Skip links
تحصیل در اسپانیا

تحصیل در اسپانیا 2024

اسپانیا یکی از بهترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در بین کشورهای اروپایی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. در واقع، این کشور یک مقصد ایده‌ال برای همه دانشجویان بین‌المللی است که برای انتخاب محل تحصیل خود، به سابقه آموزشی صدساله، آب‌وهوای زیبا و سواحل طلایی اهمیت می‌دهند. سواحل مجلل، سبک زندگی آرام و غذاهای خوشمزه، اسپانیا را به یکی از پرطرف‌دارترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان سراسر جهان تبدیل کرده است. در سال 2019 اسپانیا موفق به قرار گیری در لیست 10 کشور برتر برای تحصیل در خارج از کشور شده است.

مهاجرت تحصیلی به اسپانیا یک تجربه فرهنگی فراموش نشدنی برای دانشجویان ایجاد می‌کند. اسپانیا مانند بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، در سال 2007 جهش بزرگی در سیستم آموزشی خود ایجاد کرد. اسپانیا با استقبال از فرایند بولونیا، نشان داد که غیر از ساختمان‌ها، هیچ چیز در دانشگاه‌های این کشور قدیمی نیست. در ادامه مطلب از موسسه فرهنگ ملل به بررسی شرایط تحصیل و هزینه‌های تحصیل در کشور اسپانیا می‌پردازیم.

چرا اسپانیا؟

اسپانیا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل و یافتن دوستان جدید، تجربه زندگی دانشجویی دلپذیر و لذت‌بردن از آب‌وهوای گرم و مدیترانه‌ای است. جدای از فضای دلنشین، اسپانیا دارای دانشگاه‌ها و کالج‌های بسیاری است که هرساله پذیرای هزاران دانشجوی خارجی هستند. تحصیل در اسپانیا می‌تواند شما را برای تبدیل‌شدن به یک متخصص در رشته انتخابی خود آماده کند و افق‌های فرهنگی شما را نیز گسترش دهد. از جمله مزایای مهاجرت تحصیلی به اسپانیا می‌توان به شهریه مقرون‌به‌صرفه اشاره کرد. دانشگاه‌های برتر اسپانیا امکان برخورداری از بورسیه‌های تحصیلی مختلف را نیز برای دانشجویان فراهم کرده‌اند.

دانشجویان می‌توانند با بهره‌مندی از این بورسیه‌های تحصیلی، تحصیل رایگان در اسپانیا را تجربه کنند. امکان اخذ پذیرش بدون نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی از دیگر مزایای تحصیل در اسپانیا محسوب می‌شود. اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا آسان‌تر از سایر کشورهای حوزه شنگن است. امکان تحصیل به زبان انگلیسی از دیگر دلایل جذب دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به اسپانیا به شمار می‌رود. امکان کار دانشجویی در حین تحصیل در اسپانیا از دیگر مزایای تحصیل در این کشور است.

مقاطع تحصیلی در اسپانیا

کشور اسپانیا با برخورداری از سیستم آموزشی موفق در سطح اروپا، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. دانشگاه‌های این کشور تحت نظارت آموزش عالی اتحادیه اروپا فعالیت می‌کنند و ازاین‌رو، مدارک تحصیلی این کشور در سراسر اروپا و آمریکا از اعتبار بالایی برخوردار است.

وجود دانشگاه‌های معروف و معتبری در سطح جهان در شهرهایی مانند مادرید، بارسلونا، والنسیا و… وجود دارد که هرساله دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا به این کشور جذب می‌کنند. اسپانیا مانند سایر کشورهای اروپایی، از معاهده بولونیا پیروی می‌کند. آموزش عالی در اسپانیا مانند ایران شامل کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری است. در ادامه به‌صورت مختصر به بررسی هرکدام می‌پردازیم:

1. تحصیل در اسپانیا مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا به زبان انگلیسی و اسپانیایی ارائه می‌شود و بسته به رشته تحصیلی 3 الی 4 سال به طول می‌انجامد. این مقطع تحصیلی با نام Grado شناخته می‌شود و شامل 240 واحد درسی است. لازم به ذکر است دانشگاه‌های دولتی اسپانیا مقطع کارشناسی را تنها به زبان اسپانیایی ارائه می‌دهند. دانشجویانی که قصد تحصیل در اسپانیا مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی را دارند باید در دانشگاه‌های خصوصی ثبت‌نام کرده و به ادامه تحصیل بپردازند.

2. مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی‌ارشد به مدت دو سال به طول می‌انجامد. تحصیل کارشناسی‌ارشد در اسپانیا یک فرصت عالی برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیلات خود در دانشگاه‌های معتبر در یک کشور پیشرفته را دارند. دوره کارشناسی‌ارشد در اسپانیا زمینه ورود فارغ‌التحصیلان به موقعیت‌های شغلی عالی را فراهم می‌کند.

هرساله بالغ بر 200000 دانشجوی بین‌المللی با هدف تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به این کشور مهاجرت می‌کنند. امکان تحصیل کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در اغلب دانشگاه‌های خصوصی و دولتی اسپانیا برای دانشجویان فراهم شده است. با این حال، تعداد رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا بیشتر است.

3. مقطع دکتری

امکان تحصیل در اسپانیا در مقطع دکتری در تمام دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان فراهم شده است. تحصیل مقطع دکتری در اسپانیا 5 سال به طول می‌انجامد. برنامه‌های دکتری در اسپانیا توسط اساتید دانشگاه و هیئت علمی نظارت می‌شود. اغلب دانشگاه‌های اسپانیا دوره دکتری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. دانشجویانی که تحصیل دکتری در اسپانیا را انتخاب می‌کنند، می‌توانند به مدت 30 ساعت در هفته به کار بپردازند. یکی از مزایای تحصیل در اسپانیا در مقطع دکتری، رایگان بودن این مقطع است.

بهترین دانشگاه‌ های اسپانیا

بهترین دانشگاه‌ های اسپانیا

کشور اسپانیا بالغ بر 79 دانشگاه که از این تعداد 57 دانشگاه دولتی و 22 دانشگاه خصوصی هستند، یکی از بهترین مقاصد تحصیلی محسوب می‌شود. دانشگاه‌های اسپانیا با برخورداری از رتبه‌های برتر در بین بهترین دانشگاه‌های جهان، موفق به جذب دانشجویان از سراسر دنیا شده‌اند. در حال حاضر بالغ بر 59000 دانشجوی بین‌المللی در این کشور مشغول به تحصیل هستند. تحصیل در اسپانیا می‌تواند یک فرصت عالی برای دانشجویان بین‌المللی باشد. از جمله بهترین دانشگاه‌های اسپانیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا یکی از بهترین دانشگاه‌های اسپانیا است که به‌عنوان پنجمین دانشگاه قدیمی این کشور نیز شناخته می‌شود. دانشگاه بارسلونا در طی سالیان متوالی موفق به کسب رتبه اول در بین بهترین دانشگاه‌های اسپانیا شده است. این دانشگاه دارای 16 دانشکده، 10 مرکز آموزشی وابسته و 1 دانشکده دکتری است. دانشگاه بارسلونا با 73 رشته در مقطع کارشناسی، 150 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 45 رشته در مقطع دکتری طیف مختلفی از رشته‌های تحصیلی را به زبان اسپانیایی و انگلیسی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این دانشگاه امکان تحصیل در اسپانیا را برای دانشجویان فراهم کرده است.

دانشگاه بارسلونا میزبان بالغ بر 73000 دانشجو است. هزینه تحصیل در اسپانیا در دانشگاه بارسلونا از 150000 الی 250000 یورو بسته به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. این دانشگاه امکان برخورداری از بورسیه‌های تحصیلی را نیز برای دانشجویان فراهم کرده است. این دانشگاه موفق به کسب رتبه 184 در بین بهترین دانشگاه‌های دنیا از نظر رتبه‌بندی QS شده است. دانشگاه بارسلونا امکان برخورداری از بورسیه‌های تحصیلی مختلف را برای دانشجویان فراهم کرده است. این دانشگاه امکانات رفاهی و آموزشی منحصربه‌فردی را برای دانشجویان فراهم کرده است. دانشگاه بارسلونا از جمله دانشگاه‌های موردتایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران است.

2. دانشگاه مستقل مادرید

دانشگاه مستقل مادرید در سال 1968 در پایتخت اسپانیا تاسیس شده است. این دانشگاه موفق به کسب رتبه 5 در بین دانشگاه‌های اسپانیا شده است و در بین 500 دانشگاه برتر دنیا نیز قرار دارد. دانشگاه مستقل مادرید در مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی دارای بیش از 30000 دانشجو در 8 دانشکده خود است. این دانشگاه طیف مختلفی از رشته‌های تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی ارائه می‌دهد. دانشگاه مستقل مادرید در بین بهترین دانشگاه‌های دنیا موفق به کسب رتبه 215 شده است.

دانشگاه مستقل مادرید با فراهم کردن امکان استفاده از بورسیه‌های تحصیلی، امکان تحصیل در اسپانیا به صورت رایگان را برای دانشجویان ایجاد کرده است. خوابگاه‌های دانشجویی، سالن‌های ورزشی، کتابخانه‌های مجهز، امکانات تفریحی و… از جمله امکاناتی است که این دانشگاه به دانشجویانی که تحصیل در اسپانیا را انتخاب می‌کنند، ارائه می‌دهد. دانشگاه مادرید در لیست دانشگاه‌های موردتاییدد وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران قرار دارد.

دانشگاه خودگردان بارسلونا

3. دانشگاه خودگردان بارسلونا

دانشگاه خودمختار بارسلونا یک دانشگاه دولتی است که در سال 1968 در شهر بارسلونا تاسیس شد. در آخرین رتبه بندی QS، به‌عنوان بهترین دانشگاه اسپانیا شناخته شده است. این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های موردتایید وزارت علوم و وزارت بهداشت در اسپانیا شناخته می‌شود که دانشجویان را بر اساس آزمون ورودی پذیرش می‌کند. دانشگاه خودمختار بارسلونا طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان ارائه می‌دهد. رتبه دانشگاه خودگردان بارسلونا در بین بهترین دانشگاه‌های جهان 178 است.

این دانشگاه دارای 13 دانشکده بزرگ است و تعداد قابل توجهی از رشته‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. تحصیل در اسپانیا در دانشگاه خودمختار بارسلونا می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویان ایرانی محسوب شود. این دانشگاه بورسیه‌های تحصیلی را با ظرفیت محدود به دانشجویان ارائه می‌دهد. دانشگاه خودگردان اسپانیا به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به اسپانیا، امکانات مختلفی از جمله کتابخانه، خدمات فنی، خوابگاه، خدمات بهداشتی، امکانات ورزشی، امکانات تفریحی و… را برای دانشجویان فراهم کرده است.

4. تحصیل در اسپانیا؛ دانشگاه کامپلوتنس مادرید

دانشگاه کامپلوتنس مادرید یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در اسپانیا است که در سال 1293 در پایتخت این کشور تأسیس شد. این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا و جهان به شمار می‌رود. دانشگاه کامپلوتنس یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران است. این دانشگاه با برخورداری از 26 دانشکده، 39 مؤسسه دانشگاهی، 7 کالج، 13 کلینیک و بیمارستان و 18 مرکز تحقیقاتی، طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشگاه کامپلوتنس یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به اسپانیا محسوب می‌شود.

دانشگاه کامپلوتنس مادرید در رتبه‌بندی اخیر QS موفق به کسب جایگاه 226 در بین بهترین دانشگاه‌های جهان و رتبه 3 در بین بهترین دانشگاه‌های اسپانیا شده است. اگرچه هزینه تحصیل در دانشگاه کامپلوتنس مادرید مقرون‌به‌صرفه است؛ این دانشگاه امکان پرداخت اقساطی شهریه را برای دانشجویان فراهم کرده است. علاوه بر این، دانشگاه کامپلوتنس امکان اخذ بورسیه‌های تحصیلی را نیز به دانشجویان ارائه می‌دهد.

5. دانشگاه پامپئو فابرا بارسلونا

دانشگاه پمپئو فابرا یکی از دانشگاه‌های دولتی اسپانیا است که در شهر بارسلون قرار دارد. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های جوان و تازه‌تأسیس این کشور محسوب می‌شود. دانشگاه پامپئو فابرا بارسلونا علاوه بر برخورداری از رتبه برتر در بین دانشگاه‌های برتر اسپانیا و جهان، در بین دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز قرار دارد. این دانشگاه دارای 3 پردیس بزرگ و 7 دانشکده دارد.

دانشگاه پمپئو در بین بهترین دانشگاه‌های جهان در رتبه 395 قرار دارد. این دانشگاه 36 رشته تحصیلی را در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی و اسپانیایی به دانشجویان ارائه می‌دهد. دانشگاه پمپئو امکان اخذ بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان فراهم کرده است. این دانشگاه یکی از کارآمدترین و معتبرترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در اسپانیا شناخته می‌شود.

از دیگر دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در اسپانیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه نابارا
  • دانشگاه IE
  • دانشگاه پلی‌تکنیک کاتولونیا
  • دانشگاه کارلوس سوم مادرید
  • دانشگاه فنی والنسیا
  • دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید
  • دانشگاه گرانادا و…
شرایط تحصیل در اسپانیا

شرایط تحصیل در اسپانیا

کشور اسپانیا با برخورداری از مراکز آموزشی و دانشگاه‌های معتبر و مطرح در سطح دنیا، به یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان در سراسر جهان تبدیل شده است. شرایط تحصیل در اسپانیا بسته به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. برای تحصیل در اسپانیا و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور، شرایط نسبتاً آسانی وجود دارد. دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های اسپانیا را دارند، باید در آزمون ورودی دانشگاه موردنظر خود شرکت کرده و نمره مورد قبول را کسب کند.

این آزمون شامل سؤالاتی درمورد زبان اسپانیایی، زبان انگلیسی، تاریخ و فرهنگ اسپانیا، ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست است. دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به اسپانیا را دارند، برای افزایش شانس قبولی خود در آزمون ورودی می‌توانند در کلاس‌های آمادگی آزمون و زبان اسپانیایی شرکت کنند. این آزمون به زبان اسپانیایی برگزار می‌شود. اگرچه ارائه مدرک زبان انگلیسی یا اسپانیایی برای پذیرش الزامی نیست؛ اما دانشجویان برای موفقیت در آزمون ورودی و روابط روزمره خود نیاز به یادگیری زبان اسپانیایی خواهند داشت.

پذیرش در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری برای تحصیل در اسپانیا بدون آزمون انجام می‌شود. اغلب دانشگاه‌های اسپانیا برای پذیرش دانشجویان شرط سن را اولویت قرار می‌دهند. این شرایط سنی برای مقطع کارشناسی حداکثر 26 سال، مقطع کارشناسی ارشد 36 سال و دکتری 50 سال است. اولویت پذیرش با کسانی خواهد بود که سن کمتری دارند. یکی از مهم‌ترین شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا برخورداری از مدرک دیپلم است.

مدارک لازم برای تحصیل در اسپانیا

مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا ممکن است بسته به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت باشد. مدارک موردنیاز کلی برای تحصیل در اسپانیا به شرح زیر است:

  • سوابق تحصیلی قبلی (ترجمه رسمی به انگلیسی یا اسپانیایی)
  • مدارک شناسایی
  • ریزنمرات تحصیلی
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • مدرک زبان انگلیسی (IELTS یا TOEFL) یا اسپانیایی
  • عکس
  • پاسپورت معتبر و…

ویزای تحصیلی اسپانیا

دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا می‌شوند، باید برای ورود به خاک این کشور ویزای دانشجویی ارائه دهند. بدین منظور، دانشجویان باید با مراجعه به سفارت اسپانیا نسبت به اخذ ویزای دانشجویی خود اقدام کنند. بسته به مدت‌زمان تحصیل در اسپانیا، دانشجویان می‌توانند برای اخذ ویزای بلندمدت یا کوتاه‌مدت اقدام نمایند. هزینه اخذ ویزای اسپانیا حدود 60 دلار است و طی یک ماه صادر می‌شود.

از آنجایی که اسپانیا در لیست کشورهای منطقه شینگن قرار دارد، دانشجویانی که ویزای این کشور را دریافت می‌کنند، می‌توانند بدون محدودیت به کشورهای این منطقه نیز سفر کنند. از جمله مدارک لازم برای اخذ ویزای اسپانیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرم درخواست ویزا
  • دو عدد عکس رنگی با زمینه سفید
  • اصل و کپی پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی سوءپیشینه
  • گواهی تمکن مالی (حداقل 700 دلار در ماه) و…
هزینه تحصیل در اسپانیا

هزینه تحصیل در اسپانیا 2024

همان‌طور که گفتیم، هزینه تحصیل در اسپانیا بسیار مقرون‌به‌صرفه است و نسبت به سایر کشورهای اروپایی حدود 30 درصد ارزان‌تر است. هزینه تحصیل در اسپانیا به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی بستگی دارد. علاوه بر این، هزینه تحصیل و زندگی در شهرهای مختلف اسپانیا متفاوت است؛ برای مثال، هزینه زندگی و تحصیل در اسپانیا در شهرهای بزرگ مانند بارسلونا و مادرید گران‌تر از سایر شهرها است. دانشجویان برای تحصیل در این شهرها باید حداقل 1000 یورو در نظر بگیرند. هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در شهرهایی مانند والنسیا کمتر و حدود 700 الی 900 یورو برآورد می‌شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های اسپانیا به رنک و رتبه و نوع دانشگاه نیز بستگی دارد. به طور میانگین، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی حدود 750 الی 2500 یورو در سال و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سالانه از 1000 الی 3500 یورو متفاوت است. لازم به ذکر است تحصیل در اسپانیا در دانشگاه‌های خصوصی بالاتر است و ممکن است به 20000 یورو در سال نیز برسد. مقطع دکتری ارزان‌ترین دوره آکادمیک برای تحصیل در اسپانیا محسوب می‌شود. هزینه تحصیل در مقطع دکتری در سال اول حدود 3300 یورو و در سال‌های بعد 600 یورو است.

بورسیه تحصیلی اسپانیا

دولت، سازمان‌های مختلف و دانشگاه‌های اسپانیا به‌منظور کمک به دانشجویان برای تأمین مخارج تحصیل و زندگی دانشجویی، بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی مختلفی را ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها اغلب برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری که قصد تحصیل در اسپانیا را دارند، تعلق می‌گیرد. اخذ بورسیه تحصیلی اسپانیا به‌صورت رقابتی است و دانشجویانی که سوابق، شایستگی‌ها و رزومه تحصیلی بهتری داشته باشند، شانس بیشتری برای اخذ این بورسیه‌ها خواهند داشت. از جمله بورسیه‌های تحصیلی اسپانیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه‌های دانشگاه اروپایی آتلانتیک
  • بورسیه‌های دانشگاه گرانادا
  • بورسیه‌های دولتی اسپانیا
  • بورسیه مشترک اراسموس موندوس پلاس
  • بورسیه MAEC – AECID و…

جمع‌بندی

کشور اسپانیا یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان از نظر گردشگران خارجی است که در سال‌های اخیر با ارتقا کیفیت مراکز آموزشی خود موفق به جذب دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا شده است. دانشگاه‌های اسپانیا با برخورداری از رتبه‌های برتر در بین بهترین دانشگاه‌های دنیا، توجه دانشجویان زیادی را به خود جلب کرده‌اند. هزینه تحصیل مقرون‌به‌صرفه، آب‌وهوای خوب، امکانات آموزشی و رفاهی مطلوب و… از جمله دلایل محبوبیت این کشور برای دانشجویان محسوب می‌شوند. این کشور با فراهم‌کردن فرصت‌های منحصربه‌فرد برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به اسپانیا، موفق به جذب تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی شده است.

کشور اسپانیا در سال‌های اخیر سومین کشور از نظر مطالعات بین‌الملل شناخته شده است. شرایط تحصیل در اسپانیا و امکان تحصیل به زبان انگلیسی از جمله دلایلی هستند که دانشجویان را از سراسر دنیا به دانشگاه‌های این کشور جذب کرده‌اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط تحصیل در اسپانیا می‌توانید از طریق مشاوره رایگان با کارشناسان و مشاوران ما در فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment