Skip links
تحصیل در آلمان یا کانادا | کدام برای تحصیل بهتر است؟

تحصیل در آلمان یا کانادا | کدام برای تحصیل بهتر است؟

قرارگیری بر سر دوراهی برای انتخاب بین تحصیل در آلمان یا کانادا یکی از سخت‌ترین لحظاتی است که افراد علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا با آن مواجه می‌شوند. به‌طورکلی می‌توان گفت که هر دو کشور کانادا و آلمان جزء بهترین کشورهای جهان برای تحصیل هستند؛ اما شرایط تحصیل در کانادا و آلمان و زندگی در این دو کشور با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد.

این تفاوت‌ها سبب شده‌اند تا برای برخی از افراد، کانادا و برای گروهی دیگر مهاجرت تحصیلی به آلمان گزینه مناسبی باشد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌های تحصیل در این کشور تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

تحصیل در آلمان یا کانادا؟

یکی از محبوب‌ترین روش‌ها جهت مهاجرت به دو کشور آلمان و کانادا از طریق دریافت ویزای تحصیلی است. دانشگاه‌های این دو کشور از نظر سطح اعتبار دانشگاه دارای رتبه‌های برتر جهانی هستند و به همین علت طبیعی است که میزان درخواست مهاجرت تحصیلی نیز برای هر دو زیاد باشد. شرایط متفاوت تحصیل در آلمان یا کانادا و سازگاری شما با این شرایط می‌تواند یکی از این دو کشور را به بهشت تحصیلی شما تبدیل کند. معیارهای مختلف جهت مقایسه شرایط تحصیل در کانادا یا آلمان از قرار زیر هستند:

ویزا

1. ویزا

یکی از مولفه‌های اصلی برای انتخاب تحصیل در آلمان یا کانادا، شرایط دریافت ویزا برای تحصیل در این دو کشور است. روند درخواست ویزا و پذیرش آن از سوی سفارتخانه برای هر دو کشور تقریباً فرقی ندارد. به‌عبارت‌دیگر سختی‌های دریافت ویزا برای هر دوی آن‌ها یکسان است و برای عبور از آن‌ها به صبر بالا و مدارک بدون نقص نیاز است. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که درباره کانادا مراجعه اولیه به سفارتخانه جهت درخواست ویزا ممکن است اندکی مشکل باشد.

کشور کانادا در ایران سفارتخانه ندارد؛ به همین علت متقاضیان دریافت ویزا باید به یک کشور دیگر که سفر به آن نیازمند ویزا نیست و سفارتخانه کانادا در آن قرار دارد مراجعه کنند. کسانی که دارای شرایط تحصیل در کانادا هستند و این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند باید قبل از درخواست ویزا، پذیرش یا بورسیه یک دانشگاه کانادایی را به دست آورده باشند؛ اما متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌توانند یکی از سه نوع ویزای زیر را انتخاب کنند:

  • ویزای متقاضی تحصیل در آلمان برای افرادی صادر می‌شود که بتوانند پذیرش حضوری یک دانشگاه آلمانی را کسب نمایند. این افراد بعد از گرفتن پذیرش دانشگاه باید ویزای خود را به ویزای تحصیلی تغییر دهند.
  • ویزای تحصیلی برای افرادی صادر می‌شود که از قبل، پذیرش یا بورسیه یک دانشگاه آلمانی را کسب کرده باشند.
  • ویزای دوره زبانی ویژه افرادی است که باهدف گذراندن دوره‌های زبان آلمانی عازم این کشور می‌شوند.

2. تحصیل در آلمان یا کانادا؛ اقامت پس از تحصیل

از دیگر نکات دارای اهمیت برای تحصیل در آلمان یا کانادا، اقامت پس از تحصیل است. دانشجویان دارای شرایط تحصیل در کانادا که تحصیلات خود را در این کشور به پایان می‌رسانند، می‌توانند به مدت سه سال در این کشور به کار بعد از تحصیل مشغول شوند. درصورتی‌که فرد فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌های کانادا پس از انقضای این مدت نیز مایل به ادامه زندگی و کارکردن در کانادا باشد، می‌تواند اقامت دائم این کشور را از طریق برنامه تجربه کاری اکسپرس اینتری به دست آورد.

از طرف دیگر کسانی که دوره تحصیلات خود را در دانشگاه‌های کشور آلمان به پایان می‌رسانند تنها تا یک سال مجوز ماندن و کار در این کشور را بدون داشتن ویزای کاری خواهند داشت. پس از گذشت یک سال اگر افراد تصمیم بر اقامت دائم آلمان داشتند، می‌توانند اقامت خود را از طریق درخواست ویزای کاری آلمان به اقامت دائم تبدیل نمایند. برای علاقه‌مندان به زندگی در آلمان راه دیگری نیز وجود دارد. این راه که تحت عنوان گرفتن کارت آبی اتحادیه اروپا شناخته می‌شود، تنها به افراد فارغ‌التحصیل دانشگاهی واگذار می‌شود که در زمینه فعالیت خود دارای استعداد و مهارت فراوانی هستند.

به‌عبارت‌دیگر دانشجویانی که در یکی از دانشگاه‌های آلمان تحصیل می‌کنند درصورتی‌که مهارت بالای خود را به اثبات برسانند و بر زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشند، می‌توانند به مدت چهار سال در یکی از موسسه‌های این کشور مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است که سررسید انقضای این مدت برای دارندگان کارت آبی پایان کار نیست؛ بلکه درصورتی‌که این افراد در طول دوره ۴ ساله فعالیت خود اعتماد کارفرما و مؤسسه مربوطه را جلب کرده باشند، می‌توانند اقامت دائم این کشور را بدون مواجه‌شدن با سختی خاصی دریافت نمایند.

زبان و فرهنگ

3. زبان و فرهنگ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای مقایسه تحصیل در آلمان یا کانادا موردتوجه قرار داده شود توجه به زبان و فرهنگ مردمان این دو کشور است. کشور آلمان، کشوری باسابقه پرورش مکتب نازی است و بعضی از افراد ساکن در این کشور هنوز به این مکتب معتقد هستند. البته این به معنی تعمیم‌دادن نژادپرستی به تمام آلمانی‌ها نیست؛ اما هنوز وجود این عقیده در میان برخی از افراد موجب رنجش دیگر نژادها و مهاجران می‌شود.

در نقطه مقابل آلمان، کانادا کشوری مهاجرپذیر است که درصد بالایی از افراد ساکن در این کشور را مهاجرانی از سراسر دنیا تشکیل می‌دهند. گزینه فرهنگ، انتخاب از بین تحصیل در آلمان یا کانادا را برای بسیاری از افراد آسان‌تر کرده و آن‌ها را به‌سوی قاره آمریکا رهسپار می‌کند. همچنین باتوجه‌به این که زبان رسمی این کشور آلمانی است تحصیل در آلمان به زبان آلمانی، برای پذیرش در بیشتر دانشگاه‌های این کشور یک شراط اصلی محسوب می‌شود.

در مقابل در کشور کانادا زبان‌های انگلیسی و فرانسوی به‌عنوان زبان رسمی این کشور شناخته می‌شوند. باتوجه‌به این مسئله که یادگیری زبان انگلیسی آسان‌تر از آلمانی است گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان کانادا با دشواری کمتری مواجه خواهد بود. پس در نتیجه اغلب دانشجویان دارای شرایط تحصیل در کانادا این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

4. زمینه اشتغال بعد از تحصیل در آلمان یا کانادا

از دیگر فاکتورهای اصلی جهت بررسی انتخاب تحصیل در آلمان یا کانادا، زمینه اشتغال بعد از تحصیل است. به‌طورکلی هر دو کشور کانادا و آلمان با نرخ پایینی از بیکاری مواجه هستند و در آن‌ها فرصت‌های زیادی برای یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی وجود دارد.

در واقع نکته حائز اهمیت درباره اشتغال در کانادا یا آلمان، رواج و اهمیت رشته‌های تحصیلی در این دو کشور است؛ برای مثال دانشجویان دارای شرایط تحصیل در کانادا در رشته‌هایی مانند علوم کامپیوتر، مدیریت کسب‌وکار، پرستاری و مهمانداری که جزء رشته‌های بااهمیت بالا محسوب می‌شوند و از بازار کار مناسبی برخوردار هستند، راحت‌تر می‌توانند مشغول به کار شوند. در مقابل آلمانی‌ها بیشتر به رشته‌های مهندسی و فنی علاقه دارند و برای این رشته‌ها بازار کار مناسبی ایجاد می‌کنند.

شهریه دانشگاه و هزینه زندگی

5. شهریه دانشگاه و هزینه زندگی

از دیگر معیارهای بسیار مهم جهت بررسی تحصیل در آلمان یا کانادا، هزینه زندگی و شهریه دانشگاه‌های این دو کشور است. صرف‌نظر از این موضوع که شهریه تعیین شده توسط هر دانشگاه متفاوت از دیگری است؛ اگر بخواهیم دو کشور کانادا و آلمان را به‌طورکلی از نظر شهریه قابل‌پرداخت مقایسه کنیم به نتایج زیر دست خواهیم یافت:

به‌طورکلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا بالاتر از آلمان است. در واقع شهریه بعضی از دانشگاه‌های معتبر آلمانی بسیار ناچیز و در مواردی به دلیل امکان تحصیل رایگان در آلمان، شهریه دانشگاه‌ها رایگان است. همچنین هزینه کلی زندگی در آلمان کمتر از کانادا برآورد شده است. به همین علت برای افرادی که قصد ندارند بابت آسایش و تحصیل خود هزینه بالایی بپردازند، آلمان گزینه بهتری به شمار می‌آید.

6. شرایط تحصیل در کانادا؛ روش تدریس

روش تدریس اساتید کانادایی با آلمانی‌ها تفاوت دارد و این موضوع یک مسئله مهم برای بررسی تحصیل در آلمان یا کانادا محسوب می‌شود. در اغلب دانشگاه‌های کانادا سعی می‌کنند با ایجاد شرایط کار برای دانشجوی دارای شرایط تحصیل در کانادا، او را در مباحث کلاسی و انجام تکالیف سنگین درگیر کنند و فرد را برای ورود به بازار کار در آینده آماده نمایند. در مقابل در دانشگاه‌های آلمانی علاوه بر تمرکز بر تدریس علوم موردنیاز، سمینارها و همایش‌های مختلفی برگزار می‌شود که هدف اصلی آن‌ها افزایش دانش و علم دانشجویان است.

7. آب‌وهوا

لازم به ذکر است که یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر انتخاب تحصیل در آلمان یا کانادا، آب‌وهوای غالب بر این کشورها است. همان‌طور که می‌دانید کانادا با وسعت بالایی که دارد آب‌وهواهای مختلفی را از معتدل تا سرد در خود جای می‌دهد. در واقع بعضی از استان‌های این کشور زمستان‌های سرد و طولانی و تابستان‌های خنک و کوتاه‌مدت دارند.

همچنین اغلب مناطق جنوبی این کشور را شهرها و روستاهایی با آب‌وهوای معتدل تشکیل می‌دهند که دمای هوا در زمستان‌های برفی آن‌ها بسیار پایین نمی‌رود و تابستان‌های خنک و متعدل دارند. در مقابل باید گفت که آلمان یک کشور چهار فصله با زمستان‌هایی سرد و تابستان‌های نسبتاً گرم است. دمای هوا در بعضی از روزهای تابستان در آلمان تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد هم خواهد رسید که در مقایسه با تابستان‌های کانادا بیشتر است.

اقتصاد آلمان و کانادا یکی از فاکتورهای مهم انتخاب تحصیل در آلمان یا کانادا

8. اقتصاد آلمان و کانادا یکی از فاکتورهای مهم انتخاب تحصیل در آلمان یا کانادا

اطلاع از اقتصاد این دو کشور برای بسیاری از افرادی که بین انتخاب تحصیل در آلمان یا کانادا مردد هستند، بسیار مهم است. درواقع ثبات و توسعه اقتصادی یکی از پارامترهای مهمی است که می‌تواند آینده شغلی و درآمد خوبی را برای افراد در کشورها رقم بزند. در این راستا لازم است بدانید که آلمان قطب اقتصادی اروپا است. در حقیقت از 500 شرکت مطرح جهانی بیش از 37 مورد آن در این کشور وجود دارد و بیش از 50 شرکت بزرگ در این کشور شعبه مرکزی خود را راه اندازی نموده اند.

پس از آمریکا و چین بیشترین میلیونرهای با درآمد بالای 50 میلیون دلار ساکن آلمان هستند. در مقابل کانادا نیز یکی از کشورهای اقتصادی است که نام آن را در میان 10 کشور اول جهان مشاهده می‌کنید. صنایع تولیدی در استان‌های انتاریو و کبک نیز بخش مهمی از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند که در زمینه‌های مختلف همچون غذا و نوشیدنی، کاغذ، مواد شیمیایی، فلز و… است. گردشگری نیز بخش مهمی از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد. در واقع اطلاع از این موارد شاید برای بسیاری از دانشجویان دارای شرایط تحصیل در کانادا بسیار مهم باشد.

9. درآمد در آلمان و کانادا

این که میزان دستمزد شما بعد از تحصیل در آلمان یا کانادا چقدر باشد تابع عوامل مختلفی مانند داشتن مهاجر، تجربه، سطح شغلی، نرخ مالیات‌بردرآمد و… است. به‌طورکلی متوسط درآمد برای یک نفر در آلمان چیزی حدود 57 هزار یورو در سال است که با کسر مالیات این رقم به 34 هزار یورو کاهش پیدا می‌کند. در آمد یک فرد مجرد در کانادا نیز 50 هزار دلار کانادایی است که حدود 4000 دلار در ماه است.

لازم به ذکر است که این میزان درآمد ثابت نیست و کاملاً بستگی به سطح شغلی افراد دارد. قطعاً کسانی که در موقعیت‌های شغلی مانند پزشک و جراح، وکیل، داروساز و… فعالیت دارند از سطح درآمدی به مراتب بیشتر برخوردار هستند.

شباهت‌ های زندگی در آلمان و کانادا

شباهت‌ های زندگی در آلمان و کانادا

برخی از فاکتورهای انتخاب برای تحصیل در آلمان یا کانادا به‌خاطر شباهت‌هایی است که این دو کشور برای مهاجران به همراه دارند. به همین دلیل در نهایت پس از سردرگمی در انتخاب بهترین گزین،ه افراد یکی از این دو کشور محبوب را انتخاب می‌کنند. از جمله شباهت‌های آلمان و کانادا برای اطلاع متقاضیان دارای شرایط تحصیل در کانادا و آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استانداردهای بالای کیفیت زندگی
  • خدمات درمانی رایگان و برخورداری از سیستم بهداشتی درمانی قوی
  • مالیات زیاد
  • حقوق و دستمزد قابل‌قبول
  • وجود دانشگاه‌های معتبر و بزرگ
  • امکان اقامت بعد از تحصیل
  • سیستم سیاسی پایدار
  • فرهنگ مهاجرپذیری بالا
  • فرصت‌های رشد شغلی بالا
  • تعادل کار و زندگی در هر دو کشور
  • امنیت اجتماعی بالا

جمع‌بندی

می‌توان گفت که تحصیل در آلمان یا کانادا یک انتخاب سخت و مهم است که در آینده فرد تأثیر بسیار زیادی دارد. ما در این مطلب سعی کردیم دو کشور را از منظرهای مختلفی با یکدیگر مقایسه کنیم تا علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی مناسب‌ترین گزینه را باتوجه‌به شرایط و علایق خود انتخاب کنند.

همان‌طور که باید متوجه شده باشید کانادا در زمینه‌های زیادی برتری‌هایی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در صورت داشتن شرایط تحصیل در کانادا یا آلمان و پیش از اقدام به دریافت ویزا و مهاجرت به این دو کشور با یک وکیل مجرب مشورت نماید تا از قوانین آن‌ها آگاهی پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به آلمان یا کانادا و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment