Skip links
هزینه تحصیل پزشکی در چین

هزینه تحصیل پزشکی در چین 2024

هزینه تحصیل پزشکی در چین یکی از موضوعات مهمی است که داوطلبان ورود به این رشته با آن روبه‌رو هستند. کشور چین با داشتن جمعیتی بالغ بر 1.4 میلیارد نفر، همواره نیاز به پزشکان متخصص و ماهر داشته است. به همین دلیل دانشگاه‌های پزشکی معتبری در این کشور وجود دارند که هر ساله دانشجویان زیادی را جذب می‌کنند. البته شرایط تحصیل پزشکی در چین بسیار سخت‌گیرانه است. داوطلبان ابتدا باید در آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی چین موفق شوند.

هزینه تحصیل پزشکی در چین، باتوجه‌به دانشگاه متفاوت است؛ اما به طور متوسط هزینه 7 سال تحصیل برای یک دانشجوی خارجی حدود 300 هزار دلار است. در بیشتر دانشگاه‌ها بورسیه پزشکی چین برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود که هزینه‌های زندگی و هزینه تحصیل پزشکی در چین را برای آن‌ها پوشش می‌دهد. در ادامه این مقاله از گروه مهاجرتی فرهنگ ملل با ما همراه باشید تا شرایط تحصیل پزشکی در چین و هزینه تحصیل پزشکی در چین را بیشتر بررسی کنیم.

تحصیل پزشکی در چین

باتوجه‌به رشد اقتصادی چشمگیر چین در دهه‌های اخیر، این کشور به یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش عالی در سطح بین‌المللی تبدیل شده است. چین دارای بیش از 2900 دانشگاه است که 180 مورد از آن‌ها به آموزش رشته‌های پزشکی اختصاص یافته‌اند. باتوجه‌به شرایط تحصیل پزشکی در چین، دوره کارشناسی پزشکی در چین معمولاً 4 تا 6 سال به طول می‌انجامد و شامل یک مدرک کارشناسی 5 ساله و یک‌سال کارورزی است. دروسی همچون آناتومی، بیوشیمی، فیزیولوژی و سایر دروس پایه پزشکی در این دوره تدریس می‌شود. همچنین 45 دانشگاه چین امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده‌اند.

در مورد هزینه تحصیل پزشکی در چین باید گفت این هزینه باتوجه‌به دانشگاه متفاوت است، ولی به طور متوسط 300 هزار دلار برای کل دوره کارشناسی تخمین زده می‌شود. البته باتوجه‌به شرایط تحصیل در چین پزشکی و بورسیه پزشکی چین که در برخی دانشگاه‌ها به دانشجویان ارائه می‌شود، تحصیل پزشکی را به گزینه جذابی برای داوطلبان بین‌المللی تبدیل کرده است.

شرایط تحصیل پزشکی در چین

شرایط تحصیل پزشکی در چین

شرایط تحصیل پزشکی در چین برای دانشجویان خارجی فرایندی نسبتاً آسان و بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی سخت و رقابتی است. این مزیت بزرگی برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود که علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی در چین هستند. البته شرایط تحصیل پزشکی در چین در هر دانشگاهی برای پذیرش دانشجو متفاوت است و ممکن است شامل مصاحبه، بررسی سوابق تحصیلی قبلی و یا ارائه مدارک خاصی باشد. اما به‌طورکلی، دانشجویان خارجی برای تحصیل در رشته پزشکی چین باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • داشتن حداقل 60 درصد نمره در سه درس اصلی فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی در دوران تحصیل در دبیرستان
  • حداقل سن 18 سال تمام
  • داشتن دیپلم ۱۲ساله یا مدرک تحصیلی معادل آن
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی مانند TOEFL یا IELTS برای ثبت‌نام در برنامه‌های انگلیسی‌زبان

علاوه بر این‌ها، مدارک زیر نیز برای اخذ پذیرش لازم است:

  • کپی پاسپورت و کپی مدارک شناسایی
  • عکس
  • فرم درخواست پذیرش تحصیلی و نامه بیانیه شخصی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • گواهی سلامت
  • انگیزه‌نامه و رزومه
  • گواهی عدم سوابق کیفری
  • ۲ توصیه‌نامه
  • مدرک دیپلم به همراه ریزنمرات
  • گواهی تمکن مالی برای پرداخت هزینه تحصیل پزشکی در چین

به‌این‌ترتیب باتوجه‌به نبود آزمون ورودی سخت و شرایط تحصیل پزشکی در چین که نسبتاً آسان است، تحصیل در رشته پزشکی در چین فرصت مناسبی برای دانشجویان خارجی به شمار می‌رود.

هزینه تحصیل پزشکی در چین 2024

تحصیل در رشته پزشکی در چین یکی از گزینه‌های محبوب برای دانشجویان خارجی است؛ زیرا هزینه تحصیل پزشکی در چین بسیار پایین‌تر از کشورهای آمریکایی و اروپایی است. چین دارای دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبری در حوزه پزشکی است که سالانه پزشکان بسیاری را تربیت می‌کنند. هزینه تحصیل پزشکی در چین و این دانشگاه‌ها متشکل از دو بخش اصلی شهریه و هزینه‌های زندگی است.

هزینه تحصیل بسته به دانشگاه می‌تواند بین 16000 تا 60000 یوآن (2259 تا 8473 دلار) متغیر باشد که در مقایسه با دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی، بسیار ارزان محسوب می‌شود. علاوه بر این، هزینه زندگی نیز در چین پایین است، به طوری که یک دانشجوی خارجی می‌تواند با 300 تا 450 دلار در ماه هزینه‌های اقامت، غذا و سایر نیازهای روزمره خود را تامین کند. با‌توجه‌به کیفیت بالای آموزش پزشکی و مناسب بودن هزینه تحصیل پزشکی در چین، تحصیل در رشته پزشکی در این کشور یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود.

هزینه تحصیل پزشکی در چین؛ تحصیل رایگان

هزینه تحصیل پزشکی در چین؛ تحصیل رایگان

علاوه بر مناسب‌بودن هزینه تحصیل پزشکی در چین، تحصیل رایگان در رشته پزشکی نیز یکی از مزایای تحصیل در چین و دانشگاه‌های آن برای دانشجویان است. دولت و دانشگاه‌های چین بورسیه‌های متعددی را به‌منظور کاهش هزینه تحصیل پزشکی در کشور چین و حمایت از دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی ارائه می‌دهند. این بورسیه پزشکی چین شامل پوشش هزینه تحصیل پزشکی در کشور چین و شهریه دانشگاه و هزینه خوابگاه می‌شود.

انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی وجود دارد که میزان پوشش هزینه تحصیل پزشکی در چین و هزینه معیشتی دانشجویان را تعیین می‌کند. البته تعداد محدودی از دانشگاه‌های چین اقدام به اعطای بورسیه به دانشجویان خارجی می‌کنند. عمدتاً دانشجویانی که نمرات بالا و سوابق تحصیلی درخشانی داشته باشند، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه پزشکی چین خواهند داشت. میزان بورسیه‌ها از حداقل 3000 یوان (معادل 430 دلار) تا پوشش کامل هزینه تحصیل پزشکی در چین متغیر است. باتوجه‌به مزایای بورسیه پزشکی چین، تحصیل رایگان پزشکی در چین گزینه بسیار جذابی به شمار می‌رود.

انواع بورسیه پزشکی چین

تحصیل پزشکی آرزوی بسیاری از دانشجویان است؛ اما بالابودن هزینه تحصیل پزشکی در چین مانع از تحقق این آرزو می‌شود. خوشبختانه، دولت و دانشگاه‌های چین بورسیه‌های متعددی را برای جذب دانشجویان خارجی علاقه‌مند به تحصیل پزشکی ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها علاوه بر رایگان کردن شهریه و کاهش هزینه تحصیل پزشکی در چین، گاهی هزینه‌های خوابگاه و مخارج زندگی دانشجو را نیز پوشش می‌دهند. البته باتوجه‌به شرایط تحصیل پزشکی در چین، رقابت برای دریافت این بورسیه‌ها بسیار زیاد است. انواع اصلی بورسیه‌های تحصیلی پزشکی در چین عبارت‌اند از:

  • بورسیه دولت چین که توسط وزارت آموزش ارائه می‌شود و کامل‌ترین پوشش هزینه‌ها را دارد.
  • بورسیه دانشگاهی که توسط خود دانشگاه‌ها اعطا می‌شود و بیشتر شهریه را پوشش می‌دهد.
  • بورسیه بنیاد کنفوسیوس که هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را تأمین می‌کند.

به‌طورکلی با داشتن شرایط تحصیل پزشکی در چین و دسترسی به بورسیه‌های تحصیلی، تحصیل رایگان پزشکی در چین ممکن می‌شود و فرصتی استثنایی برای داوطلبان ایجاد می‌کند.

هزینه تحصیل پزشکی در چین؛ شرایط دریافت بورسیه پزشکی چین

هزینه تحصیل پزشکی در چین؛ شرایط دریافت بورسیه پزشکی چین

دولت چین هر ساله مبالغ قابل‌توجهی را به‌عنوان بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی اختصاص می‌دهد. این بورسیه‌ها برای مقاطع مختلف تحصیلی و رشته‌هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی و داروسازی ارائه می‌شوند. البته گرفتن این بورسیه‌ها معمولاً نیازمند برآورده‌کردن برخی شرایط تحصیل پزشکی در چین است. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشجو باید در حال حاضر به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی و خارجی ثبت‌نام کرده باشد.
  • میانگین نمرات دانشجو در دوره کارشناسی و بالاتر باید حداقل 70 باشد
  • دانشجویان کارشناسی حداقل باید 9 واحد درسی را در هر ترم بگذرانند.
  • ارائه مدارک و مستندات لازم مثل رزومه، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و….
  • تکمیل فرم‌های درخواست بورسیه و ارسال آن‌ها در موعد مقرر
  • موفقیت در مصاحبه نهایی بورسیه

به‌این‌ترتیب داشتن شرایط تحصیل پزشکی در چین، مهم‌ترین نکته برای دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی در دانشگاه‌های چین است.

بهترین دانشگاه‌ های چین برای تحصیل پزشکی

چین دارای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برتری در زمینه پزشکی است که از کیفیت بالایی برخوردارند. دانشگاه پکن، دانشگاه فودان و دانشگاه جیائوتونگ شانگهای از معتبرترین و برترین دانشگاه‌های پزشکی چین به شمار می‌روند. این دانشگاه‌ها علاوه بر شهرت بین‌المللی، امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای برای آموزش علوم پزشکی دارند.

دانشگاه پزشکی نانجینگ، دانشگاه علوم پزشکی سیچوآن، دانشگاه زجیانگ و دانشگاه‌های پزشکی شانگهای نیز از دیگر دانشگاه‌های معتبر پزشکی چین هستند که برنامه‌های آموزشی استانداردی دارند. بیش از 25 دانشگاه پزشکی چین توسط سازمان‌های بین‌المللی پزشکی به رسمیت شناخته شده‌اند؛ بنابراین تحصیل در این دانشگاه‌ها فرصت مناسبی را برای بهره‌مندی از آموزش باکیفیت بالا برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کند.

1. دانشگاه پزشکی شانتو (Shantou Medical University)

دانشگاه شانتو یکی از معدود دانشگاه‌های چین است که برنامه ۵ساله پزشکی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این دانشگاه دارای یک مرکز پزشکی مجهز و مدرن است که شبیه یک بیمارستان شبیه‌سازی شده طراحی گردیده و امکانات لازم برای آموزش عملی دانشجویان پزشکی را فراهم می‌کند. از نظر هزینه تحصیل پزشکی در چین در این دانشگاه، میزان شهریه دوره پزشکی عمومی به‌صورت سالانه حدود 40 هزار یوآن چین است که تقریباً معادل 6 هزار دلار آمریکا می‌شود. این رقم در مقایسه با دانشگاه‌های پزشکی کشورهای غربی، بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

دانشگاه شانتو هر ساله در دو نوبت مهلت ثبت‌نام برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرد که یکی حدود ماه مارس و دیگری تا اواسط ماه ژوئن است؛ بنابراین علاقه‌مندان باید با درنظرگرفتن شرایط تحصیل پزشکی در چین در دانشگاه شانتو برای پذیرش در زمان مناسب اقدام کنند.

2. دانشگاه پزشکی پایتخت (Capital Medical University)

دانشگاه پزشکی پایتخت چین یکی از معتبرترین و برترین دانشگاه‌های پزشکی این کشور محسوب می‌شود. این دانشگاه دارای گسترده‌ترین شبکه بیمارستان‌های وابسته در میان سایر دانشگاه‌های پزشکی چین است. دانشگاه پزشکی پایتخت با بیش از 14 بیمارستان در داخل چین و همکاری با 20 دانشکده پزشکی در سراسر جهان، امکانات بسیار خوبی برای آموزش عملی و کسب تجربه بالینی دانشجویان فراهم کرده است.

این دانشگاه به دلیل انجام تحقیقات برجسته و پیشرو در حوزه پزشکی، شهرت جهانی دارد. هزینه تحصیل پزشکی در چین در این دانشگاه و شهریه دوره پزشکی عمومی حدود 50 هزار یوآن چین در سال است که معادل تقریبی 7 هزار دلار آمریکا می‌شود. مدت زمان تحصیل رشته پزشکی در این دانشگاه نیز 6 سال است.

 دانشگاه پزشکی دالیان

3. دانشگاه پزشکی دالیان (Dalian Medical University)

دانشگاه پزشکی دالیان یکی از معتبرترین و زیباترین دانشگاه‌های پزشکی در کشور چین به شمار می‌رود. برنامه‌های آموزش پزشکی این دانشگاه مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته‌اند. مدت‌زمان تحصیل در رشته پزشکی عمومی در دانشگاه دالیان 6 سال است که شامل یک سال دوره کارآموزی بالینی می‌شود. این امر به دانشجویان کمک می‌کند تا مهارت‌های عملی خود را در محیط واقعی بیمارستان‌ها تقویت کنند.

شهریه سالانه و هزینه تحصیل پزشکی در چین در این دانشگاه برای دوره پزشکی عمومی حدود 42 هزار یوآن چین است که معادل 6 هزار دلار آمریکا می‌شود. باتوجه‌به استانداردهای بالای آموزشی و هزینه‌های مناسب و آسان بودن شرایط تحصیل پزشکی در چین، دانشگاه پزشکی دالیان انتخاب مناسبی برای متقاضیان تحصیل پزشکی در چین است.

4. دانشگاه پزشکی پکینگ (Peking Medical University)

دانشگاه پکینگ یکی از معتبرترین دانشگاه‌های چین به شمار می‌رود که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان نیز جایگاه بالایی دارد. دانشگاه پکینگ دارای 30 کالج و 12 دانشکده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، دانشکده پزشکی این دانشگاه است. دوره پزشکی عمومی در این دانشگاه 5 ساله است و شهریه سالانه آن حدود 42 هزار یوآن چین برابر با 6 هزار دلار آمریکا است.

دانشگاه پکینگ همچنین دارای 8 بیمارستان مجهز وابسته است که فرصت مناسبی را برای کسب مهارت‌های بالینی دانشجویان پزشکی فراهم می‌کند. بنابراین باتوجه‌به جایگاه علمی بین‌المللی و امکانات قوی آموزشی، این دانشگاه انتخابی عالی برای تحصیل پزشکی در چین محسوب می‌شود.

5. هزینه تحصیل پزشکی در چین؛ دانشگاه پزشکی نانجینگ (Nanjing Medical University)

دانشگاه نانجینگ چین (NMU) با چهار بیمارستان برجسته، یکی از مراکز برتر آموزشی و درمانی در زمینه پزشکی است. این دانشگاه پیشرو در ارائه دوره‌های پزشکی با مدت‌زمان شش‌ساله است. هزینه تحصیل پزشکی در چین در این دانشگاه حدود ۳۴۰۰۰ یوان است که از لحاظ مالی نیز گزینه‌ی مناسبی است. به‌علاوه، دانشگاه نانجینگ با رتبه ۱۲۰ در بین بهترین دانشگاه‌های جهان شناخته شده است، بنابراین برای افرادی که قصد تحصیل در زمینه پزشکی در چین را دارند، این دانشگاه می‌تواند یک گزینه بسیار جذاب باشد.

جمع‌بندی

در حال حاضر، تحصیل در رشته پزشکی در چین به دلایل متعددی از جمله مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل پزشکی در چین و امکان تحصیل به زبان انگلیسی بسیار موردتوجه قرار گرفته است. دانشگاه‌های چین با رتبه‌های برتر در جهان، محلی مناسب برای ادامه تحصیل در این حوزه هستند. همچنین شرایط تحصیل پزشکی در چین و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های چین نسبت به دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی بسیار مناسب‌تر و آسان‌تر است. علاوه بر این ارائه انواع بورسیه پزشکی چین را به یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای مهاجرت تحصیلی به چین در رشته پزشکی تبدیل کرده است.

در کنار کیفیت بسیار بالای آموزش در دانشگاه‌های چین، هزینه تحصیل پزشکی در چین بسیار مناسب است و مدارک دانشگاه‌های این کشور در سراسر جهان اعتبار بالایی دارند. درصورتی‌که قصد تحصیل پزشکی در چین را دارید، برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و انتخاب بهترین گزینه، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل بهره‌مند شوید.

Leave a comment