Skip links
تحصیل پرستاری در فرانسه

تحصیل پرستاری در فرانسه | هزینه و مدارک 2024

تحصیل پرستاری در فرانسه امکانات و برنامه‌های تحصیلی برجسته، دانشگاه‎های برتر و مدارک تحصیلی معتبر را برای دانشجویان به ارمغان خواهد آورد. مهاجرت تحصیلی به فرانسه به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های تحصیلی در دنیا شناخته شده و هر ساله طیف وسیعی از دانشجویان بین‌المللی را به خود جذب می‌کند. به‌طورکلی پرستاری یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در فرانسه است. درحالی‌که سالانه بیش از ۲۵۰۰۰ پرستار جدید به نیروی کار در فرانسه می‌پیوندند، تقاضا برای پرستار در این کشور همچنان بالا است. برای آشنایی بیشتر با هزینه تحصیل رشته پرستاری فرانسه تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

تحصیل پرستاری در فرانسه

همان‌طور که بیان شد با وجود این که سالانه بیش از 25000 پرستار جدید به نیروی کار در فرانسه می‌پیوندند تقاضا برای این شغل همچنان بالا است. بر اساس داده‌های OECD در فرانسه به ازای هر 10000 نفر 108 پرستار وجود دارد که در حقیقت این رقم بسیار کمتر از برخی از همسایگان این کشور است؛ برای مثال سوئیس به ازای هر 10000 نفر 176 پرستار، آلمان 132 پرستار و بلژیک 112 پرستار دارد.

لازم است بدانید که در سال 2009 وزارت بهداشت فرانسه ساختار برنامه پرستاری را تغییر داد. این تغییرات باعث شد که برای پرستار شدن همه افراد باید یک دیپلم دولتی فرانسه در رشته پرستاری، معروف به Diplôme d’Etat d’infirmier (ère) داشته باشند. دیپلم پرستاری در این کشور معادل لیسانس یا مجوز کار این رشته است و حدود 3 سال زمان می‌برد. همچنین بعد از دریافت مجوز نیز پرستاران باید 2 سال سابقه کار داشته باشند تا بتوانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند.

اصولاً رشته‌های مختلف پرستاری کودکان، پرستاری اتاق عمل، پرستاری بیهوشی و … در مقاطع ارشد تدریس می‌شود. برای تحصیل در مقطع دکتری هم باید 3 یا 4 سال سابقه کار داشته باشید. در صورتی که در کشور خودتان هم پرستار هستید و قصد مهاجرت به فرانسه را دارید باید حداقل 1 سال در فرانسه رشته پرستاری را بگذرانید. سپس برای کار به‌عنوان پرستار در فرانسه، باید در یک آژانس بهداشتی منطقه‌ای ثبت‌نام نمایید که به‌عنوان Agence Regional de Santé (ARS) شناخته می‌شود.

شرایط تحصیل پرستاری در فرانسه

شرایط تحصیل پرستاری در فرانسه

تحصیل در فرانسه تجربه فرهنگی و اجتماعی افراد را غنی می‌سازد. باتوجه‌به هزینه‌های کم شهریه و سیستم آموزشی درجه‌یک شکی نیست که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه اقدام می‌کنند. شایان‌ذکر است که شما می‌توانید در سه مقطع تحصیلی دیپلم، کارشناسی ارشد و دکترا در فرانسه رشته پرستاری را بخوانید.

در واقع دیپلم پرستاری در فرانسه به‌عنوان مدرک لیسانس یا همان کارشناسی شناخته می‌شود که معمولاً در سه سال تکمیل می‌شود. تحصیل پرستاری در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد نیز دو سال طول می‌کشد. همچنین برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به مدت سه یا چهار سال باید تحصیل کنید. توجه داشته باشید که اگر تصمیم به تحصیل در رشته پرستاری در فرانسه گرفته‌اید بهتر است مهارت‌های زبان فرانسوی خود را تقویت نمایید که این کار از طریق شرکت در کالج‌های زبان فرانسه امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۰۹، وزارت بهداشت فرانسه اصلاحاتی را ارائه نمود که ساختار برنامه پرستاری در این کشور را تغییر داد. در واقع از آن زمان آموزش پرستاری در فرانسه از برنامه‌های حرفه‌ای به برنامه‌های آموزش عالی منتقل شد و پرستاران را ملزم به اخذ مدرک لیسانس در رشته پرستاری کرد.

مراحل اخذ پذیرش رشته پرستاری در فرانسه

مراحل اخذ پذیرش برای تحصیل پرستاری در فرانسه چندین گام است که تمامی دانشجویان برای اخذ پذیرش دانشگاه‎های پرستاری این کشور باید انجام دهند. در گام اول لازم است که تمامی داوطلبان در مورد برنامه‌های تحصیلی و دانشگاه‌های مختلف این رشته در کشور فرانسه تحقیق کنند. امروزه انواع مختلفی از مدارک پرستاری از لیسانس گرفته تا دکترا و همچنین تخصص‌های مختلف مانند اطفال، سالمندان و… در این کشور وجود دارد که دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی به فرانسه می‌توانند از بین گزینه‌های مختلفف مورد مدنظر خود را انتخاب نمایند.

گام دوم آمادگی برای تحصیل پرستاری در فرانسه آشنایی با شرایط برنامه‌های مختلف و همچنین آگاهی از مهلت زمان برنامه‌های مختلف است. در واقع باتوجه‌به دوره تحصیلی موردنظرتان ممکن است نیاز به داشتن شرایط مختلف دیپلم دبیرستان، مدرک پرستاری قبلی، آزمون مهارت زبان یا آزمون دانشگاه داشته باشید.

در این مرحله باید شرایط مختلف را مشاهده کرده و برای دانشگاه مد نظرتان درخواست ارسال کنید. بعد از آن باید برای ویزای دانشجویی و بیمه درمانی اقدام نموده و درخواست خود را از طریق کنسولگری یا سفارت فرانسه در کشور پیگیری نمایید. در نهایت باید مسکن مناسب خود را پیدا کرده و از بین گزینه‌های اقامتی مختلف این کشور یک مورد را انتخاب فرمایید و پس از آن نیز آخرین مراحل همچون سفر به فرانسه و ساکن شدن در این کشور را انجام دهید.

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل پرستاری در فرانسه

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل پرستاری در فرانسه

لازم است بدانید که اکثر برنامه‌های تحصیل پرستاری در فرانسه در این کشور به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند؛ اما می‌توان گفت که برخی برنامه‌های محدود نیز به زبان انگلیسی وجود دارند. افرادی که تسلط خوبی از زبان فرانسه دارند می‌توانند به طیف وسیع‌تری از فرصت‌های تحصیلی و شغلی در این کشور دسترسی داشته و راحت‌تر روند تحصیل در این کشور را انجام دهند.

مدرک زبان تحصیل پرستاری در فرانسه باتوجه‌به دانشگاه متفاوت است؛ به‌عنوان‌مثال امروزه برخی دانشگاه‎های موجود در این کشور ممکن است از شما مدارکی زبانی مانند DELF، DALF، TCF یا TEF را درخواست نمایند. درحالی‌که برخی از دانشگاه‌ها تنها از طریق مصاحبه به تعیین سطح دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی به فرانسه می‌پردازند. حداقل سطح لازم جهت تحصیل رشته پرستاری در فرانسه نیز باتوجه‌به دانشگاه تعیین می‌شود؛ اما به‌طورکلی دانشجویان به سطح B2 یا C1 در چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان‌ها یا CEFR نیاز دارند.

برخی دانشگاه‌ها نیز دوره‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند و دانشجویان می‌توانند با ارائه مدارک زبان معتبر همچون تافل یا آیلتس در این دوره‌ها شرکت کنند. توجه داشته باشید که حداقل سطح زبان انگلیسی باتوجه‌به دانشگاه متفاوت است؛ اما برخی از مؤسسات ممکن است سطح B2 زبان انگلیسی را بپذیرند.

مدارک لازم برای تحصیل پرستاری در فرانسه

طی مراحل اخذ پذیرش برای تحصیل پرستاری در فرانسه متقاضیان باید برخی مدارک مانند دیپلم دبیرستان، گواهی مهارت زبان، پاسپورت و فرم درخواست را به دانشگاه مدنظر خود ارسال کنند. در حقیقت باید گفت که این مدارک در دانشگاه‎های مختلف متفاوت است؛ اما برخی از مهم‌ترین مدارک لازم برای تحصیل پرستاری در فرانسه شامل موارد زیر است:

  • گواهی درخواست
  • مدرک قبولی در آزمون ورودی دانشگاه یا IFSI
  • گواهی مهارت زبان
  • دو قطعه عکس در اندازه پاسپورت، جدید، واضح و رنگی
  • گذرنامه معتبر (دارای حداقل دو صفحه خالی)
  • بیمه سلامت (با پوشش حداقل 30000 یورو)
  • گواهی اثبات تمکن مالی (حداقل مبلغ موردنیاز 615 یورو در ماه برای دانشجویان زیر 28 سال و 1000 یورو در ماه برای دانشجویان بالای 28 سال)
  • یک کپی از دیپلم دبیرستان (چنانچه به زبان فرانسوی نیست باید به فرانسوی یا انگلیسی ترجمه شود.)
  • ریزنمرات سوابق تحصیلی
  • رزومه تحصیلی نشان‌دهنده تحصیلات، تجربه کاری، مهارت‌ها و دستاوردهای مرتبط با پرستاری
بهترین دانشگاه های پرستاری فرانسه

بهترین دانشگاه های پرستاری فرانسه

فرانسه مقر برخی از دانشگاه‌های برتر در زمینه پرستاری است که هر ساله طی رتبه‌بندی‌های مختلف از خود عملکرد بسیار خوبی را نشان داده است. این دانشگاه‌ها دارای آموزش، امکانات و منابع باکیفیتی هستند که می‌توانند تجربه یادگیری شما را نیز افزایش دهند و شما را برای اشتغال در زمینه پرستاری آماده کنند.

تحصیل پرستاری در فرانسه در بهترین دانشگاه‎های این کشور به شما کمک می‌کند تا مدارک تحصیلی بسیار معتبری به دست آورده و شانس خود را برای یافتن شغل، کارآموزی یا فرصت‌های تحصیل بیشتر بعد از فارغ‌التحصیلی افزایش دهید. در واقع از بهترین دانشگاه‌ها برای رشته پرستاری در این کشور می‌توان به دانشگاه سوربن، دانشگاه پاریس ساکلی، دانشگاه بوردو و… اشاره کرد.

امروزه یکی از بهترین گزینه‌ها برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به فرانسه دانشکده پرستاری دانشگاه سوربن است که از معتبرترین دانشگاه‌های موجود در این کشور است. این دانشکده برنامه‌های تحصیلی بسیار معتبری را ارائه می‌کند و با برخی از آزمایشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی برتر همکاری دارد. از دیگر دانشگاه‎های برتر در این زمینه می‌توان به دانشکده پرستاری دانشگاه آکس مارسی اشاره کرد که برنامه‌های تحصیلی پرستاری در مقاطع مختلف را ارائه می‌کند. شما می‌توانید برخی دیگر از بهترین دانشگاه‎های پرستاری فرانسه را در زیر مشاهده کنید.

  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه پاریس – ساکلی
  • دانشگاه بوردو
  • دانشگاه آکس مارسی
  • دانشگاه کلود برنارد لیون
  • دانشگاه لیل
  • دانشگاه مونپلیه

هزینه تحصیل پرستاری در کشور فرانسه 2024

هزینه تحصیل پرستاری در فرانسه به مقطع تحصیلی و نوع ملیت متقاضیان مهاجرت تحصیلی به فرانسه وابسته است. در واقع دانشگاه‎های مختلف این کشور دارای هزینه‌های تحصیلی مختلفی هستند. امروزه هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه های دولتی این کشور برای دانشجویان اتحادیه اروپا بسیار ارزان است و دانشجویان جهت تحصیل در مقطع کارشناسی باید 170 یورو، برای مقطع فوق‌لیسانس 243 و برای مقطع دکترا باید 380 یورو بپردازند.

دراین‌بین دانشجویان خارجی دیگر کشورهای دنیا باید شهریه‌های بیشتر را برای تحصیل پرستاری در دانشگاه‌های دولتی فرانسه پرداخت کنند که تقریباً 2770 یورو است. همچنین دانشگاه‎های خصوصی فرانسه هزینه‌های بالاتری دارند و دانشجویان برای مقطع لیسانس باید بین 3000 تا 10000 یورو در سال، برای مقطع کارشناسی ارشد بین 4000 تا 15000 یورو و برای دکترا بین 5000 تا 20000 یورو بپردازند.

  • هزینه تحصیل لیسانس پرستاری در فرانسه 3000 یورو
  • هزینه تحصیلات تکمیلی پرستاری در فرانسه 4000 یورو
  • سایر هزینه‌ها (بیمه درمانی، خوابگاه، ایاب‌وذهاب، غذا، کتاب و…) 10000 یورو

دانشجویان بین‌المللی در زمان تحصیل پرستاری در فرانسه باید سالانه 92 یورو بابت دانشجویی و دانشگاهی CVEC و همچنین 215 یورو برای هزینه تامین اجتماعی بپردازند. در نهایت باید گفت دانشجویان باید هزینه‌های دیگری همچون هزینه کتاب، خوراک، اقامتگاه و… را نیز بپردازند. به طور کلی هزینه‌های تحصیل کارشناسی در دانشگاه دولتی برای دانشجویان خارجی حدود 11547 یورو در سال و در یک دانشگاه خصوصی حداقل 14277 یورو و حداکثر 21277 یورو در سال است.

بورسیه‌ های تحصیل پرستاری در فرانسه

بورسیه‌ های تحصیل پرستاری در فرانسه

باتوجه‌به هزینه‌های تحصیلی بالا امروزه دولت فرانسه و دانشگاه‎های موجود در این کشور بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی را بر اساس معیارهای اجتماعی، وام‌های دانشجویی، استخدام دانشجویی یا قرارداد کارآموزی برای کاهش هزینه‌ها ارائه می‌کنند. دراین‌بین بورسیه‌های تحصیل پرستاری در فرانسه بهترین گزینه برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به فرانسه هستند و به شما کمک کرده تا بدون استرس در مورد هزینه‌ها تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهید. در ادامه می‌توانید برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیل رشته پرستاری در فرانسه را مشاهده فرمایید.

  • بورسیه تحصیلی ایفل: این بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی که قصد دارند تا در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد فرانسه به تحصیل بپردازند طراحی شده است و میزان بورسیه تحصیلی بسته به مقطع تحصیلی و مدت اقامت متفاوت است.
  • بورسیه اراسموس موندوس: این بورسیه نیز برای دانشجویان بین‌المللی و برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های متنوع از جمله پرستاری طراحی شده که هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های سفر و زندگی و همچنین کمک‌هزینه ماهانه را پوشش می‌دهد.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده در فرانسه برای دانشجویان محلی و دانشجویان بین‌المللی یک سیستم بی‌نظیر آموزشی وجود دارد. همچنین فرهنگ پویای این کشور دانشجویان خارجی و علاقه‌مندان به دنبال‌کردن دوره‌های بین‌المللی را جذب می‌کند. سنت فناوری و علمی که در فرانسه وجود دارد سبب شده دانشجویان به طور کامل از استعدادهای خود استفاده کنند. تحصیل پرستاری در فرانسه یکی از بهترین گزینه‌ها در بین کشورهای اروپایی است. در حقیقت در این کشور دانشکده‌های پزشکی و پرستاری زیادی وجود دارد که در میان بهترین دانشگاه‌های جهانی قرار دارند.

علاوه بر این‌ها درصورتی‌که قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه دارید و برای اینکه به یک پرستار موفق تبدیل شوید باید مهارت ارتباطی قوی و از خودگذشتگی داشته باشید. همچنین باید به‌صورت مستمر در حال یادگیری باشید. امیدواریم که مطالب بیان شده در این مقاله به سؤالات شما پاسخ داده باشد. درصورتی‌که قصد ادامه تحصیل رشته پرستاری در فرانسه را دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه تحصیل رشته پرستاری فرانسه و دریافت مشاوره رایگان با مشاورین مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment