Skip links
تحصیل در رشته موسیقی در اسپانیا

تحصیل در رشته موسیقی در اسپانیا

در طول تاریخ بشر، موسیقی نقش مهمی در چرخه زندگی انسان داشته است. مردم از دیرباز از موسیقی برای التیام‌یافتن، برقراری ارتباط، سرگرمی، گرویدن به ادیان خاص استفاده کرده‌اند. در اسپانیا تاریخ موسیقی بسیار غنی و متنوع است. شما می‌توانید با مهاجرت تحصیلی به اسپانیا برخی از محبوب‌ترین سبک‌های موسیقی که در این کشور از رونق زیادی برخوردار هستند را بیابید. باتوجه‌به سابقه طولانی موسیقی در اسپانیا، شما می‌توانید با مهاجرت تحصیلی به اسپانیا در رشته‌هایی مانند موسیقی معاصر، اپرا، موسیقی سازهای کلاسیک، سونولوژی، آموزش موسیقی، آهنگ‌سازی و… ادامه تحصیل دهید.

با تحصیل موسیقی در اسپانیا و اخذ مدرک موسیقی در این کشور می‌توانید به‌عنوان آهنگ‌ساز، نوازنده، معلم، تکنسین صدا و مدیر صحنه در سطح ملی و بین‌المللی به فعالیت بپردازید. در این مقاله از سری مقالات فرهنگ ملل به بررسی تحصیل در رشته موسیقی در اسپانیا خواهیم پرداخت.

تحصیل موسیقی در اسپانیا

مدرک تحصیلی در رشته موسیقی دانش‌ پایه و حرفه‌ای را در هنر صداهای ایجاد شده توسط انسان یا سازها ارائه می‌دهد. با تحصیل در رشته موسیقی در اسپانیا، شما یک مطالعه عمیق در زمینه‌هایی مانند تئوری و تاریخ موسیقی، مهارت شنیداری و حوزه تحصیلی انتخابی خود خواهید داشت. در این میان، شما همچنین خواهید آموخت که چطور یک متکلم کارآمد باشید و از انتقادات به نفع خود استفاده کنید. مسیرهای پیشِ رو برای فارغ‌التحصیلان موسیقی شامل تدریس، اجرا، کمک تولید تلویزیون، مدیریت هنری و… است.

مؤسسات ارائه‌دهنده آموزش حرفه‌ای موسیقی در اسپانیا شامل هنرستان‌های دولتی، هنرستان‌های خصوصی، مدارس موسیقی و دانشکده‌های دانشگاه هستند. سیستم آموزش عالی اسپانیا به دلیل برتری و تخصص خود از شهرت زیادی برخوردار است. بسته به رشته موردنظر، دانشجویان می‌توانند رشته موسیقی را در مقطع کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد دنبال کنند. تحصیل در رشته موسیقی در اسپانیا عمدتاً بر تمرین و دروس عملی تمرکز دارد و بخش نظری تنها درصد کمی از کل برنامه درسی را تشکیل می‌دهد.

دریافت مدرک موسیقی در اسپانیا به شما این امکان را می‌دهد که در مورد آموزش موسیقی تحقیق کنید، بر مهارت تفسیر در موسیقی اولیه مسلط شوید و شما را برای اجرای موسیقی در صحنه آماده کند. علاوه‌براین، تحصیل موسیقی در اسپانیا، مهارت‌های موسیقی، صدا، گفتار، تک‌نوازی، تئوری موسیقی و… دانشجویان را توسعه می‌یابد.

مزایای تحصیل موسیقی در اسپانیا

مزایای تحصیل موسیقی در اسپانیا

اسپانیا دارای برخی از بهترین مدارس موسیقی است که رشته موسیقی را هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی‌ارشد ارائه می‌دهند. علاوه بر این اسپانیا به دلیل برتری خود در آموزش عالی از اعتبار و شهرت بالایی در سطح جهان برخوردار است. مؤسسات آموزش عالی این کشور فرصت‌های بسیار خوبی را برای پیشرفت شغلی و موفقیت در زمینه انتخابی دانشجویان فراهم می‌کند. از دیگر مزایای تحصیل رشته موسیقی در اسپانیا می‌توان به هزینه مقرون‌به‌صرفه اشاره کرد.

دانشگاه‌های اسپانیا رشته موسیقی را با نرخ‌های کاملاً مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌دهد. اسپانیا دارای پیشینه طولانی‌مدتی در صنعت موسیقی است. فضای اسپانیا هم جوان‌پسند و هم هنری است و از تمام سبک‌های موسیقی در این کشور استقبال می‌شود. جدا از اشکال موسیقی مانند پاپ، هیپ‌هاپ، راک، فانک و… هنوز هم می‌توان سبک‌های موسیقی سنتی را در اسپانیا یافت. دانشجویان پس از تحصیل در رشته موسیقی در اسپانیا و فارغ‌التحصیل شدن در این رشته می‌توانند تنوع هنری جدیدی را ارائه دهند.

تحصیل در رشته موسیقی در اسپانیا؛ مدارس موسیقی اسپانیا

اسپانیا دارای میراث غنی در موسیقی و هنر است. این کشور همچنین دارای مؤسسات آموزشی باورنکردنی است که دانشجویان می‌توانند با تحصیل در رشته موسیقی مسیر شغلی خود را تغییر دهند. چه به موسیقی معاصر، اپرا، سازهای کلاسیک یا موارد دیگر علاقه‌مند باشید، احتمالاً رشته موردعلاقه خود را در اسپانیا پیدا خواهید کرد. از جمله برخی از مؤسسات آموزشی که می‌توانید در رشته موسیقی در اسپانیا به تحصیل بپردازید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کالج موسیقی کاتالونیا

کالج موسیقی کاتالونیا یک مدرسه موسیقی در بارسلون اسپانیا است. این کالج در سال 2001 تاسیس شد و امروزه بیش از 700 دانشجو از 28 کشور جهان دارد. کالج موسیقی کاتالونیا دارای جمعیت دانشجویی بین‌المللی و هیئت علمی برجسته و مجربی است. در میان رشته‌های مختلف این کالج، می‌توان به آموزش موسیقی کلاسیک و معاصر، سونولوژی، تئوری و آهنگ‌سازی، موسیقی شناسی و قوم شناسی موسیقی، جاز و موسیقی عامه پسند و آموزش موسیقی اشاره کرد.

2. تحصیل در رشته موسیقی در اسپانیا؛ کالج موسیقی برکلی- پردیس والنسیا

پردیس برکلی در والنسیا اولین پردیس بین‌المللی است که توسط کالج موسیقی برکلی در خارج از بوستون تأسیس شده است. پردیس والنسیا برنامه‌های منحصربه‌فردی را از جمله کلینیک‌ها، کارگاه‌ها، سمینارها و جلسات متمرکز در زمینه‌هایی مانند اجرا، تجارت موسیقی، فناوری و تولید، فلامنکو و… در زمینه موسیقی ارائه می‌دهد. برنامه درسی عالی این کالج به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به توسعه مهارت‌ها و شایستگی‌های خود بپردازند و در زمینه موسیقی، حرفه‌ای شوند.

3. رسته موسیقی در اسپانیا و تحصیل در هنرستان کنسرواتوری برتر موسیقی دل لیسیو

هنرستان کنسرواتوری برتر موسیقی دل لیسیو در شهر بارسلونا واقع شده و در سال 1837 تاسیس شده است. این هنرستان هنرمندان بزرگ متعددی از جمله خوانندگان مشهور، نوازندگان گیتار و آهنگ سازان بزرگی را پرورش داده است. دانشجویان در این هنرستان آموزش موسیقی را دریافت می‌کنند که در درجه اول بر اجرا و تمرین خلاقانه متمرکز است. فعالیت‌های مداوم، کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های نوازندگان و این اطمینان را برای دانشجویان فراهم می‌کند که تحصیل رشته موسیقی در اسپانیا در این هنرستان تمام جنبه‌های مطالعات موسیقی را تجربه خواهند کرد.

4. هنرستان موسیقی رینا سوفیا

هنرستان موسیقی رینا سوفیا که در سال 1991 در مادرید تأسیس شد، یک مدرسه موسیقی خصوصی است که در آن دانشجویان تحصیلات موسیقی خود را با اساتید و چهره‌های معتبر و بین‌المللی فرامی‌گیرند. این مدرسه رشته موسیقی در اسپانیا را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد. اساتید این مدرسه برنامه‌های درسی خود را بر اساس نیازهای دانشجویان طراحی می‌کند بدین معنی که دانشجویان دقیقاً آنچه برای موفقیت در حرفه خود نیاز دارند را می‌آموزند.

بهترین برنامه‌های موسیقی در اسپانیا

بهترین برنامه‌های موسیقی در اسپانیا

برنامه های موسیقی در اسپانیا به شرح زیر است:

1. کارشناسی موسیقی شناسی

دانشگاه ارائه‌دهنده: دانشگاه خودمختار بارسلون

مدت‌زمان: 4 سال- 240 واحد ECTS

هدف از ارائه این رشته موسیقی در اسپانیا، آموزش دانشجویان برای انجام وظایف مربوط به مدیریت، آموزش، تحقیق و حفاظت از میراث موسیقی است. این مدرک دارای جدیدترین فناوری‌ها و به‌روزترین برنامه‌های کاربردی در موسیقی‌شناسی است. هدف ارائه این رشته در دانشگاه خودمختار بارسلون، جذب دانشجویانی است که از کاوش در دنیای متنوع و چندفرهنگی موسیقی لذت می‌برند و علاقه‌مند به کشف میراث موسیقی هستند.

2. مدرک کارشناسی ارشد موسیقی شناسی، آموزش موسیقی و تفسیر موسیقی

دانشگاه ارائه‌دهنده: دانشگاه خودمختار بارسلونا

مدت‌زمان: 1 سال – 60 واحد ECTS

این مدرک کارشناسی‌ارشد رسمی در دانشگاه خودمختار بارسلون امکان تحقیق درمورد آموزش موسیقی را به دانشجویان ارائه می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های تفسیری خود را در موسیقی اولیه توسعه دهند. این تنها برنامه‌ در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا است که آموزش موسیقی و تفسیر موسیقی اولیه را ارائه می‌دهد. این برنامه یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانشجویانی است که قصد تحصیل رشته موسیقی در اسپانیا را دارند. این برنامه ابزارهای روش‌شناختی و عملی را به‌منظور توسعه تحقیقات و تفسیر دانشجویان فراهم می‌کند.

3. مدرک کارشناسی ارشد صنعت موسیقی و مطالعات صدا

دانشگاه ارائه‌دهنده: کارلوس سوم مادرید

مدت‌زمان: 1 سال – 60 واحد ECTS

این برنامه کارشناسی‌ارشد در صنعت موسیقی و مطالعات صدا، متخصصان و محققان را برای غلبه بر چالش‌های حوزه صدا و بخش موسیقی آموزش می‌دهد. برنامه درسی  این رشته موسیقی در اسپانیا به دانشجویان کمک می‌کند تا فرایندهای خلق موسیقی را بررسی کرده و نوآوری را در جنبه‌های مختلف دنیای صدا تولید کنند. این برنامه ابزارهای لازم برای مدیریت محتوای صوتی، درک تغییرات محیط صدا، تولید موسیقی و… را فراهم می‌کند.

کارشناسی تئاتر موزیکا موسسه هنرهای بارسلونا

4. کارشناسی تئاتر موزیکا موسسه هنرهای بارسلونا

دانشگاه ارائه‌دهنده: مؤسسه هنرهای بارسلونا

مدت‌زمان: 3 سال – 180 واحد ECTS

این برنامه کارشناسی در مؤسسه هنرهای بارسلونا باهدف آماده‌سازی هنرمندان برای صحنه‌های جهانی ارائه می‌شود. این مؤسسه دارای هیئت علمی و کادر آموزشی بین‌المللی در سطح جهانی است که به دانشجویان کمک  و آن‌ها را تشویق می‌کند تا مهارت‌های خود را در موسیقی، صدا، بازیگری، سبک‌های تئاتر و مطالعات حرفه‌ای توسعه ببخشند. تحصیل رشته موسیقی در اسپانیا در این مؤسسه با فرصت‌های یادگیری و تمرین منحصربه‌فردی همراه است. محتوای این دوره شامل مواردی مانند بازیگری و بداهه، صدا و گفتار، تئوری موسیقی، آواز تک‌نفره و گروهی، سبک‌ها و زمینه‌های تئاتر موزیکال و… است.

5. کارشناسی تولید موسیقی معاصر  موسسه هنرهای بارسلونا

دانشگاه ارائه‌دهنده: مؤسسه هنرهای بارسلونا

مدت‌زمان: 3 سال – 180 واحد ECTS

این رشته موسیقی در اسپانیا باهدف آماده‌سازی دانشجویان برای یک حرفه موفق در تولید موسیقی و تشویق آن‌ها به استفاده از روش‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه است. کادر علمی بین‌المللی، امکانات پیشرفته و محیط مطالعه به دانشجویان کمک می‌کند تا حین تحصیل موسیقی در اسپانیا به نتایج عالی دست یابند. محتوای این دوره شامل تئوری موسیقی، مهارت‌های کیبورد و ساز، چندرسانه‌ای، آهنگ‌سازی، تاریخچه و زمینه موسیقی، فناوری موسیقی، تکنیک‌های تولید و… است.

5. کارشناسی ارشد اجرای موسیقی معاصر (با تمرکز بر تولید)

دانشگاه ارائه‌دهنده: کالج موسیقی برکلی، پردیس والنسیا

مدت‌زمان: 1.5 سال – 60 واحد ECTS

کارشناسی‌ارشد اجرای موسیقی معاصر در کالج موسیقی برکلی طراحی شده است تا به نوازندگان ساز و آوازهای پیشرفته اعتمادبه‌نفس و مهارت‌هایی را که برای ارتقای حرفه‌ای خود نیاز دارند، ارائه دهد. این رشته موسیقی در اسپانیا دانشجویان را تشویق می‌کند تا بر سبک خود مسلط شوند و درعین‌حال آماده کشف سبک‌های دیگر نیز باشند. در طی تحصیل موسیقی در اسپانیا در این کالج، آموزش و یادگیری از طریق فرصت‌های اجرا، آموزش خصوصی، ضبط استودیویی و دورهمی‌های نوازندگان انجام می‌پذیرد.

کارشناسی ارشد موسیقی در تولید موسیقی، فناوری و نوآوری

6. کارشناسی ارشد موسیقی در تولید موسیقی، فناوری و نوآوری

مدت‌زمان: کالج موسیقی برکلی – پردیس والنسیا

مدت‌زمان: 1.5 سال – 60 واحد ECTS

 این برنامه باهدف بررسی آخرین پیشرفت‌ها در تکنیک‌های موسیقی است. محتویات تحصیل این رشته در اسپانیا در کالج موسیقی برکلی، شامل مطالعه تولید موزیک ویدئو، طراحی صدا، اجرای زنده، تولید الکترونیکی و توسعه اپلیکیشن موزیکال است. این برنامه برای آموزش دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل موسیقی در اسپانیا در زمینه اختراع موسیقی و مهارت‌های فعلی آن‌ها طراحی شده است.

7. کارشناسی ارشد هنر، سرگرمی و موسیقی در تجارت جهانی

مکان: کالج موسیقی برکلی، پردیس والنسیا

مدت‌زمان: 1.5 سال – 60 واحد ECTS

با تحصیل این رشته موسیقی در کالج موسیقی برکلی، دانشجویان می‌آموزند که با مدیریت چالش‌های کارآفرینی در صنعت بازرگانی جهانی روبرو شوند. این برنامه برای دانشجویانی طراحی شده است که به تحصیل موسیقی در اسپانیا و تجارت علاقه‌مند هستند. کارشناسی‌ارشد هنر، سرگرمی و موسیقی در تجارت جهانی بر سه حوزه صنعت موسیقی، کارآفرینی و هنر تمرکز دارد.

شرایط درخواست و اخذ پذیرش

شرایط پذیرش برای تحصیل در رشته موسیقی در اسپانیا معمولاً به رشته تحصیلی، نوع دانشگاه، زبان تحصیل و مقطع تحصیلی بستگی دارد. برای اخذ پذیرش در دوره کارشناسی، دانشجویان باید در یک آزمون ورودی معتبر در سطح ملی شرکت کرده و نمره مورد قبول دانشگاه موردنظر خود را به دست بیاورند. این آزمون معمولاً شامل یک تست ابزار موسیقی و تست‌های دیگری است که به محتوای دوره موردنظر دانشجویان بستگی دارد. شرایط ورود به برنامه‌های کارشناسی‌ارشد موسیقی در اسپانیا به ویژگی‌های برنامه تحصیلی بستگی دارد.

ممکن است برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای پذیرش دانشجویان از آزمون ورودی استفاده کنند. برخی از دانشگاه‌ها نیز ریزنمرات تحصیلی متقاضیان را برای پذیرش آن‌ها ارزیابی می‌کنند. معمولاً دانشگاه‌ها به دنبال پذیرش دانشجویانی هستند که دارای سوابق تحصیلی و حرفه‌ای عالی در زمینه موسیقی بوده و نوآور و باانگیزه باشند. بسیاری از مؤسسات آموزشی نیز به‌عنوان بخشی از فرایند پذیرش به مصاحبه نیاز دارند.

اگر برنامه تحصیلی موردنظر به زبان انگلیسی ارائه شود، دانشجویان ملزم به ارائه مدرک زبان انگلیسی (IELTS یا TOEFL) هستند. در غیر این صورت باید مدرک زبان اسپانیایی ارائه دهند. متقاضیان معمولاً از طریق وضعیت درخواست خود مطلع می‌شوند. تحصیل در اسپانیا به زبان انگلیسی شرایطی دارد و برخی از دانشگاه‌ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند.

هزینه تحصیل رشته موسیقی در اسپانیا

هزینه تحصیل رشته موسیقی در اسپانیا

اسپانیا به دلیل شهریه‌های مقرون‌به‌صرفه، مقصد محبوب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است. در بسیاری از کشورها، تحصیل در رشته‌های هنری هزینه‌های زیادی در بر دارد؛ اما اسپانیا با ارائه رشته‌های هنری با هزینه مقرون‌به‌صرفه، راه را برای علاقه‌مندان به این رشته‌ها هموار کرده است. همان‌طور که می‌دانید هزینه تحصیل در اسپانیا و رشته موسیقی در دانشگاه‌های خصوصی بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است. بسته به مؤسسه آموزشی که برای تحصیل رشته موسیقی در اسپانیا انتخاب می‌کنید و سطح تحصیلات موردنظر شما، هزینه تحصیل این رشته ممکن است متفاوت باشد.

به‌طورکلی هزینه تحصیل در رشته موسیقی در اسپانیا از 1800 یورو الی 2700 یورو در سال متفاوت است. لازم به ذکر است که ملیت شما می‌تواند بر هزینه تحصیل تاثیرگذار باشد. اگر شما یک دانشجوی بین‌المللی باشید که از کشوری غیر از اتحادیه اروپا به اسپانیا مهاجرت کرده باشید، هزینه تحصیل رشته موسیقی در یک دانشگاه خصوصی می‌تواند به 200000 یورو در سال نیز برسد.

جمع‌بندی

صنعت موسیقی همواره در حال گسترش است و مدارس موسیقی در اسپانیا به توسعه برنامه‌های درسی متناسب با نیاز روز دنیا ادامه می‌دهند تا دانشجویان بتوانند در هنگام تحصیل رشته موسیقی در اسپانیا، با چالش‌های این صنعت جهانی روبرو شوند. انتخاب رشته موسیقی در کشور اسپانیا به معنای تحصیل در محیطی است که به شما امکان می‌دهد پتانسیل‌های خود را توسعه داده و از حد خود فراتر بروید.

در نهایت، مهاجرت تحصیلی به اسپانیا و تحصیل رشته موسیقی در این کشور به شما کمک می‌کند تا پروفایل هنری خود را بسازید و مزیت رقابتی در این صنعت به دست آورید. در این مقاله کوشیدیم اطلاعات لازم درمورد رشته موسیقی در اسپانیا را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد.

Leave a comment