Skip links
ادامه تحصیل در کانادا 2024

ادامه تحصیل در کانادا 2024

یکی از آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به کشورهای خارجی مهاجرت تحصیلی است. ادامه تحصیل در کانادا بیشترین متقاضی را در بین دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی دارد. مهاجرت تحصیلی به کانادا به دلیل برخورداری این کشور از استانداردهای بالای تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه، کالج‌ها و دانشگاه‌ها در سراسر جهان مشهور و شناخته شده است. در واقع کیفیت بالای تحصیل در هر سطح از سیستم آموزشی کانادا تضمین می‌کند که دانشجویان و دانش‌آموزان، آموزشی را در سطح جهانی کسب خواهند کرد. برای آشنایی بیشتر با هزینه تحصیل در کانادا تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

شرایط ادامه تحصیل در کانادا

تمامی دانشجویان و دانش‌آموزانی که تصمیم به ادامه تحصیل در کانادا 2024 در مقاطع متفاوت تحصیلی را می‌گیرند؛ در صورتی که طول دوره تحصیل آن‌ها بیشتر از 6 ماه باشد ملزم به اخذ ویزای این کشور خواهند بود. در غیر این صورت حق مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در دانشگاه و یا کالج‌های این کشور را ندارند. برخی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کانادا در زیر آورده شده است:

  • نامه پذیرش از یک دانشگاه کانادا که مورد تأیید اداره مهاجرت باشد.
  • شناسنامه و دو قطعه عکس
  • ریزنمرات مقاطع تحصیلی گذشته ترجمه شده به زبان رسمی
  • نداشتن سوءپیشینه کیفری
  • رسید پرداخت مبلغ شهریه
  • نامه تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا
  • مدرک زبان معتبر همچون IELTS یا تافل (انگلیسی یا فرانسوی بسته به درخواست دانشگاه)
  • معرفی‌نامه از اساتید دانشجو در دانشگاه‎های داخلی یا خارجی
  • یک برنامه تحصیلی قانع‌کننده و منظم
  • اسنادی مبنی بر اطمینان بازگشت فرد به کشور خود پس از اتمام تحصیلات (همچون سند ازدواج و یا سند ملک)

علاوه بر مدارک بیان شده در لیست بالا ممکن است مدارک جزئی‌تری نیز توسط دانشگاه‌های هر استان کانادا از دانشجو درخواست شود که مطابق با شرایط لازم می‌بایست نسبت به تهیه و آماده‌سازی آن‌ها اقدام کرد. نکته دیگری که دارای اهمیت است هزینه تحصیل در کانادا ۲۰۲۴ است. در واقع افراد باید برآوردی از هزینه مهاجرت، تحصیل و زندگی در این کشور و همچنین شرایط تحصیل رایگان در کانادا داشته باشند.

مدارک لازم برای ادامه تحصیل در کانادا

مدارک لازم برای ادامه تحصیل در کانادا 2024

یکی از دغدغه‌های دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در کانادا ۲۰۲۴ تهیه مدارک لازم برای این کار است. جهت دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کانادا نیاز به تهیه و جمع‌آوری مدارکی است که بتوان توجه استاد و یا دانشگاه مقصد را به‌خوبی جلب نمود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد سالانه رقابت دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا برای اخذ جایگاه در دانشگاه‌های این کشور به هم نزدیک‌تر شده و باید مدارک متقاضی به‌گونه‌ای باشد که بتوان در این رقابت پیروز شد.

به‌صورت کلی می‌توان مدارک لازم را به دوطبقه اصلی تقسیم‌بندی نمود. طبقه اول شامل مدارکی است که باید توسط دانشجو در هنگام اپلای به یک دانشگاه و یا مرکز آموزشی کانادا ارائه گردد. این مدارک باید به‌صورت دقیق و با فرمت خواسته شده دانشگاه موردنظر مهیا و در اختیار آن‌ها قرار داده شود. طبقه دوم نیز به مدارکی اختصاص پیدا می‌کند که در هنگام درخواست برای ویزای تحصیلی کانادا می‌بایست ارائه شود که به آن‌ها در اصطلاح مدارک پروسه ویزای تحصیلی نیز گفته می‌شود. مدارک لازم برای ادامه تحصیل در کانادا شامل موارد بیان شده در زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه شناسنامه
  • عکس پرسنلی
  • اطلاعات دقیق برای تکمیل فرم اپلیکیشن
  • ترجمه مدرک تحصیلی کارشناسی به همراه ریزنمرات
  • کپی فارسی مدرک تحصیلی و ریزنمرات مقطع کارشناسی
  • مدرک GRE و یا GMAT بسته به درخواست دانشگاه مقصد
  • توصیه‌نامه از طرف اساتید (به‌صورت آنلاین و یا به‌صورت اسکن شده)
  • رسید پرداخت اپلیکیشن فی (Application fee)
  • رزومه متقاضی به زبان انگلیسی و یا فرانسوی
  • سوابق کار و یا کارآموزی (در صورت داشتن)
  • انگیزه‌نامه

مهاجرت تحصیلی به کانادا؛ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در کانادا یا به‌عبارت‌دیگر برای ادامه تحصیل در کانادا دریافت مجوز تحصیلی الزامی است. این مجوز به دانشجو امکان زندگی و تحصیل در طول دوره تحصیلی در کانادا را می‌دهد. قبل از درخواست جهت مجوز تحصیل کارشناسی‌ارشد در کانادا به یک نامه پذیرش در برنامه کارشناسی‌ارشد نیاز است. همچنین لازم است متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا سابقه کیفری نداشته و سلامت جسمی و روانی خود را اثبات کند. دوره‌های کارشناسی‌ارشد در کانادا باتوجه‌به رشته موردنظر بین 1.5 تا 2 سال به طول می‌انجامد.

کارشناسی‌ارشد در کانادا به دو روش آموزش‌محور و پژوهش‌محور ارائه می‌شود که به ترتیب مبنی بر گذراندن واحدهای درسی و یا مبنی بر انجام پژوهش و تحقیقات در زمینه تحصیلی دانشجو هستند. اصولاً افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یعنی دکتری را دارند شیوه پژوهش‌محور را در دوره کارشناسی‌ارشد خود ترجیح می‌دهند. در واقع افرادی که دوره‌های آموزش‌محور را بر می‌گزینند تمایل بیشتری به ورود به بازار کار کانادا پس از فراغت از تحصیل دارند.

ادامه تحصیل در کانادا؛ تحصیل در مقطع دکتری

ادامه تحصیل در کانادا؛ تحصیل در مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری در کانادا به دانشجویان فرصت کار و تحقیقات با همراهی کارشناسان برجسته رشته خود را می‌دهد. دولت کانادا امکانات پیشرفته و مدرنی را در اختیار علاقه‌مندان به تحقیق و ادامه تحصیل در کانادا قرار داده است. ازاین‌جهت دانشگاه‎های این کشور یک گزینه عالی برای تحصیل در مقطع دکتری و گسترش تخصص دانشجویان در زمینه موردعلاقه آن‌ها هستند. اغلب دوره‌های دکتری در کانادا حدود 4 تا 6 سال است.

لازم به ذکر است افراد می‌توانند برای تحصیل در این مقطع از بورسیه‌هایی مانند بورسیه ونیر کانادا استفاده کنند. در حقیقت بیش از یک‌سوم کل تحقیقات کانادا در دانشگاه‎های این کشور انجام می‌شود و این مسئله میلیاردها دلار به اقتصاد این کشور کمک می‌کند. به‌طورکلی در صدر زمینه‌های پر درآمد کانادا رشته‌های تحصیلی مهندسی عمران، پرستاری، مهندسی نرم‌افزار، مدیریت کسب‌وکار، داروسازی، مهندسی نفت و پتروشیمی و امور مالی قرار دارند.

هزینه ادامه تحصیل در کانادا ۲۰۲۴

به‌طورکلی هزینه‌های موردنیاز فرد در کانادا به دودسته اساسی تقسیم می‌شود که شامل هزینه ادامه تحصیل در کانادا و هزینه زندگی در این کشور است. عوامل بسیار زیادی در بالا و پایین‌رفتن هزینه‌های متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا دخیل هستند که از این دسته عوامل می‌توان به نوع پذیرش فرد در دانشگاه‌های کانادا، رتبه علمی دانشگاه، میزان حمایت استاد و دانشگاه از دانشجو، شهر موردنظر، محل زندگی موردنظر، سبک زندگی هر فرد و غیره اشاره داشت.

لازم به ذکر است که میزان شهریه برای مدارس دولتی کانادا معمولاً سالانه از 16000 دلار کانادا تا 19000 دلار کانادا متغیر است. همچنین افرادی که تحصیل در مدارس کانادا به صورت خصوصی را انتخاب می‌کنند نیز از 8000 دلار کانادا تا ارقامی بالاتر پرداخت می‌کنند. طبق آخرین آمار و گزارشات هزینه‌های تحصیل در کانادا برای دانشجویان داخلی این کشور در مقطع کارشناسی به طور متوسط 5.3% کاهش یافته است؛ اما در سال‌های اخیر این هزینه‌ها برای دانشجویان بین المللی 7.6% افزایش پیدا کرده است. جدول زیر هزینه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاه‎های کانادا را به طور متوسط ارائه می‌کند.

دوره تحصیلیهزینه تحصیل بر حسب دلار کانادا
کارشناسی13000 تا 20000 دلار
کارشناسی‌ارشد17000 تا 25000 دلار
دکتری7000 تا 15000 دلار
MBA مقطع30000 تا 40000 دلار
ادامه تحصیل رایگان در کانادا

ادامه تحصیل رایگان در کانادا 2024

ادامه تحصیل در کانادا ۲۰۲۴ همچون برخی کشورهای اروپایی رایگان است. هر چند باید گفت که تحصیل در مراکز و دانشگاه‎های دولتی در برخی مقاطع تحصیلی برای دانش‌آموزان و یا دانشجویان بومی این کشور رایگان است. بر اساس شرایط ادامه تحصیل در کانادا، دانشجویان بین‌المللی معمولاً ملزم به پرداخت هزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به دانشجویان بومی هستند؛ اما درصورتی‌که دانشجویان یا دانش‌آموزان بین‌المللی متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا، شرایط تحصیل رایگان در کانادا را داشته باشند می‌توانند بورسیه دریافت کنند.

یکی از روش‌های مفید و بسیار پر متقاضی برای تحصیل نسبتاً رایگان در کانادا دریافت بورسیه‌های تحصیلی از کالج و یا دانشگاه‌ها و یا حتی شرکت‌های مختلف این کشور است. در واقع در کانادا تقریباً هیچ دانشگاهی بدون شهریه به دانشجویان خود آموزش و امکانات ارائه نمی‌دهد. درحالی‌که با کاندید شدن برای بورسیه‌های تحصیلی متنوع دانشگاه‎های کانادا تا حد زیادی می‌توان هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را مدیریت کرد و پوشش داد.

ادامه تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

بر اساس لیست مدارک موردنیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‎های کانادا و همچنین مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید گفت که مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی معتبر یکی از مدارک لازم برای این دو فرآیند است. برخی افراد علاقه‌مند به ادامه تحصیل در کانادا ممکن است به دلایلی مانند کمبود وقت و یا دلایل شخصی دیگر به دنبال راه‌هایی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بدون ارائه مدرک زبان باشند. نکته قابل‌توجه این است که نمی‌توان گفت تحصیل در کانادا 2024 بدون مدرک زبان غیرممکن است؛ اما قطعاً این روش شانس افراد بدون مدرک را نسبت به رقیبان پایین خواهد آورد.

در حالت کلی بر اساس تحصیل در کانادا ارائه مدرک زبان برای بسیاری از دانشگاه‎های کانادا جزء الزامات و شرایط اصلی جهت‌پذیرش دانشجویان است. طبیعتاً دانشجویانی که فاقد این مدرک باشند از دور رقابت حذف خواهند شد. دقت داشته باشید که این شرایط اصولاً برای دانشگاه‎های برتر و مراکزی که متقاضیان بیشتری برای تحصیل دارند، برقرار است.

شرایط سنی ادامه تحصیل در کانادا

شرایط سنی ادامه تحصیل در کانادا 2024

ادامه تحصیل در کانادا ۲۰۲۴ متقاضیان زیادی در سراسر جهان دارد. در حقیقت این متقاضیان ممکن است در مقاطع تحصیلی مدرسه و دانشگاه درخواست ویزای تحصیلی این کشور را داشته باشند. به همین علت شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است. به طور معمول افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا که برای تحصیل در مدارس این کشور اقدام می‌کنند باید در بازه سنی بین 5 تا 18 سال باشند. در صورتی که افراد بخواهند فرزندان خود را از ابتدا وارد مدارس کانادا کنند باید فرزند خود را در سن 5 سالگی در پیش دبستانی ثبت نام نمایند.

تحصیل در مدارس کانادا تا سن 18 سالگی ممکن است و در صورتی که سن متقاضی بیش از این باشد باید برای تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‎های این کشور اقدام نمایند. لازم به ذکر است سن تحصیل در مدارس این کشور در شهرهای مختلف متفاوت است؛ به عنوان مثال بازه سنی تحصیل در مدارس کبک، آلبرتا و بریتیش کلمبیا بین 6 تا 16سال است. همچنین در جزیره پرنس ادوارد افراد باید از سن 5 تا 16 سالگی در مدرسه مشغول به تحصیل شوند.

در خصوص سن تحصیل در دانشگاه کانادا باید گفت که بهتر است افراد دارای سن 19 تا 25 سال برای تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام کنند. برای مقطع کارشناسی ارشد بازه سنی 25 تا 27 سال مورد قبول است و برای مقطع دکتری افرادی که بین 30 تا 40 سال سن دارند می‌توانند جهت تحصیل در این کشور اقدام نمایند. اهمیت سن برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا از این نظر دارای اهمیت است که در صورتی که افراد دارای گپ تحصیلی بیش از 5 سال باشند به سختی می‌توانند این گپ را توجیح کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش نمودیم شرایط و مراحل پذیرش و اخذ ویزا برای ادامه تحصیل در کانادا را بررسی کنیم. کشور کانادا به‌عنوان یکی از بهترین کشورها در سطح بین‌المللی برای زندگی و ادامه تحصیل است که هر ساله افراد بسیاری از سراسر جهان برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام می‌کنند. همان‌طور که بیان شد تحصیل در کالج‌های کانادا به‌صورت دو‌ساله یا چهار‌ساله است.

همچنین دانشجویان در کانادا اجازه کار دانشجویی تا 20 ساعت در هفته را دارند. علاوه بر این‎ها اشخاص می‌بایست برای تحصیل در کانادا مدرک زبان و پشتوانه مالی ارائه کنند. شما نیز در صورتی که قصد مهاجرت به کانادا دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه تحصیل در کانادا و دریافت مشاوره رایگان در این خصوص با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment