Skip links
ادامه تحصیل در رشته مامایی در آلمان

ادامه تحصیل در رشته مامایی در آلمان

برای تحصیل در رشته مامایی در آلمان داشتن مدرک دیپلم دبیرستان، گواهینامه DAAD و سطح زبان B1 آلمانی لازم است. همچنین برای ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان لازم است متقاضی دوره‌ها و آزمون‌های ورودی هر مقطع را با نمره قبولی پشت سر بگذارد. هزینه تحصیل در آلمان در رشته مامایی در اکثر دانشگاه‌ها اندک و تقریباً رایگان است؛ البته در بعضی از دانشگاه‌های خصوصی شهریه تحصیل در این رشته چیزی حدود 5 الی 25 هزار یورو در سال است.

همچنین دانشجویان می‌توانند با داشتن شرایط ذکر شده از بورسیه فول فاند آلمان هم بهره‌مند شوند. میزان دستمزد و حقوق مامایی در این کشور می‌تواند بسته به نوع بیمارستان، کلینیک و میزان تجربه و شهر متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

آشنایی با رشته مامایی در آلمان

تحصیل در رشته مامایی در آلمان به‌عنوان یک حرفه پزشکی محسوب می‌شود و تخصص در زمینه مراقبت و کمک به زنان در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان را شامل می‌شود. ماماها نقش مهمی در ارائه خدمات به زنان باردار و خانواده‌ها دارند. برای ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان احتیاج به سطح زبان B2 آلمانی دارید. در نظر داشته باشید که هزینه‌های تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور ممکن است سالیانه به 20 هزار یورو نیز برسد. هزینه‌های زندگی در این کشور به صورت تقریبی بین چیزی از 800 یورو الی 1400 یورو در ماه متغیر است.

شرایط تحصیل در رشته مامایی در آلمان

شرایط تحصیل در رشته مامایی در آلمان

تحصیل در رشته مامایی در آلمان مستلزم داشتن شرایطی است که در زیر به بررسی شرایط لازم برای ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان پرداخته شده است. برای تحصیل در رشته مامایی در آلمان در اصل شما به مدرکی جهت ورود به دانشگاه نیاز دارید. مدرک ورود به دانشگاه‌های مامایی آلمان، مدرک دیپلم دبیرستان است که شما را واجد شرایط تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌کند. یکی دیگر از شرایط لازم برای تحصیل در رشته مامایی آلمان بررسی گواهینامه تحصیل در پایگاه‌داده پذیرش DAAD است.

در واقع می‌توانید بررسی کنید که آیا و برای چه نوع برنامه یا موضوعی گواهینامه شما در آلمان به رسمیت شناخته شده است. با شرکت در Studienkolleg یعنی کالج مقدماتی شما این شانس را خواهید داشت که برای ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان و برای ورود به دانشگاه‌های این کشور آماده شوید و می‌توانید زبان آلمانی خود را نیز بهبود ببخشید. همچنین سطح زبان آلمانی موردنیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور حداقل B1 آلمانی است.

مدارک مورد نیاز برای اپلای در رشته مامایی در آلمان

برای تحصیل در رشته مامایی در آلمان باتوجه‌به مقطع تحصیلی که انتخاب می‌شود امکان دارد مواردی برای درخواست پذیرش از دانشگاه نیاز باشد. از جمله موارد لازم برای این موضوع یک پیش‌نیاز برای درخواست، گواهی فارغ‌التحصیلی دبیرستان عمومی یا یک مدرک مشابه برای پذیرش در آموزش عالی است. جهت‌پذیرش و ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان داوطلبان باید مدارک عمومی ورودی دانشگاه یا مدارک ورودی دانشگاه مشابه را تکمیل نموده باشند. رشته مامایی در آلمان بسته به مقطعی که انتخاب می‌شود نیازمند توصیه‌نامه و SOP هم است. برخی از مدارک موردنیاز جهت تحصیل در رشته مامایی در آلمان به‌صورت زیر هستند.

  • مدرک گواهی شده مطابق با بخش قانون مامایی آلمان
  • ارائه گواهی پذیرش از دانشگاه
  • گواهی عدم سوءپیشینه یا عدم انحراف اخلاقی
  • ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی برای تکمیل دوره‌های تحصیلی
  • ارائه مدارک هویتی معتبر مانند شناسنامه و پاسپورت
  • فیش پرداختی شهریه دانشگاه درصورتی‌که دانشگاه خصوصی باشد
  • ارائه گواهی تسلط به زبان آلمانی حداقل در حد B1
  • ارائه رزومه تحصیلی در آخرین مقطع تحصیلی
  • انگیزه‌نامه یا SOP
مزایای ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان

مزایای ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان

تحصیل در رشته مامایی در آلمان مزایای بسیاری برای متقاضیان تحصیل در آلمان در برخواهد داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • دانشگاه‌های آلمان طیف متنوعی از رشته‌ها و دوره‌های آموزشی را ارائه می‌دهند و در دنیا جزء بهترین‌ها هستند.
  • 35 درصد دانشجویان، آلمان را به خاطر رایگان بودن شهریه دانشگاه‌هایش انتخاب می‌کنند.
  • در آلمان بیش از ۳۷۰ مرکز آموزش عالی وجود دارد که در ۱۶۵ نقطه این کشور قرار دارند.
  • در مقطع ارشد و دکترا، امکان تحصیل به هر دو زبان وجود دارد.
  • دانشجو امکان کار پاره‌وقت در ایام تحصیل و امکان کار تمام‌وقت در ایام غیر تحصیلی را دارد.
  • مدرکی که دریافت می‌کنید در سراسر جهان از اعتبار فوق‌العاده‌ای نزد کارفرمایان برخوردار است.
  • فرصت‌های شغلی بی‌شمار پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی وجود خواهد داشت.
  • آلمان کشوری است که امنیت، ثبات اقتصادی و سیاسی آن بی‌نظیر است.

هزینه ‌های تحصیل در رشته مامایی در آلمان

هزینه تحصیل در رشته مامایی در آلمان بسته به دانشگاه و برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد. به‌طورکلی دانشگاه‌های دولتی این کشور برای برنامه‌های کارشناسی از جمله رشته مامایی شهریه دریافت نمی‌کنند. بااین‌وجود ممکن برای ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان برخی از هزینه‌های اداری وجود داشته باشد. درصورتی‌که تحصیل در یک دانشگاه خصوصی یا یک دانشگاه علمی‌کاربردی را انتخاب نمایید ممکن است هزینه تحصیل اعمال شود. در واقع این هزینه‌ها می‌توانند به طور قابل‌توجهی متفاوت باشند. در زیر می‌توانید برخی از هزینه‌های تحصیل در آلمان به همراه هزینه‌های زندگی در این کشور را مشاهده نمایید:

  • هزینه‌های دانشگاه دولتی حدود 100 الی 400 یورو در سال
  • هزینه‌های دانشگاه خصوصی حدود 13 الی 20 هزار یورو در سال
  • هزینه‌های زندگی در شهر مونیخ  900  تا 1400 یورو
  • هزینه‌های زندگی در شهر برلین   800  تا 1200 یورو
  • هزینه‌های زندگی در شهر هامبورگ 800  تا 1200 یورو
  • هزینه‌های زندگی در شهر کلن 800  تا 1200 یورو
  • هزینه‌های زندگی در شهر فرانکفورت 900 تا 1300 یورو

توجه به این نکته مهم است که این ارقام تقریبی هستند و در حقیقت می‌توانند بر اساس انتخاب‌های سبک زندگی شخصی و شرایط متفاوت باشند. علاوه بر این دانشگاه‌های خصوصی ممکن است ساختار هزینه‌های متفاوتی داشته باشند و می‌توانند جهت برنامه‌های مامایی شهریه دریافت نمایند.

بورسیه‌ های تحصیلی برای تحصیل در رشته مامایی در آلمان

بورسیه‌ های تحصیلی برای تحصیل در رشته مامایی در آلمان

کشور آلمان باتوجه‌به سیستم آموزشی سلامت‌محوری که پیشرو دارد در دهه‌های اخیر تمرکز بسیاری بر ارتقای کیفیت آموزشی در زمینه تحصیل در رشته مامایی در آلمان دارد. ازاین‌رو برخی از دانشگاه‌های مامایی این کشور حتی با ارائه بورسیه‌های تحصیلی این امکان را برای دانشجویان رشته مامایی در آلمان فراهم کرده‎اند که علاوه بر تحصیل رایگان در آلمان حتی برخی از هزینه‌های زندگی دانشجویان نیز تأمین شود.

برخی از دانشگاه‌های این کشور به افراد جهت ورود به بازار کار مامایی در آلمان کمک می‌کنند و به‌نوعی تضمین می‌کنند که افراد بعد از تحصیل به‌صورت مستقیم وارد بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مامایی شوند. در ادامه برخی از برنامه‌های بورسیه آلمان برای دانشجویان بین‌المللی که متقاضی ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان هستند گردآوری شده است.

مقطع تحصیلیدانشگاهشهر
دکتری مامایی با بودجه کاملآزمایشگاه بیولوژی مولکولی اروپا (EMBL)هایدلبرگ، بادن دبلیو رتتمبرگ
دکتری مامایی با بودجه کاملدانشگاه هایدلبرگهایدلبرگ، بادن دبلیو رتتمبرگ
دکتری مامایی با بودجه کاملبیمارستان دانشگاهی مان‌هایمهایدلبرگ، بادن دبلیو رتتمبرگ
دکتری مامایی با بودجه کاملدانشگاه فنی مونیخمونیخ، آلمان
دکتری مامایی با بودجه کاملمؤسسه هاسو پلاتنرپوتسدام، براندنبورگ

دانشگاه‌ های آلمان در رشته مامایی

اولین فیلتری که دانشگاه‌ها و کالج‌های آلمان جهت‌پذیرش برای تحصیل در رشته مامایی در آلمان قرار می‌دهند پیشینه تحصیلی خوب متقاضیان است. ازآنجایی‌که اغلب دانشگاه‌های مامایی این کشور بر اساس عملکرد تحصیلی دانشجو اقدام به پذیرش می‌کنند، متقاضیان باید سوابق تحصیلی عالی داشته باشند. برای ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان در کنار نمرات خوب، سایر دستاوردهای تحصیلی که شانس گرفتن بورسیه تحصیلی را افزایش می‌دهد مانند گواهی شخصیت خوب، توصیه‌نامه مدیران دانشگاهی، مشارکت در فعالیت‌های مشترک، برنده‌شدن در رویدادهای آکادمیک بین‌المللی و… لازم است.

لازم به ذکر است که دولت آلمان به چندین دانشگاه و کالج در آلمان یارانه پرداخت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها برای همه دانشجویان ناچیز است و به‌نوعی این افراد برای ورود به بازار کار مامایی در آلمان از طریق این دانشگاه‌ها از شانس بالاتری برخوردار هستند. در ادامه به لیست برخی از برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته مامایی در آلمان اشاره شده است.

  • بیمارستان اوانجلیکال دیاکونال  
  • کلینیک هلیوس    
  • بیمارستان منطقه‌ای
  • کلینیک اورتناو      
  • کلینیک RKK فرایبورگ
  • بیمارستان سنت جوزف    
  • کلینیک‌های SRH Sigmaringen
  • کلینیک زولرنالب بالینگن  
  • محل تولد خانه مامایی ویلینگن 
بازار کار تحصیل در رشته مامایی در آلمان

بازار کار تحصیل در رشته مامایی در آلمان

در مورد بازار کار مامایی در آلمان لازم است بدانید که ماماها می‌توانند در بیمارستان یا کلینیک استخدام شوند یا می‌توانند به‌صورت آزادکار کنند یا وابسته به یک بیمارستان یا در مراکز زایمان که جایگزینی برای زایمان در بیمارستان هستند، مشغول به کار شوند. برخی از رشته‌های تخصصی پرستاری بر بارداری، زایمان، دوران پس از زایمان، زنان و زایمان و سلامت زنان تمرکز دارند که با تحصیل در رشته مامایی در آلمان امکان‌پذیر است.

ماماهای پرستار ممکن است فرصت‌های شغلی را در مکان‌های مختلف شغلی، بیمارستان‌های عمومی و جراحی و مطب دیگر پزشکان دنبال کنند. برخی از ماماهای پرستار نیز که مشغول به ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان هستند ممکن است فرصت‌های شغلی بالقوه‌ای در ارتش و سایر مؤسسات دولتی پیدا کنند. لازم به ذکر است که قبل از ورود به رشته مامایی در آلمان دانستن آموزش، محیط کار و فرصت‌های شغلی که می‌توان از این رشته انتظار داشت بسیار مهم است.

شرایط مهاجرت ماما به آلمان

به‌طورکلی شرایط مهاجرت ماما به آلمان ممکن است بسته به نیازهای خاص آژانس کار فدرال آلمان و ایالتی که قصد کار در آن را دارید، متفاوت باشد. در زیر چند شرط کلی برای مهاجرت به آلمان و تحصیل در رشته مامایی در آلمان بیان شده است.

  • مدارک مامایی شما که در کشور دیگری به دست آورده‌اید باید در آلمان به رسمیت شناخته شود. این فرآیند شامل ارائه گواهی‌های آموزشی، ریزنمرات و سایر مدارک مربوطه به مرجع ذی‌صلاح برای ارزیابی است. فرآیند شناسایی تضمین می‌کند که مدارک شما با استانداردهای تعیین شده توسط مقامات آلمانی مطابقت دارد.
  • برای ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان شما باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشید؛ زیرا مامایی نیاز به ارتباط مؤثر با بیماران و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دارد. سطح مهارت زبان موردنیاز ممکن است بسته به ایالت یا کارفرما متفاوت باشد.
  • زمانی که صلاحیت شما به رسمیت شناخته شد، باید مجوز کار یا ویزا دریافت نمایید که به شما اجازه می‌دهد به‌عنوان ماما در آلمان کار کنید. نوع خاص ویزا یا مجوز موردنیاز به ملیت و شرایط فردی شما نیز بستگی دارد.
  • داشتن پوشش بیمه درمانی برای همه ساکنان آلمان الزامی است. به‌عنوان یک ماما لازم است قبل از شروع کار از داشتن بیمه درمانی کافی اطمینان حاصل نمایید.
  • برای تحصیل در رشته مامایی در آلمان، در برخی موارد ممکن است لازم باشد در سازمان‌ها یا انجمن‌های حرفه‌ای مخصوص مامایی در آلمان ثبت نام نمایید. این فرآیند ثبت نام تضمین می‌کند که استانداردها و دستورالعمل‌های حرفه‌ای آن‌ها را رعایت می‌کنید.
  • تحقیق درباره فرصت‌های شغلی و تقاضای ماما در آلمان قبل از مهاجرت بسیار مهم است. ممکن است لازم باشد از یک کارفرما که مایل به حمایت از مجوز کار یا درخواست ویزای شما است یک پیشنهاد شغلی دریافت نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد به همه جوانب تحصیل در رشته مامایی در آلمان، هزینه‌های تحصیل و شرایط کاری این رشته پرداخته شود. برای ادامه تحصیل رشته مامایی در آلمان با زبان انگلیسی حدود 13 الی 20 هزار یورو به صورت سالیانه و همچنین به سطح زبان B2 نیاز دارید. همچنین برای زندگی در این کشور به صورت ماهیانه حداقل به 800 یورو نیاز خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در آلمان و دریافت مشاوره رایگان در این خصوص می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment