Skip links
هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا 2024

کانادا به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته دنیا بسترهای مناسبی برای تحصیل دانشجویان خارجی فراهم کرده است. به‌طوری‌که در سال‌های اخیر دلایلی مختلفی از جمله هزینه تحصیل در کانادا سبب شده افراد بسیاری برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کنند.

در واقع هر ساله دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا در آرزوی تحصیل در کانادا و بهره‌مندی از امکانات پیشرفته تحصیلی آن و همچنین گرفتن اقامت دائم، راهی این کشور پهناور می‌شوند. اگر به فکر تحصیل در کانادا هستید؛ اما اطلاعات کاملی در خصوص شرایط تحصیل رایگان در کانادا ندارید تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

بررسی کامل هزینه تحصیل در کانادا 2024

اول‌ازهمه باید بدانید منظور از هزینه تحصیل در کانادا بسته به وضعیت موجود، مقطع تحصیلی و نوع اقامت متفاوت است. مثلاً درصورتی‌که والدین شخص شهروند کانادا یا مقیم دائم این سرزمین باشند هزینه تحصیل فرزند در کانادا رایگان خواهد بود.

در واقع با این که امکان شرایط تحصیل رایگان در کانادا به طور کلی وجود ندارد؛ اما هزینه تحصیل در کانادا به طور متوسط برای دبستان 20 هزار دلار، برای دبیرستان 30 الی 50 هزار دلار، برای کالج 15 الی 20 هزار دلار، برای مقطع کارشناسی 15 الی 30 هزار دلار، مقطع کارشناسی ارشد 12 الی 35 هزار دلار و برای مقطع دکتری 10 الی 30 هزار دلار خواهد بود.

جالب است بدانید درصورتی‌که گپ تحصیلی زیادی نداشته باشید می‌توانید با مدرک دیپلم و کاردانی نیز جهت ادامه تحصیل در بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا اقدام نمایید. برای بررسی بهتر هزینه تحصیل در کانادا بهتر است که مطالب را خرد کنیم و به‌صورت تخصصی به هزینه تحصیل در هر مقطع تحصیلی اشاره کنیم.

هزینه تحصیل در مدارس کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل در مدارس کانادا چقدر است؟

سه نوع مدرسه و در نتیجه سه نوع متفاوت از هزینه تحصیل در کانادا وجود دارد که عبارت‌اند از مدرسه دولتی، مدرسه خصوصی و مدارس شبانه‌روزی. دانش‌آموزان بین‌المللی باید شهریه سالانه در دبستان و دبیرستان را پرداخت نمایند که به شرح زیر است:

  • مدرسه دولتی بین 9,500 تا 17,000 دلار
  • مدرسه روزانه خصوصی بین 15,000 تا 30,000 دلار
  • مدرسه شبانه‌روزی خصوصی بین 63,000 تا 83,000 دلار

درصورتی‌که والدین شهروند کانادا یا مقیم دائم این سرزمین باشند، هزینه تحصیل در کانادا برای فرزندشان صفر خواهد شد. در واقع با تحصیل در مدارس دولتی از پرداخت شهریه معاف می‌شوند. در مورد مدارس خصوصی نیز باید گفت که چه کانادایی باشید و چه غیرکانادایی فرقی ندارد و همه باید شهریه این مدارس را پرداخت کنند. مدارس همچنین ممکن است هزینه‌های اندکی را برای فعالیت‌هایی دریافت کنند مانند:

  • تیم‌های ورزشی
  • باشگاه‌ها
  • سفرهای میدانی

هزینه تحصیل در کانادا؛ هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا چقدر است؟

منظور از مدارس شبانه‌روزی کانادا یا Boarding School مجموعه‌های علمی آموزشی هستند که هم مسئولیت تعلیم دانش‌آموزان را به عهده دارند و هم مسئولیت اسکان‌دادن به آن‌ها را بر عهده می‌گیرند؛ بنابراین در این مدارس دانش‌آموزان چنین امکاناتی دارند:

  • وعده‌های غذایی چندگانه
  • برنامه‌های علمی تقویتی
  • رویدادهای ورزشی و اردوهای تفریحی

هزینه تحصیل در کانادا و در این نوع مدارس بالاتر و بین 63,000 تا 83,000 دلار است. در واقع علت این اختلاف هزینه امکانات ویژه‌ای است که به آن‌ها اشاره شد و برای دانش‌آموزان شبانه‌روزی ترتیب داده شده است.

هزینه ‌های کالج و هنرستان در کانادا

به‌طورکلی شرایط تحصیل رایگان در کانادا وجود ندارد و برای تحصیل در این کشور باید متحمل پرداخت هزینه شد. هزینه‌های کالج در کانادا و همچنین مدارس حرفه‌ای بسته به برنامه و مدرسه‌ای که انتخاب می‌کنید متفاوت است؛ چراکه طول برنامه‌های کالج‌ها نیز مختلف است. در حقیقت برخی از برنامه‌ها ممکن است فقط چند ماه یا برخی دیگر چند سال طول بکشد. به طور معمول هزینه تحصیل در کانادا در کالج‌های این کشور می‌تواند از حدود 7,000 دلار تا 22,000 دلار در سال متغیر باشد.

لازم است بدانید که بسیاری از برنامه‌های کالج شامل کارآموزی نیز می‌شوند؛ بنابراین ممکن است در حین تحصیل بتوانید درآمد نیز کسب نمایید. این موضوع در پرداخت هزینه کالج‌های کانادا به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

شهریه دانشگاه‌ های کانادا

شهریه دانشگاه‌ های کانادا

هزینه تحصیل در کانادا در دانشگاه‏های این کشور برای دانشجویان بین‌المللی در استان‌ها و دانشگاه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. جدول زیر به‌صورت کلی هزینه شهریه شما را در این کشور نمایش می‌دهد. این هزینه‌ها کاملاً تخمینی هستند و شما باید هزینه‌های مربوط به حضور در دانشگاه، تهیه کتاب و موارد درسی دیگر را نیز در نظر بگیرید. نکته خوشحال‌کننده تحصیل در کانادا این است که با وجود اینکه شرایط تحصیل رایگان در کانادا وجود ندارد؛ اما شما می‌توانید با دریافت بورسیه تحصیلی و اسکالرشیپ شهریه خود را تاحد زیادی کاهش دهید.

مقطع تحصیلیهزینه به دلار کانادا
دیپلم آموزشی و دوره‌های ۱سالهبین 15,000 تا 20,000
کارشناسیبین 12,000 تا 36,000
کارشناسی‌ارشدبین 17,000 تا 25,000
دکتری و تحصیلات تکمیلیبین 7,000 تا 15,000

در ادامه به توضیح مفصل شهریه دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی، کارشناس ارشد و دکتری پرداخته شده است.

1. شرایط تحصیل رایگان در کانادا؛ شهریه دانشگاه کانادا در مقطع کارشناسی

برای این که بتوان درباره هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی که معمولاً 4 ساله است صحبت نمود باید فاکتورهای مختلفی از جمله رشته مدنظر، ایالت و اینکه دانشگاه انتخابی چه رتبه‌ای دارد را در نظر گرفت. تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی بیشترین هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی کانادا را دارند. طبق اعلام سازمان آموزش کانادا میانگین هزینه تحصیل کارشناسی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی سالانه رقمی بین 12,000 تا 36,000 دلار کانادا است. دقت داشته باشید که این یک رقم کلی است؛ چراکه در این سرزمین دانشگاه‌هایی هم وجود دارند که شهریه‌شان کمتر است.

2. شهریه دانشگاه‌ های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

مدت‌زمان دوره کارشناسی‌ارشد در کانادا نیز مانند ایران دو سال است با این تفاوت که هزینه تحصیل در کانادا و این مقطع، از دوره کارشناسی کمتر است. همچنین با وجود نبودن شرایط تحصیل رایگان در کانادا در این مدت می‌توان از بورس‌ها و فاندهای متنوعی استفاده کرد که به کاهش هزینه‌ها کمک قابل توجهی می‌کنند. لازم به ذکر است که رشته مدیریت یا همان MBA گران‌ترین رشته در میان تمام شاخه‌های علمی کانادا است. طبق آمار به دست آمده هر دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل ارشد در کانادا باید سالیانه رقمی بین 17,000 تا 25,000 دلار کانادا را بپردازد.

3. هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری از ارشد نیز کمتر است؛ البته این هزینه بسیار تغییرپذیر است؛ زیرا که به عواملی مثل موقعیت خود دانشجو نیز بستگی دارد. برای مثال برخی دانشجویان با انجام‌دادن فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی نه‌تنها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند؛ بلکه درآمدشان نیز تامین می‌شود. هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری به‌طور کلی رقمی بین 7,000 تا 15,000 دلار کانادا در سال است.

هزینه تحصیل در کانادا رشته پزشکی

هزینه تحصیل در کانادا رشته پزشکی

متوسط هزینه تحصیل MBBS در کانادا و هزینه‌های زندگی در سال برای دانشجویان بین‌المللی طبق آمار دانشگاه‏های این کشور بین 30,000 تا 125,000 دلار کانادا است. همچنین هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا در رشته‌های دیگر پیراپزشکی در مقطع کارشناسی به‌صورت حدودی در جدول زیر آمده است. ناگفته نماند هزینه تحصیل در کانادا بسته به دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. بدیهی است که تحصیل در دانشگاهی با رتبه برتر قطعاً هزینه بیشتری نسبت به دانشگاه‌های رتبه پایین‌تر دارد.

رشته تحصیلیهزینه شهریه سالانه
دندان‌پزشکیحدود 59,000 دلار کانادا
پرستاریحدود 35,000 دلار کانادا
میکروبیولوژیحدود 40,000 دلار کانادا
داروسازیحدود 42,000 دلار کانادا

با وجود این که شرایط تحصیل رایگان در کانادا وجود ندارد؛ اما در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی برتر در خارج از کشور مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان و غیره، MBBS در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

مقایسه هزینه تحصیل در کانادا و کشورهای دیگر

آنچه به‌عنوان هزینه تحصیل در کانادا مطرح می‌کنیم تماماً به دلار کانادا مربوط است و نه دلار آمریکا. می‌توان گفت که هزینه تحصیل در این کشور از کشورهای آمریکا، انگلیس، ایتالیا و غیره کمتر و به‌صرفه‌تر است. در واقع این دو واحد پولی اصولاً اختلاف قیمت درخورتوجهی دارند. معمولاً ارز این سرزمین ده‌پانزده هزار تومان ارزان‌تر از دلار آمریکا است؛ بنابراین هزینه تحصیل در کانادا به تومان نیز طبیعتاً بسیار کمتر از هزینه تحصیل در کشوری مانند ایالات متحده است. اینکه این مبلغ دقیقاً چقدر می‌شود را نمی‌توانیم بگوییم؛ چرا که همان‌طور که قبل‌تر نیز گفتیم هزینه تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف این سرزمین بسیار متنوع است؛ بنابراین بیان چنین مسئله‌ای به صورت کلی امکان‌پذیر نیست.

هزینه کلی زندگی دانشجویی در کانادا

هزینه کلی زندگی دانشجویی در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا تنها شامل شهریه دانشگاه و پول خوابگاه نمی‌شود؛ بلکه تحصیل در کانادا هزینه‌های دیگری را نیز در برخواهد داشت. همان طور که بیان شد شرایط تحصیل رایگان در کانادا به طور کلی وجود ندارد و می‌توان گفت که هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا می‌تواند حدود 15,000 تا 20,000 دلار در سال باشد. در واقع این مبلغ به هزینه‌های مسکن، غذا، موقعیت مکانی دانشگاه شما، نیازهای شما از جمله پوشاک و تلفن و اینترنت و تفریح بستگی دارد. در جدول زیر به هزینه برخی از این مخارج اشاره شده است.

لیست مخارجمیانگین هزینۀ سالانه برحسب دلار کانادا
خوابگاه دانشجویی on-campusبین 3,000 تا 7,500 دلار
خوابگاه دانشجویی off-campusبین 9,000 تا 26,000 دلار
خوردوخوراکبین  2,400 تا 3,600 دلار
حمل‌ونقلبین 1,200 تا 1,800 دلار
هزینه بیمه دانشجوییبین 600 تا 900 دلار
پوشاکبسته به نحوه زندگی متقاضی
اینترنتبین 750 تا 1500 دلار
تلفن همراهبین 60 تا 150 دلار
تفریحاتبین 1,000 تا 1,800 دلار

هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا به نحوه زندگی شما در این کشور بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال اگر خوابگاه on-campus boarding را انتخاب نمایید هزینه زندگی شما کمتر می‌شود. همچنین هزینه دانشگاه‎های کانادا برای این خوابگاه‌ها که در محوطه هستند کمتر است. به‌علاوه در صورت اسکان در محیط دانشگاه هزینه حمل‌ونقل شما تا حدودی بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

ضمناً باید گفت که برای همه دانشجویانی که به کانادا سفر می‌کنند بیمه پزشکی اجباری است. لازم به ذکر است که در کانادا بیمه سلامت دانشجویان بین‌المللی بین 600 تا 900 دلار در سال قیمت دارد. همچنین در بریتیش کلمبیا، کبک، آلبرتا، نیوفاندلند، مانیتوبا، لابرادور یا ساسکاچوان، طبق برنامه‌های بهداشتی استانی مربوطه و بر اساس مدت اقامت خود بیمه خواهید شد.

جمع‌بندی

یکی از مسائل نگران‌کننده برای متقاضیان تحصیل کانادا موضوع هزینه تحصیل در کانادا 2 است. به‌خصوص که بسته به ایالت‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف رقم هزینه سالانه تحصیل در این کشور بسیار متفاوت است؛ بنابراین بی راه نیست اگر بگوییم پی‌بردن به جزئیات این مبالغ می‌تواند خیال افراد را راحت‌تر و تصمیم‌گیری‌شان را تسهیل نماید.

با وجود این که امکان شرایط تحصیل رایگان در کانادا به‌صورت کلی وجود ندارد؛ اما با دریافت بورسیه‌های این کشور می‌توان به‌صورت قابل‌توجهی هزینه‌های تحصیل در این کشور را کاهش داد. شما نیز در صورتی که متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا هستید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی دراین‌خصوص و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment