Skip links
بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه کدامند؟

اگر بخواهید از تجربیات آن‌هایی که اقامت دائم ترکیه را گرفته‌اند استفاده کنید در درجه اول باید بگوییم که بهتر است در بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه تحصیل کنید. انتخاب رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه در همه جای دنیا رابطه مستقیمی با موفقیت در امر مهاجرت دارد؛ زیرا که تحصیل در رشته‌هایی که از آینده شغلی و پرستیژ مناسب برخوردار باشند به شما کمک خواهد کرد تا با سختی‌ها و مشکلات جامعه‌ای که به آن مهاجرت کرده‌اید، راحت کنار بیایید.

این کار می‌تواند دوره سازگاری با محیط جدید را تا حد زیادی کوتاه‌تر کند. برای آشنایی بیشتر با بهترین رشته‌ها و مهاجرت تحصیلی به ترکیه تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

موفقیت در امر مهمی مانند مهاجرت و جذب آسان در محیط جدید کشور دیگر بستگی بسیاری به داشتن شغلی دارد که از ضریب جذب و درآمد مناسبی در آن جامعه برخوردار باشد. منظور از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه رشته‌های دانشگاهی است که شما با تحصیل در این رشته‌ها می‌توانید آینده شغلی مناسب و پایداری برای خودتان داشته باشید.

در ادامه مقاله سعی کردیم لیستی از رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه را برایتان فهرست نماییم که فارغ‌التحصیلان آن از شانس کاریابی بسیار بالایی در جامعه امروز ترکیه برخوردار هستند. برخی از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه شامل موارد بیان شده در زیر می‌شود.

 رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی

1. رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی

می‌توان به جرات ادعا کرد که این دو رشته جز بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه محسوب می‌شوند؛ زیرا به دلیل ارتباط نزدیک این رشته‌ها با سلامتی انسان‌ها از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در واقع بالارفتن نسبی رفاه عمومی و توجه بیشتر انسان‌ها به امر سلامتی بازار کار ممتازی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها فراهم آورده است و موجب شده این رشته‌ها جز رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه محسوب شوند.

میزان جذب به کار در بخش دولتی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده‌های پزشکی و دندان‌پزشکی 100 درصد و میزان یافتن کار در 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی 91.5 درصد است. همچنین حقوق اولیه بین 5000 تا 8000 متغیر است. علاوه بر موارد ذکر شده مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه و همچنین دندانپزشکی، امکان تحصیل در این رشته‌های برتر را برای متقاضیان فراهم می کند.

2. بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه؛ رشته داروسازی

رشته داروسازی در سال‌های اخیر با توجه جدی بازار کار حوزه سلامت مواجه شده است و جز بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه به شمار می‌آید. از جمله دلایل این توجه سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوب در صنعت داروسازی است که بیشتر از طرف بخش خصوصی ترکیه با شرکای بین‌المللی انجام شده و باعث به‌وجودآمدن بازار رقابتی بزرگی در داخل و خارج ترکیه شده است.

رشته داروسازی یکی از رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه است که نرخ یافتن کار در مدت 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی از این گروه 67.9 درصد است. همچنین نرخ یافتن شغل در مدت یک سال پس از فارغ‌التحصیلی 18.2 درصد و نرخ کسانی که قبل از فارغ‌التحصیلی شغل پیدا کرده‌اند 3.3 درصد است. دست‌مزدها در ابتدای شروع به کار چیزی بین 2855 لیر تا 5000 لیر است.

رشته بازیگری از رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه

3. رشته بازیگری از رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه

تحول اساسی در صنعت تولید فیلم و سریال ترکیه در سال‌های اخیر سبب شده تا تقاضای زیادی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در ترکیه به وجود آید. درآمد بسیار بالا و موقعیت اجتماعی بازیگری در ترکیه از دلایل دیگر جذب جوانان به این رشته به‌حساب می‌آید. در واقع این موارد باعث شده که رشته بازیگری یکی از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه محسوب شود. بر اساس آخرین داده‌های آماری در خصوص اشتغال نرخ کاریابی رشته بازیگری در مدت 6 ماه 56.5 درصد و نرخ یافتن شغل در یک سال 26.5 درصد است.

علاوه بر این‌، میزان کسانی که در دوران دانشجویی زندگی کاری خود را آغاز کرده‌اند 4.2 درصد است. دستمزد فارغ التحصیلان بازیگری بین 6000 تا 35000 لیر متغیر است. دقت داشته باشید که این نرخ دستمزدها برای این رشته و شغل کاملاً نسبی بوده و در صورت ایفای نقش در یک تولید تلویزیونی، سینمایی و تئاتر، بسته به نقش ایفایی و میزان شناخته شدن بازیگر، دست مزدهای بسیار بالایی پرداخت می‌شود.

4. بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه؛ طراحی مد و پارچه در ترکیه

یکی از رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه تحصیل در رشته مد و پارچه است. لازم به ذکر است که سالیان زیادی است که کشور ترکیه نقش چشمگیری در صنعت نساجی و پوشاک ایفا می‌کند. در واقع این کشور با تولید جدیدترین و مدرن‌ترین لباس‌ها و کالاهای مد به‌عنوان یکی از صادرکنندگان برتر منسوجات شناخته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از افراد از سراسر دنیا برای خرید و مشاهده کالاهای مد روز به ترکیه سفر می‌کنند.

لازم یکی از دلایل اصلی اعتبار بالای منسوجات صادراتی کشور ترکیه، برخورداری از مواد اولیه مرغوب و درجه یک مانند ابریشم و پنبه است. در حال حاضر بیشتر از دو میلیون از جمعیت کشور ترکیه شغلی مرتبط با صنعت نساجی و پوشاک دارند؛ بنابراین انتخاب رشته طراحی مد و پارچه می‌تواند برای تحصیل در این کشور بسیار مناسب باشد و این رشته یکی از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه محسوب می‌شود.

رشته شنوایی ‌سنجی

5. رشته شنوایی ‌سنجی

شنوایی ‌سنجی به دلایل بسیاری از محبوبیت بالایی در جامعه ترکیه برخوردار است و یکی از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه به شمار می‌رود. در واقع شنوایی‌سنجی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی تقاضای بسیار زیادی دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت که شنوایی‌سنج‌ها می‌توانند در بیمارستان‌های دولتی، کلینیک‌های خصوصی و بیمارستان‌های خصوصی، مراکز تحقیقاتی گوش حلق و بینی، مراکز تولید سمعک، دانشگاه‌ها و زمینه‌های مشابه مشغول به کار شوند.

آن‌ها همچنین می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی برای افراد کم‌شنوا در مؤسسات آموزشی شغلی با عنوان معلمی پیدا نمایند. نرخ کاریابی برای دانشجویان گروه شنوایی‌سنجی در 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی 67.1 درصد و نرخ کاریابی در یک سال 16.1 درصد است؛ به همین دلیل می‌توان گفت این رشته یکی از رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه است.

6. بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه؛ رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به‌عنوان یک‌رشته از گروه پیراپزشکی، یکی از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه است که موقعیت کاری بسیار خوبی را فراهم می‌کند. علاوه‌براین که رشته فیزیوتراپی یکی از رشتهه های خوب برای مهاجرت به ترکیه است، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز توان‌بخشی و فیزیوتراپی، مراکز پزشکی، کلینیک‌های خصوصی، خانه‌های سالمندان و معلولان، مراکز ورزشی، مدارس، باشگاه‌های ورزشی و مراکز سلامتی مشغول به کار شوند. همچنین فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در مؤسسات دولتی و خصوصی نیز استخدام شوند.

در مورد فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توان گفت که میزان کاریابی در 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان 57.8 درصد است. همچنین در یک سال این نرخ 20.8 درصد است و نرخ کسانی که در دوران دانشجویی شغل پیدا می‌کنند 5.6 درصد است. حقوق اولیه شاغلان این رشته بین حداقل دستمزد و 4500 لیر است.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه و تحصیل در رشته پرستاری

7. مهاجرت تحصیلی به ترکیه و تحصیل در رشته پرستاری

پرستاری حرفه‌ای است که سلامت فرد، خانواده و جامعه را حفظ و بهبود می‌بخشد و در صورت ابتلا به بیماری در کنار پزشکان، در بهبود بیماری نقش کلیدی دارد. دقیقاً به همین علت کار پرستاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری در ترکیه همیشه از شانس جذب بالایی در حوزه سلامت برخوردار هستند.

تجربه همه‌گیری کرونا در چند سال گذشته یک‌بار دیگر ارزش معنوی این شغل را بیش‌ازپیش نشان داده است. در حال حاضر این رشته با 56.8 درصد اشتغال در 6 ماه رتبه خوبی در بین حرفه‌هایی با بازار کار خوب دارد و جز رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه به شمار می‌رود.

8. مشاوره و راهنمایی روانشناسی

افزایش اختلالات روانی خصوصاً افسردگی و رشد تعداد مراجعات بیمارانی که از یک اختلال روانی رنج می‌برند و بسیاری از علل دیگر سبب شده متخصصین این رشته در مرکز توجه بازار کار بخش سلامت قرار گیرند. در واقع این عوامل و برخی دیگر از عوامل سبب شده رشته مشاوره و روانشناسی یکی از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه باشد.

دقیقاً به همین علت فارغ‌التحصیلان این رشته هم از ضریب جذب بسیار خوبی در بازار کار برخوردار هستند. ضریب کاریابی برای فارغ‌التحصیلان این دپارتمان 55.9 درصد در 6 ماه و 16.4 درصد در سال است.

بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه؛ رشته MBA

9. بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه؛ رشته MBA

اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید تحصیل در رشته جذاب و کاربردی MBA را به شما پیشنهاد می کنیم. رشته MBA به دلیل نقش ممتازش در بهبود کسب‌وکارهای مختلف همیشه موردنیاز واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی و تجاری بوده است. اگر نگاهی به آگهی‎های حوزه کسب‌وکار بیندازید خیلی زود به اهمیت این رشته در مجموعه‌های بزرگ و کوچک اقتصادی پی خواهید برد.

این رشته هم در ترکیه و هم در سراسر دنیا، از جمله رشته‌هایی با ضریب استخدام بالا است و جز رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه به شمار می‌آید. همچنین MBA در میان حرفه‌های پردرآمد و بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه است. لازم به ذکر است که میانگین حقوق ماهانه فارغ‌التحصیلان این رشته 11500 لیر است.

10. رشته حقوق

رشته حقوق از جمله رشته‌هایی است که گرایش‌های کاربردی زیاد و مهمی دارد و یکی دیگر از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه است. فارغ‌التحصیلان این رشته در صورت تلاش و به‌کارگیری استعدادهای فردی از شانس استخدام بالایی چه در بخش‌های دولتی مانند قضاوت، دادیاری و وکیل تسخیری و چه در بخش خصوصی به‌عنوان مشاوران حقوقی شرکت‌ها برخوردار هستند.

درباره میزان حقوق بخش دولتی می‌توان گفت وکلایی که یک سال کاری خود را تمام کرده‌اند 8580 لیر حقوق دریافت می‌کنند. همچنین وکلایی که بین 13 تا 25 سال خدمت کرده اند بین 9493 تا 10008 لیره حقوق دریافت می‌کنند.

چرا باید کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

چرا باید کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

طبق مطالعات انجام شده بیشتر از ۹۰ درصد سهم تحصیلات به کشور ترکیه تعلق دارد. همان‌طور که می‌دانید ترکیه به‌عنوان دومین کشور جهان به لحاظ برخورداری از سیستم آموزش عالی شناخته می‌شود. همچنین آموزش در دانشگاه‌های کشور ترکیه مطابق با استانداردهای کشورهای اروپایی و آمریکایی انجام می‌شود. ناگفته نماند مدرک تحصیلی دانشگاه‌های این کشور در اغلب کشورهای اروپایی دارای اعتبار بالایی است. شرایط تحصیل در ترکیه، کار پس از تحصیل در ترکیه، تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان از دیگر دلایل انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل است.

علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده در کشور ترکیه به دلیل پایین‌بودن شهریه دانشگاه، خوابگاه، کرایه رفت‌وآمد، اجاره آپارتمان و… هزینه تحصیل در ترکیه منصفانه و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. البته باید گفت ممکن است این هزینه برای دانشجویانی که در کشوری با ارز کم‌قیمت زندگی می‌کنند زیاد باشد و باعث نگرانی آن‌ها شود؛ اما تعدد دانشگاه و وجود رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه باعث شده است تا همه دانشجویان با هر شرایطی بتوانند در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل نمایند.

جمع‌بندی

برای داشتن یک مهاجرت موفق لازم است تا کاری داشته باشید که در جامعه ترکیه هم به سبب موقعیت اجتماعی و هم به جهت درآمد از جایگاه مناسبی برخوردار باشید. در واقع ساختن آینده شغلی خوب رابطه مستقیمی با انتخاب بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه دارد.

پیشنهاد ما برای کسانی که قصد مهاجرت موفق به ترکیه را دارند این است که آینده کاری خود را با انتخاب دقیق یک‌رشته تحصیلی تضمین کنند. تحصیل در رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه سبب می‌شود تا در زمان کوتاه‌تری بر مشکلات خاص مهاجرت غلبه نمایید. شما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به ترکیه و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment