمله مدارک لازم جهت‌پذیرش دوره فوق‌لیسانس و دکترا در رومانی عبارت‌اند از:

  • رزومه و پرونده سوابق تحصیلی
  • گذرنامه با اعتبار کافی حداقل 1 سال
  • اصل و فتوکپی کارت شناسایی، شناسنامه
  • ارائه شش عدد عکس 3 در 4
  • ارائه مدرک سلامت
  • داشتن مدرک زبان موردنیاز
شرایط تحصیل در رومانی؛ تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در رومانی

شرایط تحصیل در رومانی؛ تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در رومانی

اصولاً تحصیل در اروپا با آزمون ورودی همراه است؛ ولی این اتفاق در رومانی رخ نمی‌دهد و شرایط تحصیل در رومانی اندکی متفاوت است. افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به رومانی را داشته باشند تنها با رزومه تحصیلی خود مورد سنجش قرار خواهند گرفت و معدل آن‌ها است که نشان می‌دهد آیا اجازه ورود به دانشگاه‌های رومانی را دارند یا خیر.

از سوی دیگر کسب نمره 6.0 در آزمون آیلتس یا مشابه آن جهت ورود به دانشگاه‌های این کشور کفایت می‌کند؛ اما در بسیاری از موارد دانشجویان می‌توانند با نمره ای کمتر، نیز برای ورود به دوره‌های موقت زبان در رومانی آماده شده و پس از پایان این دوره آموزشی در کلاس‌های درس حاضر شوند. هزینه‌های دوره کارشناسی بین 2000€ تا 14000€ (یورو) متغیر است و بیشتر مربوط به رشته‌های کارگاهی و آزمایشگاهی است.

در دوره کارشناسی ارشد نیز هزینه‌های تحصیل چیزی حدود 2100€ تا 3500€ (یورو) برآورد شده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 ساله است؛ اما همان طور که بیان شد تحصیل در مقطع کارشناسی نیاز به 3 سال زمان دارد. البته باید گفت که در برخی از دانشگاه‌های رومانی تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال به طول می‌انجامد و رشته حقوق نیز معمولاً یک دوره آموزشی 4 ساله را نیاز دارد.

تحصیل پزشکی در رومانی

متفاوت‌بودن شرایط تحصیل در رومانی موجب شده هرساله افراد بسیاری برای مهاجرت تحصیلی به رومانی اقدام کنند. یکی از مهم‌ترین رشته‌های تحصیلی در کشور رومانی رشته‌های علوم پزشکی است. دو دانشگاه رومانی در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته‌اند که این موضوع می‌تواند بر جذابیت تحصیل پزشکی در رومانی بیفزاید.

طول دوره پزشکی در این کشور یک دوره ۶ ساله است و تحصیل دندانپزشکی در رومانی نیز به همین مدت‌زمان نیاز خواهد داشت. البته باید گفت که دوره آموزش داروسازی در رومانی یک دوره ۵ ساله است. تحصیل در گروه‌های مختلف پزشکی در این کشور هزینه‌ای در حدود 5000€ تا 8000€ (یورو) را برای دانشجویان در طول یک سال تحصیلی به همراه خواهد داشت که به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا بسیار مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.

هزینه تحصیل در رومانی

هزینه تحصیل در رومانی

در صورت داشتن شرایط تحصیل در رومانی، اطلاع از هزینه‌های تحصیل در این کشور برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به رومانی مسئله‌ای حائز اهمیت است. لازم به ذکر است که تحصیل رایگان در رومانی امکان‌پذیر نیست و دانشجویان باید سالیانه شهریه تحصیل در رومانی را پرداخت نمایند. دقت داشت باشید که هزینه تحصیل در رومانی بسته به ملیت دانشجویان، رشته تحصیلی و مقطع موردنظر متفاوت است.

اکثر دانشگاه‌ها هزینه‌ای معادل 2000€ تا 14000€ (یورو) در سال از افراد دریافت می‌کنند. همچنین برخی از کمک‌های مالی و کمک هزینه تحصیلی برای کسانی که تمایل به ادامه تحصیل دارند، وجود دارد. در جدول زیر هزینه‌های مربوط به سال تحصیلی 2024 به تفکیک ارائه شده است. توجه فرمایید که هزینه‌های اعلام شده میانگین شهریه در دانشگاه‌های مختلف در کشور رومانی است.

رشته تحصیلیشهریه سالیانه به یورو
علوم پایه2100€
عمران و معماری3500€
داروسازی و دندان‌پزشکی6000€
پزشکی7000€
دوره ارشد مهندسی3000€

چرا تحصیل در رومانی بهترین انتخاب است؟

شاید بتوان گفت که اولین و مهم‌ترین دلیل برای مهاجرت تحصیلی به رومانی این است  که مدارک تحصیلی دانشگاه‌های رومانی در سراسر اروپا و در دنیا دارای ارزش و اعتبار بالایی است. همچنین ازآنجایی‌که سیستم آموزشی و شرایط تحصیل در رومانی از طرح بولونیا پیروی می‌کند؛ بنابراین بیشتر تحصیلات سطح عالی آن از سه دوره مختلف تشکیل شده است. در ادامه به برخی دیگر از مهم‌ترین مزایای تحصیل در رومانی اشاره شده است.

  • دانشگاه‌های رومانی دارای رتبه‌های خوبی در سیستم امتیازبندی جهانی هستند و آموزش باکیفیت بالا را به دانشجویان ارائه می‌کنند.
  • تمامی دانشگاه‌های رومانی و مدارک اخذ شده از این دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی معتبر هستند.
  • شهریه‌های دانشگاه و هزینه‌های زندگی در رومانی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
  • شما در دانشگاه‌هایی چندملیتی تحصیل خواهید کرد که دانشجویانی از سراسر دنیا را به خود جذب می‌کنند.
  • فرصت‌های شغلی بی‌نظیری بعد از اتمام تحصیلاتتان در دانشگاه‌های رومانی پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

شرایط تحصیل در رومانی + تحصیل رایگان در رومانی

تحصیل رایگان در کشور رومانی به منزله عدم پرداخت شهریه توسط دانشجویان برای ثبت نام در دانشگاه است. در واقع تحصیل رایگان در رومانی از طریق دریافت بورسیه‌های تحصیلی که سازمان‌های دولتی و سازمان‌های خصوصی برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند، امکان‌پذیر است. بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی رایگان در کشور رومانی توسط دولت برای دانشجویان ارائه می‌شود. همچنین هزینه بورسیه‌های تحصیلی متفاوت است و برای حمایت از دانشجویان مقطع لیسانس تا دکترا است.

دانشجویانی که متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی در کشور رومانی هستند و شرایط تحصیل در رومانی را دارند باید درخواست خود را طبق برنامه زمان‌بندی شده دریافت بورسیه تحصیلی به سازمان‌ها ارسال کنند. در واقع بورسیه‌های تحصیلی در رومانی هزینه‌های زندگی دانشجویی را به‌عنوان یک کمک‌هزینه مختصر برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به رومانی، تقبل می‌کنند.

شرایط تحصیل در رومانی؛ بورسیه تحصیلی در رومانی

شرایط تحصیل در رومانی؛ بورسیه تحصیلی در رومانی

بورسیه تحصیل در رومانی گزینه‌ای عالی برای آن دسته از افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی به رومانی است که دارای شرایط تحصیل در رومانی هستند. در واقع این بورسیه فرصتی است تا بتوان از امکانات آموزشی کشور رومانی استفاده کرد و در تحصیلات خود به موفقیت رسید. بورسیه تحصیلی کشور رومانی شرایط متنوعی دارد و در شرایط متفاوتی به دانشجو تعلق می‌گیرد.

جهت دریافت بورسیه تحصیلی رومانی شهروندان خارج از اتحادیه اروپا که توانسته‌اند موافقت‌نامه همکاری فرهنگی، آموزش‌وپرورش با رومانی را کسب کنند در اولویت قرار دارند. همچنین تبعه‌های رومانی که در این کشور زندگی نمی‌کنند و یا همسایگان این کشور از بورسیه تحصیلی در رومانی و مزایای آن می‌توانند استفاده کنند.

مدارک موردنیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی

در صورت داشتن شرایط تحصیل در رومانی، برای تحصیل در این کشور باید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی نمایید. اخذ ویزای تحصیلی این کشور و مهاجرت تحصیلی به رومانی نیازمند ارائه مدارک کامل و صحیح به دانشگاه موردنظر و سفارت رومانی است. ارائه مدارک امری بسیار مهم است و مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی به شرح زیر است:

  • ارائه پاسپورت معتبر فرد متقاضی تحصیل در رومانی
  • ارائه مدارک هویتی معتبر فرد متقاضی تحصیل در کشور رومانی
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه در کشو رومانی
  • ارائه تمکن مالی متقاضی تحصیل در رومانی
  • ارائه انگیزه‌نامه مهاجرتی رومانی
  • ارائه بیمه‌نامه معتبر فرد متقاضی تحصیل در کشور رومانی
  • ارائه مدارک اجاره ملک و خوابگاه در کشور رومانی

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده در این مقاله می‌توان گفت که یکی از کشورهایی که می‌تواند مقصد بی‌نظیری برای افرادی باشد که به دنبال مهاجرت تحصیلی هستند رومانی است. در واقع کشور رومانی یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی است که در شرق این قاره واقع شده است.

این کشور به دلیل داشتن امکانات فراوان برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به رومانی را دارند یک مقصد عالی محسوب می‌شود. از جمله مهم‌ترین مزایای تحصیل در رومانی این است که تحصیل در این کشور بدون آزمون کنکور است. شما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط تحصیل در رومانی و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment