Skip links
تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان + شرایط 2024

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان + شرایط 2024

درباره امکان تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان هیچ محدودیتی وجود ندارد و دانشگاه‌های این کشور شرایط مناسب برای حضور دانشجویان بین‌المللی را فراهم کرده‌اند. یکی از شرایط تحصیل در خارج از کشور ارائه مدرک زبان معتبر است؛ ولی برخی دانشگاه‌ها با درنظرگرفتن شرایط خاص دانشجویان، امکان تحصیل بدون مدرک زبان را هموار کرده‌اند.

روسیه نیز از جمله کشورهایی است که دانشجویان خارجی برای تحصیل در آن اجباری برای ارائه مدرک زبان ندارند. البته باید توجه داشت که ارائه مدرک زبان می‌تواند شانس پذیرش را افزایش دهد. این عامل در کنار مواردی همچون مناسب‌بودن شرایط و هزینه تحصیل موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به روسیه شده است.

علاوه بر این، اعتبار بالا و قدمت دانشگاه‌های روسیه در زمینه علوم مختلف از دیگر مزایای تحصیل در روسیه هستند. در این مقاله از گروه مهاجرتی فرهنگ ملل مبحث تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان را بررسی می‌کنیم.

مزایای مهاجرت تحصیلی به روسیه

قبل از آغاز موضوع تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان بهتر است مزایای مهاجرت تحصیلی به روسیه را بررسی کنیم. کشور روسیه از جمله قدرت‌های جهانی است که در زمینه توسعه دانش و فناوری نیز بسیار تلاش می‌کند. دانشگاه‌های روسیه از قدمت بالایی برخوردار هستند و علاوه بر این، امکانات و تجهیزات این دانشگاه‌ها مطابق با استانداردهای جهانی آموزش است.

پیروی از معاهده بولونیا از دیگر دلایل اعتبار دانشگاه‌های روسیه و داشتن یک نظام آموزشی منظم و یکپارچه است. علاوه بر این بسیاری از دانشمندان بزرگ جهان در رشته‌های مختلف مانند شیمی، فیزیک، پزشکی و… و برخی از برندگان جوایز نوبل از کشور روسیه بودند. همکاری با مراکز علمی تحقیقاتی جهان و انجام تحقیقات علمی معتبر از دیگر مزایای تحصیل در روسیه هستند. برخی از مهم‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی به روسیه عبارت‌اند از:

  • اعتبار علمی دانشگاه‌ها
  • بالابودن کیفیت آموزش
  • تحصیل رایگان در روسیه
  • حضور اساتید و چهره‌های علمی بین‌المللی در دانشگاه‌های روسیه
  • مناسب‌بودن هزینه تحصیل و زندگی در روسیه (در مقایسه با اروپا و آمریکا)
  •  عدم نیاز به ارائه مدرک بین‌المللی زبان
  • امکان اخذ مدارک تحصیلی دوگانه
  • امکان اخذ آسان ویزای تحصیلی
  • امکان تحصیل به زبان روسی و انگلیسی
  • معتبر بودن مدرک تحصیلی دانشگاه‌های روسیه در سطح جهان
  • مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم و بهداشت ایران
تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

یکی از مدارک لازم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور ارائه مدرک زبان است. البته برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های کشور روسیه این شرایط را تسهیل کرده و دانشجویان بدون ارائه مدرک زبان می‌توانند برای تحصیل درخواست دهند. نکته مهم این است که متقاضیان برای تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان باید بتوانند مهارت زبانی خود را اثبات کنند.

درصورتی‌که متقاضیان تسلط زبانی کافی نداشته باشند باید در دوره‌های آمادگی زبان شرکت کرده و توانایی لازم را به دست آورند. دوره‌ای که در آن دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه باید شرکت کنند دوره پادفک نام دارد. این دوره حدود 10-9 ماه طول می‌کشد و دانشجویان علاوه بر آمادگی و کسب مهارت زبان، برای دروس پایه رشته خود نیز آمادگی‌های لازم را کسب می‌کنند.

در پایان دوره پادفک آزمونی برگزار می‌شود و دانشجویان با کسب نمره قبولی وارد دانشگاه می‌شوند. امکان افزایش مهارت زبانی در دوره پادفک از دیگر عوامل مهاجرت تحصیلی به روسیه است.

انواع دوره پادفک

دوره پادفک برای تقویت بیشتر دروس پایه رشته انتخابی و همچنین مهارت زبان از دیگر مزایای تحصیل در روسیه است. همان‌طور که گفته شد دانشجویان با شرکت در دوره پادفک علاوه بر تقویت زبان، دروس پایه رشته خود را نیز فرامی‌گیرند. زبان دوره پادفک به زبان تحصیل دانشجویان بستگی دارد.

با وجود دوره پادفک نگرانی درباره تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان وجود ندارد. دانشجویانی که زبان انتخابی آنان انگلیسی است در دوره پادفک انگلیسی و برای زبان روسی در دوره پادفک روسی شرکت می‌کنند.

شرایط تحصیل بدون مدرک زبان در روسیه

با مقایسه بین شرایط تحصیل در روسیه و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در انگلستان، آمریکا، کانادا و استرالیا شرایط تحصیل در دانشگاه‌های روسیه بسیار مناسب‌تر است. این عامل تأثیر زیادی روی افزایش مهاجرت تحصیلی به روسیه دارد. امکان تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان از مزایای تحصیل در این کشور است.

برای تحصیل در کشورهایی که ذکر کردیم حتی با وجود تسلط کامل به زبان تحصیلی، ارائه مدرک زبان ضروری است. در ادامه شرایط کلی تحصیل در روسیه آمده است:

  • زبان: تسلط به زبان روسی یا انگلیسی؛ معمولاً دانشجویان در دوره پادفک مهارت‌های کامل زبان روسی یا انگلیسی را فرامی‌گیرند. زبان دوره پادفک به زبان تحصیلی دانشجو بستگی دارد.
  • دریافت ویزای تحصیلی: یکی دیگر از شروط مهم تحصیل در خارج از کشور ویزای تحصیلی است که متقاضیان باید مدارک لازم را برای دریافت ویزا آماده و برای سفارت روسیه ارسال کنند. البته مراحل دریافت ویزای تحصیلی روسیه راحت‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر است.
  • شرط سن: حداقل شرط سنی برای تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان یا با مدرک زبان در دوره کارشناسی 17 سال و برای دوره تحصیلات تکمیلی حداقل سن 21 سال است. البته در مواردی مانند داشتن رزومه تحصیلی عالی و معدل بالا برخی دانشگاه‌ها از سن برای تحصیل چشم‌پوشی میکنند. به‌عنوان مثال دانشجویان مستعد که سن آن‌ها بیشتر از محدوده تعیین‌شده است با ارائه رزومه تحصیلی درخشان می‌توانند پذیرش بگیرند. 
رشته های مختلف تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

رشته های مختلف تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

دانشگاه‌های روسیه برای افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی طیف وسیعی از رشته‌ها را بدون نیاز به مدرک زبان ارائه می‌دهند. امکان تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان در رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی وجود دارد. رشته‌های مختلف تحصیلی به دو زبان انگلیسی و روسی ارائه می‌شوند و متقاضیان با اثبات مهارت زبانی خود می‌توانند در رشته موردنظر خود ادامه تحصیل دهند.

تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی

دانشگاه‌های برتر روسیه رشته‌های مختلف تحصیلی را به زبان روسی و برخی از همین دانشگاه‌های برتر رشته‌های مختلف را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. امکان تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان موقعیت خوبی برای تحصیل در خارج از کشور است. در ادامه فهرستی از دانشگاه‌های روسیه همراه با رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده به زبان انگلیسی آمده است.

دانشگاهرشته‌های تحصیلی
دانشگاه لومونوسوفدانشکده‌های زیست‌شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، تجارت و…
مؤسسه فیزیک و تکنولوژی مسکوریاضیات، علوم کامپیوتر و رشته‌های مرتبط
دانشگاه HSEدارای 31 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی
دانشگاه رودنکشاورزی ارگانیک، اقتصاد، حقوق و روابط بین‌الملل، شیمی و…
دانشگاه پلی‌تکنیک سن‌پترزبورگمهندسی، علوم طبیعی، مدیریت و…
دانشگاه ملی علوم و تکنولوژیفیزیک کوانتوم و مواد فشرده
دانشگاه نووسیبیرسک5 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی از جمله مدیریت اقتصادی و علوم مواد
دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگدارای 14 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی و برنامه‌های دیگر به زبان‌های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و اسپانیایی
دانشگاه تومسکپزشکی هسته‌ای فیزیک و رشته‌های مرتبط
دانشگاه اورال13 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی (کارشناسی)
دانشگاه رودنزبان‌شناسی، مطالعات منطقه‌ای، مدیریت شهری
مؤسسه فیزیک و تکنولوژی مسکومهندسی هوافضا، مهندسی پزشکی، علوم کامپیوتر
دانشگاه HSE روسیهعلوم سیاسی، مطالعات روسیه، ریاضیات، اقتصاد، تجارت، مدیریت
دانشگاه پلی‌تکنیک سن‌پترزبورگتجارت بین‌الملل
دانشگاه تحقیقات هسته‌ای ملیفیزیک هسته‌ای، فیزیک فضا، تکنولوژی هسته‌ای، امنیت پرتو و…

هزینه تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان تفاوتی با هزینه تحصیل با مدرک زبان ندارد. درحقیقت ارائه مدرک زبان شانس پذیرش را افزایش می‌دهد. عامل اثرگذار روی هزینه تحصیل در روسیه زبان، مقطع، رشته و دانشگاه محل تحصیل است. معمولاً هزینه تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی بیشتر از هزینه تحصیل به زبان روسی است. در قسمت بعدی میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه‌‍های روسیه آمده است.

دوره های تحصیلی مختلف در دانشگاه های روسیه

دوره های تحصیلی مختلف در دانشگاه های روسیه

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان در تمام مقاطع تحصیلی امکان‌پذیر است. البته برای برخی رشته‌های خاص به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی ممکن است دانشگاه مدرک زبان را الزامی بداند. باتوجه‌به اهمیت دوره تحصیلات تکمیلی احتمال اینکه متقاضیان تسلط زبانی نداشته یا مدرک زبان نداشته باشند بسیار کم است. از طرف دیگر با تحصیل در روسیه امکان برخورد و صحبت با مردم روسیه و دانشجویان روسی وجود دارد. به همین دلیل مهارت زبان روسی دانشجویان خارجی در طول دوره تحصیلی افزایش خواهد یافت. مقاطع تحصیلی در روسیه عبارت‌اند از:

1. دوره کارشناسی

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان یا با مدرک زبان در مقطع کارشناسی 4 سال طول می‌کشد. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی به رشته، زبان تحصیل و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد. با این وجود هزینه تحصیل در روسیه مناسب‌تر از کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و انگلستان است.

این عامل که از مزایای تحصیل در روسیه محسوب می‌شود نقش زیادی در افزایش مهاجرت تحصیلی به روسیه دارد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی به طور میانگین 6.000-2.500 دلار در سال است.

2. تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی ارشد

در این دوره تحصیلی نیز آموزش‌ها و امکانات علمی تحصیلی با بهترین کیفیت ارائه می‌شود. هزینه تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان یا با مدرک زبان در مقطع کارشناسی‌ارشد نیز به‌صورت میانگین 7.000-2.000 دلار برآورد می‌شود که این میزان به رشته، زبان و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد.

3. مقطع دکترا

دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع دکترا علاوه بر فعالیت در رشته تحصیلی خود در بازار کار، در دوره دکترا به‌عنوان محققانی فعال مشغول به تحصیل و پژوهش هستند. مناسب‌بودن شرایط تحصیل و پژوهش در این دوره و اهمیت تحقیقات از دیگر عوامل اثرگذار بر مهاجرت تحصیلی به روسیه است.

طول دوره تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان یا با مدرک زبان در مقطع دکترا 4-3 سال است. معمولاً تحصیل در مقطع دکترا به زبان انگلیسی است؛ ولی در برخی رشته و دانشگاه‌ها نیز تحصیل به زبان روسی نیز ارائه می‌شود. به دلیل اهمیت مقطع دکترا، بورسیه‌های تحصیلی مخصوص دانشجویان این دوره وجود دارد که برخی از آن‌ها شهریه کامل را پوشش می‌دهند. این مورد مهم نیز از دیگر مزایای تحصیل در روسیه است. هزینه تحصیل در کشور روسیه در مقطع دکترا به طور میانگین حدود 10.000-2.000 دلار در سال است.

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های روسیه

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های روسیه

از دیگر مزایای تحصیل در روسیه امکان اخذ بورسیه تحصیلی به‌ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی است. برای اخذ بورسیه تحصیلی متقاضیان باید دارای شایستگی‌های علمی و تحصیلی بالایی باشند. بورسیه تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان تمام یا بخشی از هزینه تحصیل را پوشش می‌دهد. برخی از این بورسیه‌ها عبارت‌اند از:

  • بورسیه بین‌المللی اسکالتچ روسیه: کمک‌هزینه ماهانه برای دوره ارشد برابر 422 دلار
  • بورسیه دولتی روسیه: 9.000-1750 دلار در سال
  • بورسیه Open Doors روسیه: پوشش کامل شهریه در دوره تحصیلات تکمیلی
  • فلوشیپ یونسکو و ISEDC: معافیت کامل از پرداخت شهریه و پرداخت 450 دلار در ماه به دانشجو

تحصیل پزشکی در روسیه

دانشگاه‌های تحصیل پزشکی در روسیه بهترین امکانات علمی تحصیلی و آموزشی را فراهم کرده‌اند و این امر نه‌تنها موجب افزایش تقاضا برای مهاجرت تحصیلی به روسیه شده است؛ بلکه بر افزایش اعتبار دانشگاه‌های این کشور نیز تأثیر زیادی دارد. تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان در رشته پزشکی در برخی دانشگاه‌ها فراهم است.

لازم است قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی، دانشگاه‌ها را از این نظر نیز بررسی کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید. مدرک پزشکی دانشگاه‌های روسیه مورد تأیید دانشگاه‌های برتر جهان و همچنین سازمان‌های معتبری همچون یونسکو، سازمان بهداشت جهانی و MCI هستند. برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های تحصیل در روسیه در رشته پزشکی عبارت‌اند از:

  • دانشگاه فدرال کازان
  • دانشگاه لومونسوف روسیه
  • دانشگاه نووسیبیرسک
  • دانشگاه پزشکی تحقیقاتی پیروگو
  • دانشگاه سن‌پترزبورگ
  • دانشگاه تومسک
  • دانشگاه پاولوف

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

از دیگر موقعیت‌های تحصیلی مناسب، تحصیل دندانپزشکی در روسیه است و دانشجویان می‌توانند در دانشگاه‌های معتبر این کشور تحصیل کنند. همانند رشته پزشکی، تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان در برخی دانشگاه‌های دندانپزشکی وجود دارد. به دلیل حساسیت رشته‌های پزشکی و شاخه‌های مختلف آن ممکن است متقاضیان برخی دانشگاه‌ها علاوه بر اثبات مهارت زبانی خود، مدرک زبان نیز ارائه دهند. این موضوع به قوانین دانشگاه بستگی دارد. به همین دلیل قبل از مهاجرت تحصیلی به روسیه تمام شرایط تحصیل را ارزیابی کنید.

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

کسب اطلاعات لازم درباره اقداماتی که قبل از مهاجرت تحصیلی به روسیه باید انجام داد بسیار مهم است. بعد از کسب اطلاعات لازم درباره شرایط تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان یا با مدرک زبان باید از دانشگاه موردنظر خود پذیرش بگیرید. برای این کار فرم اخذ پذیرش را از وب‌سایت دانشگاه دانلود کرده و آن را تکمیل کنید.

سپس همراه با اسکن مدارک شناسایی، پاسپورت، مدارک تحصیلی و موارد دیگری که از شما خواسته شده آن‌ها را برای دانشگاه ارسال کنید. بعد از اخذ پذیرش تحصیلی اطلاعات مربوط به مدارک لازم را از وب‌سایت دانشگاه استخراج کرده و آن‌ها را برای ثبت‌نام برای دانشگاه موردنظر ارسال کنید. مدارک لازم برای تحصیل در روسیه عبارت‌اند از:

  • نامه رسمی دانشگاه مبنی بر اخذ پذیرش
  • ویزای دانشجویی تحصیل در روسیه
  • مدارک هویتی و شناسایی با ترجمه رسمی
  • پاسپورت با حداقل اعتبار لازم
  • رزومه علمی و انگیزه‌نامه
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • مدرک تحصیلی دیپلم با ریزنمرات برای دوره کارشناسی
  • مدرک تحصیلات دانشگاهی با ریزنمرات برای دوره تحصیلات تکمیلی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • مدرک واریز هزینه بررسی مدارک

دقت کنید که برای تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان یا با مدرک زبان تمام مدارک باید با ترجمه رسمی باشند.

جمع‌بندی

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان موقعیت تحصیلی مناسبی است که دانشگاه‌های روسیه برای جذب دانشجویان خارجی فراهم کرده‌اند. مناسب‌بودن هزینه تحصیل، شرایط پذیرش، اخذ ویزای تحصیلی، اعتبار بالای دانشگاه‌ها و ارائه بورسیه از جمله مزایای تحصیل در روسیه هستند. متقاضیان تحصیل در روسیه بدون ارائه مدرک بین‌المللی زبان و تنها با اثبات مهارت زبانی خود می‌توانند برای مهاجرت تحصیلی به روسیه اقدام کنند.

مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل برای ارائه بهترین خدمات مهاجرتی جدیدترین اطلاعات و تغییرات مربوط به دانشگاه‌ها را استخراج کرده و آن‌ها را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. هدف مؤسسه فرهنگ ملل پشتیبانی و ارائه بهترین خدمات در تمام مراحل مهاجرت تحصیلی است. برای آگاهی از شرایط تحصیل در خارج از کشور و دریافت اطلاعات به بخش مشاوره رایگان مراجعه کنید.

Leave a comment