Skip links
رشته عمران در خارج

تحصیل رشته عمران در خارج 2024 | هزینه ها و بهترین دانشگاه ها

رشته عمران همیشه یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه ریاضی بوده است. این رشته یکی از رشته‌های کاربردی و مهم در هر کشور به‌حساب می‌آید؛ به همین دلیل بسیاری از کشورها، دانشجویان بین‌المللی بسیاری را در این رشته می‌پذیرند. رشته عمران در خارج و در مقاطع ارشد و دکتری گرایش‌های متنوعی دارد که می‌توانید باتوجه‌به استعداد و علایق خود بهترین رشته را انتخاب کنید. درصورتی‌که از سطح بالایی در این رشته برخوردار باشید، در همه جای جهان بازار کار خوبی برای رشته عمران وجود دارد و از طریق این رشته می‌توانید درآمد بسیار بالایی داشته باشید.

اگر قصد تحصیل رشته عمران در خارج از کشور را دارید باید با مسائل مختلفی مثل بهترین دانشگاه‌های رشته عمران جهان و شرایط پذیرش آن‌ها و همین‌طور بورسیه های عمران در خارج آشنا شوید. برخی از بهترین کشورها برای تحصیل این رشته، چین و ترکیه هستند. در این مقاله از وب‌سایت فرهنگ ملل با ما همراه باشید تا با رشته عمران و شرایط تحصیل این رشته در بهترین دانشگاه‌های خارج از کشور بیشتر آشنا شویم.

رشته عمران چیست؟

رشته عمران یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه ریاضی است که همیشه جزء اولویت‌های اول داوطلبان بوده است. سازندگی و آبادانی هر کشوری تا حد زیادی وابسته به رشته عمران است. در رشته عمران به ساخت انواع سازه‌های ساختمانی و غیرساختمانی مثل تونل، سد، جاده، پل و… پرداخته می‌شود. هدف از ایجاد رشته عمران پرورش افرادی متخصص بوده است که بتوانند نیازهای عمرانی کشور را برطرف کنند. امکان تحصیل رشته عمران در خارج از کشور نیز برای علاقه‌مندان به این رشته وجود دارد.

کشورهای مختلفی دانشجویان بین‌المللی را در این رشته می‌پذیرند و دانشجویان می‌توانند به تحصیل در چین یا بسیاری از کشورهای دیگر بپردازند. متخصصین رشته عمران باید بتوانند تعادلی را میان سه عامل ایمنی، زیبایی، و مقرون‌به‌صرفه بودن نگه دارند. رشته عمران برای دانش‌آموزانی که در مدرسه در دروس فیزیک و ریاضی قوی هستند، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

رشته عمران در مقطع کارشناسی

1. رشته عمران در مقطع کارشناسی

پیش از اینکه تحصیل رشته عمران در خارج یا ایران را انتخاب کنید باید یک شناخت سطحی از این رشته داشته باشید و با دروسی که در این رشته مهندسی تدریس می‌شوند، آشنایی داشته باشید. دروسی که در رشته عمران تدریس می‌شود به چهار بخش دروس عمومی، دروس پایه (ریاضی، معادلات دیفرانسیل، فیزیک و برنامه‌نویسی)، دروس تخصصی و دروس اختیاری تقسیم می‌شود. برخی از دروس تخصصی که در این رشته آموزش داده می‌شود به‌صورت زیر است:

  • رسم‌فنی و نقشه‌کشی ساختمان
  • استاتیک
  • مقاومت مصالح
  • دینامیک
  • تحلیل سازه‌ها
  • سازه‌های بتن‌آرمه
  • سازه‌های فولادی
  • متره و برآورد پروژه
  • زمین‌شناسی مهندسی
  • هیدرولوژی
  • مهندسی سیالات
  • روسازی راه
  • زلزله
  • بارگذاری

دانشجویان رشته عمران در مقطع کارشناسی باید چندین واحد عملی و آزمایشگاهی مثل آزمایشگاه مقاومت مصالح، تکنولوژی بتن و… را پشت سر بگذارند. داوطلبان می‌توانند برای مقطع کارشناسی رشته عمران در خارج نیز اقدام و از بورسیه های عمران در خارج استفاده کنند.

2. رشته عمران در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان در حین اینکه در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند می‌توانند متوجه شوند که در کدام حوزه از مهندسی عمران استعداد و علاقه بیشتری دارند و باتوجه‌به این موضوع گرایش رشته ارشد خود را انتخاب کنند. دانشجویان ایرانی بسیاری برای تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته عمران در خارج درخواست ارسال می‌کنند. آشنایی با بهترین دانشگاه‌های رشته عمران جهان کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

گرایش‌ های ارشد رشته عمران

گرایش‌های رشته عمران در مقطع کارشناسی‌ارشد بسیار گستره است. برخی از گرایش‌های ارشد رشته عمران در خارج به‌صورت زیر است:

  • گرایش مهندسی سازه: گرایش سازه یکی از مهم‌ترین گرایش‌های عمران چه برای تحصیل در ایران و چه برای رشته عمران در خارج به‌حساب می‌آید. این گرایش بسیاری از حوزه‌های رشته عمران را پوشش می‌دهد. در این رشته به طراحی و آنالیز سازه‌های مختلف پرداخته می‌شود.
  • گرایش حمل‌ونقل: این گرایش شباهت بسیاری به رشته راه‌وترابری دارد. گرایش حمل‌ونقل از نامش پیداست که به چه چیزهایی می‌پردازد. این رشته به چهار حوزه حمل‌ونقل دریایی، ریلی، هوایی و جاده‌ای تقسیم می‌شود.
  • گرایش مهندسی محیط‌زیست: یکی از محبوب‌ترین گرایش‌ها برای رشته عمران در خارج، محیط‌زیست است. در این رشته به مباحث اتلاف گرما و انرژی حرارتی، تصفیه و پالایش آب‌وهوا و بهبود مکان‌هایی که در اثر آسیب‌های قبلی و آلودگی­های صنعتی صدمه دیده‌اند، می‌پردازد.
  • گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب: دانشجویان این گرایش به شناخت منابع آب و کنترل آن و بهبود کیفیت منابع آب می‌پردازند.
  • گرایش مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی: در این گرایش رشته عمران به تحلیل و طراحی سازه‌هایی که با آب سروکار دارند، پرداخته می‌شود. همچنین به طراحی سازه‌های هیدرولیکی نیز می‌پردازند.
  • گرایش سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی: این گرایش به سه بخش onshore ،nearshore وoffshore تقسیم می‌شود که در آن‌ها به تحلیل و طراحی سازه‌های ساحلی و نزدیک ساحل، جریانات رسوب، تثبیت سواحل و سازه‌های دور از ساحل پرداخته می‌شود.
  • گرایش مهندسی و مدیریت ساخت: این گرایش از ترکیب دو رشته مهندسی ساخت و مدیریت ساخت ایجاد شده است.
  • گرایش مهندسی ژئوتکنیک: یکی دیگر از رشته‌های محبوب برای تحصیل رشته عمران در خارج مهندسی ژئوتکنیک است. در این گرایش به شناخت دقیق فونداسیون‌ها و زمین می‌پردازند.
  • گرایش مهندسی زلزله
  • گرایش راه‌وترابری

تحصیل رشته عمران در مقطع دکتری

3. تحصیل رشته عمران در مقطع دکتری

در این مقطع تحصیلی از رشته عمران، دانشجویان بیشتر به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی می‌پردازند. افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در مقطع دکتری هستند می‌توانند برای رشته عمران در خارج اقدام کنند و با تحصیل در بهترین دانشگاه‌های رشته عمران جهان روش‌های پیشرفته تحقیق و تسلط بر آثار علمی در زمینه عمران آشنا شوند. همچنین می‌توانند از بورسیه های عمران در خارج که برای دانشجویان مقطع دکتری وجود دارد، استفاده کنند. گرایش‌های رشته عمران در مقطع عمران شباهت زیادی به گرایش‌های این رشته در مقطع ارشد دارد.

رشته عمران در خارج

رشته عمران یکی از رشته هایی است که تقریبا در تمامی کشورهای جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل بسیاری از کشورهای پیشرفته به دلیل اهمیت این رشته به جذب دانشجویان با استعداد در این رشته می پردازند. بورسیه های عمران در خارج بسیار متنوع و زیاد هستند و حتی امکان تحصیل رایگان رشته عمران در خارج وجود دارد. رشته‌های مهندسی مثل عمران شامل کارگاه، کار گروهی، کار آزمایشگاهی، کامپیوتر و کار عملی بسیاری هستند؛ به همین دلیل تحصیل در دانشگاهی که امکانات بالایی داشته باشد می‌تواند به پیشرفت دانشجویان کمک زیادی کند.

علاقه‌مندان این رشته می‌توانند برای تحصیل در مقاطع مختلف اقدام به مهاجرت تحصیلی کنند. باتوجه‌به گرمایش جهانی و شرایط زمین که در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است رشته‌هایی مثل مهندسی محیط‌زیست و مدیریت منابع آب در کشورهای مختلف، موردتوجه زیادی قرار گرفته است. با تحصیل در این گرایش‌های رشته عمران در خارج، پس از پایان دوره تحصیل خود می‌توانید شغل‌های بسیار خوبی پیدا کنید.

بهترین دانشگاه‌ های رشته عمران جهان

بهترین دانشگاه‌ های رشته عمران جهان

انتخاب محل تحصیل رشته عمران در خارج از کشور، انتخاب سخت و دشواری است. باید مطمئن شوید که جایی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید علاوه بر شرایط تحصیلی مناسب، شرایط زندگی خوبی داشته باشد و بتوانید از نظر فرهنگی با مردم آن ناحیه ارتباط برقرار کنید. تحصیل در ترکیه این ویژگی را برای ایرانیان دارد. همچنین باید به آینده شغلی خود و بازار کار کشوری که می‌خواهید انتخاب کنید، نیز توجه کنید. یکی دیگر از نکاتی که در هنگام مهاجرت تحصیلی باید در نظر بگیرید این است که آیا مدرک دانشگاه موردنظر شما، مورد تأیید نظام‌مهندسی هست یا خیر. برخی از بهترین دانشگاه‌های رشته عمران جهان به‌صورت زیر هستند:

  • دانشگاه فناوری ماساچوست آمریکا
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه کالیفرنیا برکلی آمریکا
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • مؤسسه فناوری فدرال سوئیس

در ادامه به بررسی دو مورد از بهترین کشورهایی که می‌توانید برای تحصیل رشته عمران در خارج، برای آن‌ها اقدام کنید، می‌پردازیم.

تحصیل رشته عمران در خارج و کشور ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که از فرهنگ غنی برخوردار است و همچنین باتوجه‌به شباهت‌های فرهنگی و نزدیکی به ایران، تحصیل در ترکیه یکی از اولین انتخاب‌ها برای دانشجویان ایرانی بوده است. این کشور امروزه در تلاش است تا سیستم آموزشی خود را بهبود بخشد و در این جهت با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در اروپا به همکاری می‌پردازد. هزینه‌های تحصیل رشته عمران در ترکیه بستگی به این دارد که در کدام مقطع هستند و اینکه در کدام یک از دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنید. برخی از مزایای تحصیل رشته عمران در کشور ترکیه به‌صورت زیر است:

  • هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر مقرون‌به‌صرفه است.
  • هزینه‌های زندگی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است.
  • بورسیه های عمران در خارج بسیار زیاد و متنوع است.
  • سطح آموزشی بالایی دارد.
  • می‌توانید به زبان ترکی یا انگلیسی در این کشور تحصیل کنید.

تحصیل رشته عمران در چین

کشور چین می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ایرانیانی باشد که قصد تحصیل رشته عمران در خارج را دارند. دانشجویان با تحصیل در این کشور می‌توانند از بورسیه های عمران در خارج نیز استفاده کنند. امکان تحصیل به زبان‌های انگلیسی و چینی در این کشور وجود دارد. همچنین دانشگاه‌های چین از بهترین دانشگاه‌ها در آسیا به‌حساب می‌آیند. شرایط کاری فوق‌العاده و متنوعی در کشور چین برای فارغ‌التحصیلان رشته عمران وجود دارد.

بورسیه های عمران در خارج

همان‌طور که گفتیم رشته عمران یکی از رشته‌های کاربردی و تأثیرگذار در سراسر جهان به‌حساب می‌آید. کشورهای بسیاری در تلاش هستند تا دانشجویان بااستعداد در این رشته را جذب کنند و با این کار به پیشرفت و آبادانی کشور خود کمک کنند. به همین دلیل بسیاری از کشورها و بهترین دانشگاه‌های رشته عمران جهان بورسیه‌های فوق‌العاده‌ای را برای این رشته در نظر گرفته‌اند تا افراد بیشتری را جذب رشته عمران در خارج کنند. با استفاده از برخی از این بورسیه های عمران در خارج شرایط تحصیل رایگان برای دانشجویان نیز فراهم می‌شود.

بورسیه‌ های دانشگاه‌ های چین و ترکیه

بورسیه‌ های دانشگاه‌ های چین و ترکیه

برخی از بهترین دانشگاه‌های چین و ترکیه که بورسیه‌های فوق‌العاده‌ای برای دانشجویان رشته عمران در نظر گرفته‌اند به‌صورت زیر هستند:

  • دانشگاه مدیپول استانبول: این دانشگاه برنامه‌های حرفه‌ای و ویژه‌ای برای دانشجویان رشته عمران در نظر گرفته است. این دانشگاه همچنین کمک‌هزینه تحصیلی 20 درصدی برای بسیاری از دانشجویان خود در نظر گرفته است.
  • دانشگاه مهندسی عمران و معماری پکن: این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی خود که در رشته عمران تحصیل می‌کنند بورسیه‌هایی در نظر گرفته است. این بورسیه برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در دسترس است. بورسیه دانشگاه پکن دارای شرایط سنی است و برای مقطع کارشناسی باید زیر 30، مقطع ارشد زیر 35 و مقطع دکتری زیر 40 سال باشید.
  • دانشگاه تیانجین چین: این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است. این بورسیه برای گرایش‌های مهندسی عمران، مهندسی هیدرولیک، مهندسی اقیانوس و سازه دریایی قابل‌استفاده است. این مورد از بورسیه های عمران در خارج شامل 30000 یوان کمک‌هزینه تحصیلی در سال و 2000 یوان کمک‌هزینه زندگی در ماه می‌شود.

بازار کار و درآمد رشته عمران در خارج

رشته عمران یکی از بهترین رشته‌ها چه در ایران و چه در خارج از کشور است که بازار کار فوق‌العاده‌ای دارد. به همین دلیل افراد بسیاری برای تحصیل در رشته عمران در خارج از کشور اقدام می‌کنند. فارغ‌التحصیلان رشته عمران می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شوند که برخی از آن‌ها به‌صورت زیر است:

  • سازه: ساخت ساختمان‌ها، سدها، سکوهای دریایی و…
  • حمل‌ونقل: ساخت جاده‌ها، کانال‌ها، فرودگاه، تونل و…
  • محیط‌زیست: شبکه‌های تأمین آب، سیستم‌ آب‌رسانی زیر زمینی در شهرها، ساخت سیل‌بند و…
  • ژئوتکنیک: ساخت پایه و زیربنای ساختمان‌ها، عملیات هلی خاکی مثل خاک‌برداری، استخراج از معدن و…

فارغ‌التحصیلان رشته عمران می‌توانند با تقویت مهارت‌های خود در زمینه‌های مختلف کاری خودشان، مانند کار با نرم‌افزارهای مختلف عمرانی، در کار خود پیشرفت کنند و درآمد بیشتری کسب کنند.

جمع‌بندی

یکی از رشته‌های محبوب در سراسر جهان مهندسی عمران است. افراد بسیاری برای تحصیل در رشته عمران در خارج از کشور اقدام می‌کنند. این رشته در سراسر جهان موردتوجه است؛ زیرا به پیشرفت و آبادانی کشورهای کمک بسیاری می‌کند. باتوجه‌به اهمیت این رشته تحصیلی، بورسیه های عمران در خارج بسیار زیاد و متنوع است. باتوجه‌به سلیقه و استعداد خود می‌توانید در مقاطع بالاتر این رشته گرایش‌های متفاوتی را انتخاب کنید و در این زمینه‌ها مشغول به فعالیت شوید.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید باید بهترین دانشگاه‌های رشته عمران جهان را بشناسید. دو مورد از بهترین کشورهایی که می‌توانید برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنید، ترکیه و چین هستند. رشته عمران یکی از رشته‌هایی است که آینده شغلی بسیار خوبی دارد و می‌توانید از طریق آن درآمد بسیار بالایی داشته باشید.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی و تحصیل در رشته عمران در خارج از کشور را دارید با مشورت با متخصصان گروه فرهنگ ملل می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و این فرایند پیچیده مهاجرت و دریافت بورسیه‌های تحصیلی را برای خود آسان‌تر کنید. اگر در ابتدای کار خود هستید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به بخش مشاوره رایگان مراجعه کنید.

Leave a comment