Skip links
تحصیل داروسازی در ترکیه 2024

تحصیل داروسازی در ترکیه 2024

رشته داروسازی همانند رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی طرف‌داران زیادی دارد و دراین‌بین بسیاری از دانشجویان، تحصیل داروسازی در ترکیه را انتخاب می‌کنند. علاوه بر آینده شغلی عالی برای رشته داروسازی، برخی دانشجویان به دلیل علاقه به امور تحقیقاتی در زمینه شیمی و زیست‌شناسی این رشته را انتخاب می‌کنند. دانشگاه‌های ترکیه از دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر هستند که با ایجاد زیرساخت‌های علمی و تحصیلی استاندارد شرایط حضور دانشجویان خارجی را فراهم کرده‌اند.

باتوجه‌به اعتبار دانشگاه‌ها، حضور اساتید معتبر و برنامه تبادل دانشجو بین دانشگاه‌های ترکیه و دانشگاه‌های اروپا و آمریکا، بسیاری از علاقه‌مندان برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه اقدام می‌کنند. هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه به دانشگاه محل تحصیل، مقطع تحصیلی و زبان تحصیل بستگی دارد. در این مقاله از فرهنگ ملل تحصیل داروسازی در ترکیه را بررسی می‌کنیم.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

کشور ترکیه دارای سیستم آموزشی جوانی است و در چند دهه اخیر تلاش‌های زیادی برای ارتقای آن انجام داده است. سرمایه‌گذاری در بخش سیستم آموزش عالی، فراهم‌سازی بهترین امکانات علمی، تحصیلی و رفاهی و حضور اساتید معتبر از جمله دلایل اعتبار دانشگاه‌های ترکیه در سطح بین‌المللی است. این کشور عضو معاهده بولونیا بوده و یک سیستم آموزشی یکپارچه و منظم دارد. همچنین مناسب‌بودن هزینه تحصیل در ترکیه از دیگر مزایای تحصیل در این کشور است.

رشته‌های شاخه پزشکی از جمله رشته‌های پرطرف‌دار هستند که هرساله بسیاری از دانشجویان سراسر جهان برای آن اقدام می‌کنند. دراین‌بین تحصیل داروسازی در ترکیه نیز باتوجه‌به کار مناسب و زمینه‌های تحقیقاتی جذاب، متقاضیان زیادی دارد. بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه در رشته‌های مختلف پزشکی همچون رشته داروسازی اعتبار خوبی داشته و بهترین تجهیزات علمی، لابراتوارهای پیشرفته و مدرن در این دانشگاه‌ها وجود دارد. دانشگاه‌های ترکیه و به‌ویژه دانشگاه‌های پزشکی این کشور با مراکز و دانشگاه‌های معتبر جهان همکاری‌های علمی و پژوهشی دارند. تمام این عوامل موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به ترکیه شده است.

شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه

شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه

 دانشجویان باید قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی اطلاعات لازم را درباره شرایط تحصیلی، پذیرش دانشگاه‌ها و هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه به دست آورند. برخی از شرایط عمومی هستند و بین تمام دانشگاه‌ها مشترک‌اند. از طرف دیگر علاوه بر شرایط عمومی تحصیل داروسازی در ترکیه ممکن است برخی دانشگاه‌ها شرایط خاصی برای پذیرش داشته باشند. شرایط عمومی تحصیل رشته داروسازی در ترکیه عبارت‌اند از:

1. مدارک تحصیلی

ارائه مدارک تحصیلی یکی از اولین شرایط تحصیل در ترکیه است. برای تحصیل داروسازی در ترکیه در مقطع کارشناسی ارائه مدرک دیپلم دبیرستان همراه با ریزنمرات و برای دوره تحصیلات تکمیلی علاوه بر مدرک دیپلم، مدرک تحصیلات دانشگاهی الزامی است. نکته مهم اینکه تمامی مدارک تحصیلی و ریزنمرات باید به زبان انگلیسی یا ترکی ترجمه شده باشد.

2. زبان تحصیل

تحصیل داروسازی در ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شود. متقاضیان باید بتوانند مهارت خود در زبان انتخابی خود را اثبات کنند. از طرف دیگر برای پذیرش در اغلب دانشگاه‌ها ارائه مدرک زبان ترکی (تومر) یا مدرک زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس) الزامی است.

3. قبولی در آزمون ورودی

از دیگر شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه شرکت در آزمون‌های ورودی و کسب حداقل نمره قبولی در آن‌ها است. البته امکان تحصیل در ترکیه بدون آزمون در دانشگاه‌های خصوصی وجود دارد. به دلیل رقابت بالا برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و دشوار بودن آزمون ورودی، بسیاری از دانشجویان خارجی با پرداخت هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه وارد دانشگاه خصوصی می‌شوند.

همچنین برخی دانشگاه‌ها آزمون زبان برگزار می‌کنند تا میزان مهارت زبانی دانشجویان ارزیابی شود. در صورت عدم قبولی در آزمون، متقاضیان باید در دوره مهارت زبانی قبل از دانشگاه شرکت کنند. به همین دلیل لازم است قبل از مهاجرت تحصیلی به ترکیه مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید و با داشتن مدرک زبان معتبر شانس پذیرش خود را افزایش دهید.

4. تحصیل داروسازی در ترکیه؛ هزینه تحصیل

یکی از مزایای انتخاب ترکیه به عنوان کشور مقصد جهت تحصیل مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در ترکیه است. هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه به مقطع تحصیلی، زبان تحصیل و نوع دانشگاه بستگی دارد. هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه در دانشگاه‌های دولتی کمتر از دانشگاه‌های خصوصی است؛ ولی رقابت برای ورود به دانشگاه دولتی بیشتر و آزمون ورودی نیز دشوار است.

5. شرط سن

از دیگر شرایط تحصیل داروسازی در ترکیه شرط سن است. در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی، در دانشگاه‌های دولتی ترکیه شرط سن و گپ تحصیلی اهمیت بیشتری دارد. معمولاً محدوده سنی بین 25-18 سال برای دوره کارشناسی و سنین 30 و 34 سال برای مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا موردنظر است. دانشگاه‌های خصوصی ترکیه درباره گپ تحصیلی و شرط سن سخت‌گیری کمتری اعمال می‌کنند. در مواردی هم که دانشجو دارای رزومه علمی و سابقه تحصیلی بسیار خوبی باشد شرط سن نادیده گرفته می‌شود. اما درباره اخذ بورسیه تحصیلی شرط سن اهمیت دارد.

آزمون های ورودی دانشگاه های داروسازی ترکیه

آزمون های ورودی دانشگاه های داروسازی ترکیه

برای تحصیل داروسازی در ترکیه به‌ویژه در دانشگاه‌های دولتی، شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره قبولی یکی از شروط مهم پذیرش است. برخی از دانشگاه‌های خصوصی نیز برای پذیرش دانشجویان آزمون برگزار می‌کنند. در ادامه آزمون‌های دانشگاه‌ها و حداقل نمره قبولی آمده است.

آزمون دانشگاه‌های دولتیآزمون YOSآزمون SAT
حداقل نمره قبولی60 از 1001000 از 1600
آزمون دانشگاه‌های خصوصیحداقل نمره قبولی
آزمون SAT900 از 1600
آزمون GCE3
آزمون ABITUR4
آزمون ACT21

دانشگاه های برتر تحصیل داروسازی در ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه به‌ویژه دانشگاه‌های گروه پزشکی و تمام شاخه‌های آن بهترین امکانات تحصیلی، علمی و رفاهی را فراهم می‌کنند و از این طریق اعتبار خود را در سطح جهان افزایش می‌دهند. تحصیل در ترکیه دروازه‌ای برای ورود به مجامع علمی و دانشگاه‌های معتبر اروپا و ورود به بازار کار بین‌المللی است.

تمام این عوامل موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به ترکیه شده است. در ادامه برترین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برای تحصیل داروسازی در ترکیه آمده است:

  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه ارجیس
  • دانشگاه اژه ازمیر
  • دانشگاه باشکنت
  • دانشگاه یدی تپه
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه ایستینیه
  • دانشگاه فنرباغچه
  • دانشگاه بیرونی
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه بغازیچی
  • دانشگاه آجی بادام
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه مدیپول استانبول
پذیرش بدون آزمون در رشته داروسازی ترکیه

پذیرش بدون آزمون در رشته داروسازی ترکیه

برخی دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش متقاضیان دارای رزومه تحصیلی عالی، ظرفیت مشخصی قرار داده‌اند. این افراد با ارائه مدارک علمی، تحصیلی و رزومه خود می‌توانند بدون آزمون ورودی به تحصیل داروسازی در ترکیه بپردازند. برخی دانشگاه‌های خصوصی ترکیه نیز باتوجه‌به سابقه تحصیلی و شرط معدل، دانشجویان را بدون آزمون می‌پذیرند.

البته شرط معدل در دانشگاه‌های خصوصی کمتر از دانشگاه‌های دولتی است. معمولاً معدل مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه و دانشگاه‌های دولتی بالای 18 و برای دانشگاه‌های خصوصی بین 15 تا 16 است. به همین ترتیب هزینه تحصیل رشته  داروسازی ترکیه در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است.

رشته های تخصص تحصیل داروسازی در ترکیه

رشته داروسازی دارای گرایش‌ها و تخصص‌های متنوعی است و دانشجویان بعد از طی‌کردن دوره عمومی، در دوره تخصصی تحصیل داروسازی در ترکیه بر اساس علاقه خود یکی از گرایش‌ها را انتخاب می‌کنند. گرایش‌های تخصصی داروسازی عبارت‌اند از:

  • داروسازی بالینی
  • شیمی دارویی
  • گیاهان دارویی
  • بیوتکنولوژی دارویی
  • نانوفناوری دارویی
  • داروسازی هسته‌ای
  • فارماسیوتیکس
  • فارماکوکنزی
  • اقتصاد مدیریت و دارو

مناسب‌بودن هزینه تحصیل، وجود تخصص‌ها و گرایش‌های متنوع رشته داروسازی موجب شده تا بسیاری از علاقه‌مندان رشته داروسازی، مهاجرت تحصیلی به ترکیه را انتخاب کنند.

درآمد رشته داروسازی در ترکیه

درآمد رشته داروسازی در ترکیه

رشته داروسازی از رشته‌های جذاب علوم پزشکی است که علاوه بر جذابیت‌های تحصیلی و تحقیقاتی، آینده شغلی خوبی نیز دارد. دانشجویان بعد از پایان تحصیل داروسازی در ترکیه می‌توانند به‌عنوان داروساز، مدیر شرکت دارویی، پژوهشگر، استاد دانشگاه یا مشاور شرکت‌های دارویی مشغول به کار شوند. کار پس از تحصیل در ترکیه از دیگر مزایای مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه است.

درآمد داروسازان در ترکیه به سابقه کار، میزان تحصیلات و مهارت آنان بستگی دارد. به طور میانگین درآمد داروسازی در ترکیه بین 10.000-6.000 دلار در سال است. البته براساس مواردی که گفته شد این میزان درآمد ممکن است بیشتر یا اندکی کمتر باشد. باتوجه‌به درآمد خوب این رشته، تقبل هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه معقولانه است.

مقاطع تحصیلی رشته داروسازی

تحصیل داروسازی در ترکیه در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. در ادامه مقاطع تحصیلی رشته داروسازی ترکیه را بررسی می‌کنیم.

  • دوره کارشناسی: طول دوره کارشناسی داروسازی در ترکیه 4 سال است و در این دوره دانشجویان مبانی اساسی داروسازی را فرامی‌گیرند.
  • دوره کارشناسی‌ارشد: طول دوره تحصیل داروسازی در ترکیه در مقطع ارشد 3 سال است و دانشجویان یکی از رشته‌های تخصصی این رشته را انتخاب می‌کنند. یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل در دوره کارشناسی‌ارشد داروسازی، شرکت در آزمون ورودی EUC و کسب نمره قبولی است. البته شرط پذیرش در برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه حاجت تپه قبولی در آزمون ALES و طی کردن یک سال پیش‌نیاز اجباری پذیرش است.
  • مقطع دکترا: طول دوره دکترای داروسازی در ترکیه 4 سال است. این دوره تمرکز بیشتری بر پژوهش و تحقیقات دانشجویان دارد. رشته‌های سم شناسی دارویی، شیمی دارویی، فارماکولوژی و فارماکوکنزی از جمله رشته های تخصصی این دوره هستند.
هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه و بورسیه ها

هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه و بورسیه ها

مدیریت هزینه‌ها و اطلاع از هزینه تحصیل یکی از موارد مهمی است که قبل از مهاجرت تحصیلی به ترکیه باید موردتوجه قرار گیرد. هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه به دانشگاه محل تحصیل (خصوصی یا دولتی)، زبان و مقطع تحصیلی بستگی دارد. در ادامه هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه در برخی دانشگاه‌های این کشور آمده است:

دانشگاهشهریه تحصیل
دانشگاه آنکارا (ترکی)15.000 دلار
دانشگاه آنکارا (انگلیسی)18.000 دلار
دانشگاه استانبول1310 لیر
دانشگاه آتاتورک752 دلار
دانشگاه حاجت تپه4.900 دلار
دانشگاه مدیپول استانبول (ترکی)10.500 دلار
دانشگاه مدیپول استانبول (انگلیسی)16.500 دلار
دانشگاه ایستنیه (ترکی)11.000 دلار
دانشگاه ایستنیه (انگلیسی)12.100 دلار
دانشگاه فنرباغچه (ترکی)8.000 دلار
دانشگاه فنرباغچه (انگلیسی)10.000 دلار
دانشگاه آجی بادام (انگلیسی)15.000 دلار
دانشگاه یدی تپه20.000 دلار
دانشگاه باشکنت14.500 دلار

 بورسیه‌های تحصیلی یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه است که باتوجه‌به شایستگی‌های علمی دانشجویان به آن‌ها ارائه می‌شود. این بورسیه‌ها شامل بورسیه‌های دولتی و بورسیه‌های سازمان‌ها، بنیادها و دانشگاه‌های خصوصی است که به دانشجویان مشغول به تحصیل داروسازی در ترکیه و سایر رشته‌های علوم پزشکی اعطا می‌شود.

اخذ بورسیه تحصیلی می‌تواند تمام یا بخشی از هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه را پوشش دهد. برای اخذ بورسیه تحصیلی شرط سن مطرح است و همچنین برخی دانشگاه‌های خصوصی برای اعطای بورسیه به دانشجویان آزمون بورسیه برگزار می‌کنند. برخی سازمان‌های خصوصی اعطای بورسیه عبارت‌اند از:

  • مرکز سلامت اطلس
  • اتاق پزشکی استانبول
  • بنیاد سلامت حیات
  • اتاق پزشکی بورسا
  • اتاق پزشکی آنکارا
  • انجمن پزشکان ملی‌گرا
  • مؤسسه بورسیه تحصیلی پروفسور دوغان شاهین

مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در ترکیه

برای تحصیل داروسازی در ترکیه، متقاضیان باید ابتدا از دانشگاه موردنظر خود پذیرش تحصیلی بگیرند. برای اخذ پذیرش تحصیلی، ابتدا به وب‌سایت دانشگاه موردنظر مراجعه کرده و فرم‌پذیرش دانشگاه را دانلود کنید. بعد از تکمیل فرم درخواست پذیرش آن را همراه با مدارک خواسته شده آپلود کنید. مدارک لازم شامل مدارک تحصیلی با ترجمه رسمی، مدارک شناسایی با ترجمه رسمی، پاسپورت معتبر و گواهی پزشکی و عدم سوءپیشینه هستند. بعد از دریافت نامه رسمی دانشگاه مبنی بر اخذ پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی باید دیگر مدارک لازم را  آماده و برای دانشگاه ارسال کنید.

  • نامه رسمی پذیرش تحصیلی دانشگاه
  • مدرک دیپلم پایان دبیرستان و ریزنمرات با ترجمه رسمی (برای دوره کارشناسی)
  • مدرک تحصیلات دانشگاهی با ترجمه رسمی (برای دوره تحصیلات تکمیلی)
  • گذرنامه معتبر با حداقل اعتبار لازم
  • مدارک شناسایی و هویتی با ترجمه رسمی
  • ارائه مدرک زبان ترکی (تومر) یا انگلیسی تافل/ آیلتس
  • گواهی قبولی در آزمون‌ ورودی تحصیل داروسازی در ترکیه
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی پرداخت هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • ویزای تحصیلی
  • گواهی عدم سوءپیشینه

جمع‌بندی

رشته داروسازی از رشته‌های جذاب رشته علوم پزشکی است و سالانه بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در این رشته مهاجرت تحصیلی به ترکیه را انتخاب می‌کنند. تحصیل داروسازی در ترکیه فرصتی مناسب برای دستیابی به یک آینده شغلی مناسب است و شرایط پذیرش این رشته در دانشگاه‌های ترکیه بسیار مناسب است.

به همین دلیل تحصیل در ترکیه گزینه‌ای مناسب برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است. هزینه تحصیل رشته داروسازی ترکیه به مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه و زبان تحصیل بستگی دارد. دانشگاه‌های ترکیه با داشتن اعتبار بین‌المللی و امکانات علمی و تحصیلی استاندارد گزینه‌ای مناسب برای تحصیل هستند.

مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل باهدف کمک به متقاضیان مهاجرت تحصیلی، جدیدترین اطلاعات مربوط به شرایط تحصیل در کشورهای مختلف را جمع‌آوری و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. برای آگاهی از شرایط تحصیل خارج از کشور و دریافت اطلاعات، به بخش مشاوره رایگان مراجعه کنید.

Leave a comment