Skip links
تحصیل در آلمان یا اتریش، کدام برای مهاجرت تحصیلی بهتر است؟

تحصیل در آلمان یا اتریش، کدام برای مهاجرت تحصیلی بهتر است؟

شما به‌عنوان متقاضی تحصیل در خارج، از بین گزینه‌های تحصیل در آلمان یا اتریش کدام را انتخاب می‌کنید؟ ممکن است در این باره تردید داشته باشید و بر سر دوراهی آلمان یا اتریش مانده باشید. در اینجا تلاش می‌کنیم دو کشور آلمان و اتریش را با یکدیگر مقایسه کرده و تمام شرایط تحصیلی در این دو کشور را در اختیار شما قرار دهیم. با مطالعه و بررسی این ویژگی‌ها بهتر می‌توانید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان مزایایی همچون امکانات آموزشی بسیار خوب و امکان اشتغال به کار بالایی دارد. از طرف دیگر با تحصیل در اتریش نیز دانشجویان می‌توانند از بهترین امکانات تحصیلی و علمی برخوردار شوند. در این مقاله از مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل، شرایط تحصیل در آلمان و اتریش را بررسی می‌کنیم تا با مطالعه آن بتوانید مطابق با شرایط خود یکی از این کشورها را انتخاب کنید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

قبل از صحبت درباره تحصیل در آلمان یا اتریش، بهتر است شرایط تحصیل و مهاجرت تحصیلی به آلمان را بررسی کنیم. آلمان از پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی است که به‌جرات می‌توان گفت این کشور در تمام جنبه‌های فرهنگی، تحصیلات، امکانات تحصیلی، تکنولوژی، امنیت اجتماعی و… در بین بهترین کشورهای جهان قرار دارد.

تحصیل در دانشگاه‌های آلمان از بهترین گزینه‌های تحصیلی است که هر دانشجوی بین‌المللی می‌تواند آن را انتخاب کند. نزدیک صفربودن هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور، امکان بالای ورود به بازار کار و برخورداری از بسیاری مزایای دیگر، آلمان را به یک گزینه مهاجرتی عالی تبدیل کرده است.

دانشگاه های آلمان و اتریش؛ هزینه تحصیل در آلمان

دانشگاه های آلمان و اتریش؛ هزینه تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان یا اتریش کدام یک را باید انتخاب کرد؟ پاسخ این سؤال بیشتر به شرایط متقاضی بستگی دارد. ابتدا باید دانشگاه‌ها و هزینه تحصیل در دو کشور را بررسی کرد. دانشگاه‌های آلمان از بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان هستند که در تمام زمینه‌های آموزشی، علمی، تحقیقاتی و تکنولوژی در رتبه‌های برتر جهان قرار دارند.

از طرف دیگر دانشگاه‌های اتریش نیز سابقه طولانی و درخشانی در زمینه گسترش علم و دانش دارند. دانشگاه‌های اتریش از نظر کیفیت علمی و آموزشی، در سطوح بالای جهانی قرار دارند و فرصت‌های تحقیقاتی زیادی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. این شرایط می‌تواند به رزومه علمی و سابقه کاری دانشجویان کمک کرده و شرایط بهتر برای ورود به بازار کار را برای آن‌ها مهیا کند. به همین دلیل تحصیل در اتریش نیز می‌تواند یک گزینه مناسب برای مهاجرت تحصیلی باشد.

مقایسه هزینه تحصیل در آلمان و اتریش

مورد دیگر درباره انتخاب بین تحصیل در آلمان یا اتریش مربوط به بررسی هزینه تحصیل در این دو کشور است. تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه‌های آلمان تقریباً رایگان است و دانشجویان در هر ترم تنها 350-200 یورو به‌عنوان هزینه اداری ثبت نام پرداخت می‌کنند. این مبلغ می‌تواند برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشد و ممکن است برای برخی دانشگاه‌ها کمی بیشتر از این مبلغ باشد.

البته برای برخی دانشگاه‌های دولتی آلمان مانند دانشگاه‌های دولتی ایالت بادن وورتمبرگ، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا ملزم به پرداخت شهریه هستند. زبان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، انگلیسی و آلمانی است؛ ولی بیشتر دانشگاه‌ها رشته‌های درسی خود را به زبان آلمانی ارائه می‌دهند. به همین دلیل قبل از مهاجرت تحصیلی به آلمان باید درباره انتخاب زبان و دانشگاه مورد نظر دقت کرد.

از طرف دیگر می‌توان گفت هزینه تحصیل در اتریش نیز تقریباً رایگان است و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی اتریش، در هر ترم مبلغی حدود 750 یورو پرداخت می‌کنند. درباره دانشگاه‌های خصوصی اتریش نیز هزینه تحصیل حدود 20.000-10.000 یورو است. البته ممکن است برای برخی رشته‌های خاص این مقدار به 36.000 یورو برسد. علاوه بر شهریه دانشگاه برای تحصیل در آلمان یا اتریش، باید هزینه‌های زندگی در هر دو کشور را هم در نظر داشت.

جدول هزینه‌های تحصیل در آلمان یا اتریش

جدول هزینه‌های تحصیل در آلمان یا اتریش

در این بخش برای تصمیم‌گیری بهتر درباره تحصیل در آلمان یا اتریش جدول هزینه‌ زندگی دانشجویی در آلمان و اتریش آمده است:

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در اتریش (برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا)

شهریه دانشگاه750-1500 یورو
بیمه دانشجویی60 یورو در ماه
هزینه کتاب و وسایل جانبی600-800 یورو در سال
هزینه زندگی دانشجویی800-1.200 یورو در ماه

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در آلمان (برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا)

شهریه دانشگاه200-350 یورو
بیمه دانشجویی104-112 یورو در ماه
هزینه خوابگاه250-270 یورو در ماه
هزینه زندگی دانشجویی700-1.000 یورو در ماه

ارقامی که به‌عنوان شهریه تحصیل در آلمان و اتریش ذکر شده مربوط به دانشگاه‌های دولتی این دو کشور بوده و عددی میانگین است. ممکن است برای برخی دانشگاه‌ها از این مبلغ کمتر یا بیشتر باشد. علاوه بر مزیت تحصیل رایگان در ایتالیا و دانشگاه‌های دولتی آن، تاحدودی هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان به صرفه‌تر است.

بورسیه ‌های تحصیل در آلمان یا اتریش

بورسیه ‌های تحصیل در آلمان یا اتریش

مبحث دیگر در زمینه تحصیل در آلمان یا اتریش مربوط به بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های این دو کشور است. همان‌طور که گفتیم مهاجرت تحصیلی به آلمان یا تحصیل در اتریش، هر کدام مزایایی دارند و متقاضی مهاجرت تحصیلی باید با بررسی این شرایط، بهترین انتخاب را بر اساس شرایط خود انجام دهد. یکی از مزایای تحصیل در هر دو کشور، امکان اخذ بورسیه تحصیلی است. در ادامه بورسیه‌های تحصیلی در این دو کشور را بررسی می‌کنیم.

1. بورسیه های تحصیلی اتریش

تحصیل در آلمان یا اتریش؟ فرقی نمی‌کند کدام را انتخاب کنید؛ زیرا در زمینه بورسیه، هر دو کشور بورسیه‌های تحصیلی متعددی به دانشجویان ارائه می‌دهند. سیستم آموزشی دانشگاه‌های اتریش از برترین سیستم‌های آموزش عالی در جهان است و اهمیت‌دادن به امور تحقیقاتی از مهم‌ترین دلایل اعتبار و محبوبیت این دانشگاه‌ها است. این دانشگاه‌ها بورسیه‌های متعددی را به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌دهند. مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی اتریش عبارت‌اند از:

  • بورسیه OeAD: برای دانشجویان از تمام کشورها، تمام مقاطع تحصیلی، کمک‌هزینه ماهیانه، پوشش هزینه تحصیلی و بیمه درمانی
  • بورسیه‌های همکاری توسعه اتریش: مخصوص دانشجویان کشورهای درحال‌توسعه، عمدتاً مقطع کارشناسی‌ارشد مطالعات توسعه، علوم طبیعی و علوم اجتماعی
  • بورسیه گرانت ارنست ماخ: مخصوص دانشجویان غیر اتحادیه اروپا، پوشش هزینه اقامت تحقیقاتی، مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا
  • بورسیه‌های دولتی و خصوصی: برای تمام دانشجویان بر اساس عملکرد تحصیلی تعیین‌شده توسط سازمان‌ها یا شرکت‌های دولتی و خصوصی
  • بورسیه‌های اراسموس پلاس: برای تمام دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا

تعداد بالای بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف در اتریش باعث شده تا بسیاری از دانشجویان مستعد، تحصیل در دانشگاه‌های اتریش را به‌عنوان گزینه تحصیلی خود انتخاب کنند.

2. تحصیل در آلمان یا اتریش؛ بورسیه های تحصیلی آلمان

در ادامه مبحث تحصیل در آلمان یا اتریش، بورسیه‌ها تحصیلی هر دو کشور را معرفی و مقایسه می‌کنیم. تعداد و تنوع بالای بورسیه‌های تحصیلی در آلمان نیز بر افزایش مهاجرت تحصیلی به آلمان مؤثر است. برخی از بورسیه‌های تحصیلی در آلمان عبارت‌اند از:

  • بورسیه تحصیلی TRENDHIM: مخصوص دانشجویان دوره کارشناسی، برای رشته‌های فناوری اطلاعات، مد و بازاریابی
  • بورسیه تحصیلی LPP و Hach&rose: مبلغ 5.000 یورو برای دانشجویان دوره کارشناسی، افراد بالای 18 سال که مجروح شده‌اند.
  • بورسیه تحصیلی MAilchek1500usd: مخصوص دانشجویان دوره کارشناسی، مبلغ 1500 یورو
  • بورسیه تحصیلی DAAD: مخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا، دانشجویان کشورهای درحال‌توسعه
  • بورسیه تحصیلی کنراد: مخصوص دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی‌ارشد به مدت 1 سال
  • بورسیه تحصیلی بنیاد فردریش ایبرت: مخصوص دانشجویان آلمانی و بین‌المللی مقطع کارشناسی‌ارشد با رزومه علمی درخشان، مبلغ: 1.000 یورو در ماه
  • بورسیه تحصیلی بنیاد ملی علم آلمانی: مخصوص دانشجویان بین‌المللی مقطع دکترا، مبلغ: کمک‌هزینه 1.200 یورو در ماه
  • خدمات بورسیه سازمان Stipendiumplus: مخصوص دانشجویان مقطع دکترا، مبلغ: 1.350 یورو در ماه
مقایسه هزینه‌ های زندگی در شهرهای مختلف آلمان و اتریش

مقایسه هزینه‌ های زندگی در شهرهای مختلف آلمان و اتریش

یکی دیگر از موارد مقایسه در بررسی تحصیل در آلمان یا اتریش، مربوط به هزینه زندگی در شهرهای مهم این دو کشور است. در ادامه هزینه زندگی در چند شهر معروف دانشگاهی آلمان و اتریش (بدون محاسبه اجاره منزل) آمده است:

هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای بزرگ اتریش

شهرهزینه زندگی دانشجویی
وین936 یورو
گراتس981 یورو
اینسبورگ1005 یورو

هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای بزرگ آلمان

شهرهزینه زندگی دانشجویی
مونیخ860 یورو
فرانکفورت860 یورو
هامبورگ820 یورو
کلن820 یورو
اشتوتگارت800 یورو

مقایسه انواع ویزای تحصیلی آلمان و اتریش

فرقی نمی‌کند کدام گزینه را انتخاب می‌کنید: تحصیل در آلمان یا اتریش؟ درهرحال برای تحصیل در هر کدام از این کشورها و هر کشور خارجی دیگر به ویزای تحصیلی نیاز دارید. در ادامه انواع ویزاهای دانشجویی این دو کشور را بررسی می‌کنیم.

1. انواع ویزاهای تحصیلی در آلمان

یکی از ضروریات مهاجرت تحصیلی به آلمان و هر کشور خارجی دیگر دریافت ویزای تحصیلی است. ویزاهای تحصیلی آلمان به سه گروه دسته‌بندی می‌شوند:

  • ویزای اصلی دانشجویی آلمان: ویژه افرادی که برای یک دوره تحصیلی از یک دانشگاه یا کالج معتبر پذیرش گرفته‌اند.
  • ویزای تقاضای تحصیل: ویژه متقاضیانی که در انتظار تأییدپذیرش هستند یا هنوز رشته خود را انتخاب نکرده‌اند.
  • ویزای دوره زبان: برای افرادی که برای فراگیری زبان در یک مؤسسه زبان در آلمان ثبت‌نام کرده‌اند. مدت اعتبار این ویزا 3 ماه تا یک‌سال است.

2. انواع ویزاهای تحصیلی اتریش

انتخاب تحصیل در آلمان یا اتریش تا حد زیادی به شرایط پذیرش دانشگاه ها و ویزاهای تحصیلی هر کشور بستگی دارد. متقاضیان تحصیل در اتریش، متناسب باهدف خود باید برای ویزای تحصیل ویژه آن دوره اقدام کنند. انواع ویزاهای تحصیلی اتریش عبارت‌اند از:

  • ویزای تحصیلی کوتاه‌مدت (ویزای C2): این ویزا تنها 6 ماه اعتبار دارد و متقاضیان اجازه کار و تحصیل در این دوره 6 ماهه خواهند داشت. امکان تمدید این نوع ویزا وجود دارد.
  • ویزای تحصیلی بلندمدت (ویزای D): این نوع ویزا برای متقاضیانی صادر می‌شود که تحصیلات آن‌ها بیش از 6 ماه طول می‌کشد. این نوع ویزا را می‌توان به مجوز اقامت تحصیلی تبدیل کرد.
دانشگاه های برتر آلمان و اتریش

دانشگاه های برتر آلمان و اتریش

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد دانشگاه‌های دو کشور اتریش و آلمان در رده دانشگاه‌های تراز اول و معتبر جهان قرار دارند. امکانات تحصیلی و تجهیزات مدرن این دانشگاه‌ها، مطابق با استانداردهای جهانی است. در هر دو کشور دانشگاه‌های دولتی و خصوصی وجود دارد که همگی در بهترین سطح آموزشی فعالیت می‌کنند. در ادامه اسامی برخی از دانشگاه‌های هر دو کشور آمده است. متقاضیان برای تحصیل در آلمان یا اتریش می‌توانند با بررسی شرایط زندگی، هزینه، شهریه دانشگاه، ویزای تحصیلی و… یکی از این دو کشور را به‌عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنند.

1. دانشگاه های آلمان

در این بخش چند دانشگاه دولتی آلمان که از بهترین دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شوند، آمده است:

  • دانشگاه مونیخ
  • دانشگاه برلین
  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه توبینگن
  • دانشگاه هایدلبرگ

2. تحصیل در آلمان یا اتریش؛ دانشگاه های اتریش

دانشگاه‌های اتریش نیز از نظر اعتبار و تجهیزات از دانشگاه‌های سطح بالای جهان هستند و می‌توانید برای تحصیل در این کشور از یکی از آن‌ها پذیرش بگیرید. برخی دانشگاه‌های اتریش عبارت‌اند از:

  • دانشگاه ملی وین
  • دانشگاه پلی‌تکنیک وین
  • دانشگاه اینسبورگ
  • دانشگاه گراتس
  • دانشگاه اقتصاد و تجارت وین

جمع‌بندی

دو کشور آلمان و اتریش از کشورهای اروپایی هستند که دانشگاه‌های این دو کشور از نظر سطح علمی و اعتبار بین‌المللی در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. ممکن است برخی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، بین دوراهی تحصیل در آلمان یا اتریش مردد باشند. در این مقاله عمده شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان، شرایط تحصیل در اتریش، هزینه‌های تحصیل و زندگی در هر دو کشور، بورسیه‌های تحصیلی و ویزای تحصیلی بررسی شد. متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باتوجه‌به شرایط و زمینه‌های علاقه‌مندی خود می‌توانند یکی از این دو کشور را برای تحصیل انتخاب کنند.

می‌توان گفت این دو کشور از نظر اعتبار دانشگاه‌ها و سطح علمی هم‌تراز بوده و امکانات تحصیلی، زندگی و شغلی در بهترین سطح قرار دارد. مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل با تیم مهاجرتی متخصص خود، تلاش می‌کند جدیدترین اطلاعات مربوط به تحصیل در کشورهای مختلف جهان و دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی را جمع‌آوری و در اختیار متقاضیان قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در خارج از کشور از طریق مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

Leave a comment