Skip links
تحصیل دندانپزشکی در رومانی

تحصیل دندانپزشکی در رومانی

تحصیل دندانپزشکی در رومانی به دلیل کیفیت مناسب آموزش، تدریس به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی، شهریه مقرون‌به‌صرفه، هزینه‌های معقول زندگی و ارائه مدرک معتبر جهانی از سراسر دنیا طرف‌داران بسیار زیادی دارد. بسیاری از دانشگاه های رومانی مانند دانشگاه Grigore T. Popa و دانشگاه داروسازی ویکتور بابش مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز هستند. دوره دندانپزشکی در این کشور ۶ ساله است و هزینه تحصیل در رومانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی 25 تا 30 درصد ارزان‌تر است.

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی رومانی بودجه‌ای بین 6000 تا 9500 یورو بسته به دانشگاه انتخابی نیاز است. برای تهیه ویزای تحصیلی رومانی نیاز به اثبات تمکن مالی و اثبات شرایط پرداخت شهریه دانشگاه است. در ادامه مطلب از مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل که یکی از معتبرترین مؤسسات در زمینه مهاجرت تحصیلی است به‌بررسی شرایط و مزایای تحصیل دندانپزشکی در رومانی می‌پردازیم.

معرفی کشور رومانی

رومانی کشوری در جنوب شرقی اروپا است که تقریباً 19 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور دارای چندفرهنگ با ترکیبی از فرهنگ‌ها و سنت‌های اروپای غربی و شرقی است. رومانی عضو اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و تعدادی از سازمان‌های معتبر بین المللی است. کشور رومانی دارای میراث فرهنگی و تاریخی غنی است که شواهدی از سکونتگاه‌های انسانی از 500000 سال پیش در آن وجود دارد.

مناظر طبیعی خیره‌کننده کشور مانند کوه‌های کارپات، دلتای دانوب و ساحل دریای سیاه و فرهنگ پر بار آن فرصت‌هایی را برای فعالیت‌ها و اکتشاف و تجربه شیوه جدید زندگی برای دانشجویان بین المللی فراهم می‌کند. مردم رومانی به گرمی و مهمان نوازی معروف هستند و از دانشجویان بین المللی استقبال می‌کنند و به آن‌ها برای داشتن زندگی راحت کمک می‌کنند به همین دلیل تحصیل دندانپزشکی در رومانی بین داوطلبان همه کشورها محبوب است.

رومانی دارای تاریخچه طولانی آموزش و پژوهش پزشکی است و اولین دانشکده پزشکی در سال 1707 تأسیس شد. این کشور دارای سابقه غنی و سیستم مراقبت‌های بهداشتی مدرن در زمینه پزشکی است و فرصت‌های عالی برای آموزش و تحقیقات پزشکی فراهم را می‌کند. کشور رومانی با داشتن دانشگاه‌های بی‌عیب و نقص، هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه مکانی ایده آل برای تحصیل دندانپزشکی در اروپا است. این کشور دارای زیرساخت‌های حمل و نقل قوی است که به خوبی به هم متصل شده اند، که جابه جایی دانشجویان را در داخل کشور یا کشورهای همسایه در زمان استراحت یا تعطیلات آسان می‌کند.

تحصیل دندانپزشکی در رومانی به زبان انگلیسی

کشور رومانی دارای دانشگاه‌های برجسته و شناخته شده پزشکی و دندانپزشکی در میان کشورهای اروپایی است. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران است؛ پس علاقه‌مندان به تحصیل در اروپا باتوجه‌به کیفیت آموزش در رومانی می‌توانند با اطمینان خاطر این کشور را انتخاب کنند. تحصیل دندانپزشکی در رومانی حدود 6 سال طول می‌کشد که در پایان 6 سال مدرک DMD یا مدرک پیشرفته دندانپزشکی به دانشجویان اعطا می‌گردد. به‌طورکلی برای گرفتن مدرک از دانشگاه‌های رومانی باید در 3 سال اول تحصیلی مطالعات پیش‌بالینی و در 3 سال دوم دوره‌های آموزشی بالینی را گذراند.

طول دوره‌های آموزشی و همچنین ساختار این دوره‌ها کاملاً به مدیریت و ساختار دانشگاه انتخابی بستگی دارد. در 3 سال دوم دوره‌های تخصصی دندانپزشکی به دانشجویان آموزش داده می‌شود و دانشجویان می‌توانند مباحثی را که آموخته‌اند در کلینیک‌های دندانپزشکی وابسته به دانشگاه‌ها تمرین کنند و به صورت عملی می‌آموزند.

تحصیل دندانپزشکی در رومانی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی فراهم شده است و دانشجویان می‌توانند یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی یا رومانیایی برای تحصیل انتخاب کنند. تخصص در رشته دندانپزشکی، برنامه تکنسین دندان‌پزشکی و دستیار دندان‌پزشکی و تحصیلات تکمیلی به زبان رومانیایی در دانشگاه های این کشور تدریس می‌شود و باید دانشجویان در دوره‌های یک ساله زبان رومانیایی شرکت کنند.

مزایای تحصیل در رومانی

مزایای تحصیل در رومانی

کشور رومانی دارای دانشگاه‌های برجسته در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی است و با داشتن تجهیزات و فناوری‌های مدرن در این رشته‌ها علاقه‌مندان به تحصیل در اروپا را جذب می‌کند. تحصیل دندانپزشکی در رومانی مزایای زیادی را به همراه دارد از جمله مزایای  آن به شرح زیر است:

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • آموزش دندانپزشکی در سطح جهانی
  • دارابودن دانشگاه‌های پزشکی در بین بهترین دانشگاه‌های اروپا
  • دسترسی به تجهیزات و فناوری‌های مدرن دندانپزشکی
  • هزینه‌های تحصیل مقرون‌به‌صرفه
  • کیفیت زندگی بالا با هزینه‌های معقول زندگی
  • تأکید بر تحقیق و نوآوری
  • مناظر طبیعی زیبا و دیدنی
  • مردم محلی خونگرم و خوش‌برخورد
  • میراث غنی تاریخی و فرهنگی
  • مجاز به کار دانشجویی تا 4 ساعت در روز در طول دوران تحصیل
  • مدارک معتبر بین‌المللی دندانپزشکی
  • تجربه بالینی ارزشمند
  • عضویت رومانی در اتحادیه اروپا
  • فرصت‌های شغلی عالی، شبکه‌سازی و تحقیقات با تحصیل دندانپزشکی در رومانی
  • جامعه دانشجویان بین‌المللی برجسته
  • آب‌وهوای معتدل
  • اینترنت پرسرعت

شرایط پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی رومانی

هر یک از مؤسسات آموزشی کشور رومانی فرایند خاص پذیرش مختص به خود را دارد که قبل از اقدام دانشجو باید از سایت دانشگاه بررسی کند. دانشجویان بین‌المللی برای درخواست در دانشکده‌های دندانپزشکی باید شرایط پذیرش دانشگاه را داشته باشند که این شرایط ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • ویزای تحصیلی رومانی
  • دیپلم دبیرستان و ارائه مدارک تحصیلی
  • توصیه‌نامه تحصیلی
  • مدرک تحصیلی مرتبط با پزشکی (در صورت وجود)
  • مدرک معتبر بین‌المللی زبان انگلیسی و مهارت انگلیسی
  • مدارکی مبنی بر انجام فعالیت‌های بشردوستانه (در صورت وجود)

برای تحصیل دندانپزشکی در رومانی متقاضیان باید نمرات بالایی در درس‌های ریاضی، شیمی، زیست‌شناسی و فیزیک داشته باشند. برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی نیاز به ارائه مدارک زیر است:

  • نامه ‌پذیرش از دانشگاه محل تحصیل
  • اثبات شرایط پرداخت شهریه یک‌ساله (پس از اخذ پذیرش، شما باید شهریه یک سال دانشگاه را پرداخت نمایید)
  • مدرکی مبنی‌بر تمکن مالی برای بازه مشخص شده ویزا
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • بیمه درمانی بسته به مدت اعتبار ویزا
  • تایید خانواده یا سرپرست قانونی مبنی بر رضایت از تحصیل شما در کشور رومانی (برای شهروندان کم سن)

بهترین دانشگاه های دندانپزشکی رومانی

دانشگاه های دندانپزشکی رومانی در سطح جهانی قرار دارند که بسیاری از آن‌ها دوره‌های ۶ ساله دندانپزشکی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. سال تحصیلی عموماً از اواخر شهریور یا ابتدای مهر در دانشگاه‌های این کشور آغاز می‌شود. دوره‌های کارشناسی دندانپزشکی به زبان انگلیسی است و به‌گونه‌ای طراحی شده است که الزامات اتحادیه اروپا را برآورده کنند. بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دندانپزشکی در رومانی در زیر آورده شده است.

1. دانشگاه تیتو مایورسکو بخارست برای تحصیل دندانپزشکی در رومانی

این دانشگاه یک مؤسسه آموزش عالی مدرن واقع در بخارست پایتخت رومانی است. دانشگاه تیتو در سال 1990 تأسیس شد و درگذشته به دلیل تأکید بر آموزش نوآورانه دانشجو محور و تحقیقات بین‌رشته‌ای شهرت عالی کسب کرده است. این دانشگاه دارای آزمون ورودی است و دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه باید در آزمونی با 60 سؤال گزینه‌ای شرکت کنند. این آزمون شامل 40 سؤال زیست‌شناسی و 20 سؤال شیمی و فیزیک می‌شود که داوطلبان حق انتخاب دارند.

علاوه بر این سوابق تحصیلی دبیرستان و مهارت زبان انگلیسی نیز بررسی می‌شود. شهریه سالانه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تیتو مایورسکو بخارست 7500 یورو برای دانشجویان اتحادیه اروپا و 9500 یورو برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا است. همچنین هزینه درخواست حدود 100 یورو است و تعداد کل صندلی‌های موجود برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی 45 است.

دانشگاه پزشکی و داروسازی کرایووا

2. دانشگاه پزشکی و داروسازی کرایووا

کرایووا یکی از معتبرترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دندانپزشکی در رومانی است که سابقه طولانی در نوآوری در مراقبت‌های بهداشتی و برتری علمی دارد. این مؤسسه در سال 1970 تأسیس شد و متعهد به ارائه آموزش در سطح جهانی و آماده‌سازی دانشجویان برای مشاغل موفق در آینده بوده که تاکید بر انجام تحقیقات دارد. دانشگاه پزشکی و داروسازی کرایووا آزمون ورودی ندارد؛ اما پذیرش بر اساس ارزیابی نمرات دبیرستان، امتحانات پایان سال و مهارت انگلیسی صورت می‌گیرد. حداقل سطح زبان انگلیسی B2 نیاز است. شهریه دانشکده دندانپزشکی سالانه 6000 یورو است و ظرفیت این دانشگاه به 30 مکان محدود می‌شود و هزینه درخواست نیز  200 یورو است.

3. دانشگاه پزشکی و داروسازی Iuliu Hartieganu Cluj

یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی برای تحصیل در رومانی است که در سال 1872 در شهر کلوژ-ناپوکا تأسیس شد. نام دانشکده پزشکی به‌افتخار پزشک و پروفسور سرشناس Iuliu Hatieganu نام‌گذاری شده است. هزینه پذیرش در این دانشگاه 250 یورو بوده و هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی The Iuliu Hatieganu 7500 یورو در سال است.

دانش‌آموزان برای پذیرش باید نمرات خوبی در زیست‌شناسی، شیمی و یک موضوع سوم در گواهی دبیرستان خود کسب کرده باشند. برای دانشجویان بین‌المللی مهارت زبان انگلیسی نیز بررسی می‌شود. تعداد صندلی‌های رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه Iuliu Hartieganu Cluj به 35 نقطه برای دانشجویان اتحادیه اروپا و 15 نقطه برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا محدود می‌شود.

4. دانشگاه پزشکی Grigore T. Popa of Iasi برای تحصیل دندانپزشکی در رومانی

این دانشگاه از مؤسسات پزشکی معتبر شهر لاسی است که در سال 1879 تأسیس شد. نام این دانشگاه برگرفته از نام پزشک رومانیایی Grigore T. Popa است. در شهر دیدنی Iasi واقع شده است و به نام پزشک رومانیایی نامگذاری شده است. دانشگاه به دلیل روش‌های آموزشی دقیق، امکانات پیشرفته و کمک به تحقیقات جدید شناخته شده است و مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است.

دانشگاه پزشکی Grigore T. Popa of Iasi آزمون ورودی ندارد و برای پذیرش سوابق تحصیلی قبلی و تسلط به زبان انگلیسی ارزیابی می‌شود. هزینه تحصیل دندانپزشکی این دانشگاه 7500 یورو در سال بوده و صندلی‌های این رشته محدود به 70 دانشجو است.

5. دانشگاه پزشکی و داروسازی ویکتور بابش

دانشگاه پزشکی و داروسازی ویکتور بابش یکی از مراکز معروف آموزش علوم پزشکی در سراسر رومانی و اروپا است که در سال 1944 تاسیس شد. تحصیل رشته دندانپزشکی در این دانشگاه به زبان انگلیسی بوده و هزینه تحصیل حدود ۷۵۰۰ یورو در سال است. دانشگاه ویکتور بابش 25 صندلی برای دانشجویان اتحادیه اروپا و 5 صندلی برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در نظر گرفته است. دانشگاه های پزشکی و داروسازی Iuliu Hartieganu Cluj، ویکتور بابش و دانشگاه پزشکی Grigore T. Popa of Iasi از دانشگاه های معتبر مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در رومانی

هزینه تحصیل دندانپزشکی در رومانی

رومانی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا برای مهاجرت تحصیلی است. هزینه تحصیل در رومانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی معقول و مناسب بوده و تدریس به زبان انگلیسی است. برای تحصیل دندانپزشکی در رومانی به بودجه‌ای بین 6000 یورو تا 9500 یورو در هر سال تحصیلی نیاز است. این شهریه بسته به نوع دانشگاه انتخابی و امکانات ارائه شده متفاوت است.

وجود بورسیه تاثیر زیادی بر هزینه‌ها خواهد داشت؛ چرا که برخی از هزینه‌های تحصیلی توسط دولت پرداخت می‌شود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا از خدمات آموزشی با شهریه کمتر در دانشگاه‌های رومانی بهره می برند و کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند برای تحصیل دندانپزشکی در رومانی باید حداکثر شهریه را بپردازند. میانگین شهریه برای تحصیل دندانپزشکی در رومانی در 90 درصد دانشگاه‌های این کشور سالانه حدود 7500 یورو است.

هزینه تحصیل در رومانی

از مزایای تحصیل در رومانی کیفیت بالای زندگی و هزینه‌های زندگی متوسط است. این کشور گزینه‌ای مطلوب برای تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی است. هزینه زندگی و تحصیل در رومانی بر اساس شهر و سبک زندگی دانشجو و دانشگاه متفاوت است. میانگین اجاره‌بها بر اساس زندگی در آپارتمان حدود 200 تا 400 یورو بوده و برای هزینه‌های تفریحی و رفاهی 300 تا 500 نیاز است. با وجود خوابگاه‌ها هزینه تحصیل دندانپزشکی در رومانی به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای کم می‌شود.

جمع‌بندی

در میان کشورهای اروپایی کشور رومانی امن‌ترین و آرام‌ترین کشور این قاره است که شرایط بسیار مناسبی را برای تحصیل و توسعه فراهم کرده است. تحصیل دندانپزشکی در رومانی به دلیل هزینه‌های مناسب تحصیلی و مدارک معتبر جهانی در بین علاقه‌مندان به تحصیل بسیار پرطرف‌دار است. دانشگاه‌های این کشور به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، فرانسوی و رومانیایی دروس رشته دندانپزشکی را ارائه می‌دهند. بسیاری از دانشگاه‌های رومانی مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند و دانشجویان می‌توانند با خیالی آسوده به تحصیل در این کشور بپردازند.

برای اخذ ویزای رومانی نیاز به اثبات تمکن مالی است برای زندگی و شهریه دانشگاه‌هاست تا دانشجو بتواند مشغول به تحصیل شود. تحصیل در رومانی به دلیل فرهنگ غنی این کشور، آب‌وهوای معتدل، مناظر زیبا، عضویت در اتحادیه اروپا و تأکید بر تحقیق و توسعه دانش مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب در میان کشورهای اروپایی است. مؤسسه مهاجرتی سازمان ملل مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به دانشگاه دلخواه‌تان است. با مراجعه به وب‌سایت می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

Leave a comment