Skip links
بورسیه تحصیل در ایتالیا

بورسیه تحصیل در ایتالیا

به‌طورکلی باید گفت که در ایتالیا همه دانشجویان بین‌المللی بر اساس شرایط مالی و شایستگی‌های خود حق دریافت بورسیه‌ تحصیل در ایتالیا را دارند. وجود انواع بورسیه‌ های تحصیلی ایتالیا به دانشجویان بین‌المللی این امکان را می‌دهد که بتوانند برای دریافت آن درخواست دهند. همچنین برخی از دانشگاه‌های ایتالیا نیز بورسیه‌هایی با پوشش مناسب هزینه‌ها به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بورسیه‌های کشور ایتالیا و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

همه چیز درباره بورسیه تحصیلی ایتالیا در سال 2023

همان‌طور که می‌دانید مهاجرت به ایتالیا و تحصیل در آن رایگان نیست؛ اما اخذ بورسیه تحصیل در ایتالیا امکان تحصیل رایگان در ایتالیا را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. در حال حاضر بیش از 800 بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های برتر ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی جاری در دسترس است. لازم به ذکر است که انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا به طور متوسط 2500 دلار کمک هزینه ماهانه به همراه هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های اقامت، بیمه درمانی و کمک هزینه سفر ارائه می‌کنند.

اصولاً میزان پوشش هزینه‌ها در بورسیه تحصیل در ایتالیا باتوجه‌به نهاد ارائه‌دهنده بورسیه و یا مقطع تحصیلی دانشجویان متفاوت است؛ اما به‌طورکلی بورسیه تحصیلی در ایتالیا شامل بورسیه‌هایی با پوشش هزینه جزئی و بورسیه‌های فول فاند است. این بورسیه‌ها با پوشش هزینه جزئی، تنها بخشی از هزینه تحصیل دانشجویان مانند شهریه را تأمین می‌کنند و یا ممکن است ماهیانه کمک‌هزینه به دانشجویان اعطا نمایند. این در حالی است که بورسیه‌های فول فاند، تمام هزینه‌های دانشجویان در ایتالیا مثل شهریه دانشگاه، هزینه اقامت، هزینه رفت‌وآمد، بیمه و یا حتی بلیط سفر را تأمین می‌کنند.

دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا و بهره‌مندی از این مزایای فراوان، منوط به داشتن شرایط ویژه است. به عبارتی دیگر تنها دانشجویانی قادر خواهند بود بورسیه ایتالیا را دریافت نمایند که دارای نمرات و معدل بالا، نمره زبان عالی و سوابق علمی‌ و پژوهشی عالی هستند. دانشجویانی که شرایط انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا را داشته باشند امکان تحصیل رایگان در ایتالیا را خواهند داشت و یا با هزینه‌ای اندک به تحصیل خواهند پرداخت.

انواع بورسیه‌ های ایتالیا

انواع بورسیه‌ های ایتالیا

به‌طورکلی می‌توان گفت که هزینه‌های بالای زندگی در خارج و عدم ثبات قیمت ارز باعث شده بسیاری از افرادی که متقاضی تحصیل در خارج هستند به دنبال کاهش هزینه‌های سرسام‌آور تحصیل و زندگی در خارج از کشور با اخذ بورسیه‌های تحصیلی از دانشگاه‌های مختلف باشند. دانشگاه‌های برتر ایتالیا و همچنین دولت کشور ایتالیا، سالانه بورسیه‌های متعددی را به دانشجویانی که شرایط دریافت بورسیه را دارند ارائه می‌دهند. لازم به ذکر است که انواع بورسیه‌ های تحصیلی ایتالیا وجود دارد و هرکدام درصد مشخصی از شهریه و هزینه زندگی دانشجویی را تقبل می‌کنند و بسته به دانشگاه انتخابی متفاوت هستند.

برای اطلاع از میزان بورسیه‌ تحصیل در ایتالیا که به شما ارائه شده است و یا قصد دریافت آن را دارید باید به سایت‌های بورسیه دولتی و یا سایت دانشگاه یا مؤسسات خیریه‌ای که در این زمینه فعالیت می‌کنند مراجعه کرده و درخواست‌تان را ارسال و یا سؤالتان را مطرح نمایید. در واقع می‌توان گفت که برخی از بورسیه‌ها را می‌توانید پیش از رسیدن به کشور مقصد دریافت کنید و برخی دیگر پس از ورود و تحصیل شما در کشور مقصد و در صورت تأیید صلاحیت صادر می‌شوند. به‌صورت کلی سه نوع بورسیه در ایتالیا وجود دارد که در زیر بیان شده است.

  • بورسیه دولتی ایتالیا
  • بورسیه دانشگاهی ایتالیا
  • بورسیه استانی ایتالیا

1. بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی

بورسیه دولتی ایتالیا توسط آموزش‌وپرورش ایتالیا ارائه می‌شود. این بورسیه یک بورسیه تحصیلی در ایتالیا با بودجه کامل برای دانشجویان بین‌المللی است تا در مقطع کارشناسی‌ارشد یا دکترا در دانشگاه‌های برتر ایتالیا تحصیل نمایند. بورسیه دولتی ایتالیا که یکی از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا است شامل شهریه و بیمه درمانی است. ددلاین ثبت نام برای این بورسیه ۹ ژوئن هر سال است.

دریافت‌کنندگان بورسیه تحصیل در ایتالیا از پرداخت هزینه‌های ثبت‌نام و شهریه بسته به سیاست هر دانشگاه معاف هستند. همچنین باید گفت که از پرداخت شهریه دوره‌های زبان و فرهنگ ایتالیایی هم معاف هستند. علاوه بر این دارندگان بورس تحصیلی تحت بیمه‌نامه بیماری و یا تصادف قرار دارند.

2. بورسیه استانی ایتالیا

لازم است بدانید که بورسیه‌های استانی ایتالیا با نام بورسیه DSU شناخته می‌شوند. این بورسیه تحصیل در ایتالیا توسط اداره بورسیه هر استان در ایتالیا، برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد به دانشجویان تعلق می‌گیرد. دانشجویان از سراسر جهان می‌توانند جهت دریافت این بورسیه اقدام نمایند. توجه داشته باشید که با اخذ این نوع بورسیه تحصیل در ایتالیا شهریه دانشگاه برای دانشجو رایگان خواهد بود و می‌توانید از مزایای دیگری هم بهره‌مند شوید.

لازم به ذکر است که جهت دریافت این بورسیه شرایط ویژه و نسبتاً ساده‌ای نیاز است. از جمله شرایط این است که معدل شما در مقطع تحصیلی قبلی باید بالای ۱۴ باشد و مدرک آزمون آیلتس با حداقل نمره ۶ موردنیاز است. در این نوع از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه، غذا و… به شما تعلق می‌گیرد. برای دریافت این نوع بورسیه تحصیل در ایتالیا باید ثابت کنید که شرایط دریافت آن را دارید. توجه داشته باشید که ددلاین ثبت‌نام برای این بورسیه از اواخر ماه جولای (ابتدای مردادماه) تا اواخر ماه سپتامبر (آخر شهریورماه) است.

3. بورسیه‌ های دانشگاهی ایتالیا

بورسیه‌های دانشگاهی ایتالیا توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی ارائه می‌شوند. جهت دریافت این نوع بورسیه تحصیل در ایتالیا لازم است تا رزومه علمی فرد، دانش شخصی متقاضی، نمره مدرک زبان، معدل کسب‌شده و مقاله‌های چاپ‌شده معتبر بررسی شوند. این نوع بورسیه از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا معمولاً در مقاطع دکترا و کارشناسی‌ارشد ارائه می‌شود. شانس دریافت بورسیه دانشگاهی تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری به‌مراتب بالاتر از مقطع کارشناسی‌ارشد است. همچنین مبلغ این نوع بورسیه بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است.

انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا کدامند؟

انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا کدامند؟

دانشگاه‌های ایتالیا به دانشجویان بومی، دانشجویان عضو اتحادیه اروپا و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، 2 نوع بورسیه اعطا می‌کنند. همچنین کشور ایتالیا برای بسیاری از رشته‎های پر مخاطب بورسیه تحصیل در ایتالیا ارائه می‎کند. لازم است بدانید که برخی از این برنامه‎ها به رشته‎های زیر تعلق دارد.

  • بورسیه تحصیل پزشکی ایتالیا
  • بورسیه تحصیلی دندانپزشکی
  • بورسیه تحصیلی داروسازی
  • بورسیه تحصیلی معماری
  • بورسیه تحصیلی هنر

مدارک لازم برای بورسیه تحصیل در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین مراحل پروسه مهاجرت، جمع‌آوری مدارک است و هر گونه سهل‌انگاری می‌تواند نتیجه را تغییر دهد. زمانی که شما قصد ثبت درخواست بورسیه تحصیل در ایتالیا و دریافت ویزای تحصیلی این کشور را دارید، به مدارک مختلفی در هر یک از مراحل پروسه خود نیاز پیدا خواهید کرد. در واقع این مدارک بسته به دانشگاه و نوع بورسیه از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا متفاوت است. مدارک عمومی موردنیاز جهت مرحله ویزا به شرح زیر است.

  • گذرنامه معتبر
  • عکس
  • مدارک هویتی
  • رزومه
  • مدارک و ریزنمرات مقاطع قبلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • نامه تمکن مالی ویزای تحصیلی ایتالیا
  • مدرک زبان
  • پر کردن فرم ویزا
  • بیمه مسافرتی
  • مدارک مربوط به محل زندگی در ایتالیا
شرایط سنی جهت اخذ بورسیه تحصیل در ایتالیا

شرایط سنی جهت اخذ بورسیه تحصیل در ایتالیا

اصولاً شرایط سنی تحصیل رایگان در ایتالیا، به نوع بورسیه، نهاد ارائه‌دهنده بورسیه و همچنین مقطع تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. در حقیقت در برخی از بورسیه‌‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌های ایتالیا، دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد باید حداکثر 30 سال سن داشته باشند. این در حالی است که متقاضیان اخذ انواع بورسیه‌ های تحصیلی ایتالیا جهت تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد باید حداکثر 28 سال و در مقطع دکتری باید حداکثر 30 سال سن داشته باشند. همچنین آن دسته از دانشجویانی که قصد دارند جهت انجام تحقیقات در ایتالیا بورسیه تحصیل در ایتالیا دریافت کنند نیز باید حداکثر 40 سال سن داشته باشند.

مبلغ بورسیه تحصیل در ایتالیا

معمولاً میزان پوشش هزینه‌ها در بورسیه‌ تحصیل در ایتالیا حدود 5200 یورو در هر سال تحصیلی است و دانشجویان از پرداخت شهریه دانشگاه معاف خواهند بود. همچنین دانشجویانی که یکی از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا را دریافت کنند قادرند حدود 70 درصد جهت استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی تخفیف دریافت کنند. به‌طورکلی باید گفت که اخذ بورسیه استانی در ایتالیا امکان تحصیل رایگان در این کشور را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند.

شرایط سنی بورسیه استانی ایتالیا

همان‌طور که بیان شد بورسیه تحصیل در ایتالیا و برنامه‌های مختلف آن شرایط متفاوتی دارد؛ به‌عنوان‌مثال بورسیه دولتی ایتالیا که به مقطع ارشد، دکتری و پروژه‌های تحقیقاتی تعلق می‌گرفت محدودیت‌های سنی مخصوص به خود را داشت. برای مقطع ارشد سن متقاضیان لازم است حداکثر 28 سال باشد و مقطع دکتری حداکثر 30 سال است.

همچنین برای کسانی که قصد شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی زیر نظر یک سوپروایزر را دارند این محدودیت کمتر شده و تا سن 40 سالگی امکان بهره‎مندی از بورسیه ارائه شده برای این برنامه‎ها وجود خواهد داشت. لازم به ذکر است که قطعاً برنامه‎های مختلف شرایط سنی متفاوتی خواهند داشت. در بعضی برنامه‎هایی که توسط یک دانشگاه تعریف شده حداکثر سن برای دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی و ارشد 30 سال است؛ درصورتی‌که قصد استفاده از این برنامه‎ها را دارید چک‌کردن شرایط سنی آن‎ها قبل از هرگونه برنامه‎ریزی برای بهره‎مندی از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا ضروری است.

بورسیه تحصیل در ایتالیا؛ مبلغ بورسیه استانی چقدر است؟

بورسیه تحصیل در ایتالیا؛ مبلغ بورسیه استانی چقدر است؟

لازم است بدانید که مبلغ بورسیه استانی بین ۵۲۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو متغیر است. همچنین باید گفت که مبلغ بورسیه تحصیل در ایتالیا بسته به دانشگاه و استان موردنظر متفاوت خواهد بود. همچنین علاوه بر مبلغی که در بالا اشاره شد برای خدمات مختلف مانند هزینه دانشگاه، خوابگاه، سلف و… ۱۰ تا ۹۰ درصد تخفیف در نظر گرفته‌شده است.

شرایط لازم برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا

جهت دریافت بورسیه استانی که یکی از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا است، شرایط و مدارک زیر را نیاز دارد:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • شرایط سنی مناسب
  • دریافت ویزای ایتالیا
  • تمکن مالی
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی

داشتن مدرک زبان انگلیسی با نمره حداقل ۶ و یا مدرک B2 ایتالیایی از شرط‌های اصلی دریافت بورسیه استانی ایتالیا است.

ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا چه زمانی است؟

لازم است بدانید که فراخوان ثبت نام برای دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا معمولاً در ماه جولای هر سال منتشر می‌شود. این کمک‌هزینه تحصیلی به مدت یک سال اعتبار دارد و در نتیجه دانشجویان باتوجه‌به شرایط انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا باید هر سال برای دریافت آن در برنامه بورسیه استانی ایتالیا ثبت نام نمایند. دقت داشته باشید که تاریخ ثبت نام برای بورسیه استانی ایتالیا می‌تواند بسته به استان انتخابی شما برای تحصیل متفاوت باشد.

جمع‌بندی

همان‌طور که می‌دانید کشور ایتالیا دارای برخی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که با ارائه آموزش باکیفیت، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و همچنین با ارائه طیف وسیعی از بورسیه‌های تحصیلی، به مقصدی جذاب برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. به عبارتی کشور ایتالیا جزو معدود کشور‌هایی است که بیش‌ترین تعداد بورسیه‌های تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کند.

در این مقاله سعی شد مطالبی در خصوص بورسیه تحصیل در ایتالیا ارائه و شرایط اخذ انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا برای دانشجویان گرامی‌ شرح داده شود. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مخاطب گرامی‌ مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در مجموعه مهاجرت تحصیلی فرهنگ ملل همراه باشید.

Leave a comment