Skip links
شرایط تحصیل در ایتالیا + شرایط پذیرش 2024

شرایط تحصیل در ایتالیا + شرایط پذیرش 2024

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی و به زبان ایتالیایی برای متقاضیان امکان‌پذیر است. لازم است بدانید که برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به زبان انگلیسی حداقل آیلتس 6 و به زبان ایتالیایی حداقل تسلط در حد B2 لازم است. یکی از شرایط تحصیل در ایتالیا این است که متقاضیان برای ورود به برخی دانشگاه‌ها باید در آزمون‌های ورودی شرکت کرده و با گرفتن حد نصاب نمرات مورد پذیرش برای تحصیل قرار بگیرند. شرط معدل برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 14 و برای دکترا 15 است.

همچنین متقاضیان می‌توانند برای تحصیل در این مقاطع اقدام به دریافت بورسیه‌های تحصیلی در نظر گرفته شده توسط دانشگاه‌ها نمایند. ناگفته نماند دانشجویان با کسب مجوز می‌توانند به‌صورت پاره‌وقت 20 ساعت در هفته مشغول به کار برای یک کارفرمای ایتالیایی باشند.

شرایط تحصیل در ایتالیا؛ رشته‌های تحصیلی محبوب در ایتالیا

باتوجه‌به شرایط تحصیل در ایتالیا و تعداد پیشگامانی که ایتالیا در هر حوزه علمی و فرهنگی و هنری دارد، جای تعجب نیست که فهرست رشته‌های تحصیلی پیشگام و برتر این کشور بسیار وسیع و جامع باشد. بااین‌حال محبوب‌ترین برنامه‌های تحصیل در ایتالیا برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا عبارت‌اند از:

  • کارشناسی‌ارشد اقتصاد در ایتالیا Masters in Economics in Italy
  • کارشناسی‌ارشد در مطالعات منطقه‌ای و فرهنگی در ایتالیا Masters in Area & Cultural Studies in Italy
  • کارشناسی‌ارشد معماری در ایتالیا Masters in Architecture in Italy
  • کارشناسی‌ارشد در روابط بین‌الملل در ایتالیا Masters in International Relations in Italy
  • کارشناسی‌ارشد در طراحی مد در ایتالیا Masters in Fashion Design in Italy
  • کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی در ایتالیا Masters in Business Administration in Italy
شرایط ادامه تحصیل در ایتالیا

شرایط ادامه تحصیل در ایتالیا

برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و ادامه تحصیل در این کشور شرایط متقاضیان از نظر صلاحیت‌های عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع برای ورود به هر دوره تحصیلی باید مدرک پایان دوره تحصیل قبلی را با موفقیت دریافت کرده باشید. همچنین برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی بهتر است زیر ۲۸ سال سن، برای کارشناسی‌ارشد زیر ۳۵ و برای دوره دکترا زیر ۴۰ سال سن داشته باشید.

همچنین دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور باید به یکی از زبان‌های ایتالیایی یا انگلیسی مسلط باشند و مدرک زبان معتبر به دانشگاه تحویل دهند. حداقل نمره موردنیاز جهت ورود به دانشگاه‌ها معمولاً آیلتس ۶ یا B2 زبان ایتالیایی است. معدل در کشور ایتالیا بر اساس GPA و از ۴ نمره تعیین می‌شود. در برخی از مواقع ممکن است از سیستم ۱۰ نمره‌ای هم استفاده شود. یکی از شرایط تحصیل در ایتالیا این است که برای ورود به دانشگاه‌های این کشور باید GPA مقطع قبلی شما بالای ۳ یا حداقل ۷.۵ از ۱۰ باشد.

درصورتی‌که ۷۵ درصد نمره کامل را به دست آورده باشید واجد شرایط تحصیل در این کشور خواهید بود. در نهایت دانشجویان بین‌المللی جهت تحصیل کارشناسی در ایتالیا باید تمکن مالی موردنیاز جهت تأمین هزینه‌ها و شرایط زندگی و تحصیل در ایتالیا را داشته باشند. لازم به ذکر است که گواهی تمکن مالی را می‌توانید از طریق بورسیه یا حمایت مالی توسط خانواده به سفارت ایتالیا نشان دهید.

بهترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل

زمانی که به تحصیل لیسانس در ایتالیا یا مقاطع دیگر تحصیلی فکر می‌کنید اولین جایی که به ذهنتان خطور می‌کند ممکن است شهر رم پایتخت این کشور باشد؛ اما کشور ایتالیا شهرهای دانشجویی دیگری هم دارد که دارای دانشگاه‌های مجهز و امکانات تحصیلی و آموزشی عالی هستند. بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا معمولاً در شهرهای بزرگ‌تر واقع شده‌اند. بهترین شهرهای ایتالیا که بهترین شرایط تحصیل در ایتالیا را دارا هستند عبارت‌اند از:

  • تحصیل در میلان
  • تحصیل در رم
  • تحصیل در Bolzano – Bozen
  • تحصیل در بولونیا
  • تحصیل در فلورانس
مدارک موردنیاز جهت تحصیل در ایتالیا

مدارک موردنیاز جهت تحصیل در ایتالیا

همان‌طور که بیان شد شرایط تحصیل در ایتالیا موجب شده هرساله افراد بسیاری از کشورهای مختلف برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اقدام کنند. مدارک خاص موردنیاز جهت درخواست اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر ایتالیا ممکن است بر اساس برنامه تحصیلی، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه متفاوت باشد. بااین‌وجود رایج‌ترین مدارک لازم برای ارائه درخواست اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور عبارت‌اند از:

  • فرم تکمیل شده درخواست پذیرش
  • یک کپی از دیپلم دبیرستان یا معادل آن
  • مدرک مهارت زبان
  • رزومه کاری CV
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه‌ها
  • پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر
  • نمونه کار هنری
  • نمره‌های آزمون‌های SAT یا ACT
  • برنامه تحصیلی دقیق
  • عکس اخیراً گرفته شده

شرایط تحصیل در ایتالیا؛ تحصیل به زبان ایتالیایی

لازم است بدانید که ادامه تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی و یا به زبان انگلیسی میسر است. طبیعتاً بیشتر علاقه‌مندان که دارای شرایط تحصیل در ایتالیا هستند تمایل به تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی دارند؛ ولی درصورتی‌که مشتاق به ادامه تحصیل به زبان ایتالیایی هستید (و یا قصد دریافت مدرک کارشناسی در کشور ایتالیا را دارید)، قبل از درخواست ویزای تحصیلی از این کشور ابتدا نیازمند گذراندن دوره‌های زبان ایتالیایی و گرفتن نمره قبولی در آزمون Esterni که توسط مدرسه ایتالیایی در تهران برگزار می‌شود، خواهید بود.

این امتحانات بهمن هر سال برگزار می‌شود و دانشجو با خواندن کتاب 1 و 2 Espresso و کسب حداقل نمره ۱۶۰ از ۲۰۰ نمره می‌تواند جهت گرفتن ویزای تحصیلی اقدام کند. لازم به ذکر است که داشتن این مدرک تنها برای گرفتن ویزا است و برای ورود به دانشگاه و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باید مدارک مورد نیاز هر دانشگاه را تهیه کنید.

مزایای تحصیل در ایتالیا

مزایای تحصیل در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در ایتالیا برای دانشجویانی که دارای شرایط تحصیل در ایتالیا هستند، سیستم آموزشی عالی این کشور است. شایان‌ذکر است که ایتالیا دارای سیستم آموزشی عالی برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری است. هزینه تحصیل در این کشور بر اساس مقطع تحصیلی و دانشگاهی که پذیرش می‌شوید تعیین می‌شود. همچنین درآمد خانواده نیز تأثیر بسیار زیادی در هزینه تحصیل دانشجویان دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید در صورت دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا، دانشجویان می‌توانند به‌صورت رایگان در دانشگاه‌های ایتالیا به تحصیل مشغول شوند. هزینه تحصیل در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. ایتالیا این فرصت را برای دانشجویان فراهم نموده تا بتوانند به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های مختلف این کشور پذیرش شوند. علاوه بر این‌ها کالج‌های ایتالیا بالاترین رتبه‌ها را در جهان دارند و دانشجویان می‌توانند از بهترین کیفیت آموزشی برخوردار شوند.

هزینه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

تحصیل ارشد در ایتالیا یا دیگر مقاطع تحصیلی برای شهروندان ایتالیایی رایگان است. دانشجویان خارجی جهت تحصیل در این کشور باید شهریه دانشگاه را پرداخت نمایند. بااین‌حال باید گفت که ایتالیا یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های برتر این کشور از 900 تا 4000 یورو در سال به‌صورت سالانه افزایش می‌یابد.

شهریه سالانه برای دانشجویان دارای شرایط تحصیل در ایتالیا و در دانشگاه‌های برتر به طور متوسط 3000 یورو است. دقت داشته باشید که هزینه تحصیل در مقاطع مختلف برای علاقه‎مندان به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا متفاوت بوده و دانشگاه‌های خصوصی نسبت به دولتی شهریه بالاتری دریافت می‌کنند. دانشجویان بین المللی می‌توانند بورسیه فول فاند و یا استانی کسب کنند که در این صورت هزینه‌ای بابت تحصیل پرداخت نمی‌کنند.

شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا

به‌طورکلی برای تحصیل در ایتالیا هیچ‌گونه محدودیت سنی وجود ندارد. بااین‌حال محدودیت سنی جهت دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا یکی از عواملی است که باید در نظر گرفته شود. بر اساس قوانین کشور ایتالیا مهاجرین زیر 18 سال شامل بورسیه تحصیلی نمی‌شوند. دقت داشته باشید که ممکن است حداقل شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا و درخواست ویزای دانشجویی براساس نوع مؤسسه آموزشی متفاوت باشد. دولت ایتالیا برای ارائه ویزای دانشجویی به دانشجویان دارای شرایط تحصیل در ایتالیا شرایط سنی خاصی را در نظر نگرفته است. بااین وجود امکان دارد برخی از دانشگاه‌ها محدودیت سنی برای پذیرش دانشجو داشته باشند.

شرایط تحصیل در ایتالیا؛ ویزای تحصیلی ایتالیا

شرایط تحصیل در ایتالیا؛ ویزای تحصیلی ایتالیا

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا شامل داشتن تمکن مالی لازم، مدرک زبان، شرایط سنی و بیمه به همراه رسید پرداخت هزینه‌های مربوط به درخواست ویزا است. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با اخذ ویزای تحصیلی این کشور می‌توانند به کشورهای حوزه شینگن و اروپا دسترسی داشته باشند. متناسب با طول دوره تحصیلی ویزا دارای دو نوع زیر است:

  • ویزای تحصیلی ایتالیا از نوع C: لازم است بدانید که این ویزا برای دوره‌های تحصیلی کوتاه‌تر از 3 ماه صادر می‌شود.
  • ویزای تحصیلی ایتالیا از نوع D: این ویزا برای دوره‌های تحصیلی که بیش از 3 ماه طول می‌کشند صادر می‌شود.

از مهم‌ترین مدارک و شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مدارک هویتی      
  • گواهی تمکن مالی 
  • مدارک تحصیلی مقاطع قبلی     
  • ارائه مدرک زبان    
  • اثبات داشتن خوابگاه یا محل اسکان مناسب در ایتالیا
  • انگیزه‌نامه + توصیه‌نامه + رزومه 

جمع‌بندی

برخی اوقات ممکن است پیشرفت و ترقی یک فرد در محل تولد او با محدودیت‌هایی روبرو باشد. در چنین شرایطی مهاجرت قطعاً بهترین گزینه برای او خواهد بود؛ اما انتخاب مقصد و روش مهاجرت در واقع جزء مهم‌ترین تصمیماتی هستند که این فرد خواهد گرفت. داشتن شرایط تحصیل در ایتالیا راه میان بری در راستای رسیدن به هدف‌های بزرگ است. زندگی دانشجویی در کشوری متمدن فرصتی عالی جهت دستیابی به استقلال و یک شروع دوباره است.

در واقع یکایک شهرهای این کشور با معماری فوق‌العاده می‌توانند تجربیات جذاب زیادی را برایتان رقم بزنند. همچنین مناسب‌بودن هزینه تحصیل در ایتالیا یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این کشور برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا محسوب می‌شود. شما نیز درصورتی‌که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل همراه باشید.

Leave a comment