Skip links
تحصیل پرستاری در آلمان

تحصیل پرستاری در آلمان

چرا تحصیل پرستاری در آلمان برای بسیاری از دانشجویان خارجی اهمیت زیادی دارد؟ تحصیل در آلمان یکی از موقعیت‌های تحصیلی بسیار عالی در خارج از کشور است که مزایا و اعتبار زیادی برای فارغ‌التحصیلان دارد. رشته پرستاری یکی از رشته‌های مهم و موردنیاز کشور آلمان است. به همین دلیل سالانه دانشجویان و پرستاران زیادی از کشورهای مختلف جهان با هدف برخورداری از مزایای آن برای مهاجرت تحصیلی به آلمان اقدام می‌کنند.

تحصیل پرستاری در آلمان زمینه‌ساز آینده شغلی، مالی و اجتماعی درخشان است و مزایای زیادی برای فارغ‌التحصیلان این رشته دارد. از طرف دیگر کیفیت آموزش، امکانات و تجهیزات آموزشی پزشکی در بهترین سطح ارائه می‌شوند. در این مقاله از فرهنگ ملل شرایط تحصیل رشته پرستاری در آلمان را بررسی می‌کنیم.

مزایای تحصیل پرستاری در آلمان

کشور آلمان از جمله کشورهایی است که جمعیت جوان آن روبه‌ کاهش است و ترکیب جمعیتی آن غالباً سالخورده است. این امر موجب کاهش نیروی کار و درنتیجه تضعیف اقتصاد، صنعت، خدمات‌رسانی و… در تمام جنبه‌ها خواهد شد. این موضوع بر کیفیت رفاه و مراقبت‌های بهداشتی تمام سنین و قشرهای جامعه تأثیر مستقیم دارد.

آخرین آمارها نشان می‌دهد که تا سال 2025 سیستم درمان آلمان به 150.000 پرستار جدید نیاز دارد. به همین دلیل تحصیل پرستاری در آلمان یکی از موقعیت‌های منحصربه‌فردی است که می‌تواند آینده شغلی علاقه‌مندان به این رشته را تضمین کند. از طرف دیگر امکانات مدرن و تجهیزات پزشکی آلمان زبانزد تمام دنیا است. مزایای تحصیلی و شغلی، امکان اشتغال به کار قطعی بعد از پایان تحصیلات و مزایای شغلی و درآمد مناسب از دیگر مزایای تحصیل در آلمان در رشته پرستاری است.

شرایط تحصیل رشته پرستاری در آلمان

شرایط تحصیل رشته پرستاری در آلمان

برای تحصیل در رشته پرستاری آلمان و برخورداری از مزایای تحصیلی و شغلی در این کشور، دوراه وجود دارد که عبارت‌اند از:

1. تحصیل در آلمان؛ اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

اولین روش برای تحصیل پرستاری در آلمان اخذ پذیرش تحصیلی از یکی از دانشگاه‌های این کشور است. متقاضی تحصیل در رشته پرستاری آلمان باید مدرک معتبر دیپلم معادل سطح A یا FANDATION داشته باشد. همچنین تسلط به زبان آلمانی و داشتن مدرک زبان آلمانی در حداقل سطح B2 ضروری است.

طول دوره لیسانس پرستاری در آلمان 4-3 سال است و دانشجویان در دوسال اول آموزش‌های عمومی پرستاری را فرا می‌گیرند. در سال سوم می‌توانند از بین گزینه‌های پرستار عمومی یا پرستاری اطفال و سالمندان یکی را انتخاب کرده و آموزش‌های لازم را ‌ببینند. تعداد زیادی از متقاضیان تحصیل در آلمان برای دانشگاه‌های پرستاری این کشور درخواست پذیرش تحصیلی ارسال می‌کنند.

2. تحصیل پرستاری در آلمان از طریق شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ پرستاری

یکی دیگر از روش‌های تحصیل پرستاری در آلمان، گذراندن دوره‌های آوسبیلدونگ یا کارآموزی حرفه‌ای در آلمان است. متقاضی باید کاملاً به زبان آلمانی مسلط بوده و مدرک زبان آلمانی با حداقل سطح B2 داشته باشد. پذیرفته‌شدگان در این دوره 3 سال دوره‌های تئوری و عملی را گذرانده و حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند.

این مزیت یعنی دریافت حقوق در دوره آموزش نیز موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به آلمان برای رشته پرستاری شده است. حقوق آوسبیلدینگ پرستاری آلمان در سال اول حدود 1165 یورو در ماه، سال دوم 1230 یورو و در سال سوم 1330 یورو است. در طول دوره سه‌ساله آوسبیلدینگ پرستاری، دانشجویان باید 2100 ساعت در کلاس آموزش‌دیده و 2500 ساعت نیز در بیمارستان به‌صورت عملی آموزش می‌بینند.

برترین دانشگاه های تحصیل پرستاری در آلمان

برترین دانشگاه های تحصیل پرستاری در آلمان

دانشگاه‌های آلمان از نظر سطح اعتبار علمی، امکانات و تجهیزات آموزشی و اساتید معتبر در رده‌ برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. برخی از این دانشگاه‌ها نیز مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند. بهترین دانشگاه‌های تحصیل پرستاری در آلمان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه هامبورگ
  • دانشگاه بیلفلد
  • دانشگاه بادن وورتمبرگ
  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه برمن
  • دانشگاه علوم کاربردی اسنابروک
  • دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ ( HAWهامبورگ(
  • دانشگاه وورزبرگ

مقاطع تحصیلی رشته پرستاری در آلمان

دانشگاه‌های پرستاری آلمان بهترین امکانات برای تحصیل پرستاری در آلمان را فراهم کرده‌اند تا از این طریق دانشجویانی با دانش پزشکی و مراقبت‌های پرستاری عالی تربیت کنند. امکان تحصیل در آلمان در رشته پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا وجود دارد. در ادامه مقاطع تحصیلی مختلف رشته پرستاری در آلمان را بررسی می‌کنیم.

1. دوره کارشناسی پرستاری

در دوره کارشناسی تحصیل پرستاری در آلمان، دانشجویان دوره‌های تئوری و عملی را در زمینه‌های مختلف آناتومی، سلامت روان، پرستاری کودکان، فیزیولوژی و… می‌گذرانند. برای متقاضیان دوره کارشناسی پرستاری، در 34 دانشگاه آلمان، 35 برنامه پرستاری تحصیل در آلمان وجود دارد. حداکثر سن برای تحصیل در رشته پرستاری آلمان 24 سال است و داشتن مدرک زبان آلمانی ضروری است.

2. تحصیل پرستاری در آلمان؛ مقطع کارشناسی ارشد

در دوره کارشناسی‌ارشد تحصیل پرستاری در آلمان، دانشجویان در زمینه‌های پرستاری خانواده، نوزادان، بزرگسالان، بهداشت زنان، روانپزشکی، بهداشت روانی و پرستاری کودکان مطالعات گسترده‌تری خواهند داشت. مراقبت‌های بعد از عمل جراحی و حمایت روانی از بیماران و خانواده‌های آنان از جمله وظایف فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی‌ارشد پرستاری است. حداکثر سن متقاضی برای تحصیل در دوره کارشناسی‌ارشد پرستاری در آلمان 32 سال است.

3. مقطع دکترای پرستاری آلمان

آخرین مقطع تحصیل پرستاری در آلمان دوره دکترا است. در دوره دکترا بیشترین تمرکز بر کارهای عملی است. تحصیل در آلمان در مقطع دکترای پرستاری 4-3 سال است و در این دوره دانشجویان به جز آزمون‌های کتبی و موارد درسی، باید یک پروژه تحقیقاتی نیز ارائه داده و در کنار آن پایان‌نامه یا مقالات تحقیقی مرتبط ارائه دهند.

تحصیل رایگان پرستاری در آلمان

تحصیل رایگان پرستاری در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان یکی از دلایل مهاجرت تحصیلی به این کشور است. متقاضیان می توانند در رشته‌های مختلف و دانشگاه‌هایی که شرایط تحصیل رایگان را دارند تحصیل کنند. یکی از مزایای تحصیل پرستاری در آلمان، پایین‌بودن هزینه تحصیل پرستاری در این کشور است.

هزینه تحصیل در آلمان در رشته پرستاری بسیار پایین بوده و تقریباً رایگان است؛ زیرا می‌توان با هزینه‌ای پایین در یکی از دانشگاه‌های پرستاری آلمان تحصیل کرد. این مزیت نیز از دیگر دلایل افزایش مهاجرت تحصیلی به آلمان برای تحصیل رشته پرستاری است. البته باید دقت داشت که دانشجو باید بتواند هزینه زندگی خود را در آلمان تأمین کند. به همین دلیل داشتن تمکن مالی برای هزینه‌های چند سال زندگی در آلمان ضروری است.

بورسیه پرستاری آلمان

به دلیل آنکه هزینه تحصیل پرستاری در آلمان بسیار پایین بوده و تقریباً رایگان است دانشجویان بین‌المللی مشمول دریافت بورسیه یا تخفیف نیستند. البته ممکن است برخی دانشگاه‌های آلمان دانشجویان بین‌المللی بسیار مستعد که عملکرد تحصیلی خوبی دارند را تحت پوشش بورسیه قرار دهند. معمولاً بورسیه‌های تحصیلی برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد بسیار کم بوده و دریافت آن تقریباً غیرممکن است. بااین‌وجود به دلیل مناسب‌بودن هزینه تحصیل و موقعیت شغلی بعد از پایان تحصیل، بسیاری از دانشجویان خارجی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان اقدام می‌کنند.

هزینه تحصیل پرستاری در آلمان

همان‌طور که در یکی از بخش‌های قبلی گفته شد هزینه تحصیل پرستاری در آلمان بسیار کم است. دانشجویان برای تحصیل در آلمان در رشته پرستاری برای هر ترم تنها 350-200 یورو پرداخت می‌کنند. هزینه زندگی دانشجویی در آلمان در مقایسه با نرخ کشورهای اروپایی کمتر بوده و دانشجویان برای تأمین معاش خود به‌طور میانگین به ماهانه 850 یورو نیاز دارند.

درآمد پرستاران در آلمان

درآمد پرستاران در آلمان

همان‌طور که گفته شد جمعیت آلمان یک جمعیت سالخورده محسوب می‌شود و این کشور نیازمند نیروی کار جوان و پرانرژی در تمام بخش‌ها است. یکی از بخش‌های مهمی که کمبود نیروی کار در آن احساس می‌شود بخش خدمات درمانی است. آلمان با کمبود پرستار روبه‌رو است و نه‌تنها شرایط بسیار خوبی برای تحصیل پرستاری در آلمان فراهم کرده؛ بلکه پرستاران از کشورهای مختلف را جذب می‌کند.

به همین منظور حقوق پرستاران در آلمان 13 درصد بالاتر از میانگین دستمزد در آلمان است. درآمد پرستاران در آلمان به‌طور میانگین 2900 یورو است و میزان درآمد به تجربه پرستار، سابقه کاری، مهارت، موقعیت مکانی و جنسیت نیز بستگی دارد. به‌طوری‌که یک پرستار با سابقه کاری کمتر از 2 سال تقریباً 1550 یورو در ماه و تجربه 5-2 سال حدود 2020 یورو در ماه درآمد دارد. میزان حقوق پرستاران می‌تواند تا 4620 یورو در ماه نیز برسد . تمام این مزایا تأثیر زیادی بر افزایش مهاجرت تحصیلی به آلمان دارد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی

یکی از مدارک مهم برای تحصیل پرستاری در آلمان اخذ ویزای تحصیلی است. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان، باید با تهیه تمام مدارک لازم نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند. ابتدا متقاضی باید مدارک را به کارگزاری ویزامتریک آلمان ارائه دهد. در صورت تأیید، مدارک برای سفارت آلمان ارسال می‌شود. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی عبارت‌اند از:

  • تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی با ترجمه رسمی
  • دو قطعه عکس
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • ارائه گواهی بیمه درمانی
  • ارائه مدرک زبان آلمانی
  • گواهی تمکن مالی
  • اثبات محل اقامت در آلمان
  • گواهی آموزش‌های قبلی
  • ارائه انگیزه‌نامه

جمع‌بندی

رشته پرستاری یکی از رشته‌های پرتقاضا در آلمان است و این کشور تا سال 2025 به 150.000 نیروی پرستار نیاز خواهد داشت. به همین دلیل تحصیل پرستاری در آلمان یکی از شرایط تحصیلی بسیار خوبی است که دانشجویان بین‌الملل می‌توانند از آن استفاده کنند. تحصیل در آلمان در رشته پرستاری مزایای تحصیلی و شغلی بسیار خوبی دارد و امکان اشتغال به کار فارغ‌التحصیلان بسیار بالا است.

حقوق، مزایا و موقعیت اجتماعی پرستاران در آلمان بسیار خوب است. این امر موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به آلمان برای تحصیل در رشته پرستاری شده است. مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل با تیم مهاجرتی متخصص خود، تلاش می‌کند جدیدترین اطلاعات مربوط به تحصیل در کشورهای مختلف جهان و دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی را جمع‌آوری و در اختیار متقاضیان قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در خارج از کشور از طریق مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

Leave a comment