Skip links
تحصیل معماری در ایتالیا

تحصیل معماری در ایتالیا

رشته معماری یکی از بهترین و پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در سراسر دنیا است. با تحصیل معماری در ایتالیا می‌توانید وارد بازار کار بسیار خوب و آینده‌دار این رشته شوید. لازم به ذکر است که یکی از برترین کشورها برای تحصیل در این رشته کشور ایتالیا است؛ زیرا این کشور دارای معماری بسیار غنی و زیبایی است. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با تحصیل معماری در ایتالیا می‌توانند از مدارک معتبری که دانشگاه‌های بین‌المللی در این کشور ارائه می‌دهند بهره ببرند. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در ایتالیا تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

تحصیل رشته معماری در ایتالیا

بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان عزیز کشورمان به دنبال تحصیل معماری در ایتالیا هستند. کشور ایتالیا از لحاظ معماری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و تاریخ و پیشینه این کشور در معماری زبانزد عام و خاص است. لازم به ذکر است که کشور ایتالیا یکی از قدیمی‌ترین کشورهایی است که به معماری با تعریف امروزی آن پرداخته است. همچنین وجود دانشگاه‎های برتر که با آخرین استانداردهای روز دنیا این رشته را به شما تدریس می‌کنند می‌تواند یکی از دلایل مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باشد.

علاوه بر این‌ها هزینه‎های زندگی دانشجویی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است و از همین رو دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا به دنبال تحصیل در این کشور هستند. امکان گرفتن بورسیه تحصیل در ایتالیا و شانس گرفتن اقامت پس از پایان دوران تحصیل از دیگر ویژگی‌هایی است که باعث جذابیت این کشور برای تحصیل شده‌اند.

شرایط تحصیل معماری در ایتالیا

شرایط تحصیل معماری در ایتالیا

شرایط تحصیل در ایتالیا در هر کدام از دانشگاه‎های این کشور با یکدیگر ممکن است متفاوت باشد؛ اما به‌طورکلی جهت تحصیل معماری در ایتالیا باید دوره ۱۲ ساله مدرسه خود را به پایان رسانده باشید و حداقل مدرک دیپلم به همراه ریزنمرات دوران دبیرستان خود را داشته باشید. همچنین هر یک از دانشگاه‎های ایتالیا برای پذیرش دانشجو امتحان ورودی برگزار می‌کنند. دقت داشته باشید که شرکت در این امتحان ورودی و کسب حداقل نمره قبولی برای گرفتن پذیرش و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا الزامی است.

یکی دیگر از شرایط تحصیل معماری در این کشور گرفتن مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی معتبر است. لازم به ذکر است که شرایط تحصیل رشته معماری در ایتالیا به مقطع تحصیل شما نیز بستگی دارد. اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی یا ارشد و دکتری را داشته باشید کمی بر روی مسیر شما تأثیر خواهد گذاشت. ازآنجایی‌که تحصیل معماری در ایتالیا از استانداردها و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است لازم است متقاضیان برای اخذ پذیرش تحصیلی خود مدارک زبان خود را با نمره بالا ارائه نمایند.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش رشته معماری در ایتالیا

به‌طورکلی گرفتن پذیرش و تحصیل معماری در ایتالیا کار آسانی نخواهد بود از همین منظر باید سعی کنید احتمال خطا در ارائه مدارک خود را به حداقل برسانید. در زیر به مدارک لازم برای تحصیل معماری در ایتالیا اشاره شده است.

  • قبولی در مصاحبه و آزمون‌های مربوط به رشته معماری که توسط هر دانشگاه برگزار می‌شود.
  • توصیه‌نامه
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی درصورتی‌که برنامه تحصیلی دانشگاه به زبان ایتالیایی باشد.
  • ارائه مدرک زبان ایتالیایی درصورتی‌که برنامه تحصیلی دانشگاه به زبان ایتالیایی باشد.
  • انگیزه‌نامه (sop)
  • ارائه ریزنمرات آخرین مقطع تحصیلی به همراه ترجمه رسمی آن
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه رسمی آن
مقاطع تحصیل معماری در ایتالیا

مقاطع تحصیل معماری در ایتالیا

تحصیل رشته معماری در ایتالیا یکی از بهترین فرصت‌ها برای متقاضیان علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است و مورد استقبال فراوان متقاضیان رشته‎های مهندسی قرار می‌گیرد. همچنین استادان و دانشجویان در جو دوستانه دانشگاه‌های ایتالیا فعالیت می‌کنند و فضای فرهنگی بسیار متنوع است. در واقع این تجربه مشترک کسانی است که در کشور ایتالیا تحصیل نموده‌اند. همان‌طور که می‌دانید ایتالیا پیشتاز مد و معماری است. همچنین باید گفت که دانشگاه‎های ایتالیا در کنار ارائه دوره‌های مقرون‌به‌صرفه از لحاظ آموزشی هم عالی هستند.

از سوی دیگر امکان تحصیل معماری در ایتالیا و در برترین دانشگاه‎های جهان، هزینه‎های مقرون‌به‌صرفه زندگی و تحصیل، امکان استفاده از بورسیه تحصیلی و فراهم بودن امکان اقامت پس از تحصیل در ایتالیا سبب شده است تا این کشور یکی از 10 مقصد برتر مهاجرت تحصیلی در جهان باشد. در زیر به بررسی جزئیات بیشتر تحصیل معماری در ایتالیا برای هر مقطع تحصیلی پرداخته شده است.

1. تحصیل در رشته معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی

درصورتی‌که به‌تازگی دوران دبیرستان خود را به پایان رسانده‌اید و به دنبال یک دانشگاه معتبر جهت ادامه تحصیل هستید، یکی از بهترین انتخاب‌های شما تحصیل معماری در ایتالیا است. امکان تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم یکی از مزیت‌های خوب برای دانشجویان بین المللی است. دقت داشته باشید که داشتن مدرک دیپلم و ترجمه رسمی آن به همراه ریزنمرات و ترجمه رسمی آن جزء مدارک ضروری شما خواهد بود.

طول زمان تحصیل شما در مقطع کارشناسی در کشور ایتالیا ۳ سال خواهد بود. همچنین شما می‌توانید برنامه تحصیل خود را به‌صورت کامل با زبان انگلیسی ادامه دهید. تقریباً اکثر دانشگاه‏های معماری این کشور آزمون ورودی دارند و برای گرفتن پذیرش و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باید بتوانید از سد این آزمون عبور کنید.

2. تحصیل معماری در ایتالیا؛ مقطع کارشناسی ارشد

به‌طورکلی بعد از اتمام دوران کارشناسی، تحصیل معماری در ایتالیا می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد باشد. همچنین درصورتی‌که مقطع کارشناسی خود را در جای دیگری سپری کرده باشید هم می‌توانید برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد به کشور ایتالیا مهاجرت نمایید. دانشگاه‎های معماری ایتالیا در سطح جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و با تحصیل در این دانشگاه‌ها علاوه بر کسب دانش معماری به تجربه خوبی نیز در کنار اساتید این دانشگاه‌ها خواهید رسید.

طول دوره تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع ارشد ۲ سال است. لازم به ذکر است که از مهم‌ترین و بهترین دانشگاه‎های ایتالیا که رشته معماری را در مقطع ارشد هم ارائه می‌دهند می‌توان به دانشگاه‎های فلورانس و بلونیا اشاره نمود. زبان تحصیل ارائه‌شده توسط این دانشگاه‌ها نیز انگلیسی است و ارائه مدرک زبان برای ورود به این دانشگاه‌ها الزامی است.

3. تحصیل در رشته معماری در ایتالیا در مقطع دکتری

بعد از اتمام دوران ارشد در صورت تمایل به تحصیل معماری در ایتالیا در مقاطع بالاتر می‌توانید در دکتری معماری ایتالیا شرکت نمایید. این مقطع در کشور ایتالیا به‌صورت پژوهشی ارائه می‌شود و در طول ۴ سال تحصیلی لازم است به‌صورت تحقیق و پژوهش بر روی موضوعی خاص کارکرده و در نهایت آن را ارائه کنید.

همچنین درصورتی‌که مقاطع قبلی خود را در کشور ایتالیا سپری نکرده باشید در صورت داشتن رزومه قوی و همچنین نمونه کارهای پژوهشی خوب همچنان این شانس را دارید که بتوانید دکتری خود را از ایتالیا بگیرید. مقطع دکتری معماری در این کشور به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی ارائه می‌شود در نتیجه داشتن تسلط به یکی از این زبان‌ها از اصلی‌ترین شرایط ورود به دانشگاه‎های این کشور و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است.

آشنایی با معتبرترین دانشگاه های ایتالیا در رشته معماری 2024

آشنایی با معتبرترین دانشگاه های ایتالیا در رشته معماری 2024

درصورتی‌که علاقه‌مند به تحصیل رشته معماری هستید مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به دلیل داشتن تعدادی از بهترین دانشگاه‏های جهان و هزینه پایین تحصیل می‌تواند یکی از بهترین مقاصد ممکن برای شما باشد. در واقع عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، کیفیت بالای آموزش، بورسیه‎های تحصیلی مختلف، تاریخ و فرهنگ این کشور همگی دلایلی بر انتخاب ایتالیا جهت ادامه تحصیل هستند. در زیر به برخی از برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل معماری در ایتالیا اشاره شده است.

1. دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا

Politecnico di Milano در سال 1863 تأسیس شد و برترین دانشگاه برای تحصیل معماری در ایتالیا و دیگر رشته‏های مهندسی است. در واقع این دانشگاه توانست در سال 2023 در میان بهترین دانشگاه‎های جهان برای تحصیل رشته معماری رتبه 10 جهان را کسب نماید. پردیس‏های این دانشگاه در میلان و پیاچنزا قرار دارند؛ ولی آموزش‌های رشته معماری در پردیس میلان انجام می‌شود. لازم است بدانید که طول کارشناسی در دانشگاه پلی تکنیک 3 ساله و در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال است.

در مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین گرایش‌های طراحی معماری، برنامه‌ریزی شهری، معماری پایدار شهرسازی و طراحی داخلی در معماری ارائه می‌گردد. دو دانشگاه پلی‌تکنیک میلان و پلی‌تکنیک تورین رشته معماری را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان یکی از برترین دانشگاه‌ها برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا جهت تحصیل در رشته معماری است.

2. تحصیل معماری در ایتالیا؛ دانشگاه پلی تکنیک تورین ایتالیا

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین Politecnico di Torino در سال 1859 تأسیس شد و به علت تمرکز زیاد بر رشته‎های مهندسی از جمله معماری و عمران شناخته شده است. این دانشگاه که در شهر تورین قرار دارد در سال 2023 توانست در رشته معماری رتبه 28 جهان را کسب نماید. طول دوره کارشناسی تحصیل معماری در ایتالیا در این دانشگاه 3 سال و کارشناسی ارشد 2 سال است و ورود به مقطع لیسانس رشته معماری نیز نیاز به شرکت در آزمون ورودی دارد.

دقت داشته باشید که هزینه‏های تحصیل در این دانشگاه نیز برای دانشجویان بین‌المللی متفاوت است و به رشته انتخابی و تعداد واحدها نیز بستگی دارد. علاوه بر این‌ها مدرک کارشناسی‌ارشد معماری ارائه شده توسط این دانشگاه جنبه‌های مختلف طراحی معماری، برنامه‌ریزی شهری و مرمت بناهای قدیمی را پوشش می‌دهد. گرایش‌های معماری برای مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه تورین شامل طراحی معماری، بازسازی شهری و فناوری‌های معماری است. شرایط ورود به مقطع کارشناسی این دانشگاه شامل مدرک دیپلم ۱۲ ساله، مدرک زبان و قبولی در آزمون ورودی می‌شود.

 دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا

3. دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا

دانشگاه ساپینزا رم سومین دانشگاه برتر برای تحصیل معماری در ایتالیا است. این دانشگاه در سال 1303 تأسیس شده و سابقه‌ای درخشان در آموزش مهندسان و معماران برجسته ایتالیا و جهان دارد. لازم به ذکر است که با بیش از 700 سال سابقه و بیش از 120000 دانشجو دانشگاه ساپینزا بزرگ‌ترین دانشگاه اروپا است.

دانشکده معماری دانشگاه ساپینزا رم به علت برتری علمی و کمک‌های فراوان به پیشرفت رشته معماری مشهور است. در واقع این دانشگاه توانست در سال 2023 در رتبه 51 تا 100 جهان برای تحصیل رشته معماری قرار بگیرد و به همین دلیل یکی از دانشگاه‎های هدف برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است.

4. مهاجرت تحصیلی به ایتالیا؛ دانشگاه Iuav در ونیز ایتالیا

یکی دیگر از برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل معماری در ایتالیا دانشگاه Iuav است که در سال 1926 تأسیس شد و در ونیز قرار دارد. این دانشگاه به مطالعات معماری، طراحی و برنامه‌ریزی شهری اختصاص دارد و در این زمینه دارای شهرت جهانی است. دانشگاه Iuav توانست در سیستم QS رتبه 51 تا 100 جهان را کسب نماید و به یکی از برترین دانشگاه‎های جهان جهت تحصیل رشته معماری تبدیل شود.

شهریه پرداختی برای هر دانشجوی متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بستگی به شرایط فردی او خواهد داشت؛ اما ماکزیمم شهریه رشته‎های مهندسی در سال 2024 در این دانشگاه 2943 یورو در سال است که باید در سه قسط پرداخت شود.

5. دانشگاه فدریکو دوم نپال ایتالیا

دانشگاه فدریکو دوم در سال 1224 تأسیس شد و در شهر نپال ایتالیا قرار دارد که یکی از دانشگاه‎های مطرح برای تحصیل معماری در ایتالیا است. در واقع دانشکده معماری این دانشگاه دارای سابقه‌ای درخشان در آموزش معماری است. بر اساس آمار منتشر شده توسط سیستم QS این دانشگاه در سال 2023 در رشته معماری توانست رتبه 101 تا 150 جهان را کسب نماید.

دقت داشته باشید که برای تحصیل در این دانشگاه ارائه مدرک زبان B2 ایتالیایی الزامی است و پذیرش دانشجویان بر اساس آزمون ورودی انجام می‌شود. لازم است بدانید که ددلاین درخواست برای برنامه لیسانس معماری در این دانشگاه معمولاً اواخر ماه است؛ ولی توصیه می‌کنیم که برای اطلاع دقیق از ددلاین‌ها وب‌سایت رسمی دانشگاه را بررسی نمایید.

ارزان‌ ترین دانشگاه‌ ها برای تحصیل معماری در ایتالیا

ارزان‌ ترین دانشگاه‌ ها برای تحصیل معماری در ایتالیا

در زیر لیست ارزان‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل معماری در ایتالیا بیان شده است که علاوه بر شهریه مناسب در این دانشگاه‌ها بورسیه‎های تحصیلی مختلف نیز ارائه می‌شود که می‌توانید برای دریافت آن‌ها اقدام نمایید. امکان تحصیل رایگان در ایتالیا یکی دیگر از شرایط تحصیل در ایتالیا است. پیشنهاد می‌شود که برای اطلاع از میزان دقیق شهریه‌ها سایت هر دانشگاه را بررسی نمایید. به طور کلی در مقایسه با دیگر دانشگاه‎های ایتالیا دانشگاه‎های زیر شهریه کمتری دریافت می‌کنند و می‌توانند برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا که با مشکل هزینه مواجه هستند گزینه مناسبی باشند.

  • دانشگاه پالرمو
  • دانشگاه جنوا
  • دانشگاه پادووا
  • دانشگاه فلورانس

هزینه تحصیل رشته معماری در ایتالیا

به‌طورکلی باید گفت که دوره‌ها و دروس کارشناسی و کارشناسی‌ارشد برای تحصیل معماری در ایتالیا ارتباط تنگاتنگی با سایر رشته‌ها مانند هنر و طراحی دارد. در واقع معماری در تاریخ بشر و انسان‌شناسی بسیار مهم است. همان‌طور که می‌دانید مدارک معماری با موضوعات دانشگاهی مانند مهندسی ساخت‌وساز، طراحی گرافیک، طراحی تجربه کاربر و هنر مشترک است. علاوه بر این‌ها مدارک معماری به دانشجویان می‌آموزد که چگونه ساختمان‌ها را به طور مناسب و زیبا طراحی کنند. در حقیقت دانشکده‌های برتر معماری دانش‌آموزان را برای ترکیب اصول سودمندی، دوام و زیبایی آماده می‌کنند.

پس از تحصیل و فارغ‌التحصیلی در رشته معماری دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که به‌عنوان یک معمار مجاز، تکنسین CAD، طراح داخلی و فضایی و طراح شهری، نقشه‌بردار ساختمان، مدیر ساخت، معمار منظر یا مهندس سازه کار کنند. شایان‌ذکر است هزینه تحصیل معماری در ایتالیا در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد به ترتیب €3000 (یورو) و 2000€ (یورو) در سال است.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که آینده تحصیل معماری در ایتالیا بسیار روشن است و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته به فرصت‌های زیادی در این کشور دسترسی خواهند داشت. درصورتی‌که قصد دارید برای ادامه تحصیل رشته معماری را انتخاب نمایید ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل می‌توانیم مسیر رسیدن شما به ایتالیا را هموار کنیم. با ما تماس بگیرید و با مشاوره رایگان با کارشناسان باتجربه ما از فرایند مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و شرایط تحصیل در ایتالیا مطلع شوید.

Leave a comment