Skip links
لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در چین

لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین ۲۰۲۴

یکی از مراحل مهم برای علاقه‌مندان به رشته‌های پزشکی که قصد دارند در چین ادامه تحصیل دهند کسب اطلاع از لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین است. کشور چین به‌عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان، تلاش می‌کند سیستم آموزش عالی خود را نیز ارتقا بخشد.

این تلاش‌ها منجر به افزایش اعتبار دانشگاه‌های این کشور در سطح جهانی و افزایش مهاجرت تحصیلی به چین شده است. تحصیل در یک محیط آکادمیک معتبر و بین‌المللی، امکان اخذ بورسیه تحصیلی و مناسب‌بودن شرایط تحصیل در چین برخی از عوامل اثرگذار بر افزایش تمایل دانشجویانی خارجی برای تحصیل در چین هستند. در این مقاله از گروه مهاجرتی فرهنگ ملل لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در چین 2024 را معرفی می‌کنیم.

تحصیل پزشکی در چین

کشور چین علاوه بر اینکه توانسته است جایگاه خود را به‌عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان تثبیت کند در زمینه سیستم آموزشی نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده است. درنتیجه اکنون شاهد هستیم که دانشگاه‌های چین در سطح جهان اعتبار بالایی داشته و سالانه دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای مهاجرت تحصیلی به چین اقدام می‌کنند.

بسیاری از این دانشجویان داوطلبان ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی هستند و برای دانشجویان ایرانی بهترین گزینه انتخاب یک دانشگاه از لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین است. باتوجه‌به قدمت کشور چین در زمینه طب سنتی و پزشکی مشخص است که در عصر نوین نیز این کشور از پیشرفت‌های پزشکی مدرن عقب نمانده و همواره تلاش می‌کند در این زمینه همگام با کشورهای پیشرفته جهان حرکت کند. به همین دلیل دانشگاه‌های پزشکی چین اعتبار بالایی دارند.

مناسب‌بودن شرایط تحصیل در چین امکانات و تجهیزات آموزشی و تحقیقاتی مدرن، امکانات تحصیلی و رفاهی استاندارد و اعتبار بالای مدرک تحصیلی از جمله دلایل منطقی مهاجرت تحصیلی به کشور چین هستند.

لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین

لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین

رشته پزشکی همواره از رشته‌های محبوب در بین بسیاری از دانشجویان جهان است. از طرف دیگر بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی هستند تا از این طریق فضای بیشتری برای تبادل دانش و فرهنگ با دانشجویان سایر ملیت‌ها داشته باشند. در اغلب دانشگاه‌های پزشکی در سراسر جهان امکانات و تجهیزات آموزشی و تحقیقاتی در بهترین سطح وجود دارد و کشور چین هم با داشتن سابقه کهن در زمینه طب و پزشکی سنتی یکی از طلایه‌داران این رشته است.

دانشگاه‌های پزشکی چین اعتبار بالایی در سطح جهانی دارند و بسیاری از آن‌‎ها در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین قرار گرفته‌اند. برای دانشجویان ایرانی تحصیل در این دانشگاه‌ها یک مزیت مهم محسوب می‌شود؛ زیرا این دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی و پایان مهاجرت تحصیلی به چین، در صورت بازگشت به ایران به‌راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند. در ادامه لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در چین را بررسی می‌کنیم.

1. دانشگاه فودان

در سال 1905 دانشگاه فودان رسماً شروع به کار کرد و درحال حاضر چهار پردیس در شهر شانگهای دارد. رشته پزشکی از رشته‌های تحصیلی مهم در این دانشگاه است و یکی از مراکز مهمی است که در آن رشته پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. دانشگاه فودان که از اعضای لیگ دانشگاهی C9 است و در رتبه جهانی 13 (QS) قرار گرفته، 17 بیمارستان آموزشی دارد که دانشجویان پزشکی دوره کارآموزی خود را در آن می‌گذرانند. علاوه بر رشته‌های پزشکی رشته‌های مهندسی، علوم اجتماعی و علوم انسانی هم در این دانشگاه تدریس می‌شوند.

2. دانشگاه نانجینگ در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین

از دیگر دانشگاه‌های معتبر پزشکی در چین دانشگاه نانجینگ است که با رتبه 131 جهانی (QS) مقصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از دانشجویان خارجی است. این دانشگاه با قرارگرفتن در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار دارد. در دانشگاه نانجینگ علاوه بر دانشکده پزشکی، دانشکده‌های دیگر مانند معماری، مهندسی، علوم زیستی، علوم و فناوری و… نیز رشته‌های مختلف خود را ارائه می‌دهند.

دانشگاه پزشکی هاربین

3. دانشگاه پزشکی هاربین

یکی دیگر از مراکز آموزش عالی برای تحصیل پزشکی در چین دانشگاه هاربین است که سالانه دانشجویان زیادی را در رشته‌های پزشکی و سایر رشته‌ها می‌پذیرد. باتوجه‌به اعتبار بسیار بالای دانشگاه هاربین، پذیرش در این دانشگاه چندان آسان نیست و ارائه رزومه تحصیلی درخشان و معدل بالا برخی از شرایط تحصیل در چین در رشته‌های پزشکی است.

4. دانشگاه پزشکی دالیان

اعتبار بالای دانشگاه دالیان آن را در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین قرار داده است. ازآنجاکه بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی و رشته‌های دیگر در چین دانشجویان خارجی هستند، این رشته‌ها علاوه بر زبان چینی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند. به همین دلیل و همچنین مناسب‌بودن شرایط تحصیل در دانشگاه‌های چین، بسیاری از دانشجویان خارجی برای مهاجرت تحصیلی به چین اقدام می‌کنند. دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، پزشکی آزمایشگاهی، داروسازی، پرستاری و بهداشت از رشته‌های پزشکی ارائه شده در بخش دانشگاه پزشکی دالیان هستند.

5. لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین؛ دانشگاه پکن

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر چین برای تحصیل پزشکی دانشگاه پکن است که با داشتن رتبه 18 جهانی شهرت بالایی در سطح بین‌الملل دارد. امکانات تحصیلی و علمی مدرن و بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های پزشکی دنیا این دانشگاه را به یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی چین تبدیل کرده است.

دانشگاه پکن که در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین قرار دارد، اولین دانشگاه ملی چین در تاریخ مدرن این کشور است. آزمایشگاه‌های مجهز، مراکز تحقیقاتی پزشکی و مهندسی، بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و کتابخانه‌های غنی برخی از امکانات این دانشگاه هستند که بهترین شرایط تحصیل در چین را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. علاوه بر این، دانشگاه پکن مورد تأیید وزارت علوم ایران نیز قرار دارد.

تحصیل در چین؛ دانشگاه شاندونگ

6. تحصیل در چین؛ دانشگاه شاندونگ

انتخاب دانشگاه شاندونگ به‌عنوان مقصدی برای مهاجرت تحصیلی به چین هم یک گزینه مناسب است. ازیک‌طرف این دانشگاه در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین است و از طرف دیگر یکی از دانشگاه‌های عالی‌رتبه چین در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و رشته‌های دیگر است. در این دانشگاه که در سال 1958 با نام کالج شاندونگ تأسیس شد طب سنتی چین تدریس می‌شد. با گسترش فعالیت‌های دانشگاه رشته‌های پزشکی نیز به چارت تحصیلی افزوده شده و دانشگاه شاندونگ توانست اعتبار بالایی در این حوزه و جذب دانشجویان خارجی کسب کند.

7. دانشگاه جیائوتونگ شانگهای

حساسیت و محبوبیت رشته پزشکی عامل مهمی برای بهره‌گیری از برترین و جدیدترین امکانات تحصیلی و آموزشی در دانشگاه‌های جهان است. دانشگاه جیائوتونگ شانگهای نیز از این قاعده مستثنی نیست و با بهره‌گیری از برترین اساتید بین‌المللی توانسته است رتبه 50 (QS) جهانی را کسب کند. این دانشگاه نیز در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین قرار دارد و دانشجویان ایرانی علاوه بر تحصیل پزشکی در یک دانشگاه معتبر و مدرن می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار ایران شوند.

8. دانشگاه سیچوان در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین

حضور دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی چین در رنکینگ‌های جهانی و اعتبار مدارک تحصیلی این دانشگاه‌ها موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به چین شده است. از طرف دیگر شرایط تحصیل در چین و ازجمله مناسب‌بودن هزینه تحصیل در چین از دیگر عوامل اثرگذار در این زمینه است.

دانشگاه سیچوان چین هم از دانشگاه‌های معتبر پزشکی چین است که توانسته در سطح بین‌الملل نیز خود را مطرح کرده و در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین قرار گیرد. این دانشگاه که وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش چین است در شهر چنگدو واقع شده و علاوه بر رشته پزشکی رشته‌های دیگر مانند علوم پایه، مهندسی، اقتصاد و مدیریت را در بهترین سطح کمی و کیفی ارائه می‌دهد.

9. دانشگاه چینهوا

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر چین که در حوزه پزشکی هم اعتبار بالایی در سطح جهان دارد دانشگاه چینهوا است. این دانشگاه با داشتن جایگاه 17 در سطح جهانی یکی از مقاصد تحصیلی علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی در چین است. دانشگاه چینهوا در شمال غرب پکن قرار دارد و در سال 1911 با نام کالج سلطنتی تأسیس شد. بعد از آن با نام کالج چینهوا و در سال 1928 به دانشگاه چینهوا تغییر نام داد.

در سال 1978 و بعد از تشکیل جمهوری خلق چین این دانشگاه با سرعت و تلاش به یک دانشگاه تحقیقاتی مدرن تبدیل شد. رشته پزشکی یکی از رشته‌های تحصیلی مهم در این دانشگاه محسوب می‌شود و تمامی امکانات تحصیلی و آموزشی در بهترین سطح دانشجویان را آموزش می‌دهند. قرارگیری این دانشگاه نیز در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین 2024 موجب شده تا دانشجویان ایرانی گزینه مناسب دیگری برای تحصیل پزشکی در چین داشته باشند.

دانشگاه ووهان

10. دانشگاه ووهان

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جامع ملی در چین مدرن دانشگاه ووهان است. این دانشگاه که در سال 1893 تأسیس شد در رشته‌های مختلف و از جمله پزشکی بهترین امکانات تحصیلی و تحقیقاتی را در اختیار دانشجویان داخلی و بین‌المللی قرار می‌دهد. علاوه بر اینکه دانشگاه ووهان در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین 2024 قرار دارد زیباترین دانشگاه چین هم شناخته می‌شود. دانشگاه ووهان با دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی بسیاری در سراسر جهان همکاری‌های علمی و آکادمیک دارد.

تمامی این عوامل از مزایای تحصیل در چین بوده و موجب افزایش مهاجرت تحصیلی به این کشور شده است. از طرف دیگر اعتبار این دانشگاه موجب شده است تا در فهرست دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت در چین قرار گیرد. علاوه بر دانشگاه‌هایی که بررسی شدند تعداد دیگری از دانشگاه‌های چین در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین قرار دارند که عبارت‌اند از:

  • دانشگاه نرمال پکن
  • دانشگاه پزشکی ارتش
  • دانشگاه پزشکی آنهویی
  • دانشگاه پزشکی پایتخت
  • دانشگاه پزشکی چینی پکن
  • دانشگاه مرکزی جنوب
  • دانشگاه جینان
  • دانشگاه نانتونگ
  • دانشگاه جیلین
  • دانشگاه نانکای
  • دانشگاه تونگجی
  • دانشگاه تیانجین
  • دانشگاه اقیانوس چین
  • دانشگاه شاندونگ
  • دانشگاه شانتو
  • دانشگاه ژنگژو
  • دانشگاه پزشکی ونژو
  • دانشگاه سان یات سن
  • دانشگاه داروسازی چین
  • دانشگاه پزشکی چونگ کینگ
  • دانشگاه چینی هنگ‌کنگ
  • دانشگاه پزشکی گوانگژو
  • دانشگاه علم و صنعت هواژونگ
  • دانشگاه پزشکی نانجینگ

هزینه تحصیل پزشکی در چین

برای تحصیل پزشکی علاوه بر اطلاع درباره لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین، اطلاع از هزینه تحصیل پزشکی در چین و همچنین هزینه زندگی دانشجویی ضروری است که قبل از مهاجرت تحصیلی به چین صورت می‌گیرد. هزینه تحصیل در چین به مقطع تحصیلی، زبان تحصیل و دانشگاه موردنظر بستگی دارد. در ادامه میانگین هزینه تحصیل پزشکی در چند دانشگاه موردتأیید وزارت بهداشت در چین آمده است:

دانشگاه کارشناسی کارشناسی‌ارشد دکترا
دانشگاه پکن 26000-30000 یوان 29.000-188.000 یوان 32.000-40.000 یوان
دانشگاه پزشکی دالیان 25.000-45.000 یوان 41.000 یوان 41.000-45.000 یوان
دانشگاه چونگ کینگ 30.000 یوان 41.000 یوان 50.000 یوان
دانشگاه پزشکی چین 32.000-40.000 یوان 42.000 یوان 45.000 یوان
دانشگاه داروسازی چین 19.000-25.000 یوان 25.000-32.000 یوان 36.000 یوان
دانشگاه نرمال پکن 24.000-27.000 یوان 25.300-60.000 یوان 32.300-41.400 یوان
دانشگاه مرکزی جنوب 16.000-27.000 یوان 20.000-43.000 یوان 26.000-53.000 یوان
دانشگاه پزشکی آنهویی 30.000 یوان 30.000 یوان 30.000 یوان

 

شرایط تحصیل در چین و بورسیه ها

شرایط تحصیل در چین و بورسیه ها

قرارگیری بسیاری از دانشگاه‌های معتبر چین در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین موجب شده است تا سالانه بسیاری از دانشجویان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی به چین اقدام کنند. باتوجه‌به اعتبار بالای دانشگاه‌ها، امکانات مدرن علمی تحقیقاتی و تحصیلی و همین‌طور امکانات تفریحی و رفاهی، هزینه و شرایط تحصیل در چین مناسب‌تر از دانشگاه‌های آمریکا و برخی کشورهای مطرح اروپایی است. برخی شرایط تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی چین عبارت‌اند از:

  • ارائه آخرین مدارک تحصیلی با ترجمه رسمی
  • ارائه مدارک شناسایی و پاسپورت با ترجمه رسمی
  • ارائه رزومه تحصیلی و سوابق علمی (در صورت نیاز)
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا چینی
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • ارائه ویزای دانشجویی چین
  • ارائه مدارک سلامت پزشکی و عدم سوءپیشینه

دانشگاه‌های پزشکی چین اعتبار بالایی دارند و از امکانات استاندارد و مدرن برخوردار هستند. علاوه بر این، این دانشگاه‌ها که در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین قرار دارند بورسیه‌های تحصیلی مختلف نیز برای دانشجویان ارائه می‌دهند. برخی از بورسیه‌های تحصیلی در چین عبارت‌اند از:

  • بورسیه‌های دانشگاهی مانند بورسیه دانشگاه‌های پکن، چینهوا، سیچوان و..
  • بورسیه کنفوسیوس چین
  • بورسیه محلی چین
  • بورسیه دولتی
  • بورسیه زیمنس

جمع‌بندی

رشته پزشکی از رشته‌های محبوب در بین بسیاری از دانشجویان جهان است و سالانه دانشگاه‌های بین‌المللی به دانشجویان خارجی واجد شرایط پذیرش می‌دهند. کشور چین هم با داشتن سابقه کهن در زمینه طب و پزشکی سنتی یکی از کشورهای مهم در زمینه پزشکی است که همگام با پیشرفت‌های پزشکی نوین حرکت می‌کند.

بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی این کشور در لیست دانشگاه‌های موردتایید بهداشت در چین 2024 قرار دارند. اعتبار بالای دانشگاه‌ها، مناسب‌بودن هزینه و شرایط تحصیل در چین، امکانات علمی، تحصیلی و رفاهی و ارائه بورسیه تحصیلی از جمله دلایل مهاجرت تحصیلی به چین هستند.

به دلیل پیچیده‌بودن فرایند مهاجرت تحصیلی برای موفقیت در این مسیر لازم است با مؤسسات مهاجرتی معتبر در ارتباط باشید. مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل به‌عنوان یکی از دفاتر مهاجرتی معتبر همواره تلاش می‌کند تا جدیدترین اطلاعات مربوط به تحصیل در خارج از کشور را در اختیار متقاضیان قرار دهد. برای آگاهی از شرایط تحصیل خارج از کشور و دریافت اطلاعات، به بخش مشاوره رایگان مراجعه کنید.

Leave a comment