Skip links
تحصیل ارشد در ایتالیا + هزینه و شرایط 2024

تحصیل ارشد در ایتالیا + هزینه و شرایط 2024

تحصیل ارشد در ایتالیا تا پایان دوره تحصیلات عالی و کاری تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا خواهد بود. در واقع باید گفت که فرصت تحصیل در برترین دانشگاه‌های بین‌المللی و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی و شانس دریافت بورسیه ارشد ایتالیا برای کاهش چشمگیر هزینه‎های تحصیل از اصلی‌ترین دلایل افزایش روزافزون درخواست از سوی دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل کارشناسی‌ارشد در ایتالیا است. اگر در جستجوی جدیدترین و دقیق‌ترین اطلاعات درباره شرایط تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی‌ارشد هستید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از فرهنگ ملل را تا آخر مطالعه کنید.

بررسی آخرین شرایط تحصیل کارشناسی‌ ارشد در ایتالیا

تحصیل ارشد در ایتالیا تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای تحصیلات عالی در قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا و امکان کار در بازار بین‌المللی است. با تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا این فرصت را خواهید داشت که در دانشگاه‌هایی با قدمت چندصدساله تحصیل نمایید. در واقع امکان تحصیل رایگان کارشناسی‌ارشد در ایتالیا در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین عوامل در بالارفتن تعداد فارغ‌التحصیلان بین‌المللی از دانشگاه‌های این کشور بوده است.

همچنین باتوجه‌به پایین‌بودن هزینه تحصیل و وجود بورسیه ‌ارشد ایتالیا امکان بهره‌مندی از امکانات پیشرفته برای انجام تحقیقات علمی وجود خواهد داشت. ایتالیا یک کشور اروپایی و سومین کشور اروپا با داشتن 60 میلیون نفر جمعیت است که پایتخت ایتالیا رم است. این کشور به علت موقعیت جغرافیایی مرکزی در جنوب اروپا و مدیترانه ای از لحاظ تاریخی محل زندگی بسیاری از مردمان با فرهنگ‌های مختلف بوده است.

ایتالیا مطمئناً جذابیت‌های زیادی برای وسوسه گردشگران و دانشجویان بین المللی که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارند خواهد داشت. منظره متنوع، میراث فرهنگی و مکان‌های نمادی و تاریخی از جمله کولوسئوم رم و برج کج پیزا از جمله جاذبه‌های این کشور است. آشپزی بی نظیر، تاریخ چشمگیری از اختراعات و اکتشافات نیز از دیگر جذابیت‌های این کشور است.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا؛ مدارک لازم برای تحصیل ارشد در ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا؛ مدارک لازم برای تحصیل ارشد در ایتالیا

لازم است بدانید برای درخواست تحصیل ‌ارشد در ایتالیا برخی از دانشگاه‌های این کشور تقاضای مدارک و یا آزمون خاصی را از دانشجویان دارند. ازاین‌رو توصیه می‌شود تا جهت اطلاع از مدارک دقیق با دانشگاه موردنظر تماس گرفته شود. اصولاً شروع دوره درخواست از اواسط آوریل تا اواسط ماه می است؛ بنابراین دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می‌بایست برای ترجمه مدارک خود به زبان ایتالیایی و جلوگیری از مشکلاتی مانند ناقص بودن مدارک از ۱۲ ماه قبل از شروع دوره اقدام نمایند.

همچنین درصورتی‌که دانشجویی متقاضی گذراندن دوره کارشناسی‌ارشد به زبان ایتالیایی باشد لازم است مدرک مهارت ایتالیایی را به دانشگاه موردنظر ارائه کند. چنانچه دانشجویی از کشوری خارج از اتحادیه اروپا قصد مهاجرت به ایتالیا را داشته باشد باید درخواست پیش از ثبت نام برای برنامه تحصیلی را به نزدیک‌ترین سفارت ایتالیا ارسال نماید. ازجمله مدارک موردنیاز برای درخواست پذیرش جهت تحصیل ارشد در ایتالیا عبارت‌اند از:

  • مدرک کارشناسی همراه با ترجمه
  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات همراه با ترجمه ایتالیایی
  • شرکت در آزمون زبان ایتالیایی (ویژه دانشجویان بین‌المللی)
  • شرکت در آزمون ورودی
  • فرم درخواست
  • توصیه‌نامه
  • نامه انگیزشی
  • یک رزومه کامل
  • گواهی بیمه درمانی

شرایط اپلای برای کارشناسی‌ارشد در ایتالیا

روند درخواست پذیرش برای تحصیل ارشد در ایتالیا معمولاً به‌صورت آنلاین است؛ بنابراین درصورتی‌که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارید می‌توانید بدون حضور در این کشور نسبت به اخذ پذیرش اقدام نمایید. در هنگام ارائه درخواست خود به دانشگاه مبنی بر تحصیل کارشناسی‌ارشد در ایتالیا لازم است مدارکی را که نشان‌دهنده صلاحیت شما جهت تحصیل در دانشگاه مربوطه است را ارائه کنید. این مدارک به شرح بیان شده در زیر است.

  • مستندات تحصیلی: این مستندات شامل آخرین مدرک تحصیلی معتبر، گواهینامه‌های معتبر مرتبط با تحصیلات و رزومه علمی شخص است.
  • انگیزه‌نامه: این سند باید انگیزه شما برای درخواست، اهداف شما و دلیل مناسب‌بودن شما برای برنامه را مشخص کند.
  • مدرک زبان آیلتس 6.5
  • مدارک پرداخت هزینه‎های دانشگاه

دقت داشته باشید که اسناد دیگر در صورت نیاز ممکن است توسط دانشگاه محل تقاضا از شما درخواست شود که می‌بایست تهیه نمایید؛ برای مثال بسته به رزومه شما امکان دارد دانشگاه از شما بخشی از سوابق حرفه‌ای و یا پژوهشی خود را برای نمونه بخواهد. دانشگاه بعد از بررسی مدارک و اسنادی که توسط دانشجو ارائه شده است در صورت تأیید نامه‌ای مبنی بر پذیرش دانشجو به وی ارائه می‌کند. پس از اخذ این پذیرش دانشجو می‌تواند جهت اخذ ویزا برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام نماید.

مدرک زبان مورد نیاز برای اپلای و تحصیل ارشد در ایتالیا

مدرک زبان مورد نیاز برای اپلای و تحصیل ارشد در ایتالیا

درصورتی‌که می‌خواهید برای تحصیل کارشناسی‌ارشد کشور ایتالیا را به‌عنوان مقصد تحصیلی خود در نظر بگیرید لازم است بدانید که برای تحصیل ارشد در ایتالیا شما نیازمند داشتن مدرک زبان مورد قبول در این کشور هستید. به عبارتی درصورتی‌که شما می‌خواهید تحصیل کارشناسی‌ارشد خود را به زبان ایتالیایی ادامه دهید باید حتماً حداقل مدرک b2 را داشته باشید.

همچنین درصورتی‌که می‌خواهید برای ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور اقدام کنید باید مدرک آیلتس آکادمیک با حداقل نمره ۶ را ارائه دهید تا مدارک اولیه شما مورد قبول دانشگاه‌های این کشور قرار بگیرید و در واقع بتوانید برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام کنید.

شرایط سنی تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی هستند و قصد تحصیل ارشد در ایتالیا را دارند لازم است مدارکی ارائه دهند که مورد تأیید اولیه دانشگاه‌های این کشور باشد. در واقع مدارک شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می‌توانند برای تحصیل در مقطع ارشد در ایتالیا اقدام نمایند. یکی از این موارد شرایط سنی مورد قبول برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا است.

این شرایط برای مقطع کارشناسی‌ارشد به این صورت است که سن شما حتماً باید کمتر از ۳۵ سال باشد. همچنین جهت ورود به مقطع دکترا نیز باید سن شما زیر ۴۰ سال باشد تا مورد تأیید اولیه این کشور برای ورود و تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا قرار بگیرید.

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا به همراه بورسیه تحصیلی

بورسیه‏های تحصیلی ایتالیا به دانشجویانی ارائه می‌شود که شرایط دریافت این بورسیه‌ها را داشته باشند. در واقع وجود بورسیه‌های تحصیلی متعدد موجب شده است افراد زیادی برای تحصیل ارشد در ایتالیا داوطلب باشند. می‌توان گفت که وجود بورسیه‎های تحصیلی یکی از دلایل اصلی انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل در رشته‎های مختلف است. به‌طورکلی انواع بورسیه تحصیل در ایتالیا شامل موارد بیان شده در زیر است:

  • بورس تحصیلی بر اساس شایستگی: بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا بر اساس شایستگی علمی بورسیه می‌دهند که شامل مبالغی از 12،500 تا 20،000 یورو در سال است.
  • بورس تحصیلی دولت ایتالیا برای دانشجویان خارجی: این نوع کمک‌هزینه مالی به دانشجویانی که در ایتالیا تحصیل می‌کنند (اعم از دانشجویان ایتالیایی یا خارجی) و همچنین به دانشجویان ایتالیایی ارائه می‌گردد که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. این مبلغ در طول مدت تحصیل حدود 900 یورو در ماه است.
  • طرح‌های تأمین شده توسط شرکت: برخی از نهادها و مؤسسات ممکن است بودجه جزئی یا کامل را برای دانشجویان خصوصاً در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا مشخص و ارائه کنند.
هزینه تحصیل ارشد در ایتالیا

هزینه تحصیل ارشد در ایتالیا 2024

به‌طورکلی باید گفت که هزینه‎های تحصیل در ایتالیا نسبت به کشورهای تاپ اروپایی مناسب‌تر است. در واقع هزینه‎های مناسب تحصیلی در دانشگاه‌های تاپ این کشور سبب روی‌آوردن دانشجویان کشورهای خارجی به ایتالیا شده است. لازم به ذکر است که دانشگاه‌های مختلف بر اساس رشته و مقطع تحصیلی شهریه‌های متفاوتی را در نظر می‌گیرند. در جدول زیر می‌توانید لیستی از متوسط هزینه‎های تحصیل ارشد در ایتالیا با بالاترین رتبه را مشاهده نمایید.

نام دانشگاه متوسط شهریه در سال
دانشگاه بولونیا 3000 یورو
Scuola Superiore Sant’Anna 4000 یورو
دانشگاه پلی‌تکنیک میلان 3900 یورو
دانشگاه تورنتو 4000 یورو
دانشگاه پادوا 2،600 یورو

همچنین لازم است بدانید که هزینه‎های کلی زندگی دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا بین 700 تا 1000 یورو در ماه است. این هزینه‌ها شامل اقامت، غذا، حمل‌ونقل عمومی، سفر محلی و یا سرگرمی است. همان‌طور که می‌دانید زندگی در ایتالیا یک تجربه عالی است؛ اما به‌خاطر داشته باشید درصورتی‌که رم یا میلان را برای تحصیل ارشد در ایتالیا انتخاب کنید قیمت آن‌ها نسبت به دیگر شهرهای ایتالیا گران‌تر است. در زیر به بررسی متوسط هزینه‎های زندگی ماهیانه دانشجویان در این شهرهای دانشجویی پرداخته شده است که می‌تواند برای اطلاع متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا مفید واقع شود.

  • بولونیا: حدود 750 تا 1100 یورو در ماه
  • فلورانس: حدود 850 تا 1300 یورو در ماه
  • میلان و رم: بین 850 تا 1450 یورو در ماه

کار ضمن تحصیل ارشد در ایتالیا

کار حین تحصیل برای دانشجویان خصوصاً در مقطع کارشناسی‌ارشد اهمیت بیشتری دارد. کار دانشجویی علاوه بر اینکه می‌تواند موجب شود که دانشجو تا حدودی درآمدزایی کند و کمک‌هزینه‌ای برای هزینه‏های تحصیل یا زندگی باشد، می‌تواند تجربه افراد را برای کار پس از تحصیل نیز افزایش دهد. لازم به ذکر است که با ویزای دانشجویی برای ایتالیا شما فقط مجاز به کار نیمه‌وقت هستید.

همچنین دانشجویان متقاضی تحصیل ارشد در ایتالیا حداکثر 20 ساعت در هفته و 1040 ساعت در سال مجاز به کار کردن در این کشور هستند. به طور کلی کار دانشجویی می‌تواند درآمدی در حدود 8 تا 10 یورو در هر ساعت برای دانشجوی متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا داشته باشد.

مزایای ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

مزایای ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

همان‌طور که قابل‌پیش‌بینی است تحصیل ارشد در ایتالیا یا به‌طورکلی تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا مزایای بسیاری را در پیش خواهد داشت. در این بخش قصد داریم به‌صورت تیتروار به برخی از این مزایا جهت اطلاع متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اشاره کنیم. این مزایا عبارت‌اند از:

  • دانشگاه‌های این کشور از جایگاه علمی خاصی در دنیا برخوردارند و دارای رتبه‌های برتر هستند.
  • شما می‌توانید تحصیل رایگان در ایتالیا داشته باشید.
  • شما می‌توانید بدون نیاز به یادگیری زبان این کشور و تنها با تسلط به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل نمایید.
  • هزینه های تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا بسیار معقول و مقرون‌به‌صرفه است.
  • باتوجه‌به مهاجرپذیر بودن این کشور و وجود دانشجویان بین‌المللی از اقصی‌نقاط جهان شما می‌توانید بافرهنگ بسیاری از ملل و کشورها آشنا شوید.
  • مهاجرپذیر بودن کشور ایتالیا و مهربان و شاد بودن مردمان این کشور از دیگر مزایای این کشور است.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل ارشد در ایتالیا

دانشگاه‌های برتر ایتالیا به ترتیب رتبه در ایتالیا در جدول زیر به همراه رتبه‌بندی جهانی آن‌ها برای اطلاع متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بیان شده است. اگر تمایل به تحصیل ارشد در ایتالیا دارید باتوجه‌به این جدول می‌توانید برای انتخاب دانشگاه اقدام نمایید.

دانشگاه‌ها رتبه‌بندی جهانی در سال 2023
دانشگاه بولونیا 116
دانشگاه ساپینزا رم 119
دانشگاه پادووا 116
دانشگاه ویتا – سلام دانشگاه سان رافائل 349
دانشگاه تورنتو 237
دانشگاه میلان 155
دانشگاه میلانو – بیکوکا 276
ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد در ایتالیا

ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین مسائلی که بسیاری از دانشجویان خارجی با آن روبه‌رو هستند دریافت ویزای تحصیلی در ایتالیا است. لازم به ذکر است درصورتی‌که دانشجو از اتحادیه اروپا باشد می‌تواند بدون ویزای تحصیلی به تحصیل در این کشور مشغول شود. البته همراه‌داشتن پاسپورت معتبر و یا کارت شناسایی برای تحصیل ارشد در ایتالیا الزامی است و پس از آن برای ثبت اقامت در ایستگاه پلیس یا تالار محلی شهر کافی است آدرسی در ایتالیا ارائه کند.

شرایط برای دانشجویی که عضو اتحادیه اروپا نباشد به نحوی دیگر است که دریافت ویزای تحصیلی در ایتالیا را باید در اولویت کارهای پیش از مهاجرت تحصیلی به ایتالیا قرار دهد. برای دریافت ویزای تحصیلی از سفارت و یا کنسولگری ایتالیا حدود ۳ ماه زمان موردنیاز است. همچنین ۵۰ یورو هم هزینه اداری لازم است. ازاین‌رو دانشجو می‌بایست پس از دریافت پذیرش دانشگاه جهت درخواست ویزا اقدام نماید. مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست ویزا
  • نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیا
  • عکس جدید به سبک پاسپورت
  • مدرک اقامت در ایتالیا
  • گواهی بیمه سلامت
  • گذرنامه یا سند مسافرتی (حداقل سه ماه پس از انقضای ویزا اعتبار داشته باشد)
  • مدرک حمایت مالی در طول تحصیل به ارزش ۴۴۸.۰۷ یورو در ماه
  • مدارکی مبتنی بر دریافت بورسیه

در صورت داشتن ویزای تحصیلی بعد از ورود به ایتالیا دانشجویان تا ۸ روز فرصت دارند تا در تالار شهر و یا ایستگاه پلیس برای دریافت مجوز اقامت باهدف تحصیلی ثبت نام نمایند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که دانشجویان بین‌المللی که باهدف دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد در ایتالیا تحصیل می‌کنند آینده شغلی درخشانی خواهند داشت؛ زیرا سطح اعتبار و ارزش مدارک تحصیلی در ایتالیا به نحوی است که دانشجویان می‌توانند به‌راحتی در حوزه موردعلاقه خود فعالیت نمایند.

سعی کردیم با بیان مطالبی مانند مزایا، شرایط و مدارک موردنیاز برای تحصیل ارشد در ایتالیا و هم چنین ویزا تحصیلی، هزینه‌ها و بورسیه‌هایی که به دانشجویان تعلق می‌گیرد به افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا دارند کمک کنیم تا بتوانند با آگاهی و اطمینان کامل کشور ایتالیا را برای گذراندن این دوره انتخاب نمایند. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بورسیه ارشد ایتالیا و همچنین دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل همراه باشید.

Leave a comment