Skip links
تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

به‌طورکلی تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی برای دانشجویان امکان‌پذیر است و متقاضیان با داشتن مدرک زبان لازم، شرایط سنی مناسب، مدرک تحصیلی و گپ تحصیلی قابل‌قبول به‌همراه‌داشتن تمکن مالی می‌توانند تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا را تجربه نمایند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا برای تحصیل به زبان انگلیسی متناسب با مقطع موردنظر می‌بایست مدرک زبان آیلتس در سطح 6 الی 7 ارائه دهند.

لازم به ذکر است دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان ایتالیا بسیار متعدد هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Politecnico di Milano و دانشگاه بولونیا اشاره نمود. به طبع باتوجه‌به تعدد دانشگاه‌ها، رشته‎های انگلیسی‌زبان دانشگاه‌های این کشور نیز بسیار متنوع هستند. همچنین باید گفت که با اخذ بورسیه‎های این کشور می‌توان به تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی مشغول شد. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

شرایط تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

یادگیری زبان ایتالیایی شیرین اما دشوار است. یکی از روش‌های مناسب برای تحصیل در ایتالیا، تحصیل به زبان انگلیسی است. رقابت بر سر تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در بین دانشجویان بین‌المللی به‌صورت تنگاتنگ و زیاد دیده می‌شود؛ پس دقت کنید تا مسیر تحصیل را به‌خوبی یاد بگیرید. شما برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی می‌بایست مدرک آیلتس با نمره بالای 6 داشته باشید. بعد از آن باید به دنبال دانشگاه‌هایی بگردید که تحصیل به زبان انگلیسی را مجاز اعلام نموده‎اند.

به‌هرحال محدودیت بر سر انتخاب رشته وجود دارد؛ اما می‌توانید موقعیت تحصیل خود را به نحوی پیش ببرید که اثرگذار و قابل‌قبول باشد. اصولاً تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی‌ارشد به نسبت دیگر مقاطع آسان‌تر است. کسانی که قصد تحصیل در این کشور و به زبان انگلیسی در رشته پزشکی را دارند باید در آزمون IMAT شرکت کنند. در واقع در صورت قبولی در این آزمون به آن‌ها اجازه ثبت‌نام داده می‌شود.

مدرک زبان لازم برای تحصیل در ایتالیا به انگلیسی

مدرک زبان لازم برای تحصیل در ایتالیا به انگلیسی

افراد جهت تحصیل در ایتالیا می‌بایست به زبان‌های انگلیسی یا ایتالیایی مسلط باشند. درصورتی‌که قصد تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و ارزان‌قیمت این کشور را دارند می‌بایست به زبان ایتالیایی مسلط باشند. البته در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا نیز افراد می‌توانند به زبان انگلیسی و به‌صورت رایگان نیز تحصیل کنند. همچنین میزان سطح زبان افراد بسته به نوع زبان و برنامه تحصیلی انتخابی می‌بایست در سطح آیلتس ۶ تا ۷ ارتقا یابد.

چگونه می‌توان در ایتالیا به زبان انگلیسی و رایگان تحصیل کرد؟

دانشگاه‌های ایتالیا رایگان نیستند و شما جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و تحصیل در این دانشگاه‌ها باید شهریه پرداخت نمایید؛ اما شهریه دانشگاه‌های این کشور زیاد نیست و دانشگاه‌های دولتی آن معمولاً بیش از ۱۰۰۰ یورو در سال شهریه دریافت نمی‌کنند. همچنین بعضی از دانشگاه‌های دولتی نیز هستند که ممکن است شهریه سالیانه آن‌ها بیشتر باشد؛ به‌عنوان‌مثال دانشگاه بولونیا هر سال مبلغی حدود ۲۰۰۰ یورو و دانشگاه پلی‌تکنیک میلان حدود ۳۰۰۰ یورو در سال شهریه دریافت می‌کنند.

دلیل جذب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی وجود نوعی از بورسیه تحصیلی در ایتالیا است که به بورسیه استانی معروف است.  این بورسیه شرایط را برای تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی و ایتالیایی برای دانشجویان بین‌المللی هموار کرده است. لازم به ذکر است که بورسیه استانی بورسیه‌ای است که توسط دولت ایتالیا به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد که برای دریافت این بورسیه حقوق و درآمد اسپانسر شما در ایران بررسی می‌شود.

در این نوع بورسیه معیاری به نام ISEE نقش دارد که در آن فاکتورهایی مانند تعداد اعضای خانواده، اجاره‌نشین بودن یا نبودن شما در ایران و… بررسی می‌شود و درصورتی‌که این رقم کمتر از 24000  یورو در سال باشد شما واجد شرایط، جهت دریافت این بورسیه خواهید بود. لازم به ذکر است که باتوجه‌به ارزش پول ایران تقریباً تمام دانشجویان ایرانی متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا شانس دریافت این بورسیه را خواهند داشت.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و تحصیل به زبان انگلیسی

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و تحصیل به زبان انگلیسی

بسیاری از افراد برای فرار از یادگیری زبان ایتالیایی یا به‌طورکلی زبان سوم و برای انتخاب زبان تحصیلی خود راحت‌ترین راه را انتخاب می‌کنند و از زبان انگلیسی برای رسیدن به هدف خود بهره می‌برند. به همین دلیل نیز تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در این کشور رواج خاصی پیدا کرده است. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته‏های تحصیلی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا فراهم شده است و همین مسئله دریافت صندلی در این کشور را بسیار دشوار کرده است.

دانشجویانی که قصد تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی را دارند باید آگاه باشند که رقابت آن‌ها برای ورود به دانشگاه‌های این کشور بسیار سخت‌تر خواهد بود. همچنین باید گفت که شانس یافتن کار در ایتالیا بدون تسلط به زبان رسمی این کشور نیز بسیار دشوار خواهد بود. دقت داشته باشید که یکی از روش‌های پرمخاطب مهاجرت به این کشور تحصیل پزشکی در ایتالیا است.

از آن جا که برای دسترسی به این هدف افراد باید در آزمون ورودی شرکت کنند لازم است این نکته را بیان نمود که تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در این رشته تحصیلی بسیار دشوار است؛ زیرا که رقابت برای شرکت در این آزمون ورودی بسیار سنگین است. همچنین صندلی‌های در نظر گرفته‌شده جهت تحصیل پزشکی در این کشور بسیار محدود هستند. در زیر به شرایط لازم برای تحصیل به انگلیسی در ایتالیا برای مقاطع مختلف اشاره شده است.

1. شرایط تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی

دوره کارشناسی در ایتالیا حدود 3 الی 4 سال به طول می‌انجامد. بدیهی است که این مدت‌زمان برای دانشجویان بین‏المللی هزینه‏های زیادی در بر خواهد داشت که باید توانایی تامین آن‌ها را داشته باشند. البته باید گفت که بورسیه‎های تحصیلی در ایتالیا برای دانشجویان بین‎المللی در نظر گرفته‌شده که به صورت کامل یا بخشی از هزینه‎های تحصیل و زندگی آن‌ها را تامین می‌نماید. برای اینکه بتوانید از این امکانات استفاده کنید باید شرایط زیر را جهت درخواست تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی داشته باشید:

  • مدرک دیپلم ۱۲ساله
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس (حداقل نمره 5.5 الی 6)
  • آزمون‌های خاص (برای ورود به رشته‌هایی مانند پزشکی و برخی رشته‎های مهندسی)

2. تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

باتوجه‌به تعدد رشته‎های تحصیلی در این مقطع و دوره زمانی کوتاه تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا برای مقطع کارشناسی‌ارشد باید گفت که این مقطع یکی از محبوب‌ترین مقاطع برای دانشجویان بین‌المللی است. همان‌طور که می‌دانید تحصیل کارشناسی‌ارشد در ایتالیا حدود 2 سال به طول می‌انجامد. اصولاً و در حالت معمول دانشگاه‌ها دو بار در سال دانشجو می‌پذیرند. شرایط لازم برای درخواست مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی‌ارشد شامل موارد زیر است:

  • ارائه مدرک کارشناسی مرتبط
  • مدرک زبان آیلتس 6 الی 6.5 یا سایر مدارک معادل آن

3. شرایط تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در مقطع دکترا

دوره دکترا (پژوهشی و تحقیقاتی) بسته به رشته مورد تقاضا حدود 3 الی 5 سال به طول می‌انجامد. همچنین ارائه یک پایان‌نامه برمبنای تحقیقات شما در دوران تحصیل و دفاع از آن در پایان دوره از الزامات دریافت مدرک دوره دکترا است. شرایط تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در مقطع دکترا شامل موارد بیان شده در زیر است:

  • ارائه مدرک کارشناسی‌ارشد مرتبط
  • داشتن رزومه تحصیلی و پژوهشی قوی
  • حداقل مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 7 قابل قبول است.
  • ارسال سوابق تحصیلی و پژوهشی برای اساتید دانشگاه موردنظر و جلب سوپروایزر
بورسیه های ایتالیا برای تحصیل به زبان انگلیسی

بورسیه های ایتالیا برای تحصیل به زبان انگلیسی

بورسیه تحصیل در ایتالیا که هزینه‏های تحصیل و حتی زندگی متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را تا حد زیادی پوشش می‌دهد از مهم‌ترین دلایلی است که دانشجویان بین‌المللی ایتالیا را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند. در واقع دولت، مؤسسات و نهادهای متعددی در ایتالیا با حمایت‌های مالی از دانشجویان مستعد سعی دارند امکانات و شرایط تحصیلی مناسبی را برای اقشار مختلف جامعه بین‌المللی در این کشور فراهم آورند. برخی از بهترین بورسیه‌های این کشور  برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در جدول زیر آمده است.

بورسیهمبلغتوضیحات
بورسیه تحصیلی دولت ایتالیاحدود 1188 – 5139 یورواین بورسیه توسط دولت ایتالیا به دانشجویان بین‌المللی که درآمد سرپرست خانواده آن‎ها از حدی کمتر باشد تعلق می‌گیرد و بسته به شرایط تحصیل دانشجو این مبلغ را در اختیار او قرار خواهند داد.
بورسیه دانشگاه بولونیاحدود 11000 یورودانشجویان مستعدی که در دانشگاه بولونیا تحصیل می‌کنند می‌توانند این کمک‌هزینه را بابت هزینه‎های تحصیل و زندگی از این دانشگاه دریافت کنند.
بورسیه دانشگاه پادوآ8000 یورواین بورسیه توسط دانشگاه پادوآ به دانشجویان تعلق می‌گیرد و کمک‌هزینه‌هایی برای تحصیل شامل کمک‌هزینه معاش و معافیت از هزینه تحصیل است.
بورسیه تحصیلی دانشگاه پاویاتمام هزینه‌های تحصیلاین دانشگاه هر ساله 150 بورسیه تحصیلی به دانشجویان برتر و برجسته دانشگاه ارائه می‌دهد.

برترین دانشگاه‌ های ایتالیا جهت تحصیل به زبان انگلیسی

بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا به‌ویژه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری دوره‌های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید اصولاً دانشگاه‌ها جزئیات و شرایط مانند زبان تحصیل، نمره زبان و مدرک زبان مورد قبول را در وب‌سایت خود قرار می‌دهند. توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی جهت اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به وب‌سایت دانشگاه انتخابی خود در ایتالیا مراجعه نموده و از شرایط آن اطمینان حاصل نمایید. به‌طورکلی تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • دانشگاه Milan
  • دانشگاه Bologna
  • دانشگاه Florence
  • دانشگاه Roma
  • دانشگاه John Cabot
  • دانشگاه Urbino
  • دانشگاه پلی‌تکنیک Turin
  • دانشگاه Turin
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان
رشته های انگلیسی‌ زبان دانشگاه‌های ایتالیا

رشته های انگلیسی‌ زبان دانشگاه‌های ایتالیا

به دلیل اینکه بسیاری از دانشجویان تنها به زبان انگلیسی آشنایی دارند و حتی‌الامکان تمایل دارند تا در رشته‎های انگلیسی‌زبان پذیرش شوند، دانشگاه‌های ایتالیا بسیاری از رشته‏های خود را صرفاً به این زبان‌آموزش می‌دهند. همچنین باید گفت که در رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایتالیا دانشگاه‌های معتبری در رتبه‌بندی QS به زبان انگلیسی بوده‌اند که از برترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه‌های پلی‌تکنیک میلان، بولونیا، فلورانس، ساپیتزا رم، ترنتو، پلی‌تکنیک تورینو، پادوآ، پیزا، ناپل و… اشاره نمود.

برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی محدودیت خاصی در دانشگاه‌های این کشور به چشم نمی‌خورد. در زیر به برخی از بهترین رشته‏های تحصیلی در این کشور که به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند برای آگاهی متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اشاره شده است.

  • مدیریت کسب‌وکار
  • علوم کامپیوتر
  • طراحی و هنر
  • علوم اقتصاد
  • مهندسی انرژی
  • علوم سیاسی
  • علوم آماری
  • پزشکی
  • مد و فشن
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی IT
  • بازاریابی
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی صنایع
  • دندانپزشکی
  • روابط بین‌الملل
  • علوم اجتماعی
  • مهندسی برق
  • تجارت بین‌الملل
  • مدیریت هتلداری و گردشگری
  • روان‌شناسی
  • مدیریت
  • حقوق
  • مهندسی ساختمان
  • مهندسی هوافضا
  • معماری
  • مهندس کامپیوتر
  • علوم کشاورزی
  • انیمیشن
  • تاریخ هنر

هزینه های تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

همان‌طور که می‌دانید کشور ایتالیا در ردیف کشورهای ارزان محسوب می‌شود تا جایی که برخی آن را حتی در ردیف کشورهای رایگان برشمرده‌اند؛ اما باید گفت که هزینه تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی منحصر به شهریه دانشگاه (Tuition Fee) نیست و هزینه‎های دیگری همچون بیمه دانشجویی و… نیز وجود دارد که الزامی است.

لازم به ذکر است که امکان پرداخت شهریه معمولاً در دو قسط برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا وجود دارد. در واقع قسط اول زمان ثبت‌نام و زمان حضور دانشجو در ایتالیا و قسط دوم 6 ماه بعد پرداخت می‌شود. میانگین هزینه‏های زندگی دانشجویی در کشور ایتالیا به شرح زیر است:

آیتمهزینه
دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد و دکتریحدوداً 1200€ تا 3000€ (یورو)
بیمه دانشجوییحدوداً 150€ (یورو)
هزینه زندگی به طور متوسطماهیانه 400€ الی 500€ (یورو)
هزینه زندگی هر نفر همراه200€ الی 300€ (یورو)

دقت داشته باشید که کار پاره‌وقت دانشجویی و نیز دریافت بورسیه تحصیلی 2 روش اصلی و شناخته شده به منظور تامین هزینه‏های دوران تحصیل خصوصاً برای دانشجویان بین‏المللی است. لازم به ذکر است که از میان این دو، بورسیه تحصیلی مطلوب‌تر است؛ زیرا که هم وقت دانشجو را نمی‌گیرد و هم اینکه هزینه‏های بیشتری و بلکه تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

ویزا برای تحصیل در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی

ویزا برای تحصیل در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی

تمامی دانشجویان بین‌المللی که خواستار تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی هستند بایستی برای درخواست ویزای تحصیلی این کشور اروپایی نیز اقدام نمایند. منتها به شرطی که از قبل پذیرش خود را از یکی از دانشگاه‌های این کشور به دست آورده باشند. لازم است بدانید که به این دانشجویان ویزای نوع D یا همان ویزای بلندمدت اعطاء می‌شود که غالباً تا پایان تحصیلات هم اعتبار خواهد داشت. از همین رو مدارک موردنیاز متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور به شرح زیر است:

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا
  • تأییدیه پذیرش از دانشگاه ایتالیایی
  • مدرک اثبات تمکن مالی کافی
  • تأییدیه پزشکی
  • گواهی عدم سوءسابقه
  • گواهی اسکان در ایتالیا
  • رزرو بلیط پرواز به ایتالیا
  • مدرک زبان ایتالیایی در سطح b1/b2 و یا مدرک زبان انگلیسی
  • تعداد 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت ملی معتبر به‌علاوه کپی برابر اصل آن
  • کپی برابر اصل ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • کپی برابر اصل کلیه مدارک تحصیلی
  • کپی برابر اصل کلیه مدارک هویتی معتبر فرد در کشور مبدأ

جمع‌بندی

همان‌طور که بیان شد تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی رایگان نیست و حداقل نمره B2 را لازم دارد. همچنین مدارک زبان آیلتس، تافل، دولینگو، کمبریج مورد تایید برای ورود به دانشگاه‌های انگلیسی زبان ایتالیا هستند.

علاوه بر این‎ها بهترین دانشگاه‌های انگلیسی زبان ایتالیا در رتبه‏بندی جهانی دارای رتبه خوبی هستند و به همین دلیل بسیاری از علاقه‏مندان به تحصیل در خارج مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را انتخاب می‌کنند. شما نیز در صورتی که قصد بررسی شرایط مهاجرتی خود را دارید می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان موسسه مهاجرتی فرهنگ ملل استفاده نموده و راهنمایی کامل را دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی به وب سایت ما مراجعه نمایید.

Leave a comment