Skip links
تحصیل داروسازی در روسیه

تحصیل داروسازی در روسیه

گزینه تحصیل داروسازی در روسیه یکی از گزینه‌های تحصیلی جذاب در خارج از کشور است. رشته داروسازی یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین رشته‌های شاخه گروه پزشکی است. علاقه‌مندان به رشته‌های تحقیقاتی و شیمی دارویی معمولاً وارد این رشته می‌شوند. باتوجه‌به شرایط مطلوب تحصیلی در روسیه، بسیاری از دانشجویان بین‌الملل گزینه مهاجرت تحصیلی به روسیه را انتخاب می‌کنند.

برخورداری از امکانات آموزشی استاندارد و مناسب‌بودن هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه از جمله عواملی است که دانشجویان خارجی برای تحصیل عازم روسیه می‌شوند. در این مقاله از موسسه مهاجرتی فرهنگ ملل تلاش می‌کنیم بهترین اطلاعات مربوط به تحصیل داروسازی در روسیه را در اختیار شما قرار دهیم.

تحصیل در روسیه

روسیه از جمله کشورهای عضو بریکس است و تلاش می‌کند اقتصاد خود را بیش‌ازپیش رونق بخشد. یکی از حوزه‌های موردتوجه دولت روسیه، سرمایه‌گذاری در بخش سیستم آموزش عالی است. به همین دلیل تلاش می‌کند با توسعه زیرساخت‌های مهم آموزش عالی شرایط لازم و استاندارد برای حضور دانشجویان بین‌المللی را فراهم کند.

رشته‌های پزشکی در سراسر دنیا طرف‌داران زیادی دارند و دانشگاه‌های روسیه از جمله دانشگاه‌هایی هستند که تجهیزات پیشرفته برای تحصیل رشته‌های پزشکی را فراهم کرده‌اند. به همین دلیل تحصیل داروسازی در روسیه موردتوجه دانشجویان خارجی قرار گرفته است.

مزایای تحصیل داروسازی در روسیه

کشور روسیه در تلاش برای افزایش اعتبار دانشگاه‌های خود از بهترین سیستم‌ها و تجهیزات آموزشی استاندارد در دانشگاه‌های خود استفاده می‌کند. رشته داروسازی از جمله رشته‌های تحصیلی است که پتانسیل زیادی برای زمینه‌های تحقیقاتی دارد. به همین دلیل دانشگاه‌های روسیه از نظر همکاری‌های علمی‌پژوهشی با مراکز و دانشگاه‌های معتبر جهان بسیار فعال هستند.

دانشجویانی که برای تحصیل داروسازی در روسیه وارد دانشگاه‌های این کشور می‌شوند می‌توانند با استفاده از فرصت‌های تحقیقاتی، دانش آکادمیک خود را افزایش داده و رزومه تحصیلی و کاری خوبی برای خود فراهم سازند. از دیگر مزایای تحصیل داروسازی در روسیه می‌توان به مناسب‌بودن هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه اشاره کرد.

در مقایسه با دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی، هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه بسیار مناسب است. تمامی این فاکتورها در کنار هم موجب افزایش علاقه دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به روسیه می‌شود. برخی دیگر از مزایای تحصیل در رشته داروسازی روسیه عبارت‌اند از:

  • اعتبار مدرک داروسازی روسیه در جهان
  • مناسب‌بودن هزینه زندگی دانشجویی
  • امکان اشتغال به کار بعد از اتمام تحصیلات
  • آسان بودن روند پذیرش در دانشگاه‌های داروسازی روسیه
  • مورد تأیید بودن دانشگاه‌های روسیه توسط وزارت بهداشت ایران
بهترین دانشگاه‌ های تحصیل داروسازی در روسیه

بهترین دانشگاه‌ های تحصیل داروسازی در روسیه

دانشگاه‌های روسیه برای افزایش اعتبار خود در سطح بین‌الملل تمام استانداردهای آموزشی جهانی را رعایت می‌کنند. فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، حضور اساتید معتبر بین‌المللی و همکاری‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی موجب شده است تا دانشگاه‌های روسیه در سطح جهان رتبه‌های خوبی کسب کنند. معتبر بودن دانشگاه محل تحصیل یکی دیگر از عوامل مهم برای تحصیل داروسازی در روسیه است.

در ادامه بهترین دانشگاه‌های روسیه برای تحصیل داروسازی را بررسی می‌کنیم. نکته مهم اینکه این دانشگاه‌ها مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند و دانشجویان بعد از پایان تحصیلات و بازگشت به ایران می‌توانند وارد بازار کار شوند. به همین دلیل مهاجرت تحصیلی به روسیه و تحصیل در روسیه داروسازی موقعیت خوبی برای دانشجویان ایرانی است.

1. دانشگاه ایالتی لومونسوف (لومونوسوف)

یکی از دانشگاه‌های قدیمی روسیه با اعتبار جهانی بسیار بالا دانشگاه ایالتی لومونسوف است. این دانشگاه که بهترین دانشگاه روسیه محسوب می‌شود دارای رتبه ملی 1 و رتبه جهانی 75 است. امکانات پیشرفته برای تحصیل داروسازی در روسیه در دانشگاه لومونسوف موجب شده است تا بسیاری از نخبگان و علاقه‌مندان به داروسازی این دانشگاه را انتخاب کنند. هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه برای دانشگاه لومونسوف حدود 455 هزار روبل در سال است.

2. دانشگاه فدرال کازان 

یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل داروسازی در روسیه دانشگاه فدرال کازان است. این دانشگاه در آخرین رتبه‌بندی‌های جهانی توانسته است در جایگاه 370 قرار گیرد. هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه در دانشگاه کازان بسیار مناسب و مقرون به صرفه بوده و حدود 23 هزار روبل است.

3. تحصیل داروسازی در روسیه و دانشگاه رودن

از دیگر دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل داروسازی در روسیه دانشگاه رودن است. دانشگاه رودن از نظر پذیرش دانشجویان خارجی در رتبه اول روسیه قرار دارد. امکانات آموزشی بالا و اعتبار جهانی موجب شده تا این دانشگاه در رنکینگ بین‌الملل در جایگاه 300 قرار گیرد. هزینه تحصیل در رشته داروسازی در روسیه  برای دانشگاه رودن  حدود 4600 یورو در سال است.

البته نکته مهم در مورد دانشگاه رودن اینکه در سال 2023 این دانشگاه از فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه خارج شد؛ ولی این به معنای بی‌اعتبار بودن مدرک تحصیلی این دانشگاه در جهان نیست. 

4. دانشگاه پیراگوف (پیراگووا)

دانشگاه روسی پیراگوف از دیگر دانشگاه‌های مهم برای تحصیل داروسازی در روسیه است. طول دوره تحصیل داروسازی در دانشگاه پیراگوف 5 سال است و زبان تحصیل برای این رشته در دانشگاه پیراگوف روسی است. این دانشگاه از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است. به همین دلیل دانشجویان خارجی با تسلط به زبان روسی می‌توانند از مزایای تحصیل در این دانشگاه بهره‌مند شوند.

5. دانشگاه سچینوا

اولین دانشگاه پزشکی مسکو دانشگاه سچینوا است و بسیاری از دانشجویان خارجی برای تحصیل داروسازی در روسیه این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. رشته داروسازی از جمله مهم‌ترین رشته‌های پزشکی است که در این دانشگاه به سه زبان روسی، انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شود.

مورد تأییدبودن توسط وزارت بهداشت ایران، هزینه تحصیلی مناسب و برخورداری از بهترین امکانات آموزشی، تحقیقاتی از جمله مزایای تحصیل در دانشگاه سیچنوا است. هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه در این دانشگاه حدود 434 هزار روبل تا 529 هزار روبل است. 

شرایط تحصیل داروسازی در روسیه

داروسازی از رشته‌های مهم و جذاب برای افرادی است که علاقه دارند در کنار تحصیلات دانشگاهی فعالیت‌های تحقیقاتی نیز انجام دهند. طول دوره تحصیل داروسازی در روسیه 4 تا 6 سال است. البته در برخی دانشگاه‌ها طول دوره تحصیل 5 سال است. دانشجویان خارجی که برای تحصیل داروسازی به روسیه مهاجرت می‌کنند باید قبل از ورود به دانشگاه در دوره‌های پادفک شرکت کنند.

در این دوره که معمولاً 9 الی 10 ماه طول می‌کشد دانشجویان در دوره آمادگی برای دروس پایه رشته‌های پزشکی و زبان روسی شرکت می‌کنند. بعد از پایان دوره پادفک، در آزمون پایانی شرکت کرده و با کسب نمره قبولی وارد دانشگاه می‌شوند. معمولاً آزمون دشوار نیست و شرکت‌کنندگان به‌راحتی آن را پاس می‌کنند.

برای تحصیل داروسازی در روسیه به ارائه مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی نیاز نیست. با تسلط به زبان انگلیسی یا روسی و داشتن دیگر شرایط لازم می‌توان در دانشگاه‌های روسیه تحصیل کرد. از شرایط دیگر تحصیل داروسازی داشتن مدرک دیپلم پایان دبیرستان با نمرات و معدل خوب است. در چند سال اخیر مهاجرت تحصیلی به روسیه برای تحصیل داروسازی افزایش‌یافته است که برخی دلایل آن اعتبار علمی و مناسب‌بودن هزینه تحصیل داروسازی در روسیه است.

هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه

هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه

در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا هزینه تحصیل در روسیه بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. این در حالی است که امکانات آموزشی، رفاهی و تحقیقاتی در روسیه کاملاً مطابق با استانداردهای جهانی است. از طرف دیگر مدرک دانشگاهی روسیه و از جمله مدرک داروسازی، در سطح بین‌المللی کاملاً معتبر است.

تمام این عوامل نشان‌دهنده دلیل علاقه دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به روسیه و تحصیل داروسازی در روسیه است. همانند بسیاری از رشته‌های تحصیلی دیگر هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه بسیار اقتصادی است. البته هزینه تحصیل به عوامل مختلفی مانند دانشگاه محل تحصیل و زبان تحصیل نیز بستگی دارد.

در برخی دانشگاه‌های روسیه زبان تحصیل انگلیسی و اغلب روسی و در برخی دیگر مانند دانشگاه پیراگوف تنها زبان روسی است. در ادامه جدول هزینه تحصیل در روسیه داروسازی، در برخی دانشگاه‌ها را ملاحظه می‌کنید.

دانشگاهطول دورهزبان تحصیلهزینه
دانشگاه رودن5 سالروسی5.000 دلار
دانشگاه سیچنوا5 سالانگلیسی/ روسی5.800 دلار
دانشگاه کازان5 سالروسی2.900 دلار
دانشگاه لومونسوف6 سالروسی5.100 دلار

بورسیه تحصیل داروسازی در روسیه

برای تحصیل داروسازی در روسیه، بورسیه مخصوص دانشجویان این رشته ارائه نمی‌شود؛ ولی دانشجویان می‌توانند از بورسیه‌های دیگری که ارائه می‌شود استفاده کنند. در برخی بورسیه‌ها که دانشجویان داروسازی نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه، سفر، اقامت و زندگی دانشجویی پوشش داده می‌شود.

این عامل نیز می‌تواند انگیزه‌ای برای مهاجرت تحصیلی به روسیه باشد. برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در روسیه عبارت‌اند از:

  • بورسیه‌های شخصی
  • بورسیه‌های اجتماعی دولتی
  • بورسیه‌های تحصیلی دولتی
  • بورسیه‌ها و اقدامات حمایتی از دانشجویان
  • بورسیه‌های دولتی مخصوص دوره‌های تکمیلی
  • بورسیه‌های رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه

دانشجویان واجد شرایط علمی و تحصیلی می‌توانند برای دریافت بورسیه درخواست دهند. در صورت‌پذیرش درخواست آن‌ها بخشی یا تمام هزینه‌های تحصیل داروسازی در روسیه و هزینه‌های جانبی تحت پوشش بورسیه درمی‌آید. درنتیجه بخش زیادی از هزینه تحصیل در رشته داروسازی دانشجویان تأمین می‌شود.

زبان تحصیل در رشته داروسازی

به دلایل و مزایایی که پیش‌ازاین گفته شد تحصیل رشته داروسازی در روسیه محبوبیت زیادی بین دانشجویان خارجی دارد. دلیل این علاقه‌مندی طیف وسیع برنامه‌های آموزشی، مناسب‌بودن هزینه تحصیل داروسازی در روسیه، اعتبار مدرک داروسازی در سطح جهانی و سهولت در ورود به بازار کار است.

برای ورود به رشته داروسازی روسیه، دانشجویان تنها یک دوره آمادگی به نام پادفک می‌گذرانند و در آن در دروس شیمی، زیست‌شناسی و فیزیک آمادگی بیشتری کسب کرده  و همچنین زبان روسی را فرامی‌گیرند. زبان تحصیل در رشته داروسازی روسیه عمدتاً روسی است و دانشگاه‌های محدودی این رشته را به انگلیسی ارائه می‌دهند. به همین دلیل تسلط به زبان روسی اهمیت بالایی دارد.

جمع‌بندی

روسیه از جمله کشورهایی است که تلاش می‌کند با پیروی از استانداردهای آموزشی و تجهیزاتی بین‌المللی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، اعتبار دانشگاه‌های خود را در جهان ارتقا بخشد. داروسازی یکی از رشته‌های محبوب پزشکی است که سالانه متقاضیان زیادی را به خود جذب می‌کند. بسیاری از دانشجویان خارجی برای تحصیل داروسازی در روسیه عازم این کشور می‌شوند.

از جمله مزایای تحصیل در رشته داروسازی روسیه پذیرش آسان در دانشگاه، مناسب‌بودن هزینه تحصیل در رشته داروسازی روسیه، امکان اخذ بورسیه و اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه‌ها است. متقاضیان تحصیل داروسازی در روسیه نیازی به ارائه مدرک بین‌المللی زبان ندارند؛ اما قبل از ورود به دانشگاه باید در دوره آمادگی پادفک شرکت کرده و دروس علوم پایه آن‌ها تقویت شود. بعد از پایان دوره با گذراندن آزمون پایانی وارد دانشگاه می‌شوند.

تمام این عوامل موجب شده است تا مهاجرت تحصیلی به روسیه در چند سال اخیر با اقبال زیادی روبرو شود. مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل تلاش می‌کند اطلاعات جدید مربوط به مهاجرت تحصیلی را در اختیار متقاضیان عزیز قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در خارج از کشور با ما  در ارتباط باشید.

Leave a comment