Skip links
رشته مهندسی مکانیک در خارج

تحصیل رشته مهندسی مکانیک در خارج 2024 + شرایط و بهترین دانشگاه ها

یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه ریاضی رشته مهندسی مکانیک است که حوزه کاری بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود و جذابیت‌های فراوانی دارد. افراد بسیاری علاقه‌مند به این هستند که به تحصیل رشته مهندسی مکانیک در خارج از کشور بپردازند. این رشته در مقاطع بالاتر دارای گرایش‌های مختلف و جذابی است که می‌توانید در هرکدام از آن‌ها پیشرفت زیادی داشته باشید. شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در خارج از کشور در تمامی مقاطع و گرایش‌ها امکان‌پذیر است. اگر قصد تحصیل این رشته در خارج از کشور را دارید باید با بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک جهان نیز آشنا شوید.

شما باید باتوجه‌به شرایط، امکانات و علاقه خود بهترین دانشگاه و کشور را برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در خارج از کشور انتخاب کنید. برخی از بهترین کشورها برای تحصیل در این رشته ترکیه و چین هستند. در این مقاله از فرهنگ ملل با ما همراه باشید تا با رشته مهندسی مکانیک و شرایط پذیرش آن در خارج از کشور بیشتر آشنا شویم.

رشته مهندسی مکانیک چیست؟

رشته مکانیک یکی از رشته‌های گروه ریاضی است که به بررسی حرکت اجسام و نیروها می‌پردازد. در این رشته از مفاهیم پایه فیزیک و ریاضی استفاده می‌شود. در رشته مهندسی مکانیک به تولید، تبدیل‌ و استفاده‌ از انرژی‌های مختلف پرداخته می‌شود. ‌ علاوه بر این، در این رشته به طراحی‌ و کنترل‌ سیستم‌های‌ مکانیکی‌، حرارتی‌ و سیالاتی‌ نیز پرداخته می‌شود. شاید بتوان گفت رشته مکانیک جامع‌ترین رشته مهندسی به‌حساب می‌آید. امکان تحصیل مهندسی مکانیک در خارج نیز وجود دارد و افراد بسیاری برای تحصیل در مقاطع مختلف رشته مهندسی مکانیک در خارج اقدام می کنند.

تحصیل در ترکیه یا چین می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. مهندسی مکانیک را می‌توان ترکیبی از علم فنی و هنر دانست. باتکیه‌بر توانایی‌های خود در این رشته باید بتوانید کارهایی مثل مدل‌سازی و شبیه‌سازی، طراحی نقشه‌های مکانیکی، تدوین روش ساخت، تولید ماشین‌آلات و تأسیسات و مورد آزمایش قراردادن آن‌ها انجام دهید. دانشجویان رشته مهندسی مکانیک باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی باشند. آن‌ها همچنین باید از قدرت تجسم بالایی برخوردار باشند.

مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی

مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی

اگر قصد تحصیل رشته مهندسی مکانیک در خارج را دارید باید با گرایش‌های مختلف این رشته و شرایط تحصیل در آن آشنایی کافی را داشته باشید. رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی به سه گرایش اصلی طراحی جامدات، حرارت و سیالات و ساخت و تولید تقسیم می‌شود. البته برخی از دانشگاه‌ها گرایش‌های بیشتری نیز ارائه می‌دهند. در گذشته رشته مکانیک در مقطع کارشناسی با مهندسی برق یکی بود و به نام الکترومکانیک شناخته می‌شد؛ ولی به‌مرورزمان این دو رشته از یکدیگر جدا شدند و هرکدام گسترش یافتند.

1. گرایش طراحی جامدات

هدف اصلی این گرایش از مهندسی مکانیک این است که متخصصانی را تربیت کند که بتوانند در مراکز تولیدی و کارخانه‌ها تجهیزات و مکانیزم ماشین‌آلات مختلف و کاربردی را طراحی کنند. این رشته شامل دروس تئوری، عملی، آزمایشگاهی و کارآموزی است. با تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در خارج در گرایش طراحی جامدات می‌توانید پیشرفت زیادی کنید و در شرکت‌های پیشرفته مشغول به کار شوید. یکی از شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در خارج از کشور در این گرایش این است که باید از قدرت زبان بالایی نیز برخوردار باشید.

2. رشته مهندسی مکانیک در خارج؛ گرایش حرارت و سیالات

یکی دیگر از گرایش‌های رشته مکانیک در مقطع کارشناسی، گرایش حرارت و سیالات است. در این گرایش به تبدیل و انتقال انرژی، حرارت و جرم پرداخته می‌شود. در صنایع مختلفی مانند نیروگاه‌های آبی، مولدهای حرارتی و… از این گرایش مهندسی مکانیک استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای این رشته در صنایع خودروسازی است و فارغ‌التحصیلان این رشته باید بتوانند اجزائی را در این راستا طراحی و تولید کنند. با تحصیل در این گرایش در مقاطع بالاتر می توانید به تحصیل این گرایش از رشته مهندسی مکانیک در خارج بپردازید. برای تحصیل در این گرایش باید علاوه بر تسلط در دروس فیزیک و ریاضی، در درس شیمی نیز قوی باشید.

3. گرایش ساخت و تولید

هدف از این گرایش این است که کارشناسانی را تربیت کند که در حوزه ابزارسازی، ریخته‌گری، جوشکاری، فرم‌دادن به فلزات و… قدرت و مهارت کافی داشته باشند. فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در کارخانه‌های مختلف مشغول به کار شوند. این رشته برای افرادی که علاقه‌مند به کارهای فنی هستند، بسیار مفید است. مهندسین مکانیکی که در گرایش ساخت و تولید تحصیل‌کرده‌اند در کارخانه‌ها وظیفه نظارت، بهره‌برداری و اجرای صحیح طرح‌ها و برنامه‌ها را به عهده دارند.

مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد

رشته مهندسی مکانیک در خارج؛ مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی‌ارشد

دانشجویانی که در ایران به تحصیل در رشته مکانیک پرداخته‌اند فرصت‌های بسیار خوبی دارند تا برای تحصیل کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی مکانیک در خارج اقدام کنند. برای این کار باید با بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک جهان و شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در خارج از کشور آشنا شوند.

گرایش‌های مختلفی در مقطع کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک وجود دارد که دانشجویان باید باتوجه‌به علاقه، استعداد و آینده شغلی خود بهترین گرایش را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. همچنین اگر قصد دارید برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در خارج اقدام کنید، باید بدانید که کدام از یک گرایش‌های مکانیک خواهان بیشتری در خارج از کشور دارد و پذیرش در آن آسان است. ادامه تحصیل در چین یا ترکیه در رشته مهندسی مکانیک می‌تواند بسیار خوب باشد. برخی از گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک در مقطع ارشد به این صورت است:

  • سیالات
  • مکاترونیک
  • بیومکانیکی
  • چند ماشینی
  • مکانیک پیشرفته
  • فناوری فرایند و انرژی

گرایش سیالات در رشته مهندسی مکانیک در خارج، طرف‌داران بسیاری داشته است؛ ولی امروزه این رشته بسیار اشباع شده است و ممکن است انتخاب خیلی خوبی برای اپلای نباشد. در عوض باتوجه‌به پیشرفت‌های تکنولوژی گرایش مکاترونیک می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد و آینده شغلی بسیار خوبی با انتخاب این گرایش داشته باشید.

بهترین دانشگاه‌ های مهندسی مکانیک جهان

رشته مکانیک از رشته‌های محبوب در سراسر جهان به شمار می‌رود و بسیاری از برترین دانشگاه‌های جهان این رشته را در مقاطع مختلف ارائه می‌دهند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی و تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در خارج را دارید باید توجه کنید که کشوری را انتخاب کنید که از نظر فرهنگی به کشور ما نزدیک باشد و از سطح علمی بالایی برخوردار باشد. برخی از گزینه‌هایی که برای مهاجرت ایرانیان بسیار مناسب است، کشور چین و ترکیه است. تحصیل در آلمان یا سایر کشورهای پیشرفته نیز گزینه خوبی است.

باتوجه‌به اهمیت و کاربرد این رشته در صنعت، دانشگاه‌های برتر جهان، دانشجویان بین‌المللی فراوانی را در این رشته می‌پذیرند. با آشنایی با شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در خارج از کشور می‌توانید برای این دانشگاه‌ها درخواست ارسال کنید. هزینه تحصیل در هر کشور و دانشگاه برای این رشته می‌تواند متفاوت باشد. دانشجویان رشته مهندسی مکانیک همچنین می‌تواند از بورسیه‌های تحصیلی که دولت برخی از کشورها و دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته مهندسی مکانیک در خارج ارائه می‌دهند استفاده کنند. برخی از بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک جهان به‌صورت زیر است:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا
  • دانشگاه تورنتو کانادا
  • دانشگاه علوم کاربردی SRH برلین
  • دانشگاه فنی مونیخ آلمان
  • مؤسسه تکنولوژی ماساچوست
  • دانشگاه ملبورن استرالیا
  • دانشگاه سیدنی استرالیا
  • دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید اسپانیا
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه علمی‌کاربردی فونتیس هلند

رشته مهندسی مکانیک در چین

رشته مهندسی مکانیک در چین

یکی از بهترین کشورها برای کسانی که قصد تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در خارج را دارند، کشور چین است. کشور چین دارای دانشگاه‌هایی با بالاترین سطح علمی در آسیا است. بیش از 225000 دانشجوی بین‌المللی کشور چین را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده‌اند و این اعداد تجربه بالای کشور چین در پذیرش دانشجویان بین‌المللی و سطح بالای دانشگاه‌های چین را نشان می‌دهد. هزینه‌های تحصیل در چین نسبت به کشورهای اروپایی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

دولت چین بورسیه‌هایی را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است که هزینه‌های تحصیل و زندگی را برای آنان پایین‌تر نیز می‌آورد. با تحصیل در کشور چین می‌توانید از فرهنگ غنی این کشور نیز لذت ببرید. با تحصیل مهندسی مکانیک در چین می‌توانید با وجود آزمایشگاه‌ها و امکانات پیشرفته سطح خود را بسیار بالا ببرید. امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و چینی در برخی از دانشگاه‌های این کشور وجود دارد. برخی از بهترین دانشگاه‌های چین که رشته مهندسی مکانیک را ارائه می‌دهند به‌صورت زیر است:

  • دانشگاه علم و فناوری شانگهای
  • دانشگاه ناتینگهام نینگبو چین
  • دانشگاه صنعتی ووهان
  • دانشگاه فناوری لیائونینگ
  • دانشگاه ژجیانگ چین
  • مؤسسه فناوری پکن
  • مؤسسه فناوری هاربین

شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در خارج و کشور چین

باتوجه‌به اینکه قصد تحصیل در کدام مقطع رشته مهندسی مکانیک در خارج را دارید، شرایط و مدارک موردنیاز ممکن است متفاوت باشد. به‌طورکلی شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در خارج از کشور و در کشور چین را به این صورت می‌توان معرفی کرد:

  • ارائه مدارک کسب شده در مقطع قبلی (دیپلم، لیسانس یا…)
  • شرایط سنی را باید داشته باشید که در هر مقطع فرق می‌کند
  • شرکت در آزمون‌های موردنیاز و کسب نمره قبولی، مانند آزمون gaokao
  • دریافت ویزای تحصیلی کشور چین
  • ارائه مدارک زبان موردنیاز

رشته مهندسی مکانیک در ترکیه

رشته مهندسی مکانیک در خارج؛ رشته مهندسی مکانیک در ترکیه

یکی دیگر از بهترین کشورهایی که برای تحصیل رشته مهندسی مکانیک در خارج برای ما ایرانیان وجود دارد، کشور ترکیه است. کشور ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و شباهت‌های فرهنگی که به ما دارد می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. دانشگاه ترکیه شامل دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فراوانی است که بسیاری از آن‌ها رشته مهندسی مکانیک را ارائه می‌دهند. امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و ترکی در دانشگاه‌های این کشور وجود دارد. هزینه تحصیل در ترکیه باتوجه‌به اینکه در چه دانشگاه و شهری تحصیل می‌کنید متفاوت است؛ بنابراین باید با شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در خارج از کشور آشنایی کامل داشته باشید.

کشور ترکیه در تلاش است تا سطح علمی دانشگاه‌های خود را از چیزی که هست بالاتر ببرد؛ به همین دلیل با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر اروپا و جهان همکاری می‌کند. این موضوع شرایط فوق‌العاده‌ای را برای دانشجویانی که قصد تحصیل رشته مهندسی مکانیک در خارج را داشتند، فراهم کرده است تا بتوانند اطلاعات خود را بالا ببرند و برای ادامه تحصیل در ترکیه کارشناسی ارشد اقدام کنند. دولت ترکیه و دانشگاه‌های این کشور برای کمک به دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌هایی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند که برای کسب اطلاعات بیشتر از آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه کنید. برخی از بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک جهان که در کشور ترکیه هستند به این صورت است:

  • دانشگاه فنی خاورمیانه
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه فنی یلدیز
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه ساکاریا
  • دانشگاه بیلکنت

آینده شغلی و درآمد رشته مهندسی مکانیک

فرصت‌های شغلی فوق‌العاده‌ای برای فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک در سراسر جهان وجود دارد. درصورتی‌که به رشته خود علاقه داشته باشید و توانایی‌های خود را در این رشته گسترش دهید و تنها به دروس دانشگاهی متکی نباشید می‌توانید شغلی فوق‌العاده با درآمد عالی پیدا کنید. در بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها به مهندسین مکانیک نیاز دارند. با تحصیل رشته مهندسی مکانیک در خارج می‌توانید در همان جا به درآمد بالایی برسید.

برخی از کشورها که بیشترین درآمد را برای دانشجویان مهندسی مکانیک دارند، آمریکا، ژاپن، آلمان و… است. به‌عنوان‌مثال می‌توان گفت میانگین درآمد یک مهندس مکانیک در آمریکا حدود 86،000 دلار است. هرچه تجربه کاری شما بیشتر باشد و توانایی های بیشتری در رشته تحصیلی خود داشته باشید، می توانید درامد بیشتری نیز کسب کنید.

جمع‌بندی

یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه ریاضی، رشته مهندسی مکانیک است که به‌عنوان جامع‌ترین رشته گروهی نیز آن را می‌شناسند. در این رشته به بررسی حرکت اجسام و نیروها پرداخته می‌شود. علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در خارج اقدام کنند. شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در خارج از کشور در مقاطع و کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشد.

درصورتی‌که قصد مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در این رشته را دارید باید با بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک جهان آشنا شوید. دو نمونه از بهترین کشورهایی که دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل مهندسی مکانیک می‌توانند انتخاب کنند، کشورهای ترکیه و چین است. شباهت‌های فرهنگی این کشورها به ایران و سطح بالای آموزش در دانشگاه‌های این کشورها باعث محبوبیت آن شده است.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک یا سایر رشته‌ها را دارید می‌توانید با کمک متخصصان مجموعه فرهنگ ملل فرایند مهاجرت تحصیلی خود را بسیار آسان‌تر کنید. مشاورین ما در تمام مراحل از پذیرش دانشگاه و دریافت بورسیه گرفته تا دریافت ویزای تحصیلی در کنار شما خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به بخش مشاوره رایگان مراجعه کنید.

Leave a comment