Skip links
ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس + شرایط 2024

ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس + شرایط 2024

در سال‌های اخیر دانشجویان زیادی تصمیم به ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس می‌گیرند. کشور ترکیه با برخورداری از دانشگاه‌های برتر در زمینه تحقیقات و تحصیلات تکمیلی کوشیده است تا به یکی از قطب‌های مهاجرت دانشجویی تبدیل شود. تقریباً تمام دانشگاه‌های ترکیه اعم از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور رشته‌های مختلفی را در مقطع کارشناسی‌ارشد ارائه می‌دهند. تحصیل دوره کارشناسی‌ارشد در ترکیه مزایای مختلفی را برای دانشجویان بین‌المللی به همراه می‌آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان تحصیل به زبان انگلیسی و برخورداری از بورسیه‌های تحصیلی اشاره کرد.

دانشگاه‌های ترکیه به دلایل ارائه آموزش باکیفیت و هزینه ارزان شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس را برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند. مهاجرت تحصیلی به ترکیه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویانی باشد که می‌خواهند تحصیلات تکمیلی خود را در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا از نظر آموزشی بگذرانند. در ادامه این مقاله از سری مقالات فرهنگ ملل با ما همراه باشید تا به بررسی ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس بپردازیم.

مزایای تحصیلات تکمیلی در ترکیه

ترکیه که در تقاطع اروپا و آسیا واقع شده است، مطمئناً یکی از بهترین مقاصد مهاجرت تکمیلی برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی است. در واقع، این کشور همواره نقش مهمی در تبادل اندیشه‌های شرقی و غربی داشته است. قدمت برخی از دانشگاه‌های ترکیه به قرن 15، زمانی که ترکیه مقر امپراطوری عثمانی بود، باز می‌گردد. ترکیه یک  مرکز مهم برای تبادل فکری و بورسیه‌های بین‌المللی است. این کشور از جمله کشورهایی است که از فرایند بولونیا در آموزش خود بهره می‌گیرد و سالانه حدود 180000 دانشجوی بین‌المللی را جذب می‌کند.

دانشجویان به دلیل امکانات تحقیقاتی پیشرفته و مدرن و آرشیو مطالب تاریخی که در سایر نقاط جهان در دسترس نیستند، تصمیم به ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس می‌گیرند. آب و هوای مدیترانه‌ای، معماری زیبا و جغرافیای متنوع، ترکیه را به مقصدی جذاب برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده است. هزینه‌های تحصیل مقرون به صرفه و امکان برخورداری از بورسیه‌های تحصیلی منحصربه‌فرد از دیگر دلایلی است که شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس را برای دانشجویان جذاب کرده است.

حدود 208 دانشگاه در ترکیه وجود دارند که امکان ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس را در مقطع کارشناسی ارشد فراهم کرده‌اند. در حال حاضر حدود 224000 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور مشغول به تحصیل هستند. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه 1 الی 2 سال است و بسته به رشته و زبان تحصیل هزینه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.

از دیگر مزایای ادامه تحصیل در ترکیه همراه با مدرک لیسانس در ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع رشته‌های تحصیلی و تحقیقاتی در دانشگاه‌های ترکیه
  • هزینه‌های تحصیل مقرون‌به‌صرفه در مقطع کارشناسی‌ارشد
  • رتبه برتر دانشگاه‌های ترکیه در سطح ملی و بین‌المللی
  • عدم وجود شرایط دشوار پذیرش
  • امکان برخورداری از فرصت‌های شغلی در حین تحصیل
  • سهولت در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه
  • امکان ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس به زبان ترکی یا انگلیسی
شرایط دانشگاه‌ ها برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

شرایط دانشگاه‌ ها برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

همان‌طور که در سراسر اروپا معمول است، مؤسسات ارائه‌دهنده تحصیلات عالی در ترکیه ممکن است جزء مؤسسات دولتی یا خصوصی باشند. دانشگاه‌های دولتی توسط دولت ترکیه تأسیس و اداره می‌شوند. این مؤسسات تعداد زیادی از دانشجویان (حدود 75 درصد) ملی و بین‌المللی را در خود جای داده‌اند و به طور کلی گسترده‌ترین برنامه‌های کارشناسی ارشد را در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهند. ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس در دانشگاه‌های دولتی با هزینه کم‌تری همراه است. دانشگاه‌های خصوصی به‌عنوان موسسات مستقل و به صورت غیرانتفاعی تاسیس و اداره می‌شوند.

این موسسات گاهی اوقات به‌عنوان دانشگاه‌های بنیاد شناخته می‌شوند که توسط گروه‌هایی که به دنبال انجام تحقیقات یا آموزش در زمینه‌های خاص یا مشارکت‌های خارجی خاص هستند، تاسیس می‌شوند. برخی دیگر نیز به‌عنوان شعبه‌هایی از دانشگاه‌های خارج از کشور فعالیت می‌کنند و مدرسان و کارشناسان بین‌المللی را استخدام می‌کنند.

به عنوان یک دانشجوی آینده نگر که قصد ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس را دارید، بسته به فرصت‌های موجود در حوزه موضوعی خود می‌تواند تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه‌های خصوصی یا دولتی ترکیه بگذرانید. دانشگاه‌های خصوصی معمولا هزینه‌های بالاتری دریافت می‌کنند؛ اما این هزینه‌ها می‌تواند با مشارکت‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فردی که در موسسات دولتی در دسترس نیستند، جبران شود.

بهترین دانشگاه ‌ها برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

دانشگاه‌های مختلفی برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس وجود دارند. چندین دانشگاه ممتاز با برنامه‌های تحصیلی متنوع و مقرون‌به‌صرفه، رتبه‌های بالا و امکانات منحصربه‌فرد امکان ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس را فراهم می‌کنند. این دانشگاه‌ها طیف وسیعی از فرصت‌ها و منابع آکادمیک را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. از جمله بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه بوغازیچی
  • دانشگاه فنی استانبول
رنکینگ دانشگاه‌ های ترکیه

رنکینگ دانشگاه‌ های ترکیه

بر اساس سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز و QS، چندین مورد از دانشگاه‌های ترکیه در بین 600 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس در چنین دانشگاه‌هایی امکان اشتغال و ادامه تحصیل در بهترین کشورهای دنیا را برای شما به همراه خواهد داشت. در ادامه به رنکینگ جهانی برخی از دانشگاه‌های ترکیه در سال 2024 بر اساس QS می‌پردازیم:

  • دانشگاه کوچ: 431
  • دانشگاه فنی خاورمیانه: 336
  • دانشگاه سابانجی: 526
  • دانشگاه فنی استانبول: 404
  • دانشگاه بیلکنت: 502
  • دانشگاه بغازیچی: 514

کارشناسی ‌ارشد در ترکیه

سال تحصیلی در ترکیه در دو ترم از اکتبر تا ژانویه و از فوریه تا جولای برگزار می‌شود. یک دوره تعطیلات دوهفته‌ای معمولاً این دو ترم را از هم جدا می‌کند و تعطیلات تابستانی طولانی‌تر بین جولای و اکتبر قرار دارد. اغلب برنامه‌های کارشناسی‌ارشد تمام‌وقت در ماه اکتبر آغاز می‌شوند؛ اما گزینه‌های دیگری برای دانشجویانی پاره‌وقت نیز وجود دارد. دوره کارشناسی‌ارشد در ترکیه برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس را دارند معمولاً دو سال به طول می‌انجامد و شامل 120 واحد درسی (ECTS) است.

در طول این زمان دانشجویان یک سری دروس خاص را پشت سر می‌گذارند که نمرات این دروس به نمره نهایی شما کمک می‌کند. اغلب برنامه‌های مدرک کارشناسی ارشد ترکیه مستلزم ارائه پایان نامه فردی در نیکه دوم سال دوم تحصیل دانشجویان هستند. این پایان نامه معمولا به صورت یک امتحان شفاهی مشابه دفاع از پایان نامه دکتری ارائه می‌شود. برخی از دوره‌های کارشناسی ارشد در ترکیه شامل پایان نامه کتبی نیستند و شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس در مقطع ارشد این است که باید یک پروژه حرفه ای را تکمیل کنند.  

هزینه ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

هزینه ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در ترکیه  می‌تواند بسته به نوع دانشگاه و رشته و زبان تحصیل متفاوت باشد. به‌عنوان یک قاعده کلی، می‌توانید انتظار داشته باشید که هزینه‌های تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی بالاتر از دوره‌های ترکی زبان باشد و هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی باشد. شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه با هزینه‌های مختلفی فراهم شده است.

برنامه‌های انگلیسی‌زبان در دانشگاه‌های دولتی از 300 الی 900 یورو در سال برای دانشجویان بین‌المللی هزینه خواهد داشت. هزینه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس در دانشگاه‌های خصوصی می‌تواند به طور قابل‌توجهی بالاتر باشد.

بورسیه تحصیلی برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی‌ارشد در ترکیه به دانشجویان ارائه می‌دهد. دولت ترکیه بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. شرایط دریافت بورسیه‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس به عوامل مختلفی از جمله شایستگی‌های تحصیلی، شرایط سنی، کشور مبدأ، نیاز مالی و… بستگی دارد.

بسیاری از دانشگاه‌ها نیز به برخی از دانشجویان کمک‌هزینه‌های تحصیلی ارائه می‌دهند. اطلاعات کامل برای بورسیه‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس معمولاً در وب‌سایت دانشگاه در دسترس قرار می‌گیرند. علاوه بر این، ترکیه در برنامه‌های تبادل اراسموس که توسط کمیسیون اروپا اجرا می‌شود شرکت می‌کند و تاکنون بیش از 5000 دانشجوی بین‌المللی را از این طریق جذب کرده است.

درخواست و اخذ پذیرش برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

درخواست و اخذ پذیرش برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس

هرساله شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس در دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان فراهم می‌شود. متقاضیان می‌توانند مستقیماً از طریق وب‌سایت اصلی دانشگاه موردنظر خود برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی‌ارشد اقدام نمایند. به‌منظور اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های ترکیه باید مدرک لیسانس خود را ارائه دهید. از دیگر شرایط تحصیل در ترکیه برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های ترکیه می‌توان به مدرک زبان اشاره کرد.

دانشجویان باید باتوجه‌به زبان دوره موردنظر خود مدرک زبان ترکی (TOMER) یا انگلیسی (IELTS یا TOEFL) ارائه دهند. برخی از دانشگاه‌های ترکیه ممکن است برای پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد مصاحبه حضوری یا آنلاین را در نظر بگیرند. اطلاعات مربوط به الزامات و تاریخ مصاحبه معمولاً از قبل توسط مؤسسه ارسال می‌شود.

آزمون‌ های ورودی

اکثر متقاضیان ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس، علاوه بر ارائه مدارک موردنیاز باید در آزمون ورودی نیز شرکت کنند. معمولاً دانشجویان بین‌المللی که به دنبال شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس هستند، باید در چنین آزمون‌هایی شرکت کنند. آزمونی که در ترکیه برای پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد در نظر گرفته می‌شود، آزمون ALES است. بسیاری از برنامه‌های کارشناسی‌ارشد از متقاضیان درخواست می‌کنند که حداقل نمره 55-50 را در این آزمون کسب کنند. دانشجویانی که نتایج بهتری کسب می‌کنند به‌صورت بالقوه شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های برتر و همچنین برخورداری از بورسیه‌های تحصیلی خواهند داشت.

محتوای آزمون ALES برای تایید این موضوع طراحی شده است که دانشجویان دارای مهارت‌ها و شایستگی‌های موردنیاز برای تکمیل موفقیت‌آمیز دوره تحصیلات تکمیلی هستند. برخی از موسسات ممکن است آزمون‌های دیگری از جمله GMAT و GRE را برای پذیرش دانشجویان در نظر بگیرند. نمرات 450 آزمون GMAT و 610 آزمون GRE معادل نمره قبولی آزمون ALES در نظر گرفته می‌شود. فراموش نکنید شرایط تحصیل در ترکیه بدون آزمون توسط برخی از موسسات و دانشگاه‌های خصوصی فراهم شده است. 

الزامات زبانی

الزامات زبانی

یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس برخورداری از مدرک زبان موردنیاز بسته به زبان برنامه موردنظر دانشجویان است. برخی از برنامه‌های کارشناسی‌ارشد به طور کامل یا جزئی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. این روند در دانشگاه‌های جدید که به دنبال جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتری هستند، در حال افزایش است. زمانی که برنامه‌های کارشناسی‌ارشد به زبان ترکی ارائه می‌شوند، معمولاً از دانشجویان درخواست می‌شود در یک آزمون زبان ترکی به‌عنوان بخشی از فرایندپذیرش خود شرکت کنند. درصورتی‌که دانشجویان برای برنامه‌های انگلیسی‌زبان درخواست دهند، باید مدرک زبان انگلیسی ارائه دهند یا در آزمون مهارت زبان شرکت کنند.

حتی با وجود انتخاب برنامه‌های انگلیسی‌زبان برای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس، به شما توصیه می‌کنیم نسبت به یادگیری زبان ترکی اقدام نمایید. کسب مهارت‌های زبان خارجی یکی از مزایای تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور و راهی برای انعکاس این تجربه در رزومه شما است.

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر، توجه دانشجویان بین‌المللی به ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس معطوف شده است. ترکیه در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در بین دانشجویان ایران و جهان شناخته شده است. پیشرفت ترکیه در زمینه‌های مختلف علمی یکی از مهم‌ترین دلایل جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی به این کشور است. تعداد دانشجویان بین‌المللی در دوره‌های مختلف کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور  همواره در حال افزایش است.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس از دیگر دلایل جذب دانشجویان به این کشور است. هزینه تحصیل ارزان، اعتبار بالای دانشگاه‌ها و امکان برخورداری از بورسیه‌های تحصیلی از جمله مزایای ادامه تحصیل در ترکیه با مدرک لیسانس محسوب می‌شوند. مهاجرت تحصیلی به ترکیه می‌تواند یک گزینه عالی برای دانشجویانی باشد که قصد ادامه تحصیلات خود در مقطع تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از طریق دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان و مشاوران ما در موسسه مهاجرتی فرهنگ ملل درارتباط باشید.

Leave a comment