Skip links
تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم در کشوری مانند ایتالیا با پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی، امکانات مناسب و هزینه پایین تحصیلات احتمالاً انتخاب اول بسیاری از افراد خواهد بود. در واقع هر ساله داوطلبان زیادی درخواست اعطای بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف به دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌کنند و قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارند.

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم برای متقاضیانی که دوره دیپلم و پیش‌دانشگاهی را به اتمام رسانده‌اند امکان‌پذیر است و قادر خواهند بود از بورسیه های تحصیلی با دیپلم ایتالیا نیز استفاده نموده و هزینه‏های خود را به حداقل برسانند. برای آشنایی بیشتر با تحصیل در ایتالیا با داشتن مدرک دیپلم تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

شرایط تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

متقاضیان غیر ایتالیایی با مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن می‌توانند برای دوره کارشناسی در دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش بگیرند. همچنین باید گفت که هر کدام از دانشگاه‌ها شرایط پذیرش خاصی دارند که پیش از ارائه درخواست  و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باید اطلاعات کافی در مورد آن‌ها کسب نمایید. در حقیقت باید گفت که باتوجه‌به دانشگاه، دوره و رشته انتخابی ممکن است لازم باشد مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی نیز به همراه درخواست خودتان ارائه دهید.

علاوه بر رعایت این موارد تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم تنها با طی مراحل ویزا و مجوز اقامت امکان‌پذیر است؛ بنابراین متقاضی لازم است قبل از ورود به ایتالیا ویزای تحصیلی دریافت و سپس در عرض 8 روز پس از ورود به این کشور برای اجازه اقامت اقدام نماید. دقت داشته باشید که این روند بر اساس کشور محل سکونت متقاضی می‌تواند متفاوت باشد. همچنین ضروری است متفاضی هزینه زندگی در ایتالیا و شهریه تحصیل در ایتالیا را مد نظر داشته باشد. شایان ذکر است که امکان دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا در برخی موارد نیز وجود دارد.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در ایتالیا با دیپلم

مدارک موردنیاز برای تحصیل در ایتالیا با دیپلم

دانشجویان خارجی که فقط دارای مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن هستند یا به‌عبارت‌دیگر متقاضیان تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم برای ارائه درخواست پذیرش در دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌های ایتالیا باید این اسناد را آماده کنند و به دانشگاه موردنظر خود ارائه دهند:

  • ریزنمرات تحصیلی
  • مدرک زبان (بر اساس مؤسسه آموزشی انتخابی، ممکن است مدرک تسلط بر زبان انگلیسی یا ایتالیایی موردنیاز باشد.)
  • گذرنامه (داشتن گذرنامه معتبر برای اخذ ویزای دانشجویی الزامی است.)
  • ویزا
  • مجوز اقامت (پس از ورود به ایتالیا، متقاضی باید ظرف مدت هشت روز برای اجازه اقامت اقدام کند.)
  • بیمه درمانی

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با مدرک دیپلم

گفت که مهاجرت تحصیلی به ایتالیا تنها با مدرک دیپلم یک فرایند چالش‌برانگیز است؛ زیرا از نظر شرایط پذیرش تحصیلی امکان دارد این متقاضیان روند دشوارتری پیش‌رو داشته باشند. لازم به ذکر است که کار با مدرک دیپلم در ایتالیا هم نیازمند سابقه کار قوی، داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمای ایتالیایی و آشنایی با این زبان است؛ بنابراین درصورتی‌که قصد دارید با مدرک دیپلم به ایتالیا مهاجرت کنید بهتر است به دنبال تقویت رزومه کاری خود باشید و گزینه تحصیل در مقاطع بالاتر را به‌عنوان راه مناسب در نظر بگیرید.

بورسیه تحصیلی ایتالیا با مدرک دیپلم

بورسیه تحصیلی ایتالیا با مدرک دیپلم

در این بخش از تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم به بررسی انواع بورسیه‌هایی که دولت و دانشگاه‌های این کشور در اختیار دانشجویان و متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا قرار می‌دهند خواهیم پرداخت. انواع بورسیه‌هایی که در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند به ترتیب بیان شده در زیر است:

نام بورسیهمقطع تحصیلیتوضیحات
بورسیه دانشگاه بولونیاکارشناسی و کارشناسی‌ارشددر دوره کارشناسی پنج دانشجو در دوره ارشد 20 دانشجو می‌توانند از این بورسیه بهرمند شوند.
بورسیه دانشگاه BOCCONI در میلانکارشناسی و کارشناسی‌ارشددانشجویان بین‌المللی در هر دو مقطع با ارائه رزومه می‌توانند از این بورسیه بهره‌مند شوند.
بورسیه دانشگاه پاویاکارشناسی‌ارشدبه پنج نفر از دانشجویان بین‌المللی که در رشته های اتوماسیون صنعتی، مهندسی، مالی، اقتصادی، تجارت بین‌الملل، سیاست جهانی، روابط بین‌الملل، زیست مولکولی و سلولی، مهندسی الکترونیک و ژنتیک تحصیل می‌کنند و جزء کشورهای کم‌درآمد و درحال‌توسعه هستند بورسیه تحصیلی ایتالیا با دیپلم ارائه خواهد شد.
بورسیه دولتی ایتالیاکارشناسی‌ارشد و دکتریدر دوره ارشد به رشته های هنر، رقص و موزیک تعلق می‌گیرد و در مقطع دکترا به کورس‌های فرهنگی ایتالیا، سوپروایزر و زبان ایتالیایی تعلق می‌گیرد.
بورسیه دانشگاه PIEDMONTدکترامتعلق به دانشجویان رشته NAMPT داخل و خارج سلول است.
بورسیه دانشگاه GRAN SASSOدکترابه دانشجویان که در رشته‌ها زیر مشغول تحصیل هستند فقط یکبار تعلق خواهد گرفت: مطالعات شهری، علوم کامپیوتر، ریاضی، علوم طبیعی، علوم منطقه‌ای

دقت داشته باشید انواع بورسیه‏های دیگری نیز وجود دارد که توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و بر اساس شرایط شخص به هر فرد تعلق می‌گیرد. منظور از شرایط دانشجو رزومه متقاضی است که شامل معدل، مقالات علمی و تحقیقات، سطح زبان و… است. همچنین باید گفت که این امر بسیار رقابتی بوده و هرچه رزومه قوی‌تری ارائه شود شانس اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا با دیپلم نیز بالاتر است. میزان هزینه تخمین زده شده برای دوره دکترا حدود 1,200 یورو در ماه است. لازم به ذکر است که بورسیه‌ها مربوط به دوره‌های فوق‌لیسانس و دکتری است.

پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا با مدرک دیپلم

گفت درصورتی‌که قصد ادامه تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم را دارید و شرایط لازم از جمله سن مناسب، دانش زبان، تمکن مالی، مدارک تحصیلی سال‌های قبل و… را دارا هستید، می‌توانید از دانشگاه‌های این کشور پذیرش گرفته و به زندگی و تحصیل بپردازید. همچنین باید گفت که چنانچه شما فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ایتالیا باشید ادامه تحصیل و اخذ پذیرش در مقاطع بالاتر بسیار سهل‌تر خواهد بود. به‌طور معمول اغلب رشته‎های تحصیلی در این کشور نیازمند کسب نمره قبولی در آزمون ورودی هستند؛ ولیکن بعضی از رشته‌ها هم وجود دارند که نیازی به آزمون ورودی ندارند.

دقت داشته باشید که تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم نیازمند داشتن دانش زبان انگلیسی و یا ایتالیایی است تا بتوانید در انواع رشته‏های ارائه‌شده تحصیل‌کرده و موفق شوید. البته طی سال‌های اخیر روش‌های دیگری هم برای کسب پذیرش از دانشگاه‌های این کشور برای ایرانیان و جذب دانشجوی ایرانی جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا فراهم آمده است. بدین صورت که سفارت ایتالیا در ایران هر سال یک سری کلاس‌های زبان ایتالیایی در طی 3 ترم برای متقاضیان برگزار نموده که در طول این سه ترم سه کتاب به نام Expressd به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

معمولاً در انتهای ترم‌ها از آن‌ها آزمون گرفته می‌شود و در صورت کسب نمره 90 و یا امتیاز A شخص به سفارت معرفی شده و می‌تواند جهت اخذ پذیرش تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم از دانشگاه مورد نظر اقدام کند. البته لازم به ذکر است که هر دانشگاه و رشته‎های مختلف قوانین خود را دارند؛ بنابراین توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات دقیق به وب‌سایت رسمی دانشگاه مورد نظر رجوع نمایید.

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

درصورتی‌که خواستار تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم هستید بهتر است زبان ایتالیایی را انتخاب کنید؛ زیرا اکثر رشته‌ها به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند و درضمن هزینه تحصیل به این زبان نیز پایین‌تر است. البته رشته‌هایی به زبان انگلیسی نیز وجود دارد که در این صورت نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی است. چنانچه نمره موردنظر در زبان را کسب نکرده باشید لازم است در کلاس‌های افزایش سطح زبان شرکت نمایید.

در واقع می‌توان اذعان نمود که تحصیل به زبان انگلیسی در کشور ایتالیا طرف‌داران بیشتری دارد و برای کسب پذیرش از دانشگاه‌های مختلف این کشور می‌بایست مدرک زبان معتبر با نمره خواسته شده را ارائه نمود. از جمله مدارک زبان انگلیسی که مورد تأیید دانشگاه‌های ایتالیا هستند و برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا لازم است عبارت‌اند از:

  • IELTS
  • TOEIC
  • PTE Academic
  • C1 Advanced or C2 Proficiency
  • TOEFL

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در کسب پذیرش و تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم داشتن سن مناسب است. شرایط سنی تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم بستگی به دانشگاه انتخابی و دوره و مقطع تحصیلی دارد. به‌طورکلی محدوده سنی خاصی جهت تحصیل در ایتالیا تعریف نشده و شرایط هر دانشگاه و رشته‎های مختلف متفاوت است؛ ولی نکته مهمی که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا لازم است در نظر گیرند دریافت ویزای تحصیلی از سفارت ایتالیا است.

ممکن است شما بتوانید با هر سنی از دانشگاه پذیرش را دریافت نمایید؛ ولیکن ویزای شما با رد درخواست مواجه خواهد شد. دقت داشته باشید که با هر سنی نمی‌توان ویزای تحصیلی ایتالیا را گرفت. سن طلایی جهت کسب ویزا در دوره لیسانس 21 الی 28 سال تعریف شده و در صورتی که سن شما بالای این محدود باشد ویزا شما ریجکت خواهد شد. همچنین محدوده سنی برای دوره‌های بالاتر یعنی فوق لیسانس حداکثر 34 ساله بوده و برای مقطع دکتری هیچ محدوده سنی نخواهید داشت.

شرط معدل برای تحصیل در کشور ایتالیا با مدرک دیپلم

داشتن معدل بالا جهت تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم و کسب پذیرش تأثیر بالایی دارد. شرط معدل بر اساس دانشگاه و رشته انتخابی و همچنین گرایش هر رشته کاملاً متفاوت است. لازم به ذکر است در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا که از ظرفیت بالای پذیرش دانشجو برخوردارند ارائه معدل و شرط معدل الزامی نیست؛ ولیکن برخی از دانشگاه‌ها که رتبه بالایی در سطح جهانی و کشوری دارند نیاز به ارائه معدل بالا و همچنین رزومه قوی علمی دارند.

اکثر دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در دوره‌های لیسانس و فوق‌لیسانس معدل بالای 14 را از متقاضی می‌طلبند؛ ولی برای دوره دکترا معدل بالای 15 مورد نظر است. یادآوری می‌کنیم که شرایط پذیرش دانشگاه‌ها براساس رشته و گرایش متفاوت بوده و برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به وب سایت رسمی دانشگاه مربوطه رجوع کنید.

هزینه تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

هزینه تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

یکی از مسائل مهمی که همواره دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با آن روبه‌رو هستند هزینه تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم است. باتوجه‌به توضیحات بخش‌های قبلی باید گفت که شهریه تحصیل به زبان ایتالیایی کمتر از تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی است. شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا با ارائه بورسیه های تحصیلی توسط دانشگاه های ایتالیا امکان‌پذیر است. در واقع شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی بین 900 یورو (1,000 دلار آمریکا) تا 4,000 یورو (4,800 دلار آمریکا) در سال تخمین زده شده است که میانگین آن تقریباً 1,500 یورو (1,800 دلار آمریکا) است.

همچنین هزینه‌های سالانه در دانشگاه‌های خصوصی معمولاً بین 6,000 تا 20,000 یورو (7,200 تا 24,100 دلار آمریکا) متغیر است. در جدول زیر تعدادی از مقرون به صرفه ترین دانشگاه‌های ایتالیا برای شما عزیزان ارائه شده است.

لیستی از دانشگاه‌ها با شهریه پایین در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی
دانشگاه آزاد Bozen-Bolzano
دانشگاه پادوآ
دانشگاه پلی‌تکنیک تورین
دانشگاه سینا
دانشگاه Ca’Foscari ونیز
دانشگاه فلورانس
دانشگاه میلان

بهترین رشته‌ ها برای تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

متقاضی تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم لازم است از بهترین رشته‎های تحصیلی مطلع باشد تا بتواند با دیدی باز رشته موردنظر را برحسب شرایط و علایق خود انتخاب نماید و برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام کند. در ادامه برخی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم بیان شده است.

1. گرایش ‌های علوم انسانی

انواع رشته‏های علوم‌انسانی از جمله فلسفه، تاریخ و نویسندگی و… به‌خاطر وجود افراد بزرگی همچون دانته، اکو و ماکیاولی متقاضیان و طرف‌داران بسیاری را به خود جذب نموده‌اند. همچنین از جمله بهترین شهرها برای ادامه تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم در این رشته می‌توان شهر بولونیا و ونیز را نام برد.

2. گرایش ‌های مختلف پزشکی

همان‌طور که می‌دانید افراد بسیاری در تمام دنیا علاقه‌مند به تحصیل در رشته‏های پزشکی هستند. گرایش‌های مختلف پزشکی در ایتالیا نیز علاقه‌مندان خاص خود را دارد. متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها می‌بایست نمره قبولی در آزمون IMAT را کسب کنند تا امکان کسب پذیرش و تحصیل را داشته باشند.

3. گرایش‌های مختلف طراحی

گرایش‌های مختلف طراحی برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا از جمله طراحی صنعتی، طراحی لوازم زینتی، طراحی مد و طراحی داخلی به‌صورت عملی و تئوری صورت می‌پذیرد.

4. معماری و هنر

چنانچه یکی از متقاضیان تحصیل در این رشته هستید باید گفت که ایتالیا به دلیل داشتن بناها و سازه‌های تاریخی و قدیمی و همچنین برترین دانشگاه‌ها که دانشگاه هنر و معماری در ایتالیا از برترین‌ها در دنیا است، بهترین انتخاب را نموده‌اید. البته رشته هنر گرایش‌های بسیاری از جمله مجسمه‌سازی، نقاشی و موسیقی نیز دارد که متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده است. ادامه تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم در رشته موسیقی در شهر رم و میلان نیز می‌تواند جزئی از بهترین انتخاب‌ها برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باشد.

5. تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم؛ گرایش ‌های مختلف مهندسی

یکی از پرطرف‌دارترین رشته‏های مهندسی در کشور ایتالیا معماری است که می‌توانید در زیباترین شهر ایتالیا یعنی میلان و در دانشگاه‌های معتبر دیگری مشغول به تحصیل شوید. از جمله رشته‏های دیگری که نیاز به آزمون ورودی ندارند و می‌توان گفت به این جهت متقاضیان بسیاری نیز دارند عبارت‌اند از: طراح مد، روابط بین‌الملل، قانون، اقتصاد بازرگانی، روان‌شناسی، مدیریت بین‌الملل، غذا شناسی، دارایی و مالی و سرمایه‌گذاری.

بهترین دانشگاه ‌ها برای تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

بهترین دانشگاه ‌ها برای تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

همان‌طور که می‌دانید ایتالیا دارای تعداد زیادی دانشگاه معتبر و مشهور است که به دانشجویان با مدرک دیپلم فرصت‌های آموزشی بی‌نظیری را ارائه می‌کنند. در واقع این دانشگاه‌ها از لحاظ کیفیت آموزش، تحقیقات پیشرو، تسهیلات و برنامه‌های آموزشی متنوع بسیار شناخته شده هستند. اگر شما بتوانید در یک دانشگاه برتر تحصیل کنید میزان دانش شما نیز بیشتر خواهد بود. از طرفی در این حالت برای ورود به بازار کار نیز شرایط آسان‌تری خواهید داشت. برخی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم در زیر بیان شده‌اند.

  • دانشگاه بولونیا (University of Bologna)
  • دانشگاه پادوا (University of Padua)
  • دانشگاه سیاپریا (University of Sapienza, Rome)
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (Polytechnic University of Milan)
  • دانشگاه فلورانس (University of Florence)
  • دانشگاه رما (University of Roma)
  • دانشگاه تورینو (University of Turin)
  • دانشگاه میلانو (University of Milan)
  • دانشگاه ناپل (University of Naples)
  • دانشگاه برگامو (University of Bergamo)

در واقع این دانشگاه‌ها از طریق برنامه‌های آموزشی متنوع، ارتباط تنگاتنگ با صنعت و کارآمدی در جهانی‌سازی تحصیلات توانسته‌اند جایگاه خوبی کسب کنند و از جذب دانشجویان بین‌المللی نیز استقبال می‌کنند. در نتیجه شما هم می‌توانید شانس خود را برای اخذ پذیرش در آن‌ها  و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به‌درستی بسنجید.

ویزای تحصیلی ایتالیا با مدرک دیپلم

پس از اخذ پذیرش تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم نوبت به مرحله ویزا برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می‌رسد. مرحله ویزا بسیار مهم است و لازم است به‌تمامی مدارک موردنیاز و نحوه چیدمان آن و حتی سؤالات افسر سفارت توجه کامل داشته باشید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید. اولین مرحله ویزا ثبت درخواست در سایت universitaly.it است؛ البته دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های زیر را دارند می‌بایست درخواست خود را با ایمیل (studi.teheran@esteri.it) به سفارت ارسال کنند.

  • مقاطع آموزشی مؤسسات متخصص در زمینه روان‌درمانی
  • دوره تخصصی فنی فوق‌دیپلم که به‌وسیله موسسه‌های فنی عالی برگزار خواهند شد (ITS)
  • مقاطع دانشگاهی رشته‏های هنری، موسیقی و رقص AFAM
  • مدارس دوره‌های متوسطه برای پرورش میانجی‌های زبانی (ترجمه‌کنندگان و مشاوران زبانی)

از جمله مدارک اصلی موردنیاز برای ویزا تحصیلی ایتالیا عبارت‌اند از:

  • نامه تمکن مالی (6000 یورو سالیانه)
  • ارائه مدرک زبان (بسته به دوره و مقطع تحصیلی در دانشگاه نمره آیلتس بین 6 تا 7 و معمولاً (6.5) مورد نیاز است و تافل نمره بین 70 و 80)
  • پرینت پرداختی هزینه های ویزا و پذیرش اخذ شده (50 یورو هزینه اخذ ویزا و 21 یورو که در دفتر خدمات ویزا برای هزینه کنسول پرداخت می‌شود)
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک تحصیلی سال‌های قبل و مدارک هویتی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • بیمه دانشجویی
  • اجاره‌نامه یا پرینت رزرو هتل یا خوابگاه

از نکات مهمی که لازم است در نظر داشته باشید گپ تحصیلی باتوجه‌به دوره و مقطع تحصیلی شما است. در صورت داشتن فاصله سنی یا همان گپ تحصیلی لازم است با ارائه مدارک وقفه ایجاد شده در تحصیل را توجیه نمایید.

جمع‌بندی

کشور ایتالیا به دلیل داشتن تعداد زیادی از دانشگاه‌های معتبر و شناخته شده یکی از گزینه‌های جذاب برای مهاجرت تحصیلی است. از همین رو شرایط تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم هم فراهم است که شما می‌توانید از این گزینه به سود خود استفاده کنید و برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام نمایید.

بااین‌حال نباید فراموش نمود که اخذ پذیرش هم شرایط خاص خود را دارد که لازم است به آن توجه داشت. مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در کنار شماست تا تمامی این مراحل را به‌راحتی پشت سر بگذارید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بورسیه های تحصیلی با دیپلم ایتالیا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

Leave a comment