Skip links
تحصیل داروسازی در ایتالیا

تحصیل داروسازی در ایتالیا

انتخاب گزینه تحصیل داروسازی در ایتالیا یکی از موارد مناسب برای دانشجویان بین‌المللی است که قصد دارند با هزینه‌ای مناسب در یک دانشگاه معتبر تحصیل کنند. به دلیل شرایط تحصیلی مطلوب، مناسب‌بودن هزینه تحصیل و اعتبار دانشگاه‌های ایتالیا در سطح جهانی، بسیاری از دانشجویان خارجی برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام می‌کنند. از طرف دیگر امکان اخذ بورسیه داروسازی ایتالیا، از دیگر مزایای تحصیل این رشته در ایتالیا است.

در ایتالیا دانشگاه‌های معتبر زیادی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی فعالیت می‌کنند و این رشته‌ها را با اساتید معتبر و در بهترین سطح علمی، آموزشی و تجهیزات مدرن ارائه می‌دهند. به دلیل اعتبار بالای دانشگاه‌های ایتالیا در سطح جهانی، مدرک داروسازی این دانشگاه‌ها در تمام کشورهای جهان مورد قبول بوده و فارغ‌التحصیلان می‌توانند در سایر کشورها نیز مشغول به کار شوند. در این مقاله از فرهنگ ملل اطلاعات لازم درباره شرایط، مدارک، هزینه و دانشگاه‌های تحصیل داروسازی در ایتالیا را بررسی می‌کنیم.

تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یکی از مناسب‌ترین کشورهای اروپایی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی است. اعتبار بالای دانشگاه‌های ایتالیا، امکانات آموزشی و علمی مدرن، استفاده از تجهیزات مدرن پژوهشی و حضور اساتید معتبر بین‌المللی از جمله دلایلی است که موجب افزایش تقاضا برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا شده است. رشته داروسازی در بین دانشجویان طرف‌داران زیادی دارد و تحصیل داروسازی در ایتالیا یکی از گزینه‌های تحصیلی مناسب برای تحصیل در خارج از کشور است.

نگاهی بر تحصیل داروسازی در ایتالیا

همانند تمام رشته‌های شاخه علوم پزشکی، رشته داروسازی نیز یکی از مشاغل پرتقاضا در جهان است. تحصیل داروسازی در ایتالیا، شامل دو دوره کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است که به‌صورت یک دوره پیوسته ۵ ساله ارائه می‌شود. در این دوره تحصیلی، دانشجویان در زمینه‌های داروسازی صنعتی، آسیب‌شناسی‌های بالینی، مکمل‌های غذایی، ایمنی دارویی، تشخیص‌ها و دستگاه‌های پزشکی و لوازم آرایشی آموزش می‌بینند.

هزینه تحصیل رشته داروسازی در ایتالیا به زبان تحصیل و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. البته دانشجویان واجد شرایط می‌توانند با استفاده از بورسیه تحصیل در ایتالیا و دریافت بورسیه داروسازی ایتالیا، تمام یا بخشی از هزینه تحصیل خود را تحت پوشش بورسیه درآورند. رشته داروسازی ایتالیا در بهترین سطح کیفی و تجهیزات علمی و تحقیقاتی ارائه می‌شوند. معمولاً در رشته داروسازی، فضا برای پیشرفت و ارتقای علاقه‌مندان به زمینه‌های تحقیقاتی وجود دارد. تمام این مزایا موجب شده تا مهاجرت تحصیلی به ایتالیا برای رشته داروسازی افزایش یابد.

دانشگاه ‌های تحصیل رشته داروسازی در ایتالیا

دانشگاه ‌های تحصیل رشته داروسازی در ایتالیا

بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا از دانشگاه‌های قدیمی و باسابقه اروپا و جهان هستند و در سطح بین‌الملل نیز اعتبار بالایی دارند. برای تحصیل داروسازی در ایتالیا گزینه‌های مختلفی از نظر انتخاب دانشگاه وجود دارد. این دانشگاه‌ها با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم آموزشی، تحقیقاتی و امکانات رفاهی، زمینه را برای افزایش اعتبار بین‌المللی و جذب دانشجویان خارجی فراهم می‌کنند. در ادامه برترین دانشگاه‌های داروسازی در ایتالیا همراه با رنکینگ آن‌ها در رشته داروسازی آمده است.

دانشگاهرتبه داروسازی QS
دانشگاه میلان34
دانشگاه بولونیا89
دانشگاه ساپینزا رم70
دانشگاه پادوا100
دانشگاه پیزا101-150
دانشگاه پاویا151-200
دانشگاه فدریکو ناپل II101-150
دانشگاه تورین201-250
دانشگاه پارما201-250
دانشگاه فلورانس201-250
دانشگاه پروجا201-250
دانشگاه تورورگاتا رم201-250
دانشگاه فرارا301-350
دانشگاه جنوا301-350
دانشگاه سالرنو251-300
دانشگاه باری251-300
دانشگاه سیه‌نا351-360
دانشگاه تریسته301-350

تمام این دانشگاه‌ها از مراکز آموزش عالی معتبر برای تحصیل داروسازی در ایتالیا هستند. در ادامه چند دانشگاه از این فهرست را بررسی می‌کنیم.

1. دانشگاه میلان

دانشگاه دولتی میلان در سال 1924 در شهر میلان تأسیس شد. این دانشگاه یکی از مراکز آموزش عالی بسیار معتبر برای تحصیل داروسازی در ایتالیا است. دانشگاه میلان تنها دانشگاه ایتالیایی عضو اتحادیه دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپا (LERU) است.

وجود انواع آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، همکاری با مراکز معتبر علمی جهان و اعتبار دادن به محققان، این دانشگاه را به محیطی عالی برای تحصیل رشته داروسازی تبدیل کرده است. ارائه بورسیه داروسازی ایتالیا توسط دانشگاه میلان و فرصت‌های کارآموزی، از دیگر دلایل مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و تحصیل در دانشگاه میلان است.

2. تحصیل داروسازی در ایتالیا؛ دانشگاه بولونیا

از دیگر دانشگاه‌های قدیمی ایتالیا، دانشگاه بولونیا است که در سال 1088 تأسیس شد. این دانشگاه که سابقه فعالیتی بیش از 900 سال دارد در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جزء 5 دانشگاه برتر ایتالیا است. رشته داروسازی از رشته‌های تحصیلی مهم این دانشگاه است که دانشکده مجزا با تمام امکانات آموزشی و تحقیقاتی مجهز دارد.

 دانشگاه بولونیا به‌عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی جامع، انتخاب مناسبی برای تحصیل داروسازی در ایتالیا است. دانشگاه بولونیا برای غنی‌سازی جامعه علمی جهانی و تشویق دانشجویان خارجی بورسیه‌های تحصیلی، ازجمله بورسیه داروسازی ایتالیا به دانشجویان خود اعطا می‌کند.

3. دانشگاه ساپینزا رم

سومین دانشگاه معتبر برای تحصیل داروسازی در ایتالیا، دانشگاه ساپینزا است. این دانشگاه در سال 1303 میلادی در شهر رم تأسیس شد و در طول قرن‌ها فعالیت خود توانسته است ازنظر کیفیت آموزش، تحقیقات و اعتبار بین‌المللی در زمره برترین دانشگاه‌های اروپا قرار گیرد.

رشته داروسازی از رشته‌های تحقیقاتی و مهم دانشگاه ساپینزا رم است که به دلیل جنبه‌های تحقیقاتی آن، اهمیت زیادی در این دانشگاه دارد. مناسب‌بودن هزینه تحصیل در این دانشگاه دولتی و امکانات علمی و پژوهشی، آن را به یکی از مقاصد مهم متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا تبدیل کرده است.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا؛ طول دوره تحصیل داروسازی در ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا؛ طول دوره تحصیل داروسازی در ایتالیا

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، دوره داروسازی دارای یک مقطع ۵ ساله کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پیوسته است. در این دوره از تحصیل داروسازی در ایتالیا، دانشجویان باید 300 واحد درسی را بگذرانند. دوره دکترا نیز 3 سال است که یک نیمسال آن مختص مطالعات تئوری در دانشگاه و 2.5 سال بعدی به تحقیقات، آماده‌سازی رساله دکترا و فعالیت در بازار کار داروسازی اختصاص دارد.

زبان تحصیل در رشته داروسازی ایتالیا

زبان تحصیل داروسازی در برخی دانشگاه‌های ایتالیا انگلیسی و در برخی دیگر ایتالیایی است. به همین دلیل لازم است قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، متقاضیان تمام اطلاعات لازم درباره زبان تحصیل در دانشگاه موردنظر را کسب کنند. برای تحصیل داروسازی به زبان ایتالیایی، متقاضیان باید در آزمون تولک مد شرکت کنند. به همین دلیل لازم است متقاضی مدرک زبان ایتالیایی CELI و CILS در حداقل سطح B1 داشته باشد.

 متقاضیان تحصیل داروسازی در ایتالیا به زبان انگلیسی، باید در آزمون تولک اف که شبیه آزمون آیمت است شرکت کرده و حداقل نمره قبولی را کسب کنند. تنها دو دانشگاه بولونیا و تورورگاتا رشته داروسازی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. ناگفته نماند امکان تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان هم هست که توسط برخی از دانشگاه ها ارائه می‌شود.

بورسیه داروسازی در ایتالیا

بورسیه داروسازی در ایتالیا

یکی دیگر از مزایای تحصیل داروسازی در ایتالیا امکان اخذ بورسیه تحصیلی است. باوجوداینکه هزینه تحصیل در ایتالیا به‌ویژه در دانشگاه‌های دولتی بسیار مناسب است؛ ولی دانشگاه‌های این کشور فرصت اخذ بورسیه را نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. انواع مختلف بورسیه داروسازی در ایتالیا وجود دارد که دانشجویان واجد شرایط می‌توانند برای آن درخواست دهند. انواع بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا عبارت‌اند از:

1. بورسیه براساس درآمد سالانه خانواده

یکی از آسان‌ترین بورسیه‌ها کمک‌هزینه تحصیلی است که بر اساس درآمد سالیانه خانواده به فرد تعلق می‌گیرد؛ اگر متقاضی از یک دانشگاه دولتی پذیرش گرفته باشد و ثابت کند درآمد سالانه خانواده او کمتر از 23.000 دلار است واجد شرایط دریافت این بورسیه می‌شود. این بورسیه شامل دریافت میانگین سالانه 5.000 یورو کمک هزینه تحصیلی، پوشش شهریه 156 یورو در سال، خوابگاه رایگان و کارت غذای رایگان برای ناهار است.

2. بورسیه استانی ایتالیا (DSU)

تحصیل رایگان در ایتالیا با این بورسیه داروسازی ایتالیا که بر اساس وضعیت مالی خانواده است و به دانشجویان مشغول به تحصیل داروسازی در ایتالیا نیز تعلق می‌گیرد، امکان پذیر است. دانشجو بر اساس وضعیت درآمد خانواده، در یکی از گروه‌های بورسیه استانی ایتالیا قرار گرفته و از مزایای اقامت رایگان، معاف از پرداخت شهریه دانشگاه، غذای رایگان و پوشش هزینه‌های جانبی برخوردار می‌شود.

3. بورسیه اراسموس پلاس

یکی دیگر از بورسیه‌های تحصیل داروسازی در ایتالیا، بورسیه اراسموس پلاس است که توسط دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه ساپینزا ارائه می‌شود. این برنامه که تمام کشورهای اروپایی را پوشش می‌دهد از اولویت‌ها و فعالیت‌های آموزشی در اروپا پشتیبانی می‌کند. مزیت دریافت بورسیه، در کنار سایر مزایای تحصیلی بر افزایش تقاضا برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا نقش زیادی دارد.

هزینه تحصیل داروسازی در ایتالیا

نوع دانشگاه، زبان تحصیل و مقطع تحصیلی تعیین‌کننده هزینه تحصیل داروسازی در ایتالیا است؛ به‌عنوان‌مثال شهریه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور بین 1000 تا 3000 یورو است. دانشگاه‌های ایتالیا شرایط پرداخت اقساطی شهریه را نیز برای دانشجویان فراهم کرده‌اند. در ادامه میانگین هزینه تحصیل داروسازی در برخی دانشگاه‌های ایتالیا به دلار آمده است.

دانشگاهمیانگین شهریه تحصیلی
فلورانس1.500 دلار
پالرمو6.748 دلار
میلان1.202 دلار
اوربینو1.184 دلار
باری1.640 دلار
پارما1.000 دلار
ناپل فدریکو1.200 دلار
کالیاری1.700 دلار
پاویا2.000 دلار

شهریه‌های ذکرشده در جدول تقریبی هستند. به همین دلیل لازم است متقاضیان قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، اطلاعات لازم درباره تمام هزینه‌ها شامل شهریه دانشگاه، هزینه زندگی و هزینه اقامت را از وب‌سایت دانشگاه موردنظر کسب کنند. بر اساس آخرین اطلاعات و آمار، هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی ماهانه حدود 450-350 یورو است و هزینه خوراک ماهانه نیز حدود 250 یورو در ماه برای هر دانشجو محاسبه می‌شود. البته با داشتن شرایط لازم و اخذ بورسیه داروسازی ایتالیا میزان زیادی از این هزینه‌ها تحت پوشش بورسیه قرار می‌گیرد.

مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در ایتالیا

مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در ایتالیا

از دیگر موارد مهم برای تحصیل داروسازی در ایتالیا، آماده‌سازی تمام مدارک موردنیاز است که باید کامل و بی‌نقص باشند. ممکن است علاوه بر مدارک عمومی موردنیاز، هر دانشگاه مدارک دیگری نیز اعلام کند که باید با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه در این مورد نیز اطلاعات لازم را کسب کرد. مهم‌ترین مدارک برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به‌منظور تحصیل در رشته داروسازی عبارت‌اند از:

  • مدارک شناسایی با ترجمه رسمی
  • اسکن پاسپورت دارای حداقل اعتبار دو سال
  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات با ترجمه رسمی
  • مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی با ترجمه رسمی
  • ارائه مدرک زبان تافل، آیلتس یا زبان ایتالیایی
  • گواهی قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های ایتالیا
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی پرداخت هزینه‌های بررسی مدارک و شهریه تحصیل
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی عدم سوءپیشینه

جمع‌بندی

تحصیل داروسازی در ایتالیا از گزینه‌های بسیار مناسب برای ادامه تحصیل در خارج از کشور است. دانشگاه‌های ایتالیا از دانشگاه‌های قدیمی، معتبر و باسابقه علمی و تحقیقاتی بالا هستند. از طرف دیگر مناسب‌بودن هزینه تحصیل و امکانات علمی و آموزشی موجب افزایش تقاضا برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا شده است. دانشگاه‌های همچون میلان، پالرمو، جنوا، ساپینزا، فلورانس، بولونیا و پیزا از دانشگاه‌های معتبر ایتالیا در رشته داروسازی هستند.

اهمیت‌دادن به فعالیت‌های تحقیقاتی و امکانات آموزشی عالی موجب افزایش اعتبار این دانشگاه‌ها در سطح جهان و افزایش حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایتالیا شده است. از دیگر مزایای تحصیل داروسازی در ایتالیا، امکان اخذ بورسیه داروسازی ایتالیا است که بخش زیادی یا تمام هزینه تحصیل و هزینه زندگی دانشجویان را پوشش می‌دهد.

مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل با تیم مهاجرتی متخصص خود، تلاش می‌کند جدیدترین اطلاعات مربوط به تحصیل در کشورهای مختلف جهان و دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی را جمع‌آوری و در اختیار متقاضیان قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در خارج از کشور از طریق مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

Leave a comment