Skip links
تحصیل رایگان در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا

لازم است بدانید که در بین کشورهای اروپایی، ایتالیا به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین مقصد مهاجرت تحصیلی به‌حساب می‌آید؛ زیرا که با وجود فراهم‌سازی امکان تحصیل رایگان در ایتالیا و اهدای بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان خارجی، شرایط ایده‌آلی برای تحصیل و زندگی دانشجویان در خارج از کشور فراهم آورده است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به‌صورت رایگان در برترین دانشگاه‌های این کشور مثل دانشگاه پادووا، بلونیا، ساپینزای رم و بسیاری دیگر مشغول به تحصیل در ایتالیا شوند.

در حقیقت ایتالیا یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای افرادی است که رؤیای تحصیل در خارج از کشور را دارند؛ اما به دلیل هزینه‌های بالای تحصیل از آن صرف‎نظر می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با مهاجرت تحصیلی به ایتالیا تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

شرایط عمومی تحصیل رایگان در ایتالیا

همان‌طور که می‌دانید ایتالیا یکی از کشورهای حوزه شنگن و عضو اتحادیه اروپا است. به دلیل جاذبه‌های گردشگری و همچنین بورسیه‌های تحصیلی که مخصوصاً به دانشجویان جهان سوم ارائه می‌دهد در سال‌های اخیر مورد استقبال دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ایتالیا قرار گرفته است. شما حتماً بایستی به این موضوع توجه داشته باشید که بورسیه‌ای که دریافت می‌کنید به‌غیراز هزینه تحصیل، هزینه‎های زندگی شما را نیز پوشش می‌دهد یا خیر؟

به‌طورکلی باید گفت که هزینه‎های زندگی در ایتالیا نسبتاً بالا است. همچنین باتوجه‌به نرخ بیکاری و وضعیت اقتصادی که این کشور دارد شما فرصت‌های شغلی کمتری نسبت به کشورهایی مانند اتریش، آلمان، هلند و کشورهای دیگر اروپایی دارید. به همین علت بهتر است هنگام انتخاب کشور جهت تحصیل، به‌غیراز هزینه‎های تحصیل، هزینه‌های زندگی، نرخ بیکاری و عوامل دیگری نظیر نرخ مالیات، درصد اشتغال در سنین پایین و موارد دیگر را نیز در نظر بگیرید. درصورتی‌که قصد اقامت پس از تحصیل رایگان در ایتالیا و دریافت اقامت و پاسپورت این کشور را دارید حتماً به موارد ذکرشده در ادامه اهمیت دهید.

تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی

امکان تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی برای تمام رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف امکان‌پذیر است. در کنار این که تحصیل در ایتالیا رایگان است، دریافت بورسیه تحصیلی از مزیت‌های عالی مهاجرت تحصیلی ایتالیا محسوب می‌شود. همچنین شما می‌توانید در یک کشور اروپایی به زبان انگلیسی در رشته مدنظرتان تحصیل نمایید و لزومی به یادگیری حتمی زبان ایتالیایی وجود ندارد؛ زیرا برای مثال جهت مهاجرت تحصیلی به آلمان در بیشتر موارد به دانش زبان آلمانی نیاز است و بدون اخذ مدرک زبان آلمانی احتمال دریافت پذیرش تحصیلی بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

از طرفی امکان تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد. یعنی در واقع در کنار این که می‌توان به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل کرد بورسیه به افراد تعلق می‌گیرد و می‌توانند به‌صورت رایگان مشغول به تحصیل در ایتالیا شوند. همچنین باید گفت اینکه می‌توانید از کشور ایتالیا با زبان انگلیسی پذیرش دریافت کنید یک مزیت عالی به‌حساب می‌آید. بسیاری از متقاضیان از این مزیت به‌صورت هدفمند استفاده می‌کنند.

به این صورت که برخی از متقاضیان باهدف تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا برنامه‌ریزی می‌کنند و از آن جایی که مدارک لازم برای ثبت درخواست در دانشگاه‌های ایتالیا با این دو دانشگاه اشتراک‌های زیادی دارد معمولاً ایتالیا را به‌عنوان پلن دوم انتخاب می‌کنند. توجه داشته باشید این که اشاره می‌کنیم تحصیل رایگان در ایتالیا به این معنا نیست که دانشگاه‌های ایتالیا شهریه ندارند؛ بلکه به دلیل این است که تقریباً به 90 درصد دانشجویان ایرانی بورسیه تعلق می‌گیرد و دیگر نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه نیست.

در حقیقت بورسیه استانی ایتالیا که یک بورسیه 5200 یورویی است به بیشتر دانشجویان ایرانی تعلق می‌گیرد و برای اهدای این بورسیه معیارهایی مثل حقوق و درآمد سرپرست شما اهمیت دارد. همچنین با توجه به ارزش پول ایران بیشتر دانشجویان ایرانی می‌توانند این بورسیه را دریافت کنند و از مزیت تحصیل رایگان در ایتالیا بهره مند شوند.

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

همان‌طور که بیان شد امکان تحصیل رایگان در ایتالیا با وجود بورسیه‌های تحصیلی امکان‌پذیر است و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور برای تسهیل شرایط دانشجویان خارجی جهت مهاجرت تحصیلی این بورسیه‌ها را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. برای این که بتوانید بورسیه تحصیلی ایتالیا را دریافت کنید و از امکان تحصیل رایگان در این کشور بهره‌مند شوید لازم است که رزومه تحصیلی خوبی داشته باشید و مدارک را طبق موارد خواسته شده آماده نمایید. لازم است بدانید که برای تحصیل در ایتالیا چند نوع بورسیه وجود دارد. بورسیه استانی و بورسیه تحصیلی از دو نوع محبوب بورسیه‌های ایتالیا محسوب می‌شوند.

همچنین می‌توان گفت که بورسیه علمی به دانشجویان برتر تعلق می‌گیرد؛ اما بورسیه استانی به‌نوعی کمک‌هزینه تحصیلی است و به 90 درصد دانشجویان ایرانی تعلق می‌گیرد. از سوی دیگر در بیشتر کشورها شرایط به‌صورتی است که بورسیه‌های تحصیلی بیشتر در اختیار دانشجویان مقطع ارشد و دکترا قرار می‌گیرد و دانشجویان مقطع کارشناسی شانس زیادی جهت دریافت بورسیه دراختیار ندارند. در حالی که برای تمام متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان اخذ بورسیه تحصیلی وجود دارند.

دقت داشته باشید همان‌طور که بیان شد امکان اخذ بورسیه تحصیلی برای بیشتر دانشجویان وجود دارد؛ اما مهم‌تر از اخذ بورسیه این هست که بتوانید بورسیه تحصیلی را برای تحصیل رایگان در ایتالیا نگه دارید. در حقیقت دولت ایتالیا به شرطی این بورسیه را به دانشجویان می‌دهد که دانشجو هر سال تعداد معینی واحد درسی را پاس کند. در غیر این صورت بورسیه به دانشجو تعلق نخواهد گرفت.

برای ثبت درخواست جهت اخذ بورسیه استانی از اوایل ماه می تا حداکثر اواخر ماه سپتامبر وقت است. لازم است که مدارک موردنیاز از جمله فیش حقوقی سرپرست خانواده، اجاره‌نامه یا سند خانه به نام سرپرست خانواده، ترجمه رسمی شناسنامه دانشجو و سرپرست و گواهی معادل یورویی از بانک مرکزی و… را به دانشگاه ارائه کنید.

تحصیل رایگان در ایتالیا؛ پزشکی

تحصیل رایگان در ایتالیا؛ پزشکی

توجه داشته باشید برای افرادی که عاشق تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی هستند بدون شک ایتالیا یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که در کشور ایتالیا امکان تحصیل در رشته پزشکی به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی وجود دارد. همچنین باید گفت، این که بتوانید در قلب اروپا در رشته پزشکی به زبان انگلیسی تحصیل نمایید یک مزیت بسیار عالی محسوب می‌شود و لازم نیست برای یادگیری زبان ایتالیایی زمان صرف کنید. در حالت کلی فارغ از رشته و تحصیلات مقطع قبلی می‌توانید برای تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا اقدام نمایید.

تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای مختلف به‌طور معمول بیشترین شهریه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. برای تحصیل در  ایتالیا نیز این شرایط برقرار است؛ اما همان‌طور که گفتیم امکان تحصیل رایگان در ایتالیا از مزیت‌های این کشور به‌حساب می‌آید و این تحصیل رایگان حتی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به دلیل امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی وجود دارد. در حقیقت به این صورت که می‌توانید در ایتالیا در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به‌صورت رایگان تحصیل کنید و با وجود دریافت بورسیه تحصیلی و امکان کار در حین تحصیل بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های زندگی در ایتالیا را تأمین کنید.

دقت داشته باشید که تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی و دندانپزشکی به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی امکان‌پذیر است. همچنین متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها باید ابتدا در آزمون ورودی نمره قابل‌قبول را به دست آورند تا بتوانند برای ثبت‌نام در دانشگاه اقدام کنند. برای این که بتوانید فرصت تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا برای رشته پزشکی را به دست آورید کافی است که مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام قدیم یا دیپلم نظام جدید را در اختیار داشته باشید. همچنین می‌توانید با دیپلم تجربی، ریاضی و انسانی برای تحصیل رایگان در ایتالیا در رشته پزشکی اقدام کنید.

شرایط تحصیل پزشکی رایگان در ایتالیا

موضوع مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا معدل خیلی مطرح نیست و در واقع معدل 12.7 به بالا قابل قبول است. البته دقت داشته باشید برای افرادی که به‌دنبال دریافت بورسیه تحصیلی 5200 یورویی هستند؛ اگر از دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه پاویا، میلان و پادووا پذیرش دریافت کنند برای این سه دانشگاه معدل پیش‌دانشگاهی مهم است تا بتوانند به تحصیل رایگان در ایتالیا مشغول شوند و بورسیه به آن‌ها تعلق بگیرد.

در حالت کلی برای این که بتوانید فرصت تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی را از دانشگاه‌های ایتالیا کسب کنید باید برای آماده‌سازی مدارک زیر جهت تحصیل در ایتالیا اقدام کنید:

  • ترجمه و اصل مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام قدیم یا مدرک دیپلم نظام جدید
  • ترجمه معتبر و اصل ریزنمرات چهارساله دبیرستان
  • آیلتس 6 یا B2 ایتالیایی

امکان تحصیل رایگان در ایتالیا آن هم در رشته‌های محبوب پزشکی و دندانپزشکی فرصت بی‌نظیری است. درصورتی‌که به دنبال تحصیل در این رشته‌ها هستید حتماً تحصیل در ایتالیا یکی از گزینه‌های عالی برای شما خواهد بود. بدون شک باید گفت که پروسه مهاجرت تحصیلی از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است.

دانشگاه‌ های رایگان ایتالیا

دانشگاه‌ های رایگان ایتالیا

اگر به فکر مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل در این کشور هستید؛ شاید یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های شما مربوط به هزینه‎های تحصیل و زندگی است. به همین دلیل و برای این امر به دنبال شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا هستید. تحصیل در ایتالیا به‌صورت صددرصد رایگان امکان‌پذیر نیست؛ ولی می‌توانید با اپلای ایتالیا در دانشگاه ‌های دولتی این کشور به‌صورت خیلی ارزان در این کشور مشغول به تحصیل شوید.

البته باید گفت درصورتی‌که بتوانید بورسیه تحصیلی این کشور را اخذ نمایید از شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا برخوردار خواهید شد. باتوجه‌به این موضوع که متقاضیان در مقطع دکتری در ایتالیا حقوق دریافت می‌کنند؛ پس شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا در این مقطع نیز امکان‌پذیر است. در جدول زیر لیست دانشگاه‌های رایگان ایتالیا آورده شده است.

لیست دانشگاه‌های رایگان ایتالیادانشکده‌ها
دانشگاه فلورانسهنرها، کشاورزی، معماری، قانون، مهندسی، تحصیلات، ریاضیات، فیزیک و علوم طبیعی، پزشکی و جراحی، علوم سیاسی، فارماکولوژی، روان‌شناسی
دانشگاه تورینهنر و علوم‌انسانی، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت، فیزیک
دانشگاه میلاناقتصاد و تجارت، هنر و علوم‌انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت، ریاضیات
دانشگاه کامرینوعلم و فناوری، قانون، داروخانه، علوم زیستی و دامپزشکی، طراحی معماری
دانشگاه کافوسکاری ونیزمدیریت، اقتصاد، فلسفه و میراث‌فرهنگی، علم مولکولی و نانوسیستم‌ها، علوم محیطی و علوم کامپیوتر، علوم‌انسانی، زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی تطبیقی، مطالعات آسیایی و مدیترانه‌ای

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که ایتالیا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود؛ زیرا که امکان تحصیل رایگان در ایتالیا برای دانشجویان بین‌الملل فراهم است. به‌طوری که متقاضیان زیادی برای تحصیل در ایتالیا و در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی به این کشور مهاجرت می‌کنند و از دانش اساتید برجسته و امکانات پیشرفته در دانشگاه‌های برتر این کشور بهره می‌برند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در مجموعه مهاجرت تحصیلی فرهنگ ملل همراه باشید.

Leave a comment