Skip links
تحصیل رایگان در کانادا

تحصیل رایگان در کانادا + شرایط 2024

کلیه مراکز آموزشی دولتی ماقبل دانشگاه به شهروندان و افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند خدمات تحصیل رایگان در کانادا ارائه می‌کنند؛ اما برای مقاطع تحصیلی دانشگاهی نیز صرفاً هزینه بسیار کمی به نسبت دانشجویان بین‌المللی (حدود یک‌چهارم یا یک پنجم) دریافت می‌شود. به‌طورکلی تحصیل دانشجویان بین‌المللی در کلیه مقاطع در کانادا همراه با شهریه است.

اما در صورت داشتن شرایط بورسیه تحصیلی کانادا و دریافت بورسیه می‌توان تا حد قابل‌توجهی این هزینه‌ها را کاهش داد. در مراکز آموزشی خصوصی کانادا نیز به طور معمول شهریه‌ای که از دانشجویان بین‌المللی اخذ می‌شود بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که از دانشجویان بومی دریافت می‌شود. درصورتی‌که شما نیز قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا دارید تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

آیا تحصیل در کانادا رایگان است؟

در حالت عادی تحصیل رایگان در کانادا تنها مختص به مقاطع الزامی و اجباری این کشور یعنی سطح یک تا پایان دوازده (همان ابتدایی تا پایان دبیرستان) است و تنها به افراد دارای اقامت دائم و شهروندان این کشور اختصاص پیدا می‌کند. ازاین‌رو درصورتی‌که مایل به ادامه تحصیل در مقاطع ابتدایی تا پایان دبیرستان در کانادا هستید و یا اینکه قصد دارید تا فرزندتان را برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بفرستید باید از این موضوع مطلع باشید که تحصیل در کانادا بسیار باکیفیت و درعین‌حال هزینه‌بردار است.

توجه داشته باشید که مقاطع کالج و دانشگاهی این کشور برای افراد مقیم و دارای حق شهروندی نیز رایگان نیست و شهریه مشخصی برای هر رشته و مقطع تحصیلی در نظر گرفته شده است با این تفاوت که افراد مقیم و یا دارای حق شهروندی، شهریه به‌مراتب کمتری به نسبت دانشجویان بین‌المللی پرداخت می‌کنند. در حالت پیش‌فرض مهاجرت تحصیلی رایگان به کانادا وجود نداشته و دانش‌آموزان و دانشجویان خارجی نیازمند پرداخت شهریه ترمیک مؤسسه آموزشی در این کشور هستند؛ اما در صورت داشتن شرایط بورسیه تحصیلی کانادا و دریافت این نوع بورسیه‌ها می‌توان به‌صورت چشمگیری هزینه‌ها را کاهش داد.

شرایط مدارس برای تحصیل رایگان در کانادا

شرایط مدارس برای تحصیل رایگان در کانادا

لازم است بدانید که برای تحصیل رایگان در مدارس کانادا ۳ گزینه پیش روی شما قرار دارد. اول اینکه پدر و یا مادر شما به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در حال تحصیل در دانشگاه‌های این کشور باشد یا دارای مجوز کار قانونی تمام‌وقت در این کشور باشند و یا اینکه شرایط بورسیه تحصیلی کانادا برای اپلای مدارس این کشور را داشته باشید.

در حالت متداول یعنی گزینه سوم والدین دانش‌آموز در ایران هستند و به همین علت متقاضی در حالت استاندارد واجد شرایط تحصیل رایگان در مدارس کانادا نیست؛ اما این امکان وجود دارد که در هنگام جستجوی مدارس در دسترس شهر و استان موردنظر خود در کشور کانادا از وجود بورسیه تحصیلی و اسکالرشیپ برای دانش‌آموزان بین‌المللی مطمئن شوید.

بعضی از مدارس کانادایی به‌صورت خودکار رزومه تحصیلی دانش‌آموز را مورد بررسی قرار می‌دهند و در برخی دیگر شما باید به طور هم‌زمان برای نامه پذیرش تحصیلی و شرایط تحصیل رایگان در کانادا درخواست دهید. لازم به ذکر است درصورتی‌که دانش‌آموز بین‌المللی به‌واسطه رزومه تحصیلی قوی خود واجد شرایط بورسیه شناخته شود دیگر نیازی به پرداخت شهریه سالانه مدارس کانادا ندارد و تنها باید به هزینه‌های جانبی دیگری مثل هزینه خوردوخوراک و خانه در کانادا رسیدگی نمود.

دقت داشته باشید ازآنجایی‌که متقاضی تحصیل در کانادا تا سن ۱۷ و یا ۱۸ سالگی Minor و نابالغ محسوب می‌شود برای تحصیل نرمال و یا تحصیل رایگان در مدارس کانادا حتماً نیاز به یک قیم قانونی و یا همراهی یکی از والدین خود در هنگام تحصیل دارد.

شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه های کانادا

بنا بر جدیدترین آمار قریب به بیش از ۴۰۰ هزار مجوز تحصیلی و یا همان Study Permit از جانب سفارت کانادا صادر شده است که بخش زیادی از آن به مقاطع کالج و دانشگاهی این کشور اختصاص دارد؛ اما تنها بخش اندکی از آمار بیان شده امکان تحصیل رایگان در کانادا را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

در واقع به این خاطر که فاندها، اسکالرشیپ‌ها و بورسیه‌های تحصیلی مختص دانشجویان بین‌المللی بسیار محدود، سخت و رقابتی هستند و در نهایت عده محدودی از برترین دانشجویان منتخب از سراسر دنیا شانس تحصیل رایگان در دانشگاه‌های کانادا را خواهند داشت. در ادامه به شرایط تحصیل رایگان در کانادا در مقاطع مختلف تحصیلی اشاره شده است.

1. تحصیل رایگان کارشناسی در کانادا

اغلب دانشجویان بومی دارای شرایط بورسیه تحصیلی کانادا هستند. به‌عبارت‌دیگر معمولاً بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع کالج و کارشناسی به دانشجویان بومی تعلق دارد و شانس دانشجویان بین‌المللی جهت دریافت اسکالرشیپ در مقطع کاردانی و یا لیسانس کانادا بسیار کم است. مگر درصورتی‌که دوره‌های قبلی مثل دبیرستان را در کانادا گذرانده باشند که در این صورت از شانس برابر با دانشجویان بومی جهت تحصیل رایگان در کانادا برخوردار می‌شوند.

تحصیل رایگان در کانادا مقطع کارشناسی ارشد

2. تحصیل رایگان در کانادا مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل رایگان در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد فاکتورهای متعددی همچون نمره زبان (حداقل آیلتس ۷)، نمره معدل کل مقطع کارشناسی (حداقل ۱۷)، نمره دروس تخصصی (بالای ۷۰ درصد)، رزومه و انگیزه‌نامه تحصیلی در میزان موفقیت شما تأثیرگذار است. در حقیقت شما ملزم هستید تا به‌صورت هم‌زمان برای نامه پذیرش و بورسیه تحصیلی درخواست دهید تا در صورت موفقیت امکان تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در کانادا برای شما فراهم شود.

3. تحصیل رایگان دکتری در کانادا

برای تحصیل رایگان در کانادا در مقطع دکترا نیز مسیر مشابهی برای دانشجوی بین‌المللی در نظر گرفته شده است. تنها تفاوت این مقطع این است که اغلب در سطح دکترا و فوق دکترا به مقالات پژوهشی و علمی، سوابق کاری مرتبط با حوزه تحصیلی و کارآموزی، کیفیت پایان‌نامه و تز دانشگاهی و موارد این‌چنینی دانشجو توجه بیشتری می‌شود.

سطح نمرات موردنظر برای داشتن شرایط بورسیه تحصیلی کانادا و تحصیل رایگان دکتری در این کشور مشابه مقطع کارشناسی است؛ اما توجه داشته باشید که در اغلب اوقات نمره زبان بالاتر (بین ۷ تا ۷.۵ آیلتس) موردنظر دپارتمان دانشگاهی خواهد بود. درصورتی‌که متقاضی دارای مجموعه‌ای از سوابق کاری، تحصیلی و پژوهشی و نمرات و معدل قابل‌توجهی باشد شانس بالایی برای اخذ اسکالرشیپ و تحصیل رایگان در کانادا در مقطع دکتری خواهد داشت.

تحصیل رایگان در کانادا؛ چطور بورسیه تحصیلی رایگان کانادا را بگیریم؟

در مبحث شرایط بورسیه تحصیلی کانادا آشنایی با سازوکار درخواست‌نامه پذیرش و تعامل و مکاتبه با دانشگاه‌های کانادا از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا که ممکن است با رجوع به وب‌سایت دانشگاه و یا کالج موردنظر خود در کانادا متوجه این موضوع شوید که ملزم به ارسال دو پرونده تحصیلی مجزا برای اپلای هم‌زمان نامه پذیرش تحصیلی و درخواست بورسیه تحصیل رایگان در کانادا هستید.

لازم به ذکر است که در برخی از مؤسسات آموزشی این امکان وجود دارد که بررسی و ارزیابی پرونده تحصیلی برای اخذ نامه پذیرش و داشتن صلاحیت لازم جهت دریافت بورسیه تحصیل رایگان کانادا به طور خودکار انجام شود. در واقع نیازی به انجام مراحل اضافی برای دستیابی به اسکالرشیپ نیست.

همچنین برخی از دانشگاه‌ها و یا اساتید فعال در کانادا درصورتی‌که با رزومه تحصیلی قوی از دانشجوی خارجی روبه‌رو شوند که متقاضی ادامه تحصیل در مقطعی مثل کارشناسی ارشد و یا دکترا در این کشور است، به‌احتمال زیاد خودشان پیشنهاد ارائه فاند تحصیلی و بورسیه را به دانشجو می‌دهند. در این صورت شرایط مهاجرت تحصیلی رایگان به کانادا را برای فرد تسهیل می‌کنند. جهت دریافت بورسیه تحصیل رایگان در کانادا بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • به وب‌سایت دانشگاه کانادایی مراجعه کنید و از وجود فاند و اسکالرشیپ برای رشته و مقطع تحصیلی موردنظرتان مطمئن شوید.
  • از طریق ایمیل از بخش ‌پذیرش این سؤال را بپرسید که آیا نیازی به ارسال جداگانه مدارک برای اپلای هم‌زمان نامه پذیرش تحصیلی و بورسیه دانشگاهی وجود دارد یا خیر؟
  • در صورت امکان با یک استاد شاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود در دانشگاه کانادایی تماس مؤثر برقرار نموده و با ارسال رزومه و انگیزه‌نامه تحصیلی، درخواست راهنمایی و کمک جهت دریافت بورسیه تحصیلی رایگان کانادا داشته باشید.
  • اگر مؤسسه آموزشی (دانشگاه و یا کالج) دارای فاند و بورسیه نیست می‌توانید پیش از دریافت ویزای تحصیلی کانادا و ثبت‌نام در دانشگاه به دنبال سایر فاندهای دانشجویی دولتی یا خصوصی این کشور بروید و برای آن‌ها اپلای کنید.
آیا تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ممکن است؟

آیا تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در کانادا ممکن است؟

تحصیل رایگان پزشکی در کانادا ممکن است؛ اما باید گفت که روند آن سخت‌تر از حالت معمول اپلای بورسیه دانشگاهی است؛ زیرا در حالت عادی برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه کانادایی شما نیاز به نمره زبان و معدل بالا و نمرات دروس تخصصی قوی جهت تحصیل در هر یک از دو رشته پزشکی و دندانپزشکی کانادا دارید. در واقع هزینه‌های بالای شهریه دانشگاهی، تجهیزات آموزشی و دوره‌های آزمایشگاهی، ظرفیت کم پذیرش دانشجویان بین‌المللی و رقابت بسیار زیاد بر سر دریافت دعوت‌نامه تحصیلی موجب می‌شود تا روند سخت و پیچیده‌ای برای تحصیل رایگان در کانادا در رشته پزشکی ایجاد شود.

درصورتی‌که دارای نمره معدل نهایی حداقل ۱۷ تا ۱۸ از آخرین مدرک تحصیلی، نمره زبان آکادمیک حداقل ۷.۵ آیلتس، نمرات دروس تخصصی (حداقل ۸۰ درصد از نمره کل)، سوابق پژوهشی و انگیزه‌نامه تحصیلی موجه باشید، شانس نسبتاً خوبی جهت تحصیل رایگان پزشکی در کانادا خواهید داشت. توجه داشته باشید که این موضوع در مورد تحصیل رایگان دندانپزشکی در کانادا نیز صدق می‌کند و شما نیاز به شرایط بسیار عالی برای اپلای هم‌زمان دعوت‌نامه تحصیلی و شرایط بورسیه تحصیلی کانادا برای تحصیل رایگان در این کشور خواهید داشت.

فقط باید به این نکته توجه کنید که داشتن آمادگی و اعتمادبه‌نفس کامل در انجام چندین مصاحبه حضوری و یا غیرحضوری در روند دریافت و دارا بودن شرایط بورسیه تحصیلی کانادا تأثیر زیادی در موفقیت شما برای تحصیل رایگان دندانپزشکی در کانادا دارد.

دانشگاه های تحصیل رایگان در کانادا

تنها گزینه پیش روی شما برای تحصیل رایگان در کانادا دارابودن شرایط بورسیه تحصیلی کانادا و استفاده از بورسیه فول فاند است. البته باید گفت که می‌توانید به طور هوشمندانه از مؤسسات آموزشی کم‌هزینه و باکیفیت کانادا نیز برای اخذ پذیرش و بورسیه دانشگاهی درخواست دهید که با انجام این کار هزینه تحصیلی کمتری برای شما ایجاد می‌شود. فهرست دانشگاه‌های کم‌هزینه کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دانشگاه نیوفاندلند و لابرادور
  • دانشگاه منیتوبا
  • دانشگاه کنکوردیا
  • دانشگاه رایرسون
  • دانشگاه نیوبرانزویک
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه اتاوا

باتوجه‌به اینکه دانشگاه‏های رایگان کانادا وجود خارجی ندارند، می‌توانید به‌جای انتخاب دانشگاهی با شهریه سالانه ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار به سراغ مؤسسه آموزشی بروید که همان رشته تحصیلی را با حداقل ۱۰ هزار دلار هزینه کمتر به شما ارائه می‌کند و امکان اپلای بورسیه دانشجویی را نیز برای فرد فراهم می‌کند.

مدارک موردنیاز اخذ ویزای تحصیلی کانادا

مدارک موردنیاز اخذ ویزای تحصیلی کانادا

امر تحصیل رایگان در کانادا و دریافت و داشتن شرایط بورسیه تحصیلی کانادا بسیار حساس است. به همین دلیل باید با اطلاعات کافی و با مشورت وکلا و مشاوران متخصص در این راه گام برداشت و مدارک موردنیاز به‌صورت دقیق ارائه شود. در این بخش به مدارک موردنیاز برای تحصیل رایگان در کانادا خواهیم پرداخت.

  • مدارک تحصیلی همراه با ترجمه
  • ریزنمرات همراه با ترجمه
  • عکس
  • کد پستی و آدرس دانشجو
  • انگیزه‌نامه یا SOP
  • توصیه‌نامه
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • ارائه مقالات بین‌المللی و ISI
  • داشتن استاد راهنما و سوپروایزر (در مقطع دکترا)

دانشجویان بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارند باید ۳ الی ۶ ماه پیش از شروع ترم تحصیلی اقدام به دریافت پذیرش کنند تا بتوانند ویزای تحصیلی خویش را اخذ نمایند. دانشجویان ایرانی نیز باید درخواست خود را به‌صورت آنلاین اعلام کنند و برای ثبت اطلاعات بایو متریک از کشورهای مجاور ایران اقدام نمایند. مدارک موردنیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا به شرح زیر است.

  • نامه پذیرش
  • پاسپورت
  • تمکن مالی
  • مدرک زبان انگلیسی

جمع‌بندی

در این مقاله هزینه تحصیل در کانادا، شرایط برخورداری از تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی، تحصیل رایگان در مقاطع مختلف تحصیلی و شرایط بورسیه تحصیلی کانادا مورد بررسی علمی قرار گرفت. همان‌طور که بیان شد کشور کانادا به سبب کیفیت بالای زندگی و شرایط تحصیلی خوب و به‌عنوان یکی از کشورهای مهاجرپذیر توانسته افراد بسیاری را به خود جذب کند و از این بابت مورد استقبال افراد بسیاری قرار گرفته است.

امیدواریم توانسته باشیم به‌تمامی سؤالات شما در باب تحصیل رایگان در کانادا پاسخ داده باشیم؛ اما بااین‌حال در صورت نیاز به کسب اطلاعات جامع‌تر در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان تلفنی بهره‌مند شوید.

Leave a comment