Skip links
تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه + شرایط و هزینه 2024

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی باهدف تحصیل دندانپزشکی در فرانسه و باتوجه‌به اعتبار بالای دانشگاه‌های این کشور خود را برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه آماده می‌کنند. دانشگاه‌های فرانسه از برترین دانشگاه‌های اروپا و جهان هستند که بهترین شرایط تحصیل در رشته‌های مختلف و از جمله پزشکی و دندانپزشکی را دارند.

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی فرانسه در دانشگاه‌های دولتی این کشور بسیار مناسب و تقریباً رایگان است. علاوه بر این ارائه بورسیه‌های تحصیلی از دیگر علل افزایش انگیزه دانشجویان خارجی برای تحصیل در فرانسه است. در این مقاله از گروه مهاجرتی فرهنگ ملل شرایط و ابعاد مختلف تحصیل دندانپزشکی در فرانسه را بررسی می‌کنیم.

مزایای مهاجرت تحصیلی به فرانسه

سیستم آموزش دولتی فرانسه یک سیستم رایگان است و شهروندان این کشور می‌توانند بدون پرداخت هزینه به تحصیل رایگان بپردازند. درباره دانشجویان بین‌المللی نیز این افراد می‌توانند با پرداخت هزینه مناسب و تقریباً ناچیز در دانشگاه‌های دولتی فرانسه تحصیل کنند.

کیفیت آموزش در دانشگاه‌های فرانسه در بهترین سطح بین‌المللی قرار دارد و فارغ‌التحصیلان می‌توانند با مدرک معتبر دانشگاه‌های فرانسه در سایر کشورهای اروپایی و بسیاری دیگر از کشورهای جهان تحصیل کنند. به همین دلیل تحصیل دندانپزشکی در فرانسه گزینه‌ای بسیار عالی برای تحصیل در خارج از کشور است. تمام این عوامل از دلایل افزایش مهاجرت تحصیلی به فرانسه هستند. مناسب‌بودن هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی فرانسه نیز این کشور را به یکی از گزینه‌های مطلوب برای تحصیل تبدیل کرده است.

اهمیت بالای تحقیقات و پژوهش در دانشگاه‌های فرانسه به‌اندازه‌ای است که بودجه و بورسیه‌های خاصی به دانشجویان فعال در این حوزه تعلق می‌گیرد. این موضوع می‌تواند رزومه تحصیلی خوبی برای دانشجویان مشغول به تحصیل دندانپزشکی در فرانسه باشد و شانس آن‌ها برای ورود به بازار کار و مجامع علمی جهان را افزایش دهد. علاوه بر مزایای گفته شده درباره مهاجرت تحصیلی به فرانسه می‌توان از طریق اشتغال به کار بعد از پایان تحصیلات، اقامت دائم فرانسه را اخذ کرد.

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه؛ دوره های تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در فرانسه؛ دوره های تحصیلی

کشور فرانسه از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در حوزه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است. اغلب دانشگاه‌های فرانسه دارای جایگاه علمی بالایی هستند و اعتبار بالای مدارک تحصیلی این دانشگاه‌ها شرایط کاری بسیار خوبی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کند.

یکی از شرایط تحصیل دندانپزشکی در فرانسه گذراندن دوره‌های PASS یا L.AS در سال اول تحصیل است. ارائه آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات و ارائه مدرک زبان معتبر از دیگر شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی فرانسه هستند. طول دوره دندانپزشکی فرانسه 6 سال است. دوره های تحصیل دندانپزشکی در فرانسه عبارت‌اند از:

1. دوره اول

دانشجویان در دوره اول تحصیل رشته دندانپزشکی فرانسه اصول پایه دندانپزشکی را فرامی‌گیرند. همچنین دروس مربوط به تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان، دندان و فک، آناتومی دندان، سروگردن، دروس علوم سلامت مانند بهداشت عمومی و تصویربرداری پزشکی در این دوره ارائه می‌شوند.

علاوه بر دوره‌های تئوری، دانشجویان باید دوره‌های عملی را نیز بگذرانند. در دوره‌های عملی مهارت‌های عملی دندانپزشکی، کمک‌های اولیه، تکنیک‌ها و مهارت‌های مراقبت و بهداشت بیمارستان را نیز فرامی‌گیرند. در پایان دوره اول تحصیل دندانپزشکی در فرانسه دانشجویان مدرک دیپلم آموزش علوم دندان فرانسه (DFGSO) را دریافت می‌کنند. مدرک این دوره معادل مدرک لیسانس در فرانسه است.

2. دوره دوم

در دوره دوم تحصیل دندانپزشکی در فرانسه دانشجویان دروس تخصصی‌تر مربوط به سلامت عمومی دندان، دندانپزشکی قانونی و بیهوشی را فرامی‌گیرند. نیمی از دوره تحصیلی دوم کارآموزی دندانپزشکی است و دانشجویان در بیمارستان‌های دانشگاه دوره‌های کارآموزی را می‌گذرانند. در پایان این دوره نیز فارغ‌التحصیلان مدرک DEFASO معادل فوق‌لیسانس فرانسه را کسب می‌کنند. در پایان سال پنجم دانشجویان بر اساس عملکرد تحصیلی خود دو انتخاب دارند:

  • دوره کارآموزی کوتاه‌مدت: دوره یک‌ساله برای آمادگی دانشجویان برای فعالیت به‌عنوان دندانپزشک
  • دوره کارآموزی بلندمدت: باید دانشجویان در یک آزمون رقابتی شرکت کنند.

تخصص‌ های دندانپزشکی فرانسه عبارت‌اند از:

  • ارتودنسی
  • پریودنتیست: بررسی توده‌های دهان و لثه، کاشت ایمپلنت، جراحی لثه و دندان
  • دندانپزشکی اطفال: تخصص در بیماری‌های دهان و دندان کودکان
دانشگاه های تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

دانشگاه های تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

به‌جرأت می‌توان دانشگاه‌های فرانسه را از بهترین دانشگاه‌های جهان دانست که در زمینه پزشکی و دندانپزشکی اعتبار بالایی دارند. در این دانشگاه‌ها بهترین شرایط آموزشی، کارورزی و تحقیقاتی برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه فراهم شده است. علاوه بر این، مناسب‌بودن هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی فرانسه از دیگر علل محبوبیت این دانشگاه‌ها است. بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی فرانسه عبارت‌اند از:

  • دانشگاه سوربن پاریس
  • دانشگاه بوردو
  • دانشگاه پاریس
  • دانشگاه اکس مارسی
  • دانشگاه لیون
  • دانشگاه لیل
  • دانشگاه آورن
  • دانشگاه استراسبورگ
  • دانشگاه رنه دکارت
  • دانشگاه تولوز III
  • دانشگاه نانت
  • دانشگاه مون پلیه
  • دانشگاه لورن

باتوجه‌به وجود امکانات و تجهیزات مدرن آموزشی و پزشکی و اهمیت بالای تحقیقات در این دانشگاه‌ها، مهاجرت تحصیلی به فرانسه یکی از گزینه‌های اصلی برای بسیاری از دانشجویان است.

زبان تحصیل رشته دندانپزشکی در فرانسه

در دانشگاه‌های فرانسه رشته‌های مختلف تحصیلی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شوند. البته در دانشگاه‌های دولتی و اغلب رشته‌ها، به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند. به همین دلیل تسلط کامل به زبان فرانسوی و ارائه مدرک زبان فرانسه در سطوح B2-C1 الزامی است.

همچنین برای دانشجویانی که بخواهند بعد از پایان تحصیلات در فرانسه مشغول به کار شوند فراگیری و مهارت کامل در زبان فرانسوی ضروری است. دوره‌های کارآموزی نیز به فرانسوی برگزار می‌شود. از طرفی هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی فرانسه به زبان فرانسه بسیار مقرون‌به‌صرفه است. آزمون‌های زبان برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه عبارت‌اند از:

  • آزمون زبان فرانسه DELF/DALF: اعتبار مدرک دائمی
  • آزمون زبان فرانسه TCF/TEF: اعتبار مدرک تا دو سال

بورسیه های تحصیلی دندانپزشکی

از دیگر مزایای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه ارائه بورسیه‌های تحصیلی است که هزینه تحصیل را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. بورسیه‌های تحصیلی بر اساس شایستگی‌های علمی تحصیلی، نیاز دانشجو یا به‌عنوان بورسیه‌های پژوهشی اعطا می‌شود. مهم‌ترین بورسیه های دندانپزشکی فرانسه عبارت‌اند از:

  • بورسیه تحصیلی ایفل: حمایت مالی ماهانه 1.000 یورو از دریافت‌کنندگان بورسیه
  • بورسیه تحصیلی Charpak: اعطای ماهانه 5.000 یورو کمک هزینه به دانشجویان
  • بورسیه تحصیلی Ile-de-France: حمایت مالی 10.000 یورو از دریافت‌کنندگان بورسیه
هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه

هزینه تحصیل دندانپزشکی در فرانسه 2024

همان‌طور که گفته شد یکی از دلایل رغبت دانشجویان برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه مناسب‌بودن هزینه تحصیل در مقایسه با اعتبار بالای دانشگاه‌های این کشور است. میانگین هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی فرانسه برای دانشجویان بین‌الملل 3.700-2.700 یورو است. البته باید دقت داشت که هزینه تحصیل به مقطع تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و زبان تحصیل نیز بستگی دارد.

هزینه دوره‌های کالج زبان فرانسه حدود 8.600-7.600 یورو است. به همین دلیل و برای کاهش هزینه تحصیل بهتر است قبل از مهاجرت تحصیلی به فرانسه مدرک زبان و تسلط زبانی خود را در کشور مبدا خود کامل کنید تا نیازی به پرداخت هزینه‌های بیشتر نداشته باشید.

مراحل آمادگی برای تحصیل در فرانسه

برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه، متقاضیان باید تمامی مدارک و اقدامات اولیه را قبل از مهاجرت تحصیلی به فرانسه تکمیل کنند. اقدامات لازم برای تحصیل در فرانسه عبارت‌اند از:

  • آماده‌سازی مدارک تحصیلی و ریزنمرات با ترجمه رسمی
  • مدارک زبان معتبر: ازآنجایی‌که زبان تحصیل دندانپزشکی غالباً فرانسوی است متقاضیان باید دارای یکی از مدارک معتبر زبان فرانسوی باشند.
  • اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه موردنظر: دریافت فرم درخواست پذیرش از وب‌سایت دانشگاه، ارسال فرم همراه با مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی و مدارک زبان، انجام مصاحبه
  • دریافت ویزای تحصیلی از سفارت فرانسه با تکمیل ویزای تحصیلی، مدارک شناسایی، مدارک مالی، ارسال مدارک ویزای دانشجویی VLS-TS برای انگشت‌نگاری و مصاحبه، واریز هزینه‌های سفارت

مدارک لازم برای تحصیل در فرانسه

برای تحصیل دندانپزشکی در فرانسه باید مدارک لازم را به دانشگاه موردنظر تحویل دهند. ممکن است هر دانشگاه شرایط و مدارک خاصی را درخواست کند. به همین دلیل لازم است شرایط و مدارک موردنیاز دانشگاه‌ها را کاملاً مطالعه کنید. مهم‌ترین مدارک لازم برای تحصیل در فرانسه عبارت‌اند از:

  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات با ترجمه رسمی
  • نامه رسمی دانشگاه مبنی بر اخذ پذیرش
  • ویزای تحصیلی فرانسه
  • مدارک زبان معتبر
  • بیمه پزشکی معتبر
  • گواهی عدم سوءپیشینه

همچنین ارائه گواهی تمکن مالی برای پرداخت هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی فرانسه نیز ضروری است.

جمع‌بندی

دندانپزشکی از رشته‌های جذاب گروه پزشکی است و در بین بسیاری از دانشجویان محبوبیت بالایی دارد. تحصیل دندانپزشکی در فرانسه فرصتی بسیار خوب برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان است. باتوجه‌به اعتبار علمی بالای دانشگاه‌های این کشور، هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی فرانسه در دانشگاه‌های دولتی مقرون‌به‌صرفه است.

ارائه بورسیه‌های تحصیلی و علمی، امکان اشتغال به کار بعد از پایان تحصیل و اخذ اقامت دائم در صورت اشتغال به کار برخی از مزایای تحصیل در فرانسه هستند. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان خارجی مهاجرت تحصیلی به فرانسه را به‌عنوان اولین گزینه تحصیلی انتخاب می‌کنند.

مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل تلاش می‌کند با کسب اطلاعات دقیق درباره تمامی شرایط تحصیل در خارج از کشور مرجعی امن، مطمئن و معتبر در این حوزه باشد. برای آگاهی از شرایط تحصیل خارج از کشور و دریافت اطلاعات، به بخش مشاوره رایگان مراجعه کنید.

Leave a comment