Skip links

دانشگاه حاجت تپه آنکارا ترکیه 2024 | نحوه پذیرش + شهریه

اطلاعات کلی دانشگاه

شهر

آنکارا

نوع دانشگاه

دولتی

تایید

وزارت علوم

زبان

ترکی - انگلیسی

رنک ملی

4

رنک جهانی

577

نحوه پذیرش

با آزمون

خوابگاه

دارد

گالری تصاویر دانشگاه

نگاه اجمالی به حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه یا Hacettepe یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی در آنکارا است که در سال 2024 در بین 3 دانشگاه برتر ترکیه قرار گرفته است و رتبه 577 جهانی را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که زبان‌های آموزشی مورداستفاده در دانشگاه Hacettepe ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی هستند که تدریس آن‌ها بسته به دانشکده متفاوت است.

دانشگاه حاجت تپه آنکارا یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه است که در سال ۱۹۶۷ در شهر آنکارا شروع به فعالیت کرده است. این دانشگاه یکی از مهم‌ترین و رده‌بالاترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در ترکیه است که سالانه دانشجویان زیادی را از کشور ترکیه و اقصی‌نقاط جهان به خود جذب می‌کند.

این دانشگاه رشته‌های تحصیلی را با بالاترین سطح ممکن توسط بهترین اساتید ترکیه و جهان تدریس می‌کند و این دروس به زبان‌های ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می‌شوند. شما نیز درصورتی‌که متقاضی مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دانشگاه تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

 

نام دانشگاه Hacettepe
نوع دانشگاه دولتی
سال تأسیس دانشگاه 1967
رتبه جهانی دانشگاه 1000_801
زبان تحصیل دانشگاه انگلیسی – ترکی
مورد تأیید وزارت علوم بله

 

معرفی دانشگاه حاجت تپه آنکارا

دانشگاه حاجت تپه یا Hacettepe یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی در آنکارا است که در سال 2024 در بین 3 دانشگاه برتر ترکیه قرار گرفته است و رتبه 577 جهانی را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که زبان‌های آموزشی مورداستفاده در دانشگاه Hacettepe ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی هستند که تدریس آن‌ها بسته به دانشکده متفاوت است.

در واقع این دانشگاه در بیشتر کشورهای خارجی شناخته شده و یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌هایی است که در زمینه‌های تخصصی، به‌ویژه تخصص پزشکی اطفال به ارائه خدمات می‌پردازد. دانشگاه حاجت تپه دارای رشته‌ها و دانشکده‌های مختلفی است که هر ساله دانشجویان بسیاری این دانشگاه را برای تحصیل در ترکیه انتخاب می کنند.

رتبه‌بندی و رنکینگ دانشگاه حاجت تپه آنکارا

رتبه‌بندی و رنکینگ دانشگاه حاجت تپه آنکارا

دانشگاه حاجت تپه ترکیه در رتبه‌بندی جهانی در بین دانشگاه‌های برتر قرار دارد. در حقیقت این دانشگاه جزء ۵ دانشگاه برتر برای تحصیل در ترکیه است. در زیر رتبه‌بندی دانشگاه حاجت تپه آنکارا به طور خلاصه ارائه شده است:

  • بر اساس رتبه‌بندی QS1000_801
  • بر اساس رتبه‌بندی تایمز 800_601
  • در بین دانشگاه‌های ترکیه رتبه 5

مدارک موردنیاز برای ثبت نام در دانشگاه حاجت تپه آنکارا

روال ثبت نام در دانشگاه حاجت تپه آنکارا نیز مانند همه دانشگاه‌ها به این صورت است که بعد از قبولی در آزمون ورودی و اخذ پذیرش لازم است مدارک خود را آماده کرده و تحویل امور اداری این دانشگاه دهید. دقت داشته باشید که کوچک‌ترین نقص در مدارک ممکن است سبب لغو ثبت نام و مانع ورود به دانشگاه شود. به همین جهت بهتر است مدارکی که در این بخش نام می‌بریم را از قبل آماده کرده باشید.

  • مدرک دیپلم و ریزنمرات دوران دبیرستان (باید به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه شده باشد)
  • برگه نتیجه آزمونی که در آن شرکت کرده‌اید
  • اصل گذرنامه به همراه ترجمه ترکی آن
  • عکس بیومتریک متقاضیانی که دارای کارت آبی هستند. (باید عکس آن را ضمیمه مدارک خود کنند)

مزایای تحصیل در دانشگاه Hacettepe

همان‌طور که گفته شد دانشگاه حاجت تپه آنکارا یک دانشگاه دولتی و بسیار معتبر در کشور ترکیه است که به‌عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی در این کشور نیز شناخته می‌شود. این دانشگاه نه‌تنها در سطح ملی اعتبار بالایی دارد؛ بلکه در سطح جهانی نیز توانسته است در رتبه‌بندی‌ها جایگاه خوبی کسب نماید. از سوی دیگر این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران است که یک مزیت عالی برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در ترکیه به شمار می‌آید.

همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی نیز از دیگر مزایای تحصیل در این دانشگاه دولتی است که می‌تواند بسیاری از هزینه‌های تحصیل افراد واجد شرایط را پوشش دهد. به‌طورکلی مزایای تحصیل در دانشگاه حاجت تپه آنکارا عبارت‌اند از:

  • اعتبار بالای دانشگاه در سطح ملی و جهانی
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی
  • مورد تأیید بودن توسط وزارت علوم و بهداشت ایران
  • مناسب‌بودن هزینه تحصیل در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی

در حقیقت توجه به این مزایا عواملی هستند که موجب شده تقاضای مهاجرت تحصیلی به ترکیه و تحصیل در دانشگاه دولتی حاجت تپه افرایش یابد.

تحصیل پزشکی در دانشگاه حاجت تپه آنکارا

تحصیل پزشکی در دانشگاه حاجت تپه آنکارا

همان‌طور که بیان شد دانشگاه حاجت تپه یکی از برترین دانشگاه‌های ترکیه است و جز دانشگاه های درجه 1 و ممتاز برای تحصیل پزشکی در ترکیه است. بخش رشته پزشکی این دانشگاه با دانشگاه معتبر هاروارد در ایالات متحده همکاری دارد و مدرک پزشکی این دانشگاه مورد پذیرش وزارت بهداشت و درمان ایران است. در واقع فارغ‌التحصیلان این دانشگاه می‌توانند با داشتن مدرک این دانشگاه در ایران کار کنند.

مدت‌زمان تحصیل رشته پزشکی در ترکیه شش سال معادل مقطع دکترا است. امکان کار و ادامه تحصیل در تخصص‌های پزشکی در کلیه دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف برای دانشجویان این دانشگاه وجود خواهد داشت. در واقع فارغ‌التحصیلان دارای گواهی بین‌المللی شده هستند و می‌توانند در هر کشوری اقدام به طبابت نمایند.

پردیس‌ های دانشگاهی حاجت تپه ترکیه

دانشگاه حاجت تپه آنکارا از لحاظ مساحت بسیار بزرگ بوده و به دو پردیس صحیه و بیتپه Beytepe تقسیم می‌شود. در حقیقت تمامی دانشکده‌های این دانشگاه در این دو پردیس قرار گرفته‌اند.

1. پردیس صحیه

پردیس رشته‌های علوم پزشکی، پردیس اصلی دانشگاه حاجت تپه آنکارا است. این پردیس در منطقه صحیه شهر آنکارا قرار گرفته و دارای دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، علوم بهداشت، بهداشت عمومی و جمعیت، بهداشت کودکان، روان‌شناسی، علوم اعصاب، دانشکده‌های مدیریت بهداشت و فناوری سلامت، فیزیوتراپی و … است. از مراکز اداری این پردیس نیز می‌توان به اداره آموزش، واحد تحقیقات زیست‌پزشکی، خوابگاه دانشجویی، مراکز تفریحی و ورزشی، ۳ بیمارستان آموزشی کتابخانه زیست‌پزشکی، مرکز توان‌بخشی اشاره کرد. لازم به ذکر است که دانشگاه حاجت تپه ابتدا از ساختمان پردیس صحیه تأسیس شد سپس گسترش یافت.

2. پردیس بیتپه (Beytepe)

بیتپه پردیس دوم دانشگاه حاجت تپه آنکارا است که در جهت افزایش دانشکده‌ها و گسترش دانشگاه حاجت تپه ترکیه تأسیس شد. این دانشکده محیط بسیار بزرگی بالغ بر ۶۰۰ هزار هکتار زمین را شامل می‌شود که دارای فضای باز، جنگل و کوهستان است. دانشجویان متقاضی تحصیل در ترکیه از این محیط‌ها جهت پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی استفاده می‌کنند. این پردیس در 14 کیلومتری شهر آنکارا قرار دارد؛ اما از لحاظ امکانات رفاهی کامل بوده و مجهز به درمانگاه تخصصی نیز است.

اصولاً تمامی رشته‌هایی که به پزشکی مربوط نیستند از جمله رشته‌های علوم اقتصادی، رشته‌های علوم اجتماعی و ادبیات، دانشکده زبان‌های خارجی، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده کامپیوتر و فناوری، مؤسسات مطالعه تاریخ ترکیه، دانشکده علوم هسته‌ای، دانشکده مهندسی، رشته‌های زیبایی‌شناسی، علوم طبیعی، دانشکده فنی و حرفه‌ای و … در این پردیس تدریس می‌شوند.

امکانات آموزشی دانشگاه حاجت تپه ترکیه

بد نیست بدانید که دانشگاه حاجت تپه ترکیه خدمات ارزنده‌ای برای بهره‌مندی دانشجویان متقاضی تحصیل در ترکیه ارائه می‌دهد. برخی از این خدمات عبارت‌اند از:

  • کتابخانه
  • کارگاه‌های علمی
  • آزمایشگاه‌ها
  • برنامه‌های تبادل دانشجویی
  • ارائه بورسیه‌های متنوع

در حقیقت در هر دو پردیس این دانشگاه امکاناتی همچون استخر، سالن‌های ورزشی، فوتبال، والیبال، بسکتبال، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌های مختلف، کتابخانه مرکزی، کتابخانه‌های مخصوص رشته پزشکی، کافی‌شاپ، رستوران، گالری‌های هنری و معماری، سالن‌های کنسرت و سینما، مراکز بهداشت، شعبه بانک‌های مختلف، اداره پست و … وجود دارد. در دانشگاه حدود ۱۴۰ باشگاه مختلف وجود دارد که در زمینه‌های مختلف همچون موسیقی، کوه‌نوردی، انواع مسابقات ورزشی و …. فعالیت می‌کنند.

خوابگاه ‌های دانشگاه حاجت تپه آنکارا

خوابگاه ‌های دانشگاه حاجت تپه آنکارا

پردیس صحیه دانشگاه حاجت تپه آنکارا دارای 3 بلوک خوابگاه است که هر یکی از اتاق‌های آن‌ها نسبت به مساحتی که دارد دو یا یک دانشجو اسکان می‌گیرد. پردیس دوم دانشگاه (بیتپه) که در خارج از شهر قرار دارد دارای دو نوع خوابگاه به‌صورت خانه دانشجویی و خوابگاه‌های خصوصی است. لازم است بدانید که ظرفیت خانه‌های دانشجویی به تعداد ۱۸۸۰ و خوابگاه‌های خصوصی به ۱۳۴۰ دانشجو را پذیرش می‌کنند. تعداد کل بلوک‌های خوابگاهی پردیس بیتپه 5 واحد است.

افرادی که تمایلی به اسکان‌یافتن در خوابگاه‌های دانشگاه ندارند می‌توانند از آپارتمان‌ها یا خوابگاه‌های اطراف دانشگاه واحدی را اجاره کنند. دانشگاه حاجت تپه دارای تعدادی خوابگاه برای افراد خارجی و مردم ترکیه است که باتوجه‌به هر رشته‌ای می‌توانند در آن ساکن شوند. شایان‌ذکر است که هزینه مربوط به این خوابگاه‌ها بین ۲۰۵ تا ۳۱۰ لیر است. همچنین خوابگاه‌های این دانشگاه تا ظرفیت سه هزار و پانصد نفر را پشتیبانی می‌کند و از امکانات خوبی نیز برخوردار است.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مطالب بیان شده می‌توان گفت که دانشگاه حاجت تپه آنکارا از معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های ترکیه است که در قلب شهر آنکارا واقع شده و پذیرای دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان در طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی است. در واقع این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه در آنکارا است که در سال 2024 در بین 3 دانشگاه برتر ترکیه قرار گرفته است.

این دانشگاه در بیشتر کشورهای خارجی شناخته شده و یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در ترکیه است که در زمینه‌های تخصصی، به‌ویژه تخصص پزشکی اطفال به ارائه خدمات می‌پردازد. شما نیز درصورتی‌که علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

رشته‌ های دانشگاه حاجت تپه آنکارا

رشته‌ های دانشگاه حاجت تپه آنکارا

دانشگاه حاجت تپه آنکارا تعداد بسیاری دانشکده دارد که در هر یک از آن‌ها علوم خاصی تدریس می‌شود. برجسته‌ترین رشته‌های این دانشگاه شامل رشته پزشکی و دندانپزشکی است که با امکانات بسیار عالی تدریس می‌شود و هر ساله نیز داوطلبان بسیاری را به خود جذب می‌کنند‌. بااین‌حال رشته‌های دیگری نیز در این دانشگاه وجود دارند که شرایط دریافت بورسیه و پذیرش برای هر یک از آن‌ها متفاوت است. این رشته‌ها شهریه‌های مختلفی نیز دارند و معتبرترین راه ورود به آن‌ها آزمون یوس است. برترین رشته‌های این دانشگاه برای تحصیل در ترکیه عبارت‌اند از:

  • رشته داروسازی
  • رشته اقتصاد
  • رشته زبان و ادبیات انگلیسی
  • رشته فیزیوتراپی
  • رشته پرستاری
  • علوم ارتباطات
  • حقوق
  • علوم بهداشت
  • علوم ورزش
  • رشته‌های مهندسی

دانشکده‌ های دانشگاه دولتی حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه آنکارا علاوه بر امکانات تحصیلی و آموزشی با فراهم‌سازی امکانات علمی و پژوهشی به‌عنوان برترین دانشگاه تحقیقاتی ترکیه شناخته می‌شود. هدف این دانشگاه تعلیم دانشجویان در بالاترین سطح علمی و دانش است. به همین علت اساتید این دانشگاه از بهترین اساتید ترکیه هستند که در سطح بین‌المللی نیز دارای اعتبار بالایی هستند.

به همین دلیل تحصیل در ترکیه و دانشگاه دولتی حاجت تپه متقاضیان زیادی دارد و شاهد افزایش مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستیم. در دانشگاه دولتی حاجت تپه ۱۶ دانشکده وجود دارد که در آن‌ها رشته‌های مختلف، در بهترین سطح آموزش داده می‌شوند. این دانشکده‌ها عبارت‌اند از:

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده علوم
  • دانشکده آموزش
  • دانشکده ادبیات
  • دانشکده فیزیوتراپی و توان‌بخشی
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • دانشکده علوم ورزشی
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده علوم بهداشتی
  • دانشکده معماری

شهریه دانشگاه حاجت تپه آنکارا در سال 2024

شهریه دانشگاه حاجت تپه آنکارا در سال 2024

همان‌طور که بیان شد دانشگاه حاجت تپه ترکیه از تعدادی رشته‌های خاص برخوردار است که برای همین رشته‌ها تمامی امکانات را در اختیار گذاشته و امتیازات زیادی را نصیب خودکرده است. اساتید دانشگاه حاجت تپه آنکارا باسابقه درخشان و تجارب عالی در طی‌کردن مسیرهای پژوهشی همواره در کنار دانشجو هستند. باتوجه‌به گران‌بودن پایتخت این کشور شهریه این دانشگاه نیز تا مقداری بالا خواهد بود که البته شهریه دانشگاه حاجت تپه نسبت به دیگر شهریه‌ها مناسب‌تر است. شهریه برخی از رشته‌های آن به‌صورت زیر است:

 

نام رشته شهریه (لیر)
پزشکی 252.900
دندانپزشکی 182.460
پرستاری 100.230
داروسازی 182.460
تغذیه و رژیم‌درمانی 100.230
مهندسی کامپیوتر 149.220
زیست‌شناسی 125.070
مهندسی صنایع 149.220
معماری داخلی و طراحی محیطی 125.220
اقتصاد 112.770

 

بورسیه دانشگاه حاجت تپه آنکارا

بورسیه دانشگاه حاجت تپه آنکارا

به‌طورکلی فاندهای دولتی، بورسیه های تحصیلی و کمک‌هزینه‌های تحصیلی از جمله فرصت های بی‌نظیری هستند که پیش روی دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که در این دانشگاه مقداری قضیه متفاوت است. در کنار انواع بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان برنامه‌های کمک‌هزینه متنوعی از طرف دانشگاه حاجت تپه آنکارا وجود دارد.

لازم است بدانید که در بحث بورسیه‌ها و فاندهای دولتی، بخشی توسط خود کشور ترکیه و برخی توسط خود دانشگاه‌ها برای دانشجویان تعریف می‌شود. از جمله خدماتی که در قالب بورسیه‌های دانشگاهی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تحصیل رایگان بدون پرداخت شهریه
  • برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های رایگان
  • خدمات و تسهیلات رایگان
  • پرداخت حقوق ماهیانه
  • هزینه رفت‌وآمد

توجه داشته باشید که از طریق بورسیه تحصیلی هم برای رشته‌های کارشناسی و هم برای رشته‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری می‌توانید درخواست دهید. از جمله مدارک لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه عبارت‌اند از:

  • معدل و ریزنمرات دبیرستان به ‌صورت ترجمه شده
  • انگیزه‌نامه
  • داشتن مقالات ثبت شده، اختراع، کتاب نوشته شده و هر رزومه دیگری نکته مثبتی به‌حساب می‌آید که به‌شدت تأثیرگذار است.
  • اگر مدرک زبان مانند تومر، تاقل و یا آیلتس داشته باشید در قبولی شما تأثیرگذار خواهد بود.

شرایط پذیرش دانشگاه حاجت تپه ترکیه

شرایط پذیرش دانشگاه حاجت تپه ترکیه

دانشگاه حاجت تپه آنکارا دارای شرایط پذیرش سختی نیست. لازم است بدانید که تنها آزمونی که در این دانشگاه برای پذیرش مورد قبول است آزمون sat ترکیه است. به‌عبارت‌دیگر دانشگاه حاجت تپه ترکیه از طریق آزمون یوس دانشجو پذیرش نمی‌کند.

شایان‌ذکر است که دانشگاه حاجت تپه ترکیه، علاوه بر روش ذکرشده از طریق بورسیه تحصیلی نیز دانشجو می‌پذیرد. توجه داشته باشید که زمان ثبت نام بورسیه تحصیلی از اواخر دی تا اوایل اسفند است. متقاضیانی که می‌خواهند از طریق آزمون SAT در این دانشگاه تحصیل کنند باید نمره بالای 1200 و برای قبولی در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی نمره بالای 1450 از 1600 را کسب کنند.

مورد آخر و نسبتاً کم‌اهمیت برای تحصیل در ترکیه و این دانشگاه داشتن معدل بالای ۱۸ در دو سال آخر مدرسه است؛ البته باید گفت که این مورد برای متقاضیان در اولویت نبوده و صرفاً جهت تکمیل ظرفیت از آن‌ها پذیرش می‌شود. در ادامه به شرایط پذیرش در دانشگاه حاجت تپه در مقاطع مختلف اشاره شده است.

1. شرایط پذیرش کارشناسی ارشد دانشگاه حاجت تپه آنکارا

به‌طورکلی شرایط پذیرش کارشناسی‌ارشد در دانشگاه حاجت تپه ترکیه می‌تواند بسته به رشته و برنامه تحصیلی متغیر باشد؛ اما در کل، شرایط پذیرش معمولاً به شرح زیر است:

  • مدرک کارشناسی مرتبط
  • قبولی در آزمون ورودی
  • کسب ۶۰ امتیاز در آزمون ALESیا ۶۰۰ در GRE و یا ۵۵۰ امتیاز در GMAT
  • گواهی آزمون TOMER با امتیاز بالای C1
  • گواهی زبان انگلیسی YOKDIL بالای ۶۰ و یا مدارک بین‌المللی معتبر معادل

2. پذیرش دانشگاه حاجت تپه در مقطع ارشد و دکتری

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه در دوره‌های فوق‌لیسانس و دکتری دانشگاه حاجت تپه آنکارا را دارند، می‌توانند در دو آزمون GRE و ALES شرکت کنند. در حقیقت آزمون آلس برای ورود دانشجویان ترکی زبان و اهل کشور ترکیه است. لازم به ذکر است که آزمون GRE آزمون اصلی جهت‌پذیرش در دوره‌های تکمیلی حاجت تپه بوده و چه متقاضیان داخلی و چه خارجی می‌توانند از این طریق اقدام به تحصیل در این دانشگاه نمایند.

دقت داشته باشید که برای پذیرش در دوره کارشناسی‌ارشد ترجمه انگلیسی دوره کارشناسی و برای دوره دکتری ترجمه انگلیسی مدرک دوره کارشناسی‌ارشد موردنیاز است. همچنین جهت‌پذیرش، مدرک زبان تافل و آیلتس موردنیاز است.

درخواست پذیرش تحصیلی