Skip links
شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم از صفر تا صد 2024

پس از اتمام دبیرستان، بسیاری از دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند با استفاده از مدرک دیپلم خود به ادامه تحصیل در خارج از کشور بپردازند. آن‌ها گزینه‌ها و انتخاب‌های مختلفی پیش رو دارند. کشور ترکیه یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانش‌آموزانی است که قصد تحصیل با مدرک دیپلم در خارج از کشور را دارند. ترکیه فضایی منحصربه‌فرد برای تحصیل فراهم کرده است که با وجود هزینه مقرون‌به‌صرفه و اعتبار بین‌المللی دانشگاه‌ها، به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان تبدیل شده است.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم آسان و مزایای مختلفی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. مهاجرت تحصیلی به ترکیه در سال‌های اخیر به یکی از گزینه‌های پرطرف‌دار برای دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. در ادامه این مقاله از سری مقالات فرهنگ ملل به بررسی هزینه تحصیل در ترکیه خواهیم پرداخت.

آیا امکان تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم وجود دارد؟

در سال‌های اخیر ترکیه به دلیل نزدیک بودن به ایران، هزینه‌های تحصیل ارزان و باکیفیت و ارائه بورسیه‌های تحصیلی مختلف در بین دانشجویان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. دانشگاه‌های ترکیه با ارائه طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف امکان تحصیل دانشجویان بین‌المللی را فراهم کرده‌اند. مناسب بودن شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم یکی از پرطرف‌دارترین گزینه‌ها در بین دانشجویان است.

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با برخورداری از مدرک دیپلم ۱۲ ساله معتبر یا معادل آن برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه اقدام نمایند. اغلب دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجویان، شرکت در آزمون‌های ورودی، برخورداری از مدرک دیپلم و ریزنمرات دبیرستان را ملاک قرار می‌دهند. دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارند باید علاوه بر دیپلم دبیرستان از شرایط دیگری نیز برخوردار باشند.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

دانشجویان زیادی هرساله برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم اقدام می‌کنند. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم می‌توانند برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کارشناسی اقدام نمایند. دانشگاه‌های ترکیه دانشجویان را با روش‌های مختلفی پذیرش می‌کنند. برخی از دانشگاه‌های ترکیه دانشجویان را بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌کنند. شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه معمولاً آسان‌تر است.

دانشجویان بین‌المللی با برخورداری از مدرک زبان و مدرک دیپلم می‌توانند موفق به اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها شوند. دانشجویانی که باهدف تحصیل در دانشگاه‌های دولتی مهاجرت تحصیلی به ترکیه را انتخاب می‌کنند، باید در آزمون‌های ورودی مانند (SAT، YOS) شرکت کنند. از دیگر مدارک لازم و شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم، می‌توان به مدرک زبان اشاره کرد. دانشجویان باید باتوجه‌به زبان برنامه تحصیلی موردنظر خود مدرک زبان ترکی (TOMER) یا انگلیسی (IELTS یا TOEFL) ارائه دهند. اخذ پذیرش در رشته‌های پرطرف‌دار مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و… نیازمند معدل دیپلم بالا است.

مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

با توجه به شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم بسته به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی مدارک لازم متفاوت است. از جمله مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مدرک دیپلم معتبر
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • رزومه تحصیلی
  • چند قطعه عکس
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی قبولی در آزمون ورودی
  • مدرک زبان ترکی یا انگلیسی
  • گواهی تمکن مالی و…
شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم؛ تحصیل پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم؛ تحصیل پزشکی در ترکیه

اعتبار بالای دانشگاه‌ها، مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل و به‌کارگیری بهترین تجهیزات و روش‌های آموزشی، دانشگاه‌های ترکیه را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور تبدیل کرده است. کشور ترکیه دارای دانشگاه‌هایی باکیفیت علمی بالا در رشته پزشکی هستند و همین امر به یکی از دلایل جذب دانشجویان بین‌المللی به ترکیه برای تحصیل در این رشته پرطرف‌دار تبدیل شده است. دانشگاه‌های ترکیه آموزش باکیفیت را بر اساس دستورالعمل‌های آموزش آمریکایی و اروپایی ارائه می‌دهند و با آسان کردن شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم، تحصیل در رشته پزشکی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند.

دانشجویان برای اخذ پذیرش از رشته‌های پرطرف‌داری مانند پزشکی باید در آزمون‌های ورودی شرکت کنند و از شایستگی‌های تحصیلی برخوردار باشند. از دیگر مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ترکیه با مدرک دیپلم، می‌توان به برخورداری از معدل بالا، مدرک زبان و رتبه خوب در آزمون ورودی اشاره کرد.

آیا امکان و شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم فنی وجود دارد؟

ازآنجایی‌که بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی از دبیرستان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در ترکیه هستند، این امکان برای آن‌ها فراهم شده است. همان‌طور که گفتیم، یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم، مدرکی است که اثبات کند دانش‌آموزان 12 سال تحصیلات را با موفقیت پشت سر گذرانده‌اند. دانش‌آموزان رشته‌های فنی می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کاردانی شرکت کنند و پس از گذراندن 2 سال وارد دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای شوند. علاوه بر این، دانش‌آموزان دارای دیپلم فنی می‌توانند به طور پیوسته وارد دوره‌های کارشناسی سایر رشته‌ها شوند.

بهترین دانشگاه ‌ها برای تحصیل با مدرک دیپلم در ترکیه

بهترین دانشگاه ‌ها برای تحصیل با مدرک دیپلم در ترکیه

ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای دانشجویان رقم بزند. دانشگاه‌های برتر زیادی در ترکیه وجود دارند که از نظر رنکینگ بین‌المللی در بین بهترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرند. این دانشگاه‌ها در بیش از 150 رشته تحصیلی مختلف برنامه‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند. دانشگاه‌های برتر ترکیه دارای امکانات و زیرساخت‌های پیشرفته هستند. در ادامه به بررسی بهترین دانشگاه‌ها دارای شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم می‌پردازیم.

1. دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ یکی از دانشگاه‌های برتر و معتبر خصوصی ترکیه است که در سال 1993 تاسیس شد. این دانشگاه از زمان تاسیس با تلاش‌های خود موفق به کسب رتبه برتر در بین بهترین دانشگاه‌های ترکیه شده است. دانشگاه کوچ دارای 10 دانشکده است و طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را در مقاطع مختلف به دانشجویان ارائه می‌دهد. از جمله پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی این دانشگاه می‌توان به پزشکی، پرستاری، حقوق، رشته‌های مهندسی و… اشاره کرد.

اغلب رشته‌های تحصیلی دانشگاه کوچ به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. در نتیجه می‌توان گفت یکی از شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم و دانشگاه کوچ تسلط بر زبان انگلیسی است. این دانشگاه در سال 2023 موفق به کسب رتبه 477 در بین بهترین دانشگاه‌های جهان از نظر QS شد.

2. شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم؛ دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی یکی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است که در سال 1994 تأسیس شد. این دانشگاه به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو ترکیه در زمینه آموزش و پژوهش محسوب می‌شود. دانشگاه سابانجی از جمله دانشگاه‌هایی است که شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم را برای دانشجویان ایجاد می‌کند. این دانشگاه با برخورداری از امکانات آموزشی و رفاهی منحصربه‌فرد به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه تبدیل شده است. دانشگاه سابانجی رشته‌های مختلف تحصیلی را در زمینه مهندسی، علوم طبیعی، مدیریت و زبان ارائه می‌دهد. دانشگاه سابانجی رشته‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. این دانشگاه در سال 2024 موفق به کسب رتبه 526 در بین بهترین دانشگاه‌های جهان از نظر QS شد.

3. دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه است که در سال 1956 تاسیس شد. در حال حاضر بالغ بر 27000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه شامل 5 دانشکده است و طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌دهد. دانشگاه فنی خاورمیانه از جمله دانشگاه‌هایی است که شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم را فراهم کرده است. این دانشگاه با کسب رتبه 501-510 در بین بهترین دانشگاه‌های جهان از نظر QS، به یکی از دانشگاه‌های ممتاز در سطح ترکیه تبدیل شده است.

دانشگاه فنی خاورمیانه تمامی امکانات لازم برای یک زندگی دانشجویی منحصربه‌فرد از جمله مرکز خرید، بانک، سالن‌های ورزشی، استخرهای روباز و سرپوشیده و… را برای دانشجویان فراهم کرده است. یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی به ترکیه و تحصیل در دانشگاه فنی خاورمیانه، امکان بهره‌مندی از خوابگاه‌های مجهز این دانشگاه است.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در دانشگاه بیلکنت

4. شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت از جمله دانشگاه‌های معتبر و برتر خصوصی ترکیه است که در سال 1984 در شهر آنکارا تأسیس شد. دانشگاه بیلکنت با فراهم کردن شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم، هرساله پذیرای دانشجویان داخلی و بین‌المللی زیادی است. در حال حاضر بالغ بر 13000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه بیلکنت یکی از دانشگاه‌های برتر در سطح ترکیه و جهان است که موفق به کسب رتبه 561-570 در بین بهترین دانشگاه‌های دنیا در سال 2023 شد. دانشگاه بیلکنت دارای 7 دانشکده است و رشته‌های تحصیلی مختلف را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه می‌دهد.

زبان آموزش در این دانشگاه انگلیسی و ترکی است و امکان تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی را برای دانشجویان فراهم کرده است. این دانشگاه امکان اخذ بورسیه‌های تحصیلی مختلف را نیز برای دانشجویان فراهم می‌کند. دانشگاه بیلکنت امکان تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم را برای دانشجویان فراهم کرده است.

5. دانشگاه بغازیچی

دانشگاه بغازیچی ترکیه یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه است. این دانشگاه هرساله دانشجویان زیادی را از کشورهای مختلف دنیا پذیرش می‌کنند. این دانشگاه تحقیقاتی دولتی در سال 1863 تأسیس شد. این دانشگاه علاوه بر فراهم کردن شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم، امکانات آموزشی و رفاهی منحصربه‌فردی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. زبان تحصیل در این دانشگاه ترکی و انگلیسی است.

دانشگاه بغازیچی موفق به کسب رتبه 700 الی 750 در بین بهترین دانشگاه‌های دنیا در سال 2023 شد. دانشگاه بغازیچی در بین بهترین دانشگاه‌های ترکیه در رتبه 5 قرار دارد. این دانشگاه دارای 4 دانشکده است و رشته‌های مختلفی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه می‌دهد.

از دیگر دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آنادولو
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه فنی ییلدیز
  • دانشگاه آکدنیز
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه فنی ازمیر
  • دانشگاه مرمره
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه ساکاریا
  • دانشگاه ارجیس و…
شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم؛ هزینه تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم؛ هزینه تحصیل در ترکیه

در مجموع، هزینه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم بسته به نوع دانشگاه، رشته، مقطع و زبان تحصیل متفاوت است. کشور ترکیه با وجود کیفیت آموزش در سطح جهانی، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. هزینه تحصیل در ترکیه و دانشگاه‌های دولتی آن نسبتاً ارزان‌تر از دانشگاه‌های خصوصی این کشور است. به‌طورکلی هزینه و شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در مقایسه با دانشگاه‌های مشابه در اروپا و آمریکا ارزان‌تر و آسان‌تر است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه در سال 2024 از 3000 الی 60000 لیر ترکیه (200 الی 3500 دلار) متغیر است.

هزینه تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در دانشگاه‌های خصوصی نیز از 2000 الی 25000 دلار برآورد می‌شود. دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارند، باید علاوه بر هزینه دانشگاه هزینه زندگی دانشجویی در این کشور را نیز در نظر بگیرند. هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه بسته به نوع اقامت دانشجو و سبک زندگی وی متفاوت باشد. با این حال، متوسط هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه در سال 2024 حدود 2700 الی 3900 لیر برآورد می‌شود. هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بسته به نوع دانشگاه متفاوت است و از 20 الی 60000 لیر متفاوت است.

جمع‌بندی

کشور ترکیه با 94 درصد افراد تحصیل کرده، یکی از بهترین کشورهای دنیا از نظر دسترسی به آموزش عالی محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر آسان بودن شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم مورد توجه بسیاری از دانش‌اموزان قرار گرفته است. کشور ترکیه امکان تحصیل دانشجویان بین‌المللی با مدرک دیپلم در دانشگاه‌های خود و زمینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه را برای بسیاری از دانشجویان فراهم کرده است. این کشور با برخورداری از دانشگاه‌های برتر و هزینه تحصیل مقرون به صرفه هرساله هزاران دانشجوی بین‌المللی را جذب می‌کند.

دانشگاه‌های ترکیه دانشجویان بین‌المللی را در مقاطع مختلف تحصیلی پذیرش می‌کنند و بهترین امکانات آموزشی و رفاهی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. در این مقاله کوشیدیم هرآنچه لازم است درمورد هزینه تحصیل در ترکیه بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ما در مؤسسه مهاجرتی فرهنگ ملل در ارتباط باشید.

Leave a comment