Skip links
ادامه تحصیل در چین

ادامه تحصیل در چین

در بین گزینه‌های تحصیل در خارج از کشور، ادامه تحصیل در چین یکی از موضوعات جالبی است که در چند سال اخیر موردتوجه افراد زیادی قرار گرفته است. کشور چین با داشتن منابع غنی انسانی، علمی و پشتوانه تاریخی بسیار قدرتمند، خود را به یکی از قدرت‌های برتر جهانی در حوزه اقتصاد تبدیل کرده است. در همین راستا این کشور برای افزایش اعتبار علمی خود در جهان، تلاش‌های زیادی کرده است.

بسیاری از دانشگاه‌های چین دارای قدمت زیادی هستند و فراهم‌سازی تمام امکانات و زیرساخت‌های لازم برای حضور دانشجویان بین‌المللی یکی از مهم‌ترین اهداف دولت این کشور است. به همین دلیل لازم است اعتبار علمی دانشگاه‌ها در سطح جهان افزایش یابد. پیروی از استانداردهای آموزشی جهانی، به‌کارگیری تجهیزات مدرن و همکاری با مراکز آموزشی معتبر دنیا برخی از عوامل مؤثر بر افزایش اعتبار جهانی هر دانشگاه هستند.

چین با پیروی از این سیاست جهانی توانسته است موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به چین و حضور دانشجویان بین‌المللی در این کشور شود. از طرفی هزینه تحصیل در چین در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار مناسب است. در این مقاله از فرهنگ ملل مبحث ادامه تحصیل در چین را بررسی می‌کنیم.

مهاجرت تحصیلی به چین

چین با زیبایی‌های منحصربه‌فرد طبیعی و تاریخی خود همگان را مبهوت خود می‌کند. در کنار این زیبایی‌ها، عامل دیگری نیز وجود دارد که موردتوجه علاقه‌مندان به علم و دانش قرار گرفته است: دانشگاه‌های چین.

چین کشوری پهناور با جمعیت بزرگی از انسان‌ها که آموزش جایگاه ویژه‌ای در آن دارد. سیستم آموزش عالی چین تلاش زیادی برای گسترش علم نوین جهانی و آموزش دانشجویان مستعد ملی و بین‌المللی انجام می‌دهد. فراهم‌سازی امکانات آموزشی، علمی، تحصیلی و امکانات رفاهی بخشی از این تلاش‌ها هستند. تمام این عوامل موجب افزایش شمار متقاضیانی شده که برای ادامه تحصیل در چین عازم این کشور می‌شوند. مناسب‌بودن هزینه تحصیل و زندگی در یک محیط آکادمیک چندملیتی نیز بر افزایش مهاجرت تحصیلی به چین اثرگذار هستند.

دانشگاه‌ های چین

دانشگاه‌ های چین

باتوجه‌به اینکه چین کشوری بزرگ بوده و جمعیت زیادی در این کشور زندگی می‌کنند، تعدد دانشگاه‌ها در این کشور طبیعی است. در چین بیش از 3 هزار دانشگاه و کالج فعالیت می‌کنند که از این بین، 40 دانشگاه و مؤسسه در رده‌بندی QS قرار دارند. در بین دانشگاه‌های برتر چین، 6 دانشگاه در گروه 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.

فراهم بودن امکانات تحصیلی و مناسب‌بودن هزینه تحصیل در چین موجب شده تا بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در چین برای دانشگاه‌های این کشور درخواست پذیرش تحصیلی ارسال کنند.

لیگ C9 دانشگاه های چین

اتحادیه C9 یا لیگ C9 مجموعه‌ای متشکل از 9 دانشگاه برتر چین است که توسط دولت و تحت پروژه 985 راه‌اندازی شد. هدف از این کار، توسعه تحصیلات عالی در چین است. 3 درصد از محققان چین در این دانشگاه‌ها حضور دارند؛ ولی 10 درصد از بودجه تحقیقاتی چین به این گروه تعلق می‌گیرد.

30 درصد از ارجاعات علمی و 20 درصد از انتشارات علمی چین به دانشگاه‌ها و محققان لیگ C9 مربوط می‌شود. این دانشگاه‌ها علاوه بر اعتبار بالای ملی، در سطح جهان نیز معتبر هستند. به همین دلیل متقاضیان زیادی از کشورهای مختلف خواهان ادامه تحصیل در چین هستند.  دانشگاه‌های لیگ C9 عبارت‌اند از:

  • دانشگاه پکن
  • دانشگاه نانجینگ
  • دانشگاه ژجیانگ
  • دانشگاه فودان
  • دانشگاه شیان جیائوتونگ
  • دانشگاه علوم و فناوری چین
  • مؤسسه فناوری هاربین
  • دانشگاه جیائوتونگ شانگهای
  • دانشگاه شینگوا/ سینگوا
مزایای ادامه تحصیل در کشور چین

مزایای ادامه تحصیل در کشور چین

دولت چین در چند دهه اخیر با دنبال‌کردن سیاست‌های توسعه‌طلبانه، توانست کشور خود را به دومین قدرت برتر اقتصادی جهان تبدیل کند. در همین راستا توسعه سیستم آموزش و به‌ویژه آموزش عالی نیز از مهم‌ترین برنامه‌های سیاست‌گذاری این کشور بوده و هست. به همین دلیل شاهد افزایش اعتبار علمی دانشگاه‌های چین و حضور دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در چین هستیم. علاوه بر این، ادامه تحصیل در کشور چین مزایای دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:

  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی
  • امکان اشتغال به کار ضمن تحصیل
  • مناسب‌بودن هزینه تحصیل در چین
  • معتبر بودن دانشگاه‌های چین در سطح جهان
  • امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و چینی  

از طرف دیگر بسیاری از دانشگاه‌های برتر چین مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند. ادامه تحصیل در چین و در این دانشگاه‌ها مزیتی عالی برای دانشجویان ایرانی است که بعد از پایان تحصیل به ایران بازمی‌گردند. تحصیل در دانشگاه‌های مورد تأیید ایران در چین موجب سهولت در ورود به بازار کار ایران می‌شود. توجه به این مزایا از عوامل تأثیرگذار بر افزایش مهاجرت تحصیلی به چین است.

شرایط ادامه تحصیل در چین

برای دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در چین را دارند شرایط ادامه تحصیل به رشته، مقطع تحصیلی، دانشگاه و شهر محل سکونت بستگی دارد. هر دانشگاه دارای یک دسته شرایط خاص و یک دسته شرایط عمومی است. شرایط عمومی برای تحصیل در چین بین تمام دانشگاه‌ها مشترک است. دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به چین را دارند باید از تمام ضوابط و شرایط اطلاع یابند. در ادامه شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه‌های چین را بررسی می‌کنیم.

1. شرایط سنی برای ادامه تحصیل در چین

یکی از مهم‌ترین شرایط ادامه تحصیل در چین توجه به محدودیت سنی تعیین‌شده توسط دانشگاه است. حداقل سن تحصیل در دانشگاه‌های چین 18 سال است و سنین بالای 40 یا 45 سال توسط دانشگاه‌ها پذیرش نمی‌شوند. البته این موضوع به رشته تحصیلی نیز بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال محدوده سنی برای تحصیل پزشکی 30-18 سال است. برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی معیار شرط سن انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

2. شرط معدل

داشتن مدرک دیپلم دبیرستان از اولین شرایط لازم برای تحصیلات دانشگاهی در هر کشور است. برای ادامه تحصیل در چین هم این موضوع به قوت خود باقی است. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به چین برای ادامه تحصیل در این کشور باید دارای حداقل معدل 16 یا 3.5 از 5 باشند.

3. مدرک زبان

چین از جمله کشورهایی است که متقاضیان بین‌المللی نیازی به ارائه مدرک رسمی زبان ندارند؛ ولی باید بتوانند تسلط خود به زبان تحصیل در چین را اثبات کنند. البته ممکن است برخی دانشگاه‌ها، دانشجویان خارجی را ملزم به قبولی در آزمون مهارت زبان چینی (HSK) کنند.

از دیگر شرایط ادامه تحصیل در چین می‌توان به تهیه مدارک مهمی اشاره کرد که این مدارک عبارت‌اند از:

  • اخذ ویزای تحصیلی
  • پاسپورت با اعتبار لازم
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • مدارک شناسایی و هویتی با ترجمه رسمی
ادامه تحصیل پزشکی در چین

ادامه تحصیل پزشکی در چین

شکی در این نیست که رشته پزشکی در بین تعداد زیادی از دانشجویان سراسر جهان محبوبیت بالایی دارد. بسیاری از دانشجویان به دلایلی ترجیح می‌دهند که در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور خود ادامه تحصیل دهند. باتوجه‌به مزایای ادامه تحصیل در چین، تحصیل در رشته پزشکی این کشور طرف‌داران زیادی دارد.

باتوجه‌به داشتن مجهزترین امکانات آموزشی و تجهیزات پزشکی، مناسب‌بودن هزینه تحصیل در چین و اعتبار دانشگاه‌های پزشکی این کشور، افزایش تقاضا برای مهاجرت تحصیلی به چین منطقی است. از جمله شرایط ادامه تحصیل پزشکی در چین می‌توان به این موارد مهم اشاره کرد:

  • داشتن دیپلم دوره دبیرستان با حداقل معدل 16
  • کسب حداقل نمره قبولی در درس آمار (70 درصد)
  • داشتن حداقل سن 18 سال و حداکثر 30 سال
  • کسب نمرات بالا در دروس فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست‌شناسی (حداقل 70 درصد)

ادامه تحصیل تخصص پزشکی در چین

از مهم‌ترین و معتبرترین دوره‌های تحصیل در چین ادامه تحصیل تخصص پزشکی در چین است. دوره‌های تخصص پزشکی دانشگاه‌های چین در سطح جهان اعتبار بالایی دارند؛ زیرا تحقیقات و مطالعات پزشکی دانشگاه‌های چین در طول سالیان اخیر بسیار توسعه‌یافته است. به همین دلیل بسیاری از علاقه‌مندان تخصص پزشکی، ادامه تحصیل در چین را گزینه‌ای بسیار مناسب می‌دانند. شرط تحصیل در این دوره‌ها ارائه مدرک پزشکی عمومی و تسلط کامل به زبان انگلیسی است.

ادامه تحصیل در چین؛ مقطع دکترا

ادامه تحصیل در چین در مقطع دکترا یکی از انتخاب‌های عالی برای کسانی است که می‌خواهند با هزینه‌ای مناسب تحت‌نظر اساتید معتبر بین‌المللی فعالیت‌های تحقیقاتی انجام دهند. به دلیل مناسب‌بودن شرایط ادامه تحصیل در مقطع دکترا در چین و اعتبار مدرک دکترای چین در جهان، متقاضیان زیادی برای رسیدن به این هدف، مهاجرت تحصیلی به چین را انتخاب می‌کنند. هزینه تحصیل در چین در مقطع دکترا، به دانشگاه و رشته دانشجو بستگی دارد؛ ولی در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته این هزینه بسیار مناسب است.

ادامه تحصیل رشته حقوق در چین

رشته حقوق از دیگر رشته‌های تحصیلی پرطرف‌دار در بین بسیاری از دانشجویان سراسر جهان است. به دلیل اعتبار جهانی دانشگاه‌های چین و امکان تحصیل در رشته حقوق به زبان انگلیسی، ادامه تحصیل در چین در رشته حقوق فرصتی مناسب برای علاقه‌مندان به این رشته است.

دانشگاه علوم سیاسی و حقوق چین از برترین  دانشگاه‌های این کشور برای ادامه تحصیل در رشته حقوق است. رشته حقوق این دانشگاه دارای 4 برنامه LLD و برنامه‌های LLM است. برنامه‌های LLD عبارت‌اند از:

  • فقه جنایی
  • فقه اقتصادی
  • تاریخ‌نگاری حقوقی
  • قوانین بین‌المللی

نحوه ادامه تحصیل در چین

برای ادامه تحصیل در چین باید برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه موردنظر اقدام کرد. بعد از دریافت نامه رسمی پذیرش از دانشگاه تمامی مدارک لازم را همراه با ویزای تحصیلی به دانشگاه ارائه می‌شود. ممکن است هر دانشگاه علاوه بر شرایط و ضوابط عمومی، قوانین خاصی نیز برای خود داشته باشد.

نحوه ادامه تحصیل در چین به رشته تحصیلی، مقطع، زبان تحصیل و دانشگاه بستگی دارد. در زمان اقدام برای مهاجرت تحصیلی به چین، باید تمام موارد مهم شامل هزینه تحصیل در چین، شرایط و مدارک لازم، هزینه زندگی دانشجویی و اقدامات لازم برای ادامه تحصیل در چین به‌دقت بررسی شود.

جمع‌بندی

ادامه تحصیل در چین یکی از گزینه‌های مناسب برای جمع کثیری از دانشجویان بین‌المللی است. اعتبار بالای دانشگاه‌های چین، امکانات آموزشی و رفاهی دانشگاه‌ها و مناسب‌بودن هزینه تحصیل در چین از جمله دلایل افزایش مهاجرت تحصیلی به چین است. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی و اشتغال به کار ضمن تحصیل نیز  از دیگر مزایای تحصیل در چین است.

به دلیل اعتبار بالای دانشگاه‌های چین در سطح جهانی، تحصیل در چین در رشته‌های مختلف آینده روشنی برای دانشجویان به همراه دارد. مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل با دنبال کردن اطلاعات جدید و به‌روز درباره مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف، شما را برای بهترین انتخاب یاری می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در خارج از کشور با مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

Leave a comment