Skip links
تحصیل رایگان در یونان

تحصیل رایگان در یونان

آیا امکان تحصیل رایگان در یونان وجود دارد؟ کشور یونان از تمدن‌های کهن بشری است که نقش زیادی در فرهنگ و تمدن بشری داشته است. در این کشور دانشگاه‌های معتبری وجود دارد که برخی از آن‌ها در رنکینگ‌های جهانی در بین 500 دانشگاه برتر جهان جای گرفته‌اند. امکان تحصیل رایگان در یونان، دانشگاه‌های معتبر و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری از جمله دلایلی هستند که موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به یونان شده‌ است.

شرایط تحصیل در یونان در مقاطع مختلف متفاوت است و نکته مهم دراین‌رابطه زبان تحصیل است که معمولاً در مقطع کارشناسی اغلب رشته‌ها به زبان یونانی و در مقاطع بالا به انگلیسی امکان‌پذیر است. در این مقاله از فرهنگ ملل تحصیل در یونان و شرایط تحصیل رایگان در این کشور کهن را بررسی می‌کنیم.

تحصیل در یونان

کشور یونان از زیباترین کشورهای جهان است که فرهنگ و تاریخ غنی آن در جهان شهرت زیادی دارد. یونان به‌عنوان زادگاه تفکر مدرن و فلسفه، دانشگاه‌های زیادی دارد که در قاره اروپا و جهان از اعتبار بالایی برخوردار هستند. از جمله مزایای تحصیل در یونان، مناسب‌بودن هزینه تحصیل در دانشگاه‌های یونان است که در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی مناسب‌تر است.

همچنین دانشگاه‌های یونان برنامه‌های مختلف بورسیه به دانشجویان ارائه می‌دهند. به همین دلیل مهاجرت تحصیلی به یونان گزینه‌ای مناسب برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر اروپایی با هزینه‌ای مناسب است. از طرف دیگر روش‌هایی وجود دارد که با پیروی از آن‌ها می‌توانید شانس تحصیل رایگان در یونان را به دست آورید.

مزایای تحصیل در یونان

از لحظه‌ای که وارد یونان، مهد تمدن و فلاسفه بزرگ و «سرزمین خدایان» می‌شوید چیزهای زیادی خواهید دید که ارزش سفر به این کشور را خواهند داشت. مردم یونان بسیار آرام هستند و برای آنان چیزی مهم‌تر از شادبودن نیست. با سفر به این کشور نه‌تنها می‌توانید امکان تحصیل رایگان در یونان را به دست آورید؛ بلکه تجربیات جدید و دوستانی گرم و صمیمی نیز پیدا خواهید کرد. مهاجرت به یونان تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای لذت‌بردن از دانش، فرهنگ، تمدن و زیبایی‌های این کشور است.

دانشگاه های مهم یونان

دانشگاه های مهم یونان

در چند سال اخیر یونان با بحران‌های اقتصادی دشواری روبه‌رو شده بود؛ اما با سیاست‌گذاری‌های جامع و راهبردی توانست بخش زیادی از مشکلات خود را حل کند. بعد از بازسازی سیستم اقتصادی یونان، این کشور توانسته است در زمینه جذب دانشجویان بین‌المللی عملکرد موفقی داشته باشد و مهاجرت تحصیلی به یونان افزایش‌یافته است.

امکان تحصیل رایگان در یونان از دیگر دلایلی است که موجب افزایش مهاجرت به این کشور زیبای اروپایی شده است. در یونان دانشگاه‌های معتبر زیادی وجود دارد که در زمینه‌های مختلف تحصیلی فعالیت می‌کنند. از جمله معروف‌ترین دانشگاه‌های یونان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه فنی ملی آتن
  • دانشگاه ارسطو
  • دانشگاه مقدونیه
  • دانشگاه هلنیک
  • دانشگاه کرت
  • دانشگاه ملی و کاپادیستری آتن
  • دانشگاه پاتراس

1. دانشگاه فنی ملی آتن

در سال 1836 دانشگاه فنی ملی آتن (NTU) در شهر آتن تأسیس شد. این دانشگاه که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های یونان است، اعتبار بسیار بالایی دارد و رتبه زیر 500 را در جهان دارد. اعتبار بالای دانشگاه فنی ملی آتن، امکان تحصیل رایگان در یونان و کیفیت آموزش موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به یونان شده است. دانشگاه فنی آتن دارای 9 دانشکده است که عبارت‌اند از:

  • دانشکده مهندسی شیمی
  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده مهندسی عمران
  • دانشکده مهندسی دریا
  • دانشکده ریاضی
  • دانشکده معدن
  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
  • دانشکده معماری

2. تحصیل رایگان در یونان؛ دانشگاه ارسطو

دومین دانشگاه معتبر یونان که در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد دانشگاه ارسطو تسالونیکی است. این دانشگاه دولتی در سال 1925 تأسیس شد و بزرگترین دانشگاه یونان و شبه جزیره بالکان است. رشته‌های تحصیلی مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه ارائه می‌شوند.

امکانات آموزشی، رفاهی و اقامتی استاندارد و اعتبار دانشگاه، موجب افزایش تقاضای دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه ارسطو شده است. همچنین با اخذ بورسیه تحصیلی می‌توان از امکان تحصیل رایگان در یونان در دانشگاه ارسطو استفاده کرد. برخی دانشکده‌های دانشگاه ارسطو عبارت‌اند از:

  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده دامپزشکی
  • دانشکده قانون
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده علوم سیاسی

از جمله شرایط تحصیل در یونان در دانشگاه ارسطو سوابق تحصیلی خوب و کسب نمرات قابل‌قبول در آزمون ورودی دانشگاه است. 

شرایط تحصیل رایگان در یونان

شرایط تحصیل رایگان در یونان

احتمالاً از خود بپرسید چگونه امکان تحصیل رایگان در یونان وجود دارد. در این بخش سه روش برای تحصیل رایگان یا با هزینه کم به شما معرفی می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید تحصیلی کم‌هزینه یا رایگان در یونان داشته باشید. توجه به این نکات در افزایش مهاجرت تحصیلی به یونان نقش دارد.

1. برای درخواست اخذ پذیرش زود دست به کار شوید.

به‌طورکلی دانشجویان بین‌المللی برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های یونان، باید زودتر از دانشجویان داخلی دست‌به‌کار شوند. به دلیل آنکه متقاضیان بین‌المللی برای ارسال مدارک و اخذ پذیرش تحصیلی باید مراحل بیشتر و پیچیده‌تری را دنبال کنند. از طرف دیگر یکی از شرایط مهاجرت تحصیلی به یونان این است که کشور شما عضو کنوانسیون لاهه باشد.

ترجمه رسمی مدارک، دریافت مهر آپوستیل کنوانسیون و تأیید مدارک توسط سفارت یونان از دیگر شرایط تحصیل در یونان است. به دلیل آنکه این دانشگاه‌ها بعد از پایان زمان مقرر مدارک را قبول نمی‌کنند، بهتر است مدارک خود را زودتر از ددلاین تعیین‌شده ارسال کنید. در این صورت شانس شما برای پذیرش تحصیلی افزایش‌یافته و در صورت داشتن رزومه قوی و نمرات درخشان، شانس تحصیل رایگان در یونان را به دست می‌آورید.

2. بورسیه های تحصیلی گزینه ای مناسب برای تحصیل رایگان در یونان

یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی به یونان امکان اخذ بورسیه تحصیلی است. بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های یونان به دانشجویان ملی و بین‌المللی برنامه‌های بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. بورسیه‌های تحصیلی مختلفی در یونان وجود دارد که برخی از آن‌ها بر اساس عملکرد تحصیلی درخشان دانشجویان و برخی دیگر به دلیل نیاز مالی دانشجویان است.

دانشجویان با استفاده از بورسیه تحصیلی امکان تحصیل رایگان در یونان را خواهند داشت. در بخش بورسیه‌های تحصیلی یونان، انواع بورسیه‌ها را معرفی می‌کنیم.

3. تحصیل در دانشگاه های ارزان یونان

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های یونان نسبت به بسیاری از دانشگاه‌های معروف دیگر مانند دانشگاه‌های انگلستان، آمریکا، استرالیا و کانادا کمتر است. متوسط شهریه تحصیل در دانشگاه‌های یونان حدود 1500 یورو یعنی حدود 1832 دلار است. اگر یکی از اهداف شما از مهاجرت تحصیلی به یونان تحصیل رایگان در یونان است؛ ولی نمی‌توانید بورسیه تحصیلی یونان را دریافت کنید، تحصیل در دانشگاه‌های ارزان‌تر گزینه‌ای مناسب است.

منظور از دانشگاه‌های ارزان قیمت یونان این نیست که سطح آموزش و اعتبار مدرک این دانشگاه‌ها پایین است. دانشگاه‌های معتبری در یونان وجود دارد که با هزینه‌ای کمتر می‌توانید تحصیلات خود را در آن‌ها آغاز کنید. دانشگاه کرت با شهریه حدود 500 یورو و دانشگاه ارسطو با شهریه 650 یورو از جمله این دانشگاه‌ها هستند.

بورسیه ‌های تحصیلی یونان

بورسیه ‌های تحصیلی یونان

همان‌طور که قبلاً اشاره شد با مهاجرت تحصیلی به یونان می‌توانید از مزایای تحصیل در این کشور قدیمی و زیبا بهره‌مند شوید. یکی از این مزایا تحصیل رایگان در یونان است که ازطریق اخذ بورسیه تحصیلی می‌توان به آن دست‌یافت. بورسیه‌های تحصیلی متعددی در دانشگاه‌های یونان ارائه می‌شوند که عبارت‌اند از:

1. بورسیه‌ های دانشگاهی یونان

برخی دانشگاه‌های یونان بر اساس معدل و نمرات درخشان یا سن، به دانشجویان خود بورسیه می‌دهند. این بورسیه‌ها می‌تواند بخشی یا تمام هزینه تحصیل دانشجویان را پوشش  داده و امکان تحصیل رایگان در یونان را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند. برخی بورسیه‌های دانشگاهی یونان عبارت‌اند از:

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه ارسطو تسالونیکی
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه اپیروس یونان
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه پیرئوس

2. بورسیه‌ های دولتی برای تحصیل رایگان در یونان

نوع دیگر بورسیه تحصیلی یونان بورسیه‌های دولتی هستند که از طرف بنیاد بورسیه دولتی این کشور (IKY) به دانشجویان مستعد فاقد بضاعت مالی اعطا می‌شود. دانشجویان ممتاز با دریافت این بورسیه از امکان تحصیل رایگان در یونان بهره‌مند می‌شوند. این عامل نیز یکی از دلایل افزایش مهاجرت تحصیلی به یونان است. بورسیه دانشگاه ملی و کاپودیستری آتن یک بورسیه دولتی و دانشگاهی است.

3. بورسیه‌ های بین‌المللی یونان

از دیگر بورسیه‌های تحصیلی در یونان که می‌تواند شرایط تحصیل در یونان را برای دانشجویان خارجی تسهیل کند اخذ بورسیه‌های بین‌المللی است. در این نوع بورسیه‌ها چند کشور با مشارکت یکدیگر بودجه لازم برای بورسیه تحصیلی را تأمین می‌کنند.

بورسیه Propeller Club Piraeus از بورسیه‌های بین‌المللی است که توسط کالج آمریکایی یونان، باشگاه پراپلر و مدرسه کسب‌وکار آلبا ارائه شده و شانس تحصیل رایگان در یونان را به دانشجویان خارجی می‌دهد.

4. بورسیه‌ های بنیادی یونان

در یونان برخی سازمان‌ها و بنیادها با همکاری یکدیگر به دانشجویان مستعد بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. از جمله بورسیه‌های بنیادی می‌توان به بورسیه تحصیلی بنیاد فولبرایت و بنیاد اوناسیس اشاره کرد. توجه به این مزایا، شرایط مناسب تحصیل در یونان و تنوع بورسیه‌ها عاملی برای افزایش مهاجرت تحصیلی به یونان است.

5. تحصیل رایگان در یونان با بورسیه اراسموس

 آخرین نوع بورسیه تحصیلی در یونان بورسیه معروف اراسموس است. این بورسیه تحصیلی که توسط اتحادیه اروپا تأمین می‌شود، دانشجویان داخلی و بین‌المللی مستعد را تحت پوشش در می‌آورد. بورسیه اراسموس در یونان به نام Erasmus Mundus شناخته می‌شود و با اخذ آن امکان تحصیل رایگان در یونان برای دانشجویان فراهم می‌شود.

مقاطع تحصیلات دانشگاهی در یونان

مقاطع تحصیلات دانشگاهی در یونان

دانشگاه‌های یونان دارای قدمت و اعتبار بالایی در سطح جهان هستند. رشته‌های مختلف پزشکی، مهندسی و فنی، حقوق، فلسفه، هنر، کشاورزی، آموزش و… در بهترین سطح استانداردهای جهانی و در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌شوند. به همین دلیل و با درنظرگرفتن مزایایی همچون امکان تحصیل رایگان در یونان با اخذ بورسیه، اعتبار دانشگاه‌ها و مناسب‌بودن هزینه تحصیل و زندگی مهاجرت تحصیلی به یونان افزایش‌یافته است. مقاطع تحصیلی در یونان عبارت‌اند از:

1. دوره کارشناسی

طول دوره کارشناسی در یونان 4-3 سال است. حداکثر سن 19 سال و تحصیل به زبان یونانی از جمله شرایط تحصیل در یونان در مقطع کارشناسی است. امکان تحصیل رایگان یا هزینه کم، خدمات درمانی رایگان، وجود کتابخانه‌های مجهز و ارائه رایگان کتاب از جمله مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی در یونان است.

2. مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره تحصیل در دوره کارشناسی‌ارشد در یونان 2 سال است. تمرکز بر تحقیق و پژوهش و افزایش دانش تخصصی دانشجویان، از جمله اهداف دوره کارشناسی ارشد است. یکی از شرایط تحصیل در یونان در مقطع کارشناسی ارشد ارائه مدرک زبان انگلیسی یا یونانی است.

تحصیل در یونان به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی بدون مدرک زبان امکان‌پذیر نیست. درصورتی‌که دانشجو مدرک زبان یونانی نداشته باشد باید در دوره‌های یک‌ساله آموزش زبان یونانی شرکت کند. در این مقطع با کسب نمرات بالا و عملکرد تحصیلی عالی می‌توان شانس تحصیل رایگان در یونان را افزایش داد.

3. مقطع دکترا

مدت‌زمان تحصیل در مقطع دکترا در یونان 4-3 سال است و در این دوره نیز تحقیقات و پژوهش نقش پررنگ‌تری خواهد داشت. همانند سایر دانشگاه‌های جهان، ارائه رساله دکترا و دفاع از آن یکی از شرایط تحصیل در یونان در مقطع دکترا است.

نکته مهم اینکه حداقل معدل برای اخذ پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی یونان، 5.7 از 10 نمره است. در مقطع دکترا نیز بورسیه های تحصیلی مختلف به دانشجویان ارائه می‌شود. با اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا، می‌توان از تحصیل رایگان در یونان یا تحصیل نیمه رایگان برخوردار شد.

جمع‌بندی

یونان از جمله کشورهای قدیمی با فرهنگ و تمدن بسیار بالا است که دانشگاه‌های قدیمی و معتبری دارد. در چند سال اخیر یونان با پشت سر گذاشتن بحران‌های مالی و بهبود سیستم اقتصادی خود، توانسته بسیاری از دانشجویان بین‌المللی را جذب کند. از جمله مزایای تحصیل در یونان امکان اخذ بورسیه‌های تحصیلی و در نتیجه تحصیل رایگان در یونان است.

به دلیل اعتبار دانشگاه‌های این کشور، سیستم آموزشی پیشرفته و ارائه بورسیه‌های تحصیلی مختلف، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی خواهان مهاجرت تحصیلی به یونان هستند. مناسب‌بودن هزینه تحصیل و زندگی، معتبر بودن دانشگاه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی متعدد، شرایط تحصیل در یونان را برای دانشجویان خارجی راحت‌تر کرده است.

مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل تلاش می‌کند با تحقیق و بررسی شرایط مهاجرت تحصیلی، جدیدترین اطلاعات را در این زمینه در  اختیار متقاضیان قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در خارج از کشور از طریق مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

Leave a comment