Skip links
تحصیل دکترا در کانادا 2024

تحصیل دکترا در کانادا 2024

تحصیل دکتری در کانادا به شما این اجازه را می‌دهد که با اساتید و پژوهشگران برجسته دانشگاه‌های این کشور کار کنید و از امکانات تحقیقاتی پیشرفته و مدرن آن‌ها بهره ببرید. همچنین با دریافت بورسیه دکتری کانادا می‌توانید به‌صورت چشمگیری در هزینه‌های تحصیل این کشور صرفه‌جویی کنید.

پس از فارغ‌التحصیلی نیز با گرفتن ویزای کار به مدت ۳ سال همچنان می‌توانید در کانادا بمانید و کار کنید و در نهایت بعد از یک سال کارکردن و کسب شرایط لازم جهت گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام کنید. به‌طورکلی تحصیل در کانادا همیشه در بین دانشجویان بین‌المللی محبوب بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکتری در کانادا 4 الی 6 سال زمان می‌برد و هزینه تحصیل در این مقطع چیزی حدود 10 الی 30 هزار دلار کانادا است که می‌توان با دریافت بورسیه دکتری کانادا این مقدار هزینه را نیز کاهش داد. از جمله شرایط تحصیل دکتری در کانادا می‌توان به رده سنی 30 الی 40 سال، داشتن مدرک آیلتس 6.5 الی 7 و معدل دوره کارشناسی بالاتر از 17 اشاره نمود. دانشگاه‌هایی مانند مک گیل، یورک و تورنتو از بهترین دانشگاه‎های کانادا برای تحصیل دکترا در این کشور هستند. همچنین دانشجویان می‌توانند جهت اخذ بورسیه فول فاند و بورسیه تکمیلی درخواست دهند.

شرایط تحصیل دکتری در کانادا

شرایط تحصیل دکتری در کانادا

تحصیل در کانادا یکی از جذاب‌ترین روش‌های مهاجرت است. این کشور نه‌تنها یکی از امن‌ترین مکان‌ها برای رفتن به خارج است؛ بلکه دارای تنوع فرهنگی بسیاری است که دانشجویان خارجی را از هر جای جهان دعوت می‌کند. این تنوع فرهنگی یا مالتی کالچرال را در شهرهایی همچون ونکوور و تورنتو می‌توان لمس کرد. تحصیل دکتری در کانادا به شما این فرصت را می‌دهد که با متخصصان برجسته همکاری نمایید و از امکانات مدرن و پیشرفته دانشگاهی استفاده کنید. پس از دریافت مدرک دکترا، می‌توانید برای کار پس از تحصیل و دریافت ویزای کانادا جهت کار در این کشور اقدام کنید.

شایان‌ذکر است که تحصیل دکتری در کانادا در بیش از 95 دانشگاه این کشور میسر است. این دانشگاه‌ها بیش از 200 هزار دانشجو را در طول هر سال تحصیلی می‌پذیرند. دانشگاه‎های دولتی که اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه‎های تحصیل دکترا در این کشور را تشکیل می‌دهند، توسط استان یا قلمرو محلی خود پشتیبانی مالی می‌شوند و تمایل دارند فرصت‌های مطالعاتی جامع‌تری از جمله برنامه‌های دکترا را ارائه کنند. بودجه دانشگاه‎های خصوصی این کشور نیز از منابع شخص ثالث تأمین می‌شود (مانند تشکل‌های مذهبی) و تمایل به کوچک‌تر و تخصصی‌تر بودن دارند.

همان طور که بیان شد با دریافت بورسیه دکتری کانادا می‌توان این هزینه‌ها را به صورت چشمگیری کاهش داد. در واقع مانند سایر کشورها ادامه تحصیل در کانادا در مقطع دکترا به‌عنوان بالاترین سطح صلاحیت علمی شناخته می‌شود که دانشجو می‌تواند پس از مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد کسب کند. طیف وسیعی از مدارک مرتبط با این مقطع در دانشگاه‎های این کشور وجود دارد. از جمله دکتراهای حرفه‌ای مانند مدارک دکترای مدیریت بازرگانی DBA و دکترای آموزش EdD.

تحصیل دکتری در کانادا؛ پذیرش دکتری در کانادا

نحوه اپلای گرفتن دکترا در کانادا به این صورت است که متقاضی می‌بایست حتماً مدرک فوق‌لیسانس داشته باشد. برخلاف انگلستان و ایالات متحده آمریکا، رفتن مستقیم از تحصیل در مقطع کارشناسی به دکترا بسیار نادر است. بعضی از دانشگاه‌ها ممکن است به شما این امکان را دهند که از مدرک لیسانس دوره‌های دکترا را اخذ نمایید؛ ولی اصولاً در طول دوره انتخابی این زمان‌بندی‌ها تلافی می‌شود. توجه داشته باشید که اخذ پذیرش تحصیلی کانادا در مقطع دکتری کاملاً رقابتی است. این بدان معنا است که سطح علمی مدرک قبلی شما کاملاً دقیق بررسی خواهد شد.

اصلی‌ترین نکته‌ای که در تحصیل دکتری در کانادا باید به آن پرداخت یافتن سوپروایزر یا استاد راهنما است. به طور خاص معمولاً از شما خواسته می‌شود به‌جای اینکه فقط معدل ترم نهایی مقطع قبلی خود را ارائه کنید، معدل کل دوران تحصیلی خود را ارائه دهید. معدل شما باید حداقل 3 از 4 باشد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که به عنوان بخشی از برنامه خود، نمره‎ای از آزمون رکوردهای تحصیلات تکمیلی GRE یا آزمون پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی GMAT را ارائه کنید.

در واقع نمرات این آزمون‌ها، به دانشگاه‌ها این امکان را می‌دهد که شایستگی متقاضیان را در مقطع کارشناسی ارشد ارزیابی کنند و به طور بالقوه بین داوطلبان با سوابق علمی خوب تصمیم‌گیری به صدور پذیرش تحصیلی کنند. از دیگر شرایط اپلای دکتری کانادا می‌توان به مدرک زبان اشاره کرد.

در حقیقت شما بهر زبانی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید باید نشان دهید که مهارت کافی برای شروع مقطع دکترا را دارید. درصورتی‌که بومی فرانسه یا انگلیسی‌زبان هستید به طور معمول کافی خواهد بود. در غیر این صورت، مدرک زبان فرانسوی الزامی است. البته که مدرک زبان آیلتس کاربرد بیشتری در پذیرش تحصیلی مقطع دکترا دارد؛ زیرا که بیشتر دانشگاه‎های کشور کانادا به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکتری در کانادا

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکتری در کانادا

معمولاً از جمله شرایط اصلی فاند دکترا در کانادا ارائه مدارک مستدل و موثق است. ازاین‌رو متقاضی باید در صورت اقدام در پروسه مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل دکترا، تمامی مدارک خود را به سفارت و دانشگاه به‌صورت دقیق و کامل ارائه کند. مدارک موردنیاز برای تحصیل دکتری در کانادا عبارت‌اند از:

  • مدارک تحصیلی دوره قبل
  • سوابق تحصیلی شما از دیپلم تا کنون
  • گذرنامه معتبر با حداقل 1 سال اعتبار
  • ارائه رزومه متقاضی
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه
  • مدارک تمکن مالی و یا بورسیه تحصیلی

فول فاند دکتری کانادا و شرایط اخذ بورسیه دکتری کانادا

تمامی دانشگاه‎های کانادا دارای شهریه هستند؛ اما تحصیل دکتری در کانادا بسیار کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه است. بااین‌وجود دانشگاه‌های این کشور به طور معمول هزینه‌های بیشتری از دانشجویان بین‌المللی می‌گیرند. هزینه تحصیل در کانادا برای یک دانشجوی بین‌المللی چیزی حدود چهار الی شش هزار دلار کانادا است. هر چند برخی از آن‌ها می‌توانند تا 25 هزار دلار کانادا نیز برسند. در واقع این شهریه‌ها بیشتر از مبلغی است که یک دانشجوی بومی پرداخت می‌کند؛ اما هنوز هم کمتر از سایر کشورهای مشهور مانند انگلیس و ایالات متحده است.

البته متقاضی با اخذ فول فاند و بورسیه دکتری کانادا و کار در حین تحصیل می‌تواند به تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا یا تحصیل ارزان در مقطع دکتری در کانادا بپردازد. از بورس‌های متنوعی که در کانادا وجود دارد می‌توان به بورسیه تحصیلی و فول فاند کانادا اشاره کرد. در زیر به طور کامل این دو مبحث بررسی می‌شود.

1. تحصیل دکتری در کانادا؛ بورسیه دکتری

یکی از این مسیرها برای کاهش هزینه‌های تحصیل در این کشور استفاده از بورسیه‌های متنوع و فول فاند است که در این مقطع به متقاضیان داده می‌شود. پس یکی از راه‌هایی که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به هزینه تحصیل خود در کانادا کمک کنند استفاده از کمک‌هزینه تحصیلی یا بورسیه دکتری کانادا است.

شایان‌ذکر است که در دانشگاه‎های این کشور تمایل بر این است که به دانشجویان برتر با پیشرفت علمی برجسته این کمک‌هزینه‌های بلاعوض اعطا شوند. برخی از بورس‌های تحصیلی نیاز به اقدام و درخواست دارد؛ اما برخی از آن‌ها به‌صورت خودکار به فرد تعلق خواهد گرفت. برخی از برنامه بورسیه‌های بین‌المللی دولت کانادا به شرح زیر است:

  • بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی وانیر کانادا، بورسیه تحصیلات تکمیلی Vanier Canada برای دانشجویان متقاضی تحصیل دکتری در کانادا آزاد است و ارزش آن 50 هزار دلار کانادا سالانه برای مدت سه سال است.
  • بورس و کمک‌هزینه تحصیلی FONDS DE RECHECHE DU QUEBEC، دولت کبک از طریق صندوق‌های تحقیقاتی خود برای تحصیلات دکترا، بورسیه‌های پسادکترا و تحقیقات کوتاه‌مدت، بورس و کمک‌هزینه تحصیلی ارائه می‌کند.
  • برنامه دکترای پیر الیوت ترودو، این بنیاد در هر سال به حداکثر 15 دانشجوی برتر در مقطع دکترا که در رشته‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی در حال تحصیل و یا در حال ثبت نام هستند، این بورسیه را ارائه می‌کند. ارزش سالانه حداکثر 60 هزار دلار برای هر دانش آموز تا چهار سال است.

2. فول فاند دکتری کانادا

در دانشگاه‌های کشور کانادا این امکان برای دانشجویان مستعد فراهم شده است که در صورت داشتن شرایط لازم بتوانند از فول فاند تحصیلی استفاده کنند. در واقع برخی از دانشگاه‌ها پوشش مالی کاملی را به دانشجویان اعطاء می‌کنند و به آنان امکان تحصیل دکتری در کانادا بدون هیچ هزینه‌ای را می‌دهند. علاوه‌برآن برخی از دانشگاه‎های کانادا به طور خودکار شهریه دکترا را لغو می‌کنند و فرد می‌تواند بدون پرداخت شهریه در دانشگاه و رشته موردنظر تحصیل کند.

دانشگاه های برتر کانادا در مقطع دکتری

دانشگاه های برتر کانادا در مقطع دکتری

افرادی که برای مهاجرت خود از طریق تحصیل اقدام می‌کنند ممکن است دانشگاهی خاص را در هدف‌های خود قرار دهند. اصولاً افرادی که برای تحصیل دکتری در کانادا اقدام می‌کنند نیز از همین موضوع پیروی می‌کنند؛ اما ممکن است این موضوع به روند پرونده متقاضی آسیب برساند؛ زیرا که گاه پیش می‌آید که مؤسسه یا وکیل، با چند دسته از دانشگاه‌های خاص همکاری ویژه دارد و اگر در آن دسته از دانشگاه‌ها اقدام شود، متقاضی با موفقیت بیشتری نسبت به ادامه روند مهاجرت خود روبه‌رو می‌شود. از جمله بهترین دانشگاه‌ها که در مقطع تحصیل دکتری بیشتر فعال هستند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • University of Toronto  
  • University of British Columbia      
  • McGill University 40    
  • McMaster University  
  • University of Montreal
  • University of Alberta   
  • University of Ottawa   
  • University of Calgary  
  • University of Waterloo
  • Western University     
  • Dalhousie University   
  • Laval University 
  • Queen’s University     
  • Simon Fraser University      
  • University of Manitoba
  • University of Victoria  
  • University of Saskatchewan 
  • York University  
  • Carleton University     
  • University of Guelph

مدت زمان تحصیل دکتری در کانادا

اغلب افرادی که قصد تحصیل دکتری در کانادا را داشته باشند مدت‌زمان تحصیل را قطعاً می‌دانند. معمولاً تحصیل دکترا در اکثر کشورها حدود 2 الی 5 سال است؛ اما طبق تحقیقات انجام شده طول مدت تحصیل دکتری در کانادا بین 3 الی 6 سال تخمین زده شده است. در واقع بسته به نوع رشته و دوره تحصیلی که دانشجو پشت سر می‌گذراند، این مدت زمان متغیر است. اکثر دوره‌ها حداقل به سه سال مطالعه تمام وقت و تحقیق نیاز دارند؛ اما برخی از دانشجویان مدت زمان بیشتری را سپری می‌کنند و حداکثر زمان معمول تحصیل آن‌ها شش سال است.

لازم به ذکر است که در اکثر موارد برای اخذ پذیرش در یک برنامه دکترای استاندارد در کانادا باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید. بااین‌وجود برخی از دانشگاه‌ها مسیرهای تحصیلی خاصی را ارائه می‌کنند که با یک یا دو سال تحصیل در دوره کارشناسی ارشد علوم طبیعی یا کارشناسی ارشد مهندسی آغاز می‌شود. این موارد برای دانشجویانی که مستقیماً از مقطع کارشناسی می‌آیند مناسب است؛ اما تکمیل آن‌ها بیشتر طول می‌کشد.

هزینه تحصیل دکتری در کانادا

هزینه تحصیل دکتری در کانادا

از مهم‌ترین شرایط اپلای دکتری کانادا می‌توان به توان مالی و پرداخت هزینه مهاجرت تحصیلی به این کشور اشاره کرد. هزینه تحصیل دکتری در کشور کانادا به نسبت کشورهای انگلیسی‌زبان دیگر مانند استرالیا، انگلستان و آمریکا، ارزان‌تر است؛ درحالی‌که سطح علمی کانادا نیز همانند این کشورها است. در حقیقت هزینه تحصیل دکتری در کانادا متناسب با دانشگاه محل تحصیل است و در اغلب موارد متقاضیان بین‌المللی می‌بایست هزینه‌های بسیار بیشتری را نسبت به شهروندان کانادایی پرداخت کنند؛ البته دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه تورنتو، از تمامی متقاضیان خود شهریه یکسانی دریافت می‌کنند.

به طور متوسط هزینه سالیانه تحصیل دکتری در کانادا 8 هزار دلار الی 20 هزار دلار است که با دریافت بورسیه دکتری کانادا نیز می‌توان این مقدار را کاهش داد. در کنار هزینه‌های تحصیل و شهریه دانشگاه، متقاضیان بین المللی می‌بایست به هزینه‌های زندگی در کانادا هم توجه داشته باشند. در واقع بیشتر هزینه‌های زندگی در کانادا را اجاره منزل در بر می‌گیرد که متقاضیان می‌توانند با زندگی در خوابگاه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. به طور متوسط هزینه ماهیانه زندگی دانشجو بدون در نظر گرفتن هزینه‌های اجاره منزل 1,126.68 دلار کانادا (782.14 یورو) است. دقت نمایید در صورتی که متقاضی موفق به اخذ فول فاند دکتری کانادا شود هزینه‌های تحصیل در این کشور برایش رایگان می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به‌صورت تخصصی به بررسی تحصیل دکتری در کانادا، شرایط پذیرش دکترا و بورسیه دکتری کانادا بپردازیم. همان‌طور که بیان شد سطح زبان متقاضی و شرایط کلی تحصیل در کانادا از جمله شرایط اصلی برای دریافت ویزای تحصیلی در مقطع دکترا در کشور کانادا هستند. شما نیز درصورتی‌که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا دارید می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment