Skip links
تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی یکی از بهترین و محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی است که نیازمند صرف وقت و هزینه بسیاری است. از طرفی دیگر، کشور آلمان سال‌هاست که به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل پزشکی در جهان شناخته می‌شود. تحصیل پزشکی در آلمان مزایای بسیاری نسبت به سایر کشورها دارد که باعث شده است تا سالانه تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی راهی این کشور شوند. مهاجرت تحصیلی به آلمان در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است. دلایل متعددی باعث شده است تا دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل خود راهی این کشور شوند.

از جمله این دلایل می‌توان به کیفیت بالای آموزش در دانشگاه‌های آلمان، امکان تحصیل رایگان در آلمان رشته پزشکی در مقاطع مختلف، دریافت بورس‌های تحصیلی، زندگی با هزینه مناسب، وجود فرصت‌های شغلی بالا برای فارغ التحصیلان خارجی و… اشاره کرد. از این رو، تحصیل در آلمان تخصص پزشکی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای دانشجویان رشته پزشکی باشد که علاقمند به مهاجرت و ادامه تحصیل در یکی از بهترین سیستم‌های آموزش عالی دنیا هستند. در ادامه این مقاله از موسسه فرهنگ ملل، به طور خاص به بررسی شرایط و جزییات مربوط به تحصیل پزشکی در آلمان خواهیم پرداخت.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، یکی از راه‌های رایج مورداستفاده توسط دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانیان است. دلایل متعددی باعث شده که آلمان به یکی از مقاصد محبوب برای تحصیلات تبدیل شود. اول‌ازهمه، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آلمان دارای سطح بسیار بالایی از نظر کیفیت آموزش و پژوهش هستند و در رده‌بندی‌های معتبر جهانی، رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند.

همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور برای دانشجویان خارجی نسبتاً مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر این، فرصت‌های شغلی مناسبی پس از فارغ‌التحصیلی در آلمان وجود دارد. دانشگاه‌ها و شرکت‌ها ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و فارغ‌التحصیلان معمولاً به‌راحتی جذب بازار کار می‌شوند. باتوجه‌به این مزایا، مهاجرت تحصیلی به آلمان، انتخابی هدفمند برای تحصیل در خارج و آینده شغلی درخشان محسوب می‌شود و اقدامی است که سالانه دانشجویان بسیاری از جمله ایرانیان انجام می‌دهند.

چرا تحصیل پزشکی در آلمان را انتخاب کنیم؟

چرا تحصیل پزشکی در آلمان را انتخاب کنیم؟

تحصیل پزشکی در آلمان مزیت‌های بسیار زیادی دارد که همین امر باعث شده است تا هرساله دانشجویان بسیاری برای تحصیل در آلمان رشته پزشکی به این کشور مهاجرت کنند. دانشگاه‌های پزشکی آلمان به دلیل برخورداری از تجهیزات پیشرفته، اساتید باتجربه و روش‌های نوین آموزشی، تحصیلاتی باکیفیت بالا به دانشجویان ارائه می‌دهند. بسیاری از این دانشگاه‌ها جزء دانشگاه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی هستند. علاوه بر این، هزینه‌ی تحصیل در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون‌به‌صرفه است و حتی برخی دانشگاه‌ها شهریه و بورسیه‌های رایگانی نیز ارائه می‌دهند.

امکان تحصیل پزشکی به دو زبان آلمانی و انگلیسی در بسیاری از دانشگاه‌ها، مزیت مهم دیگر تحصیل پزشکی در آلمان به شمار می‌رود. در نهایت، فارغ‌التحصیلان پزشکی آلمان در سطح بین‌الملل از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و می‌توانند در بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا مشغول به کار شوند. به همین دلیل می‌توان گفت برای تحصیل پزشکی کشور آلمان گزینه بسیار مناسبی است.

تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی

در صورت تمایل به تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد رشته پزشکی در آلمان، تعداد معدودی برنامه آموزشی به زبان انگلیسی در دسترس است که منجر به دریافت مدرک دکترا نمی‌شود. بر اساس جستجو در ابزار جستجوی برنامه‌های بین‌المللی DAAD، تنها یک مدرک کارشناسی در رشته مطالعات پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه جاکوبز برمن (Jacobs University Bremen) که یک دانشگاه خصوصی است و شهریه دریافت می‌کند، ارائه می‌شود. سایر برنامه‌های آموزشی مرتبط به تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در آلمان منحصراً در مقطع کارشناسی‌ارشد ارائه می‌گردند.

در مقطع کارشناسی‌ارشد، 59 رشته تحصیلی مرتبط با پزشکی به زبان انگلیسی در دسترس است که برخی از آن‌ها رایگان هستند (به شرطی که رشته کارشناسی شما مرتبط با همان رشته کارشناسی ارشد باشد). به‌عنوان نمونه، دانشگاه اولم (University Ulm) رشته کارشناسی ارشد پزشکی مولکولی به زبان انگلیسی را بدون هزینه برای دانشجویان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا ارائه می‌دهد و هزینه تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی برای دیگر دانشجویان بین‌المللی کمی بیشتر است.

یکی از شرایط تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی این است که متقاضی دارای مدرک کارشناسی در پزشکی مولکولی یا رشته مشابه باشد. هرچند تحصیل به زبان انگلیسی انجام می‌شود؛ اما توصیه می‌شود دانشجویان برخی عبارات پایه زبان آلمانی را فراگرفته تا در امور روزمره و ارتباط با مردم محلی مشکلی نداشته باشند.

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته‌های پزشکی و به‌طورکلی رشته‌های علوم پزشکی در آلمان مستلزم قبولی در آزمون ورودی است. آزمون ورودی پزشکی به زبان آلمانی برگزار می‌شود و آلمانی یکی از دروس امتحانی است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل در آلمان برای پزشکی محسوب می‌شود. سطح زبان موردنیاز این آزمون در حدود B2 است. متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی باید حدود دو ماه قبل از شروع ترم تحصیلی در این امتحان ورودی شرکت کنند. این آزمون ماهیتی متفاوت از آزمون‌های کشورهایی همچون ایتالیا و ایران دارد. شروع سال تحصیلی رشته پزشکی تنها یک‌بار در سال و در ماه سپتامبر است.

دانشگاه‌های دولتی در ترم ژانویه پذیرش دانشجو ندارند؛ بنابراین افرادی که برای تحصیل پزشکی در آلمان به ترم سپتامبر نرسیده‌اند باید تا سال بعد صبر کنند. برای دریافت پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی از دانشگاه‌های آلمان، لازم است بین زمان دریافت مدرک دیپلم تا زمان درخواست پذیرش، بیش از 4 تا 5 سال وقفه تحصیلی نداشته باشید. یکی از شرایط تحصیل در دانشگاه های پزشکی آلمان، عدم وجود فاصله طولانی در تحصیل است. همچنین ارائه مدارک اصل دیپلم و پیش‌دانشگاهی به دانشگاه مقصد الزامی است.

یکی دیگر از شرایط دریافت پذیرش تحصیلی و مهاجرت به آلمان برای تحصیل پزشکی در آلمان ارائه مدارکی مبنی بر توانایی مالی فرد برای پوشش هزینه‌های یک‌سال زندگی در این کشور است. اگرچه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان کم‌هزینه است، اما صددرصد رایگان نیست و معمولاً این دانشگاه‌ها سالانه 700 تا 800 یورو از دانشجویان دریافت می‌کنند؛ بنابراین برای مهاجرت تحصیلی، ارائه نامه بانکی مبنی بر توانایی پرداخت هزینه دانشگاه و پوشش هزینه‌های زندگی سالانه حدود 750 یورو در ماه ضروری است. پس از دریافت اقامت و شروع تحصیل در آلمان، امکان‌داشتن شغل پاره‌وقت برای تأمین مخارج و مدیریت هزینه‌های زندگی وجود دارد.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان

آیا داشتن معدل مشخصی برای ورود به دانشگاه‌های آلمان الزامی است؟ پاسخ این سؤال باید مثبت باشد. افراد متقاضی حتماً باید معدل بسیار خوبی داشته باشند تا بتوانند پذیرش در دانشگاه‌های آلمان را به دست آورند. این معدل معمولاً باید بیشتر از 18.5 باشد؛ اگرچه این ارقام به‌صورت نسبی بررسی می‌شوند و امکان دقیق تعیین یک امتیاز معین برای معدل وجود ندارد. پس از پایان دوره کالج، معدل افراد جهت‌پذیرش نهایی در دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

این ارزیابی با درنظرگرفتن نسبت‌های معدل ایران و معدل دوره کالج انجام می‌شود؛ اگر یک فرد متقاضی در ایران معدل پایینی داشته باشد و حتی توانایی کسب یک معدل خوب در دوره کالج را داشته باشد، باتوجه‌به اینکه معدل ایرانی متقاضی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، احتمالاً فرصت کمتری برای تحصیل پزشکی در آلمان و رشته های دندانپزشکی و داروسازی خواهد داشت. این نکته بسیار حیاتی است؛ زیرا معدل دانشجو معمولاً برای ورود به کالج مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد و فرد پس از ورود به آلمان و گذراندن یک سال کالج ممکن است متوجه شود که وضعیت برای او بسیار دشوار شده است.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان Top of Form

یکی دیگر از شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان را می‌توان شرط سنی دانست. سن ورود به دانشگاه‌های آلمان بسته به نوع مقطع تحصیلی متفاوت است؛ اما بهترین سن برای شروع تحصیل، 18 تا 21 سالگی است. افراد زیر 18 سال امکان ورود به دانشگاه را ندارند و برای متقاضیان بالای 21 سال معمولاً شرایط سخت‌تری در نظر گرفته می‌شود. تحصیل در تخصص پزشکی در آلمان محدودیت‌های سنی خاصی دارد و افراد نمی‌توانند در هر سنی برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی این کشور اقدام کنند.

بهترین زمان برای شروع تحصیل در این رشته، پس از اتمام دوره دبیرستان و کسب مدرک دیپلم است؛ اما دانشگاه‌های آلمان ویزای تحصیلی برای رشته پزشکی را تا سن 30 سالگی به متقاضیان ارائه می‌دهند. افراد تا 30 سالگی فرصت دارند تا برای گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی اقدام کنند. علاوه بر محدودیت سنی تحصیل پزشکی در آلمان، شرط معدل نیز برای ورود به این رشته وجود دارد و متقاضیان باید حداقل معدل لازم را کسب کرده باشند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان

شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان

دوره عمومی تحصیل دندانپزشکی در آلمان به‌صورت پیوسته بوده و بین 5 تا 6 سال طول می‌کشد. همچنین در زمینه‌های مختلفی همچون اندودنتیکس، پریودنتیکس، ارتودنسی، ساخت پروتزهای دندانی و… تخصص‌های تکمیلی ارائه می‌شود. طول دوره تخصص دندانپزشکی بسته به گرایش مورد نظر، بین 3 تا 6 سال متغیر است؛ بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند پس از گذراندن دوره عمومی، تخصص مدنظر خود را انتخاب کرده و به ادامه تحصیل بپردازند. برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌های خارج از کشور از جمله آلمان، معمولاً آزمون‌های ورودی برگزار می‌شود و به‌عنوان اصلی‌ترین شرایط تحصیل دندان پزشکی در آلمان شناخته می‌شوند.

1. آزمون FSP

آزمون FSP یا آزمون سنجش توانایی تحصیل در دانشگاه (Feststellungsprüfung)، یک آزمون استاندارد برای سنجش آمادگی علمی متقاضیان خارجی برای شروع تحصیل در دانشگاه‌های آلمان است. این آزمون توسط دفتر مرکزی خارجیان آلمان برگزار می‌شود و شامل 4 بخش اصلی درک مطلب و مهارت‌های خواندن، مهارت نوشتن متون علمی، دانش ریاضی و درک مطلب شنیداری است. نمره قبولی در این آزمون 60 از 100 است.

داوطلبانی که نمره لازم را کسب کنند، گواهی‌نامه‌ای دریافت می‌کنند که صلاحیت علمی آن‌ها را برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان نشان می‌دهد. این آزمون معمولا قبل از شروع تحصیل در دانشگاه و پس از گذراندن دوره آمادگی یک‌ساله زبان آلمانی، برگزار می‌شود.

2. تحصیل پزشکی در آلمان؛ آزمون TMS

برخی از برنامه‌های تحصیل پزشکی در آلمان نیاز به آزمون Medizinertest یا آزمون دوره‌های پزشکی (TMS) دارند که مؤسسه تحقیقات آزمایش و استعدادها (ITB) در دانشگاه هایدلبرگ به‌عنوان سازمان هماهنگ‌کننده ملی این آزمون فعالیت می‌کند. TMS (آزمون دوره‌های پزشکی) یک آزمون استعداد تحصیلی خاص است که در سراسر کشور در مکان‌های مختلف آزمون انجام می‌شود و از زیر آزمون‌های مختلفی تشکیل شده است.

این آزمون، مشخص می‌کند که شرکت‌کننده تا چه اندازه قادر به درک و تفسیر صحیح اطلاعات پیچیده هستند که در متن‌ها، جداول یا گرافیک‌های طولانی‌تر ارائه‌شده است. TMS همچنین حافظه، دقت درک بصری، تخیل فضایی و توانایی تمرکز و کار دقیق را آزمایش می‌کند. آزمون دوره‌های پزشکی هر ساله یک‌بار برگزار می‌شود و نمره آن، بین ۷۰ و ۱۳۰ در نوسان است. به‌طورکلی، اگر نمره شرکت‌کننده در آزمون TMS بیشتر از ۱۰۰ باشد، عملکردی بالاتر از حد متوسط ​​حاصل شده است. اگر نمره کسب شده زیر ۱۰۰ باشد، شرکت‌کننده به نتیجه‌ای کمتر از میانگین دست‌یافته است.

3. آزمون TestDaF و DSH

آزمون TestDaF و DSH، دو آزمون مهم برای سنجش مهارت زبان آلمانی داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی آلمان هستند. TestDaF یا آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه‌ها، شامل 4 مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن است و هر بخش نمره مستقلی بین 5 تا 60 دریافت می‌کند. DSH یا آزمون زبان آلمانی علوم پایه، ویژه رشته‌های علمی و فنی است و دانش تخصصی و علمی زبان را می‌سنجد. این آزمون هم مهارت‌های 4گانه زبانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. نمره قبولی در هر دو آزمون معمولا حداقل 60 از 100 است. ارائه مدرک معتبر TestDaF یا DSH بخشی از پیش‌نیازهای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی و تحصیل پزشکی در آلمان به حساب می‌آید.

مدت‌زمان تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

مدت‌زمان تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان شش سال و سه ماه به‌صورت تمام‌وقت برای تکمیل مدرک پزشکی طول می‌کشد. برای بهره‌وری بیشتر در یادگیری، برنامه تحصیل پزشکی در آلمان در مراحل خاصی سازماندهی شده است. توجه داشته باشید که هر مرحله منجر به یک امتحان خاص می‌شود که در نهایت آزمون نهایی شما را تشکیل می‌دهد.

1. مرحله پیش بالینی Pre-Clinical (Vorklink)

در طول دو سال اول تحصیل پزشکی در آلمان در دانشگاه، با مفاهیم و موضوعات اصلی در پزشکی آشنا خواهید شد. در پایان این مرحله، پیشرفت تحصیلی شما با استفاده از یک امتحان خاص که به‌صورت کتبی و شفاهی خواهد بود و موضوعاتی مانند آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی را در بر می‌گیرد، سنجیده می‌شود.

2. مرحله علوم بالینی Clinical Science

در سه سال آینده تحصیل در آلمان در رشته پزشکی علاوه بر دانش نظری، با شرکت در سخنرانی‌ها، جلسات آزمایشگاهی، سمینارها و دوره‌های کارآموزی، مهارت‌های عملی مهمی را نیز به دست خواهید آورد. در پایان این مرحله، در امتحانی شرکت خواهید کرد که معمولاً یک امتحان کتبی است.

3. تحصیل پزشکی در آلمان؛ سال آخر بالینی Final Clinical

در آخرین سال تحصیلی خود به‌عنوان دانشجوی پزشکی در آلمان، آزمون نهایی دولتی را انجام خواهید داد که تخمین علمی و حرفه‌ای شما در پزشکی را برآورد می‌کند. توجه داشته باشید که در صورت عدم قبولی در آزمون نهایی دولتی نمی‌توانید مجوز پزشکی دریافت کنید. این امتحان نهایی یک امتحان شفاهی و عملی است.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی در آلمان

35 دانشگاه آلمان رشته پزشکی را ارائه می‌کنند. توانایی مطالعه رایگان در دانشگاه‌های معتبر و دارای رتبه‌بندی بالا در کنار فرصت‌های مناسب اخذ اقامت و زندگی در آلمان، از مزایای مهم تحصیل پزشکی در این کشور به حساب می‌آید. برخی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در آلمان شامل دانشگاه‌های بزرگ و معتبری همچون مونیخ و برلین، دانشگاه‌های کوچک‌تری مثل گرفیس‌والد (Greifswald) و اسن (Essen)، دانشگاه‌های باسابقه و قدیمی‌تری مانند هایدلبرگ (Heidelberg) و گوتن (Göttingen) و نیز دانشگاه‌های جدیدتری همچون دوسلدورف (Düsseldorf) و رگنسبورگ (Regensburg) است. این تنوع گسترده نشان‌دهنده سطح بسیار بالای آموزش پزشکی در تمامی این مراکز آکادمیک است.

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

در صورت تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان در هر ایالت به جز بادن – وورتمبرگ، دانشجویان صرفاً هزینه ثبت‌نام و امور اداری حداکثر تا 250 یورو در هر ترم را پرداخت می‌کنند. البته اخیراً در ایالت بادن – وورتمبرگ، شهریه برای دانشجویان غیراروپایی مجدداً اعمال شده‌ است، به‌طوری‌که آن‌ها باید سالانه 3000 یورو شهریه بپردازند. هزینه شهریه در دانشگاه‌های خصوصی بسیار بالاتر است. در آلمان 4 دانشگاه خصوصی وجود دارد که رشته پزشکی ارائه می‌کنند.

دانشجویان این دانشگاه‌ها برای تحصیل پزشکی در آلمان باید شهریه پرداخت نمایند که میزان آن بسته به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. در حال حاضر متوسط شهریه سالانه برای تحصیل رشته پزشکی در این دانشگاه‌ها بین 5700 تا 15500 یورو متغیر است؛ بنابراین داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی باید برای پرداخت هزینه‌های سنگین شهریه آمادگی لازم را داشته باشند.

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان

علاوه بر هزینه تحصیل پزشکی در آلمان، دانشجویان نیازمند پوشش هزینه‌های زندگی حدود 10200 یورو در سال هستند که البته بسته به شهری که در آن مشغول به تحصیل هستند، متفاوت است. هزینه‌های زندگی برای دانشجویان پزشکی در آلمان مشابه سایر دانشجویان است و شامل هزینه‌هایی مانند خوراک، مسکن، پوشاک، تفریح و سرگرمی می‌شود.

این مخارج همان‌طور که گفتیم بسته به منطقه و شهر محل سکونت دانشجو و همچنین سبک زندگی آن‌ها، متفاوت خواهد بود؛ به‌عنوان مثال هزینه اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در شهر اشتوتگارت 850 یورو، در شهر برمن 550 یورو و در برلین 795 یورو است. بنابراین می‌توان گفت زندگی در برمن حدود 30 درصد ارزان‌تر از اشتوتگارت است. با انتخاب درست شهر محل سکونت می‌توان بخش زیادی از هزینه‌ها را کاهش داد و پس‌انداز کرد.

البته در کنار تحصیل پزشکی در آلمان امکان کار دانشجویی به‌صورت پاره‌وقت تا 20 ساعت در هفته نیز وجود دارد که می‌تواند درآمد مناسبی بین 8 تا 12 یورو در ساعت داشته باشد. با برنامه‌ریزی دقیق و صرفه‌جویی، دانشجویان می‌توانند بدون نیاز به کمک مالی خانواده، هزینه‌های خود را تأمین کنند. البته باید توجه داشت رشته‌های پزشکی از رشته‌های دشوار و زمان‌بر محسوب می‌شوند. اما با این وجود، کار پاره‌وقت امکان پوشش هزینه‌ها را فراهم می‌کند. میزان درآمد بستگی به خود فرد و شرایط کاری دارد.

تحصیل رایگان پزشکی در آلمان؛ بورسیه‌های تحصیلی

دولت آلمان علاوه بر کمک‌های مالی ویژه دانشگاه، انواع بورسیه‌های تحصیلی را نیز برای دانشجویان بین‌المللی به‌منظور حمایت از دانشجویان ارا‌ئه می‌کند که دانشجویان باتوجه‌به شرایط تحصیل رایگان پزشکی در آلمان می‌توانند از این بورسیه‌ها و برنامه‌های کمکی استفاده کنند. متقاضیان می‌توانند بر اساس نیاز، شایستگی یا موفقیت در برنامه‌های فوق‌برنامه از کمک استفاده کنند. برنامه‌های پزشکی آلمان توسط سازمان‌های مشهوری مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأیید شده است. بورسیه تحصیلی برای تحصیل پزشکی در آلمان محدود است؛ بااین‌حال، بسیاری از دانشگاه‌های دولتی حداقل شهریه را برای داوطلبان انتخاب شده دریافت می‌کنند و به‌نوعی تحصیل رایگان در رشته پزشکی آلمان را محقق می‌کنند.

1. بورسیه DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst)

سرویس تبادل آکادمیک آلمان از طریق بورسیه‌های تحصیلی، برنامه کمک مالی DAAD را رهبری می‌کند. بورسیه‌های DAAD عمدتاً برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان پژوهشگر اختصاص داده می‌شود. واجد شرایط بودن برای هر نوع بورسیه تحصیلی با کمک‌هزینه ماهانه 850 دلار متفاوت است.

2. بورسیه تحصیلی Friedrich-Ebert-Stiftung برای تحصیل در آلمان

بنیاد Friedrich-Ebert-Stiftung بورسیه‌های تحصیلی متعددی را برای تحصیل پزشکی در آلمان ارائه می‌دهد. دانشجویان واجد شرایطی که دارای شایستگی علمی برجسته‌ای بوده، آرزوی تحصیل در آلمان را داشته باشند و به ارزش‌های سوسیال‌دموکراسی پایبند باشند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه‌ها اقدام کنند. مزایای این بورسیه‌ها شامل پرداخت ماهانه 934 یورو برای مقطع کارشناسی و 1200 یورو برای تحصیلات تکمیلی، 276 یورو کمک هزینه خانواده، بازپرداخت هزینه‌های درمانی و بیمه و نیز امکان درآمدزایی ماهانه تا سقف 400 یورو به صورت همزمان است.

جمع‌بندی

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته پزشکی همواره به دنبال بهترین فرصت‌ها برای آموزش و کسب مهارت‌های لازم در این حوزه هستند. کشور آلمان با دارابودن دانشگاه‌ها و مراکز درمانی مجهز، اساتید متخصص و دوره‌های آموزشی نوین و شرایط تحصیل در رشته های پزشکی آلمان یکی از مقاصد ایده‌آل بین‌المللی برای تحصیل پزشکی محسوب می‌شود.

مهم‌ترین مزایای تحصیل در آلمان شامل کیفیت بسیار بالا و استانداردهای جهانی آموزش پزشکی، فرصت کارآموزی و کسب تجربه بالینی در بیمارستان‌ها و مراکز مجهز، تسلط بر زبان آلمانی به‌عنوان یک‌زبان مهم در دنیای پزشکی، امکان ادامه تحصیل و تخصص پزشکی در حوزه‌های مختلف و فرصت‌های شغلی و تحقیقاتی فراوان پس از فارغ‌التحصیلی می‌شود؛ لذا تحصیل پزشکی در آلمان بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل و مهاجرت تحصیلی به آلمان است.

مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل با بهره‌گیری از مشاوران باتجربه و کارآزموده، همواره برای گام‌نهادن شما در راه مهاجرت تحصیلی گام‌به‌گام با شما همراه است. هدف ما تبدیل مهاجرت، این راه دشوار، به مسیری ساده و قابل‌دسترس برای رسیدن به رؤیاهایتان است. برای استفاده از مشاوره رایگان مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

Leave a comment