Skip links
رشته فیزیوتراپی در خارج

تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج + اپلای فیزیوتراپی و شرایط 2024

رشته فیزیوتراپی در خارج یکی از تخصص‌های بسیار مهم و ارزشمند در نظام سلامت کشورها محسوب می‌شود. در حقیقت متخصصان این رشته تحصیلی نقش شایانی در بازیابی سلامت بیمار ایفا می‌کنند. با تحصیل در بهترین دانشگاه های رشته فیزیوتراپی جهان می‌توان به بازار کار تضمین شده در تمام کشورها دست‌یافت.

متخصصان این رشته حساس که زیرمجموعه رشته‌های پیراپزشکی به شمار می‌رود می‌بایست با استفاده از دانش و تجربه خود به فعالیت‌هایی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و سلامت در راستای بهبود عملکرد اندام‌های بیماران به‌ویژه اندام‌های حرکتی آنان بپردازند. برای آشنایی بیشتر با هزینه تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور تا انتهای این مقاله از فرهنگ ملل همراه ما باشید.

آشنایی با رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از دو واژه فیزیک و تراپی مشتق شده است و به معنای درمان فیزیک و ساختار بدن انسان است. در اثر عوامل مختلفی همچون تصادف، عمل جراحی، نقص‌های مادرزادی، عدم استفاده صحیح از اندام‌های بدن در هنگام کارکردن و ورزش‌کردن، آسیب‌های ورزشی، نقص ایمنی اکتسابی مانند بیماری‌های ام اس «MS»، سکته مغزی، بیماری‌های شایع مانند آرتروز گردن، بیماری‌های مربوط به مفاصل، بیماری‌های مربوط به ماهیچه‌ها است ممکن که فرد دچار نقص در ساختار فیزیک خود شود.

شاید جالب باشد بدانید که روز هشتم سپتامبر روز جهانی فیزیوتراپی است. قراردادن یک روز از سال به‌عنوان روز جهانی فیزیوتراپی حاکی از اهمیت این رشته مهم در جهان است. رشته فیزیوتراپی در خارج از شاخه‌های مهم علوم پزشکی محسوب می‌شود که به کنترل بسیاری از بیماری‌ها کمک زیادی می‌کند. برای ‌مثال یکی از راه‌های کنترل بیماری دیابت ورزش‌کردن و داشتن تحرک است. فیزیوتراپیست‌ها با آموزش حرکات صحیح و ورزش‌های مخصوص به افراد کمک می‌کنند که بتوانند قند خون خود را کنترل نمایند.

گرایش ‌های رشته فیزیوتراپی در خارج

گرایش ‌های رشته فیزیوتراپی در خارج

رشته فیزیوتراپی در خارج در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه می‌گردد. لازم به ذکر است که فیزیوتراپی در مقطع لیسانس هیچ‌گرایشی نداشته و در مقطع ارشد و دکترا رشته‌های مرتبط با آن اضافه می‌شود که علاقه‌مندان به تحصیل در بهترین دانشگاه های رشته فیزیوتراپی جهان می‌توانند در آن‌ها ادامه ‌تحصیل دهند.

رشته‌های مشاوره توان‌بخشی، فیزیوتراپی ورزشی، مدیریت توان‌بخشی، سلامت و رفاه اجتماعی، علوم تشریحی، فیزیولوژی، فیزیولوژی ورزشی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی، رفتار حرکتی، بیومکانیک ورزشی، اعضای مصنوعی و وسایل کمکی، آرگونومی و سالمندشناسی از جمله رشته‌هایی هستند که فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی در خارج می‌توانند در مقطع ارشد و دکترا در آن‌ها ادامه تحصیل دهند.

فیزیولوژی پزشکی در دوره کارشناسی‌ارشد از رشته‌های پرطرف‌دار در میان فارغ‌التحصیلان لیسانس رشته فیزیوتراپی در خارج است. جالب است بدانید که این رشته از وزارت بهداشت به بررسی عملکرد اندام‌ها و سلول‌های بدن می‌پردازد. فیزیولوژی سلول، فیزیولوژی تنفس، فیزیولوژی قلب و گردش خون و فیزیولوژی اعصاب ازجمله دروس تخصصی فیزیولوژی پزشکی محسوب می‌شوند و زیست‌شناسی جانوری، بیوشیمی، زبان و فیزیولوژی از دروس امتحانی این رشته هستند. از جمله مهم‌ترین گرایش های مرتبط با این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الکترو تراپی
  • هیدروتراپی
  • اولتراسوند تراپی
  • لیزردرمانی
  • درمان دستی یا کایروپراکتیک «Chiropractic»
  • ماساژدرمانی

اخذ پذیرش در رشته فیزیوتراپی در خارج

تحصیل در بهترین دانشگاه های رشته فیزیوتراپی جهان و روش‌های اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان نخبه‌ این رشته است. در خصوص اخذ پذیرش از کشور و دانشگاه خاصی باید قبل از اقدام برای انجام این کار نکات مهمی را مدنظر قرار دهید. قبل از اینکه بخواهید برای کشور خاصی اقدام کنید باید بافرهنگ آن کشور، هزینه زندگی و هزینه تحصیل زبان تحصیل در آن کشور به‌خوبی آشنایی پیدا کنید.

برخی از دانشگاه‌ها به‌هیچ‌عنوان دانشجویان را حمایت مالی نمی‌کنند و حتی اگر دانشجو از رزومه‌ای پربار بهره‌مند باشد باید هزینه تحصیل در دانشگاه را نیز پرداخت کند. در هنگام اخذ پذیرش برای رشته فیزیوتراپی در خارج این نکته را مدنظر قرار دهید که زبان تحصیل در یک دانشگاه می‌تواند باتوجه‌به هر رشته متفاوت باشد. برای ‌مثال با وجود دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان در کشور روسیه، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کشور روسیه در رشته فیزیوتراپی وجود نداشته و فرد باید به زبان روسی مسلط باشد.

همچنین برخی از دانشگاه‌ها و کشورها برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی در خارج محدودیت سنی در نظر گرفته‌اند که محدودیت سنی باتوجه‌به مقطع تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد. به همین سبب توصیه می‌شود قبل از هرگونه اقدام جهت اخذ پذیرش به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کرده تا از تمامی شرایط دانشگاه مقصد اطلاع پیدا کنید.

زبان تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج

زبان تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج

به‌طورکلی اولین گام برای مهاجرت تحصیلی آشنایی با کشورهایی است که در رشته موردنظر دانشجوی بین‌المللی پذیرش می‌کنند. در مرحله بعد آشنایی با زبان تحصیل در این کشورها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. در واقع زبان تحصیل در رشته فیزیوتراپی در خارج و کشورهای مختلف باتوجه‌به مقطع تحصیلی، موقعیت جغرافیایی کشور، میزان‌پذیرش دانشجویان بین‌المللی، ملیت اساتید دانشگاه و اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد.

لازم است بدانید که زبان تحصیل در برخی از کشورها به‌صورت چندزبانه است. در این کشورها به علت موقعیت استراتژیکی آن کشور، مهاجرپذیر بودن کشور و تبدیل‌شدن کشور به یک کشور چندملیتی چندزبانه بودن مشهود است. برای ‌مثال تحصیل در سوئیس به‌صورت چندزبانه بوده و زبان تحصیل باتوجه‌به مقطع تحصیلی نیز می‌تواند متفاوت باشد. همچنین سنگاپور، ایرلند و آمریکا از کشورهایی هستند که تحصیل در رشته فیزیوتراپی در آن‌ها امکان‌پذیر شده است و دانشجویان بین‌المللی زیادی برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی به این کشورها مهاجرت می‌کنند که زبان تحصیل در کشورهای نامبرده انگلیسی است.

معیارهای انتخاب مقصد برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج

شاید بتوان گفت که در وهله اول ویژگی که یک کشور را به مکانی مناسب برای تحصیل تبدیل می‌کند، وجود دانشگاه‌های معتبر در رشته تحصیلی مدنظر است. اصولاً همه ما می‌دانیم که بهترین مؤسسات علمی جهان در کشورهای انگلیسی‌زبان مانند آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا و دیگر کشورهای مطرح اروپایی و آسیایی هستند؛ اما مواردی که اغلب تفاوت را مشخص می‌کنند به نیازهای هر متقاضی مربوط می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، اگر قصد دارید در کشوری تحصیل کنید که شرایط دریافت اقامت در آن‌ها راحت است، کانادا و استرالیا را انتخاب نمایید. همچنین اگر بودجه کافی برای تأمین شرایط مالی خود در طول دوران تحصیل را ندارید، دانشگاه‌های موجود در کشورهای آسیایی انتخاب خوبی هستند. در مجموع باید کشور مناسب را طبق معیارهای زیر انتخاب کنید:

  • رتبه و اعتبار دانشگاه‌ها و کالج‌ها
  • هزینه تحصیل و بورسیه‌ها
  • زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی
  • امکان دریافت اقامت دائم
  • بازار کار و تقاضای شغلی در آینده
  • امکانات شهری و شرایط آب‌وهوایی

بهترین کشورها برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج

بهترین کشورها برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در بهترین دانشگاه های رشته فیزیوتراپی جهان انتخاب کشور است. در واقع دانشجویان هم دغدغه انتخاب کشوری را دارند که به آن علاقه‌مند باشند و هم از نظر آینده شغلی شرایط مناسبی برای آن‌ها داشته باشد. باتوجه‌به پیشرفت کشورهای خارجی در زمینه‌های پزشکی اغلب افراد تمایل به تحصیل و کار در خارج از کشور دارند؛ اما باید گفت که هزینه‌های تحصیل و شرایط کاری در کشورهای مختلف متفاوت است. در ادامه به برخی از بهترین کشورها برای تحصیل و کار در رشته فیزیوتراپی در خارج اشاره شده است:

  • انگلستان
  • استرالیا
  • آمریکا
  • کانادا
  • آلمان
  • فرانسه
  • سوئیس
  • ترکیه
  • چین

توجه داشته باشید که کشورهای بیان شده در بالا به‌عنوان بهترین کشورها برای تحصیل دانشجویان رشته فیزیوتراپی در خارج شناخته شده‌اند و دانشگاه‌های بسیار زیادی از این کشورها در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در جایگاه‌های بالایی قرار دارند.

1. تحصیل فیزیوتراپی در چین

یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج مهاجرت به کشور چین است. به‌طورکلی اخذ مدرک تحصیلی در دانشگاه‌های کشور چین مزایای بسیاری دارد از جمله این که مدرک دانشگاه‌های چین دارای ارزش بالایی در بین دانشگاه‌های معتبر جهان است. همچنین پس از تحصیل در دانشگاه‌های کشور چین به‌راحتی می‌توان در کشور چین موقعیت شغلی به دست آورد و با شرکت‌های بزرگ چینی و بین‌المللی وارد همکاری شد.

علاوه بر موارد بیان شده در کشور چین بورسیه‌های تحصیلی متعددی وجود دارد که به‌خوبی از دانشجویان بین‌المللی حمایت می‌کنند. دانشجویان در کشور چین می‌توانند با اخذ مجوزهای مربوطه تا ۴۰ ساعت در ماه کار کنند. برخی از بهترین دانشگاه های کشور چین برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی عبارت‌اند از:

2. تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج؛ کشور ترکیه

تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی از مناسب‌ترین گزینه‌ها به‌حساب می‌آید. از جمله اصلی‌ترین دلایل این موضوع عدم وجود مشکل در اخذ ویزای دانشجویی این کشور برای دانشجویان ایرانی، شهریه نسبتاً مناسب دانشگاه‌های این کشور و همچنین اعتبار و رتبه مناسب بین‌المللی دانشگاه‌های ترکیه در رنکینگ‌های بین‌المللی است. برای ورود به دوره تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه متقاضیان می‌بایست در آزمون YOS به‌منظور اخذ پذیرش جهت تحصیل این رشته به زبان ترکی یا آزمون SAT به‌منظور اخذ پذیرش برای تحصیل این رشته به زبان انگلیسی شرکت کنند.

طول دوره تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه 8 ترم معادل ۴ سال تحصیلی است. همچنین از دلایل دیگر استقبال دانشجویان ایرانی از دوره‌های تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه امکان کار و اقامت پس از تحصیل در این کشور است. درآمد فیزیوتراپیست‌ها در این کشور حدود ۱۶۰۰۰ لیر به صورت میانگین است که رقم نسبتا مناسبی به شمار می‌آید. برخی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی در خارج عبارت اند از:

  • دانشگاه سابانجی
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه بغازیچی

بهترین دانشگاه های رشته فیزیوتراپی جهان

بهترین دانشگاه های رشته فیزیوتراپی جهان

همان‌طور که بیان شد رشته فیزیوتراپی در خارج از آن دست‌رشته‌هایی محسوب می‌شود که علاقه‌مندان به آن تمایل زیادی به مهاجرت تحصیلی دارند. در واقع دانشجویان با تحصیل در بهترین دانشگاه‌ های رشته فیزیوتراپی جهان می‌توانند شرایط کاری مناسبی در هنگام ورود به ایران و دیگر کشورهای پیشرفته جهان داشته باشند. در حقیقت مؤسسات بسیاری همچون مؤسسه کیو اس هر ساله طبق پارامترهای معینی بهترین دانشگاه‌های جهان را معرفی می‌کنند.

ازآنجاکه تحصیل در بهترین دانشگاه ‌‌های رشته فیزیوتراپی جهان از اهمیت زیادی برخوردار است ما تعدادی از دانشگاه‌های جهان را که در رشته فیزیوتراپی سرآمد هستند را به شما معرفی می‌کنیم. دانشگاه‌های برتر در رشته فیزیوتراپی عبارت‌اند از:

  • دانشگاه مریلند (university of Maryland college park)
  • دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ (The Hong Kong Polytechnic University)
  • دانشگاه ایالتی نیویورک (State university of new York)
  • دانشگاه لاتروب (La Trobe University)
  • دانشگاه سیدنی (The University of Sydney)
  • دانشگاه صنعتی اوکلند (Auckland University of Technology)
  • دانشگاه ترنت (Trent university)
  • دانشگاه ولونگونگ (University of Wollongong)
  • دانشگاه بولتون (University in Bolton)
  • دانشگاه وینچستر (University of Winchester)
  • دانشگاه رابرت گوردن (University Gordon)
  • دانشگاه بیرمنگام (University of Birmingham)
  • دانشگاه برادفورد (University of Bradford)
  • دانشگاه لیورپول (University of Liverpool)
  • دانشگاه کاردیف (Cardiff University)
  • دانشگاه ووستر (University of Worcester)
  • دانشگاه پلیموث (University of Plymouth)
  • دانشگاه ساوتهمپتون (University of Southampton)
  • دانشگاه ناتینگهام (University of Nottingham)

بورسیه تحصیلی رشته فیزیوتراپی در خارج

لازم است بدانید که امکان بورسیه شدن در رشته فیزیوتراپی برای کشورهای پیشرفته وجود داشته و دانشجو به‌شرط احراز شرایط لازم می‌تواند بورسیه تحصیلی را دریافت نماید. توجه داشته باشید که باتوجه‌به نوع بورسیه، کشور مقصد، شرایط دانشگاه مدنظر، شرایط بورس تحصیلی در رشته فیزیوتراپی در خارج می‌تواند متفاوت باشد.

برای مثال کسانی که می‌خواهند از بورسیه نوع فلوشیپ استفاده کنند باید بدانند که معدل کل، نمره زبان، میزان تسلط آن‌ها به زبان انگلیسی، توان علمی دانشجو، دستاوردهای علمی دانشجو، میزان اعتبار مقاله‌های دانشجو، مقاله‌های منتشر شده توسط دانشجو و نمره آزمون ‌ GREمورد ارزیابی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که دانشجو بتواند تمامی شرایط را در گزینه‌های ذکر شده احراز نماید موفق به اخذ بورسیه فلوشیپ خواهد شد.

درصورتی‌که رویای تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج را در سر می‌پرورانید جهت دریافت بورسیه در قدم اول باتوجه‌به شرایط خود و شرایط مالی خانواده یک کشور مقصد را انتخاب نموده و در خصوص شرایط تحصیل و زبان کشور مقصد تحقیق کرده و مشکل زبان خود را حل نمایید. اگر معدل کل بالایی داشته باشید، نمرات شما در دروس تخصصی بالا باشد و بتوانید نمره بالایی در آزمون آیلتس یا تافل کسب نمایید می‌توانید برای اخذ بورسیه تحصیلی در دوره ارشد امیدوار باشید. توجه داشته باشید که اخذ بورسیه تحصیلی در دوره دکترا کمی سخت‌تر بوده و داشتن مقاله آی‌اس‌آی و دستاوردهای علمی به طور قابل‌توجهی شانس شما را برای اخذ بورسیه تحصیلی بالا می‌برد.

کشورهای متقاضی کار رشته فیزیوتراپی

کشورهای متقاضی کار رشته فیزیوتراپی

خوشبختانه رشته فیزیوتراپی در خارج یکی از رشته‌های پر کار بوده که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان این رشته زیر ۵ درصد است. شرایط کاری در ایران نیز برای فارغ‌التحصیلان از بهترین دانشگاه های رشته فیزیوتراپی جهان مهیا بوده و افراد بامهارت می‌توانند به‌راحتی در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌های شخصی مشغول به‌کار شوند.

همچنین حقوق فیزیوتراپیست‌ها در ایران بالا بوده و این شغل جزء مشاغل سطح بالا نیز محسوب می‌شود. بااین‌حال برخی از افراد متخصص در این رشته قصد مهاجرت به کشورهای دیگر برای کار را دارند. در واقع مهاجرت تحصیلی همسر و فرزندان، شرایط کاری ایده‌آل‌تر در کشورهای دیگر و رسیدن به یک زندگی مرفه‌تر در سایر کشورها ازجمله دلایل انگیزشی مهاجرت کاری است.

درآمد کار در رشته فیزیوتراپی در خارج

رشته فیزیوتراپی در خارج جزء رشته‌هایی محسوب می‌شود که نسبت به بسیاری از رشته‌های دیگر بازار کار بسیار خوبی دارد. در حقیقت فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند به‌صورت مستقل و یا به‌صورت استخدامی فعالیت نمایند به همین سبب درآمد ماهیانه آن‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد. همچنین درصورتی‌که فیزیوتراپیست‌ها مشغول فعالیت در مراکز توان‌بخشی، مطب متخصصان طب فیزیکی، بهزیستی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها شوند درآمد آن‌ها به‌صورت درصدی یا حقوق ماهیانه بوده و در مقایسه با مطب شخصی دستمزد پایین‌تری دارند. در ادامه به میزان درآمد فیزیوتراپیست در کشورهای مختلف اشاره شده است:

  • درآمد فیزیوتراپی در استرالیا 65 هزار یورو
  • درآمد فیزیوتراپی در کانادا 57 هزار یورو
  • درآمد فیزیوتراپی در فرانسه 44 هزار یورو
  • درآمد فیزیوتراپی در آلمان 54 هزار یورو
  • درآمد فیزیوتراپی در نروژ 64 هزار یورو
  • درآمد فیزیوتراپی در سوئیس 78 هزار یورو
  • درآمد فیزیوتراپی در سوئد 42 هزار یورو
  • درآمد فیزیوتراپی در انگلیس 51 هزار یورو
  • درآمد فیزیوتراپی در آمریکا 77 هزار یورو

جمع‌بندی

در این مقاله از فرهنگ ملل به بررسی رشته فیزیوتراپی در خارج پرداخته شد. با تحصیل در بهترین دانشگاه های رشته فیزیوتراپی جهان می‌توان آینده شغلی مناسبی در کشورهای مختلف داشت. علاقه‌مندان به رشته فیزیوتراپی می‌توانند در کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان و… با هزینه‌های بسیار پایین تحصیل کنند یا با اخذ بورسیه فیزیوتراپی که در کشورهای گوناگون ارائه می‌گردد هزینه‌های خود را به حداقل برسانند.

شما نیز درصورتی‌که علاقه‌مند به تحصیل این رشته در خارج هستید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید. همکاران ما در این مجموعه شما را به بهترین نحو راهنمایی خواهند کرد.

Leave a comment