Skip links
تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا همانند تحصیل دندانپزشکی در این کشور به دلیل کیفیت بالای آموزش، تحصیل به زبان انگلیسی و هزینه پایین، از محبوبیت بالایی در بین متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از دانشگاه‌های برتر کشور ایتالیا آموزش در سطح جهانی را به طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

لازم به ذکر است دانشجویان بین‌المللی که خواهان تحصیل در رشته پزشکی در کشور ایتالیا هستند باید در آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور که مختص رشته پزشکی است؛ یعنی آزمون آیمت شرکت نموده و در این آزمون نمره قبولی حداکثر ۹۰ را دریافت کنند. تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا شش سال زمان می‌برد که شامل دوره‌های تئوری و بالینی است. برای آشنایی با شرایط تحصیل پزشکی و بورسیه پزشکی ایتالیا تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

درباره تحصیل در رشته پزشکی ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و تحصیل در رشته پزشکی در این کشور از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینه‌ها و شهریه پایین اشاره نمود. جهت گرفتن پذیرش و تحصیل پزشکی در ایتالیا و همچنین دریافت ویزای تحصیلی این کشور نیاز به مدارکی است که فرد متقاضی باید آن‌ها را ارائه کند که این مدارک بسته به شرایط فرد درخواست‌کننده متفاوت است.

در حالت کلی اقامت تحصیلی جهت تحصیل در رشته پزشکی در کشور ایتالیا در طی دو مرحله انجام می‌شود که در مرحله اول فرد متقاضی مدارک خواسته شده را برای دریافت اقامت خود ارائه می‌کند و در مرحله دوم بعد از آنکه نامه پذیرش برای فرد متقاضی ارسال شد، فرم و مدارک خواسته شده را جهت دریافت ویزای تحصیلی کشور ایتالیا و تحصیل پزشکی در ایتالیا ارائه می‌کند.

پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

لازم است بدانید که امکان تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا ممکن است. دانشگاه‌هایی که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی در ایتالیا ارائه می‌کنند محدود هستند؛ بنابراین رقابت جهت‌پذیرش و تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی بسیار بالا است. متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در کشور ایتالیا را دارند لازم است که در آزمون آیمت (IMAT) شرکت کنند.

همچنین باید حداقل نمره قبولی را در آزمون کسب نمایند تا بتوانند در دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش بگیرند و در رشته های پزشکی این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کنند. متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا هرچقدر بیشتر بر روی زبان انگلیسی تسلط داشته باشند در واقع شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور خواهند داشت. بورسیه تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان رشته پزشکی هم در نظر گرفته شده است. دانشجویان بین‌المللی که بورسیه تحصیلی پزشکی ایتالیا شامل حالشان می‌شود هزینه تحصیل و اقامت در خوابگاه برای آن‌ها به‌صورت رایگان است.

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی

درصورتی‌که قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی را دارید باید به این زبان مسلط شوید و به دنبال اخذ مدرک B2 زبان ایتالیایی خود باشید. پس از آن در آزمونی که در سفارت ایتالیا به زبان ایتالیایی برگزار می‌شود، شرکت نمایید. پس از انجام این مراحل خود را برای آزمون ورودی دانشگاه که آیمت نام دارد آماده نمایید. در زیر مراحلی که جهت تحصیل پزشکی به زبان ایتالیایی باید طی کنید بیان شده است:

  • آموزش زبان ایتالیایی
  • دریافت مدرک زبان B2
  • آمادگی برای آزمون IMAT
  • شرکت در آزمون IMAT
مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا

مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا می‌تواند برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا جذاب باشد؛ زیرا که تحصیل در ایتالیا مزایای بسیار زیادی نسبت به سایر کشورها دارد. در واقع مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا عبارت‌اند از:

  • هزینه های مقرون‌به‌صرفه تحصیل و زندگی در ایتالیا
  • معتبر بودن مدرک پزشکی ایتالیا، در سراسر اروپا
  • تاریخچه برجسته پزشکی در ایتالیا
  • امکان دریافت بورسیه استانی
  • فرصت‌های شغلی بین‌المللی
  • کیفیت بالای آموزش

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا؛ شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

درست است که تحصیل پزشکی در ایتالیا بدون آزمون امکان‌پذیر نیست؛ اما بااین‌حال برخی از دانشگاه‌ها جهت‌پذیرش در رشته پزشکی و پیراپزشکی علاوه بر نمره آزمون شما نمره‌های پایانی و معدل شما را نیز مدنظر قرار می‌دهند. دقت داشته باشید با این‌که سیستم نمره‌دهی ایتالیا با ایران متفاوت است؛ ولی می‌توان گفت که افراد متقاضی با معدل ۱۶ تا ۲۰ جهت تحصیل پزشکی انتخاب می‌شوند. لازم است بدانید که این بازه ۱۶ تا ۲۰ برابر با معدل A در ایتالیا است.

مدارک لازم جهت اخذ اپلای تحصیل پزشکی ایتالیا

جهت اپلای پزشکی ایتالیا ابتدا در سایت یونیورسیتالی ثبت نام نمایید و سنتر موردنظر خود را برای آزمون ورودی پزشکی انتخاب کنید و در دانشکده‌ای که جهت تحصیل انتخاب نموده‌اید ثبت نام نمایید. به‌خاطر داشته باشید که مدارک موردنیاز به‌خصوص تأییدیه مدرک دیپلم را باید در این حین آماده داشته باشید. برای اخذ ویزای تحصیلی از سفارت و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا مدرک زبان الزامی است. میزان ظرفیت هر دانشگاه برای تحصیل پزشکی در ایتالیا متفاوت است. جهت اخذ پذیرش برای تحصیل پزشکی در ایتالیا باید یک سری مدارک را آماده نمایید که مدارک زیر بخشی از آن است.

  • ترجمه ریزنمرات و مدرک پیش‌دانشگاهی
  • مدرک زبان انگلیسی و یا ایتالیایی
  • ترجمه ریزنمرات و مدرک دیپلم
  • قبولی در آزمون آیمت
  • مدرک دیپلم
  • شناسنامه
  • پاسپورت
  • عکس
دانشگاه‌ های پزشکی ایتالیا

دانشگاه‌ های پزشکی ایتالیا

دانشگاه‎های بسیار زیادی امکان تحصیل پزشکی در ایتالیا را به زبان انگلیسی و ایتالیایی فراهم می‌کنند که هر یک از آنان از رتبه بالایی برخوردار هستند و از برترین دانشگاه‌ها در میان دانشگاه‎های جهان محسوب می‌شوند. لیست دانشگاه‎های برتر برای تحصیل پزشکی در ایتالیا در جدول زیر برای اطلاع متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بیان شده است.

دانشگاهرتبه جهانی
بولونیا101-125
سن رافائل126-150
هیومنیتاس176-200
میلان176-200
پادوا201-250
برشیا251-300
پاویا251-300
ساپینزا رم251-300
کاتانیا301-400

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهایی است که امکان تحصیل رایگان در ایتالیا را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا با دریافت بورسیه استانی امکان‌پذیر است. معیارهای لازم برای دریافت بورسیه استانی جهت تحصیل پزشکی در ایتالیا عبارت‌اند از:

  • دانشجویان داخلی و بین‌المللی  از همه رشته‌ها در مقطع لیسانس، کارشناسی‌ارشد و دکترا می‌توانند برای بورسیه DSU درخواست دهند.
  • دانش‌آموزان باید قبل از درخواست بورسیه تحصیلی DSU، ثبت نام کرده باشند یا حداقل مراحل پیش ثبت نام را تکمیل کنند.
  • درآمد متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا برای واجد شرایط بودن نباید کمتر از 25000 یورو (2260696 INR) در سال باشد.
  • هیچ محدودیت سنی برای بورسیه تحصیلی DSU وجود ندارد.
  • برای DSU نیازی به آیلتس یا آزمون ورودی نیست.
هزینه ادامه تحصیل پزشکی در ایتالیا

هزینه ادامه تحصیل پزشکی در ایتالیا

همان‌طور که می‌دانید شهریه دانشگاه‏های خصوصی به‌مراتب بالاتر از دانشگاه‎های دولتی است و هزینه ادامه تحصیل پزشکی در ایتالیا علاوه بر شهریه دانشگاه، شامل هزینه زندگی، اعم از خوراک، پوشاک و حمل‌ونقل نیز است. لازم به ذکر است درصورتی‌که موفق به دریافت بورسیه شوید دو وعده‌غذای رایگان در یک روز خواهید داشت و هزینه تحصیل شما در دانشگاه به‌صورت کاملاً رایگان خواهد شد. هزینه زندگی در شهرهای بزرگی مانند فلورنس از  900 یورو تا 1500 یورو متغیر است.

همچنین شهریه دانشگاه‎های دولتی که رشته پزشکی را ارائه می‌دهند از 4 هزار یورو تجاوز نمی‌کند. دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه پادوا، بولونیا، ساپینزا، میلان، تورین و تورورگاتا جز دانشگاه‌هایی هستند که شهریه آن‌ها بیش از چهارهزار یورو نمی‌شود. در جدول زیر هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا در برترین دانشگاه‎های این کشور برای اطلاع متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بیان شده است.

دانشگاهشهریه سالانه به یوروشهریه سالانه به دلار
دانشگاه Vita-Salute San Raffaele20000 (شهریه پایه) + 140 (مالیات ثبت نام سالانه)21,680
دانشگاه Cattolica del Sacro Cuore16,20017,439
دانشگاه Humanitas20,00021,530
دانشگاه UniCamillus21,00022,607

اپلای پزشکی ایتالیا

جهت دریافت اپلای پزشکی ایتالیا در ابتدا باید مدارکی که نام‌برده‌شده را آماده نمایید. همچنین باید ترجمه‌های لازم را انجام دهید و پاسپورت و شناسنامه و نمره قبولی آزمون ورودی را داشته باشید. درصورتی‌که در آزمون شرکت نکرده‌اید با حضور در کلاس‌های آمادگی برای آزمون آیمت خود را جهت کسب نمره قبولی آماده نمایید. دقت داشته باشید درصورتی‌که پروسه مهاجرت طبق راه و روش درست و اصولی پیش رود رویای تحصیل پزشکی در ایتالیا برای تمام متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به‌راحتی محقق خواهد شد.

کار پس از تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا

کار پس از تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا

لازم است بدانید افرادی که در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شده‌اند باید مدرک دکترا پزشکی یا همان M.D را داشته باشند تا بتوانند وارد حرفه پزشکی شوند. بعد از کسب مدرک M.D و قبل از صدور مجوز پزشکی یک دوره کارآموزی یک‌ساله و سه سال اقامت در یک محیط پزشکی لازم خواهد بود. همچنین درصورتی‌که دکتر متخصص تصمیم به ادامه تحصیل بگیرد لازم است یک تا سه سال آموزش اضافی را نیز بگذراند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص بازار کار در ایتالیا برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا وجود دارد این است که در این کشور کار پیداکردن بسیار مشکل است. علاوه بر این باید گفت که کار در ایتالیا نیازمند تسلط بر زبان ایتالیایی، مهارت و دانش بالا است. البته باید گفت که با مدرک تحصیلی ایتالیا در تمام کشورهای اتحادیه اروپا می‌توان به دنبال کار گشت.

دانشجویان تحصیل پزشکی در ایتالیا باید چندین آزمون شفاهی و کتبی را بگذرانند و با نمره قبولی بتوانند امتیاز خوبی کسب نمایند. همچنین درصورتی‌که قصد داشته باشند بعد از گذراندن این مراحل شروع به حرفه پزشکی نمایید باید مجوز پزشکی را از دولت ایتالیا دریافت نمایند که آن هم شرایط خاص خود را دارد. در واقع بعد از آن می‌توانند در تخصص خود مشغول به کار شوند.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که ایتالیا یک انتخاب عالی برای دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل پزشکی در ایتالیا است. دانشگاه های دولتی و خصوصی مختلفی در ایتالیا وجود دارند که برنامه‌های پزشکی را به زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می‌کنند. دانش‌آموزان بین‌المللی متقاضی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با دیپلم دبیرستان و کسب نمره قبولی در آزمون آیمت واجد شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا می‌شوند. همان‌طور که بیان شد هزینه‎های تحصیل پزشکی در ایتالیا کاملاً مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر این بسته به واجد شرایط بودن دانشجویان می‌توانند برای بورسیه پزشکی ایتالیا درخواست دهند.

ازآنجایی‌که مدرک پزشکی ایتالیایی در سراسر جهان معتبر است دانشجویان می‌توانند برای انجام طبابت به کشورهای دیگر نیز مهاجرت نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان دراین‌خصوص می‌توانید با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment