Skip links
ادامه تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه

ادامه تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه

پیشرفت تکنولوژی در ترکیه در سال‌های اخیر موجب افزایش تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه به‌منظور تولید و طراحی مواد جدید برای افزایش کیفیت و کاهش هزینه ساخت در صنایع مختلف شده است. مهندسان مواد در ترکیه به علت جایگاه ویژه این رشته از درآمد مطلوب و بازار کار پررونقی برخوردار هستند. امکان ادامه تحصیل در رشته متالوژی در ترکیه و در بهترین دانشگاه‌های این کشور با بورسیه و شهریه سالانه کمتر از ۵۰۰ دلار نیز برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد.

باتوجه‌به تمامی موارد گفته شده در سال‌های اخیر تقاضا برای کار و تحصیل در حوزه مهندسی مواد در بین مهاجران متقاضی تحصیل در ترکیه افزایش پیدا کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌های خارجی همواره با چالش‌های جذاب و هیجان‌انگیز برای دانشجویان بین‌المللی همراه است. ترکیه یکی از کشورهایی است که با داشتن دانشگاه‌های معتبر و شناخته شده در سطح جهان برای تحصیل در زمینه‌های مختلف، جذابیت بسیاری برای دانشجویان دارد. بااین‌حال یکی از رشته‌های محبوب تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه است؛ زیرا اخیراً متقاضیان بسیاری این رشته را برای تحصیل خود انتخاب می‌کنند. در دوره تحصیلی مهندسی مواد، دانشجویان با مواد مختلفی مانند فلزات، پلیمرها، کربن، سرامیک‌ها و مواد الکترونیکی آشنا می‌شوند.

در واقع دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در رشته متالوژی در ترکیه مفاهیم مهندسی مواد را فرامی‌گیرند و با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف، مواد جدیدی را طراحی و ساخته و خواص آن‌ها را بهبود می‌بخشند. همچنین دانشگاه‌های ترکیه دارای امکانات عالی و استادان باتجربه هستند که به دانشجویان کمک می‌کنند تا بهترین تجربه تحصیلی را داشته باشند. علاوه‌بر‌آن تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی مزیت‌های بسیاری دارد.

هزینه تحصیل در ترکیه نسبتاً پایین است و دانشگاه‌های این کشور درس‌هایی را هم به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند که برای دانشجویان بین‌المللی که زبان ترکی را نمی‌دانند این امر یک مزیت محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در فرصت‌های شغلی همچون محقق مواد، مهندس مواد فلزی، مهندس کامپوزیت، مهندس مواد کربتی و مهندس مواد پلیمر مشغول به کار شوند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه

درست است که علاقه از اهمیت بالایی در انتخاب رشته‌ها برخوردار است؛ اما آینده شغلی و جایگاه رشته در جوامع نیز حائز اهمیت است. تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه تمامی این زمینه‌ها را دارد. در حقیقت ادامه تحصیل در رشته متالوژی در ترکیه می‌تواند با هزینه کمتری نیز انجام شود. همچنین ترکیه از جدیدترین متدهای تحصیل روز دنیا استفاده می‌کند و در بسیاری از موارد هزینه‌ها و شهریه دانشگاه‌های ترکیه کمتر از کشورهای خارجی دیگر است. علاوه بر این‌  ترکیه موقعیت مناسبی برای زندگی و پیشرفت دارد و افراد می‌توانند در این کشور آینده خود را رقم بزنند.

برای این که بتوانید به تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه مشغول شوید باید مدارکی را طبق آنچه دانشگاه موردنظر خواسته است آماده کنید و بفرستید. بعد از بررسی مدارک در صورت‌گرفتن پذیرش می‌توانید در دانشگاه موردنظر شروع به تحصیل نمایید و آینده خود را رقم بزنید. برای تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • دیپلم دبیرستان یا مدرک معادل
  • گواهینامه زبان انگلیسی
  • نمرات کنکور یا آزمون ورودی همان دانشگاه

شرایط پذیرش برای ادامه تحصیل در رشته متالوژی در ترکیه

همان‌طور که می‌دانید در اغلب دانشگاه‌های ترکیه پذیرش دانشجویان بین‌المللی بر اساس معدل یا آزمون‌های ورودی انجام می‌شود؛ برای مثال دانشگاه‌ها ممکن است معیارهایی مانند ریزنمرات تحصیلی، مدرک تحصیلی، تجربیات کاری و توصیه‌نامه را در نظر بگیرند. همچنین برخی دانشگاه‌ها ممکن است برای دانشجویان بین‌المللی آزمون ورودی تعیین نمایند؛ بنابراین بهتر است دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه قبل از اعلام ثبت نام خود به دانشگاه موردنظر، شرایط تحصیل در ترکیه و  شرایط پذیرش آن را بادقت بررسی کنند. برای پذیرش در دوره تحصیلی مهندسی مواد در ترکیه دانشجویان لازم است شرایط و مدارک زیر را برآورده کنند:

  • داشتن مدرک لیسانس یا معادل آن در رشته مهندسی مواد یا رشته‌های مرتبط با آن.
  • دریافت نمره کافی در آزمون استاندارد یوس (YÖS) که برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌شود. نمره کافی در آزمون YÖS به میزان ۵۰ درصد و بیشتر است.
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند TOEFL یا IELTS. همچنین برای دانشجویانی که زبان انگلیسی یاد نگرفته‌اند دوره زبان در دانشگاه‌های ترکیه نیز برگزار می‌شود.
  • رسید پرداخت هزینه تحصیلی به دانشگاه

برای پذیرش در دانشگاه موردنظر در مرحله اول، دانشجویان باید در آزمون استاندارد YÖS شرکت نمایند. دانشجویان باید در تمامی بخش‌ها نمره کافی را کسب نموده تا بتوانند جهت‌پذیرش در دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند و مراحل بعدی را طی کنند. پس از قبولی در آزمون YÖS دانشجویان باید مدارک خود را به دانشگاه ارائه کنند تا پروسه ثبت نام و پذیرش آن‌ها تکمیل شود.

مقاطع تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه

مقاطع تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه

همان‌طور که می‌دانید رشته مهندسی مواد از زیرشاخه‌های ریاضی فیزیک بوده و فیزیک، ریاضی، شیمی، علم و مهندسی از مباحث بسیار مهم این رشته به‌حساب می‌آیند. در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور برنامه‌های تحصیلی مهندسی مواد با تمرکز بر روی موضوعاتی مانند مهندسی پلیمر، فلزات، مواد پیشرفته، مهندسی کریستال‌ها و سرامیک‌ها، بیو مواد و مواد الکترونیکی ارائه می‌شود.

همچنین برخی دانشگاه‌های ترکیه برنامه‌های تحصیلی مهندسی مواد بین‌رشته‌ای را با رشته‌هایی مانند مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی برق، فیزیک و شیمی ترکیب می‌کنند. مقاطع تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا هستند. در زیر به شرح هر مقطع پرداخته شده است.

1. کارشناسی

معمولاً دوره تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه در مقطع کارشناسی در این رشته شامل ۴ سال تحصیل و کارشناسی‌ارشد شامل ۲ سال تحصیل است. برای ادامه تحصیل در رشته متالوژی در ترکیه دانشجو باید پایان‌نامه دکترا را با موفقیت ارائه دهد و ۴ تا ۶ سال برای تحصیل در دکترا اختصاص دهند. در ادامه به بررسی کامل دو مقطع تحصیلی کارشناسی‌ارشد و دکتری در رشته مهندسی مواد در دانشگاه‌های ترکیه پرداخته شده است.

2. تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه؛ کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشجویان با دانش و مهارت‌های موردنیاز برای تحقیق و توسعه مواد جدید آشنا می‌شوند. دانشجویان با تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه در مقطع کارشناسی‌ارشد درس‌هایی مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی و تکنولوژی مواد را مطالعه می‌کنند.

3. دکترا

با ادامه تحصیل در رشته متالوژی در ترکیه در مقطع دکترا دانشجویان به‌عنوان پژوهشگران و تحقیق‌کنندگان در زمینه مواد فعالیت می‌کنند. در این مقطع دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه با چالش‌های بزرگ و پیچیده در زمینه مواد مواجه می‌شوند و با استفاده از تحقیقات پیشرفته مواد جدیدی طراحی و ساخته و خواص آن‌ها را بهبود می‌بخشند.

هزینه تحصیل مهندسی مواد در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه در رشته مهندسی مواد نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است و بیشتر دانشجویان هزینه تحصیلی را به‌راحتی می‌توانند با دریافت کمک‌هزینه و بورسیه تأمین کنند. در کنار هزینه‌های کمتر، ادامه تحصیل در رشته متالوژی در ترکیه به دلیل کیفیت بالای تدریس جذابیت بیشتری برای دانشجویان خارجی دارد.

به‌طورکلی باید گفت که هزینه تحصیل در رشته مهندسی مواد در دانشگاه‌های ترکیه باتوجه‌به نوع دانشگاه از نظر دولتی یا خصوصی‌بودن و مقطع تحصیلی متفاوت است. حتماً می‌دانید که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اصولاً بیشتر از دانشگاه‌های دولتی خواهد بود. بااین‌حال هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه در رشته مهندسی مواد در حدود ۱۰۰۰ الی ۶۰۰۰ دلار در سال است.

بازار کار تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه

بازار کار تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه

کار به‌عنوان یک مهندس مواد در ترکیه به علت وجود صنایع بسیاری که به تولید مواد اولیه و محصولات مبتنی بر مواد اولیه متصل هستند بسیار گسترده است. برخی از صنایعی که دانشجویان به‌عنوان مهندس مواد می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند شامل صنایع فلزی، شیمیایی، پلاستیکی، الیاف، کامپوزیت‌ها و خمیرکاغذ است.

در واقع متقاضیان تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه در این صنایع به‌عنوان مهندس مواد می‌توانند در بخش‌های مختلفی از تحقیق و توسعه، طراحی، تولید، کنترل کیفیت، بازرسی و بازاریابی فعالیت کنند؛ برای مثال در بخش تحقیق و توسعه می‌توانید به دنبال مواد جدید و بهبود خواص مواد اولیه باشید یا در بخش طراحی می‌توانید مواد را به‌صورت بهینه طراحی کنید و در بخش تولید فرآیندهای تولید را بهینه کرده و کیفیت محصولات را بررسی کنید.

باتوجه‌به گستردگی صنایع مختلف و نیاز به مهندسان مواد در همه این صنایع کارآفرینی و تأسیس شرکت نیز یک گزینه بسیار جذاب برای مهندسان مواد در این کشور است؛ بنابراین کار به‌عنوان یک مهندس مواد در ترکیه به علت وجود صنایع پویا و وجود تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند بسیار جذاب و پرسود باشد.

بهترین دانشگاه‌ ها برای ادامه تحصیل در رشته متالوژی در ترکیه

دانشگاه‌های زیادی در ترکیه که از اعتبار خوی برخوردار هستند، گزینه مناسبی برای تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه هستند و این رشته را در مقاطع مختلف ارائه می‌کنند. لازم به ذکر است که این رشته از ظرافت خاصی برخوردار است و یک‌رشته جوان محسوب می‌شود. همچنین علاقه‌مندان به آن می‌توانند از موقعیت‌های خوبی برخوردار شوند و حتی در این زمینه مشغول به کار نیز شوند. در این بخش به معرفی دانشگاه‌های برتری که رشته مهندسی مواد را ارائه می‌کنند پرداخته شده است.

  • سابانجی
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه استانبول
بورس های تحصیلی برای مهندسی مواد در ترکیه

بورس های تحصیلی برای مهندسی مواد در ترکیه

یکی از مزایای ادامه تحصیل در ترکیه در رشته ها و مقاطع تحصیلی استفاده از بورسیه های تحصیلی است. برخی از بورس‌های مهم برای تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه شامل بورس‌های تحصیلی دولتی، دانشگاهی و غیردولتی می‌شوند. وزارت علوم و فناوری ترکیه بورس‌های تحصیلی دولتی را ارائه می‌کند. این بورس‌های تحصیلی اصولاً شامل هزینه‌های تحصیلی، کارت بهداشتی، بلیط هواپیما و برخی از هزینه‌های روزانه همچون خوراکی و اقامت می‌شوند.

از بورس‌های تحصیلی دانشگاهی می‌توان به بورس تحصیلی ملی دانشگاه ترکیه اشاره نمود. همچنین بورس‌های تحصیلی غیردولتی نیز می‌توانند گزینه مناسبی جهت اخذ پذیرش برای تحصیل مهندسی مواد در ترکیه باشند. برای دریافت این بورس‌ها، پارامترهای زیر از اهمیت بالایی برخوردار هستند:

  • معدل بالا
  • تسلط به یک‌زبان خارجی
  • تیزهوشی
  • تسلط به رشته مهندسی مواد
  • نمره بالا در آزمون‌های ورودی

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که تحصیل در رشته مهندسی مواد در ترکیه یک فرصت عالی برای دانشجویان بین‌المللی است. در واقع مهاجرت تحصیلی به یک کشور دیگر می‌تواند فرصتی برای شروع یک زندگی جدید باشد. همان‌طور که بیان شد مزایای بسیار از جمله مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌ها و رتبه خوب دانشگاه‌های این کشور باعث شده هر ساله افراد بسیاری برای ادامه تحصیل در رشته متالوژی در ترکیه اقدام کنند.

شما نیز درصورتی‌که قصد تحصیل در ترکیه را دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment